Vilken färg får avkomman - en tråd om färggenetik

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vilken färg får avkomman - en tråd om färggenetik

Kl

Intressant tråd :) Vad tror ni det här arabfölet får för färg i slutändan? Hennes mamma är brun och hennes pappa är svart, jag har DNA-testat henne så jag vet men lite kul att höra vad ni tror :)

Elsa.jpg

Min kille har anlänt :D Men vad har han för färg ?Blev inte visare a att få hem honom :p
Han har inga strumpor utan är bara väldigt ljus på benen.

32751991.jpg

32751923.jpg

32751933.jpg

32752062.jpg

Mörk fux skulle han kunna vara, rent utseendemässigt iaf

Silverbrun?

Hovarna ser mörka ut men tyvärr så har han ju bläs och jag har för mig att silverfärger är mörkare på nosryggen. Silversvarta är det i alla fall.

Jaja, jag kan vara helt ute och cykla.

Ett föl som är svart brukar ha en grådassig färg. Om inte ditt är solblekt, då de kan se lite bruna ut, så gissar jag på brun.

Urkella:Jag ser på andra bilder du lagt ut att hästen har ljusa fötter. Är de skitiga på de senaste bilderna?
Himla skum färg.

Har inte en susning om den korrekta benänmingen.

Mamman är brun, kanske brunskimmel, svårt att se på bilderna. Tycker hon e lite för mörk för att vara brunskimmel. Pappan är svart appaloosa. Fick brun som svar i annat forum med, bara att denne tippar på att han är sabino och den genen har gjort den bruna färgen så ljus. Har bara inte stött på en brun häst som inte har svarta ben (om de nu inte är vita)

Min kille har anlänt :D Men vad har han för färg ?Blev inte visare a att få hem honom :p
Han har inga strumpor utan är bara väldigt ljus på benen.

32751991.jpg

32751923.jpg

32751933.jpg

32752062.jpg
Min gissning är att han är brunskimmel.
Hans bruna nyans ser just ut som brun och inte röd färg och det mörka i taglet ser svart ut. Sen har han antingen blivit solblekt i taglet eller också nåt anlag som gör det ljusare. Jag har sett några liknande, men vet inte vilket anlag som orsakar det.
Jag letade reda på ditt tidigare inlägg om föräldrarnas färger fö

Ett föl som är svart brukar ha en grådassig färg. Om inte ditt är solblekt, då de kan se lite bruna ut, så gissar jag på brun.

Jag trodde också hon skulle bli brun eller ev fux men hon blir tydligen svart med en recessiv fuxgen :crazy: Har fått 3 svarta avkommor förut och dom har antingen fötts stålgrå eller kolsvart

Han är reggad som silver dapple med mixed mane. Men vissa delar stämmer in och andra inte.

ameo: Han är brun och inte röd så tycker nog med han är brun. Kroppen ser ut som en brunskimmel men då borde inte huvudet ha samma färg. Hans ben säger fux, då dom är gråbeiga och inte svarta. Sedan de vita ögonfransarna säger silven men det gör inte manen XD Så fort jag fått lönen blir det skicka håranalys på färgtest . Men man kanske ska testa om han går med på bli lite klippt på halsen imorgon så man ser hur han ser ut under all ull :p

Här ser man att han verkligen är brun, men att benet inte har srumpa men är ljust
32754441.jpg

Senast ändrad:

Jag var otålig och klippte honom lite XD Tror nog han är reggad rätt som silver dapple.
32754985.jpg

32754990.jpg

Här står han ihop med min brunskimmel och ser ingen likhet mellan färgerna
32754973.jpg

det kan variera ganska mycket hur stor andel vita hår de har. Huruvida han är silverbrun (svensk benämning på färgen) eller inte kan jag inte svara på, men jag skulle nog i så fall säga silverbrunskimmel.

Vad var det för ras på honom? FINNS silverfärgen i rasen, eller har de färgbestämt efter hur han ser ut?

(färgerna följer inte alltid de givna reglerna - de här benen sitter på fuxar, som ÄR solklara fuxar... (och mor o dotter): )
fuxmedsvartaben2.jpg

fuxmedsvartaben.jpg

Han är en amerikansk miniatyr så ja där finns alla de färger :p Hans mormor är silverbrun mormors far är silver svart iaf. Han är svår min lille då han inte håller sig inom "ramarna". Till och med dom man frågat som är pålästa om färg genetik har gett upp om gissa vad han kan vara ^^
När lönen kommer bli det att skicka lite tagel på färg analys iaf :D

delvis knapp...

Vad är det för anlag/varianter av anlagen som styr om hästen blir svartbrun, mörkbrun eller "vanlig" brun?

delvis knapp...

Vad är det för anlag/varianter av anlagen som styr om hästen blir svartbrun, mörkbrun eller "vanlig" brun?
om detta tvistar de lärde...
såvitt jag förstått verkar det som att svartbrun är en extra mörk variant av mörkbrun
och det är sen bara nyansskillnader, som jag inte tror att de vet varför det blir så. Men man ser ju på människor som är enäggstvillingar att de kan ha olika nyans på håret, så det kanske inte ens är generna som styr nyanserna...

Precis som ameo skriver så är det mest nyansskillnad på bruna hästar. Finns ju självklart en genetisk orsak till nyansskillnaderna, men det är inget man vet något om idag.
Svartbrun däremot går att särskilja från "vanlig" brun via DNA-prov. Det kan ju vara svårt att veta om hästen är svartbrun eller bara en väldigt mörk nyans av "vanlig brun" men genetiskt sett kan man se en skillnad iaf.

Sen finns ytterligare en variant - Wild bay. Vet inte riktigt vad man använder för term på svenska... Viltbrun? Även denna bör skilja sig genetiskt från "vanlig" brun.

såg nu att jag svarat fel - det skulle ju inte vara riktat till sig Ameo, utan till Ottilia. Tyvärr är mina tekniska färdigheter uppenbarligen inte sådär vansinnigt bra;)

Senast ändrad:

Vad kan man få för färger om man betäcker ett sto med färgen black med en gulbrun hingst? :)

"black" är ingen egen färg, utan ett "tilläggsanlag" uppepå en grundfärg.
Så frågan är vilken grundfärg stoet har? Är hon rödblack, brunblack, musblack eller något annat?

rent generellt - utan att veta mer om färger bakom sto och hingst - kan det nog bli svart, brun, fux, rädblack, musblack eller brunblack

Hon är en brunblack, efter en vanlig brun halvblodshingst som har mest brunt och mörkbrunt bakom sig.

Mamman är efter en icke godkänd hingst, hon är skimmel själv. Hennes morfar är svarte Ganesco.
Jag gissar på att mamman har varit black under sin skimmelfärg? och att det kommer ifrån den icke godkända pappan.

Det var en chock för ägarna att få en brunblack undan ett typsiskt skimmelfärgat halvblodssto och efter en brun hingst... :p

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hemmet Har snöat in mig lite på att få in mer färg hemma. Dels är det snyggt och dels mer trivsamt. Hur tänker ni hemma hos er? Har ni mycket...
2 3
Svar
40
· Visningar
1 450
Senast: Lyan
·
Hemmet Fönsterbeslagen/låsen har gått sönder på ett av våra fönster. Alltså brustit i metallen där man krokar på den del som sitter på själva...
Svar
12
· Visningar
283
Avel Jag fick en intressant fråga idag om skimmelcancer som fick igång mina tankar och väckte en enligt mig ny intressant fråga. En person...
Svar
6
· Visningar
925
Senast: Shaggy
·
Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
829
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka