Vilken färg får avkomman - en tråd om färggenetik

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vilken färg får avkomman - en tråd om färggenetik

jag har en ponny som väl är aningen stickelhårig i vanliga fall, men sommaren 2009 såg hon plötsligt ut så här:
PICT1734.jpg

Detta försvann när hon satte vinterpäls och har inte återkommit.
DSC02501.jpg

Och nej, jag har ingen aning om varför det blev så. Hon visades på premiering den sommaren och domaren var identisk med den man som utbildat mig i färger (ID-kontrollantkurs), han trodde det var åldersförändringar, men det kan det ju inte vara efter som det försvann igen....

Senast ändrad:

Det ser nästan ut som om det snöat på henne fast från fel håll:) I vilket fall som helst var det väldigt snyggt.
Jag tror inte heller på åldersförändringar. Min gamla tant har fått det sen ca 2 år och de vita håren är i klasar istället för jämnt fördelade som stickelhåren är.

Min har det jämnt fördelat. Hon har dock ingenting i ansiktet utan bara på resten av kroppen och svansen. Där hon fått sår och ny päls har växt ut har det varit färre stickelhår. Har bar haft henne 2 fällningar, och först trodde jag att det helt enkelt var så att det syntes mer i sommarpälsen, men nu är det ju ännu mer i den nya vinterpälsen.

Ameo - Din häst var det ju ännu märkligare med!

Blackfärgen finns hos både Russ, Nordsvensk, islandshäst och borde finnas hos kallblodstravare så nej det behöver inte ha med fjording att göra. fler får gärna fylla i fler raser för jag kan tänka mig att det inte är helt ovanligt:laugh:

De raserna är med undantag av kallblodstravare nämnda tidigare.;)

Fast blackfärgen finns INTE hos russ,,,
du tänker troligen på de bleksvarta som kan likna en black häst.

Jag tror det är gulanlaget som spökar. I första bandet av russtamboken (kanske senare också) står hästar införda som black, "gulblack" om jag inte missminner mig. Men de är egentligen gulbruna. Man ser sammanblandningen även hos brittiska ponnyer där "dun" används för både black och gulbrun i stamböckerna. Black finns ju egentligen bara hos highland och shetland (väl?) av den brittiska ponnyraserna, men ändå är det en hel del "blackar" (d.v.s. gulbruna) bland connemara, welsh, och new forest.

Jag tror det är gulanlaget som spökar. I första bandet av russtamboken (kanske senare också) står hästar införda som black, "gulblack" om jag inte missminner mig. Men de är egentligen gulbruna. Man ser sammanblandningen även hos brittiska ponnyer där "dun" används för både black och gulbrun i stamböckerna. Black finns ju egentligen bara hos highland och shetland (väl?) av den brittiska ponnyraserna, men ändå är det en hel del "blackar" (d.v.s. gulbruna) bland connemara, welsh, och new forest.[/QUOTE]

Och så fick man lära sig ngt nytt då :D

Är det ngn som kan vad det finns för färgmöjligheter om man betäcker fux med musblack?

Bleksvart har ingenting med gulanlaget att göra,
de bleksvarta jag ID-kollat har haft svart och fux som föräldrardjur,

och ja, jag har dubbelkollat att föräldrarna stämmer och att de är reggade i rätt färg, har t.o.m pratat med både registratorn på russföreningen och med min lärare då jag gick utbildningen.

På halvbloden kan man i äldre stamböcker hitta gulblacka hästar. Då handlar det väl mer eller mindre alltid om gula hästar av nått slag. Så det är väl inte otroligt att det skulle kunna vara samma bland russen?

En häst kan inte vara gul om inte någon av föräldrarna är det...

De som är införda som gulblacka har föräldrar som är eller varit gula. Hingsten Regulator 211 är en av dem, han var son till skimmelhingsten Likör 149 som var född gul. Ifall han var isabell eller gulbrun står inte, hans mamma står också som skimmel men har fått isabellavkommor efter hingst som inte var isabell så anlaget kom från henne och hon var också gul innan hon skimlade av.

Fast nu handlade det om att den blacka färgen inte finns hos Russ,
och att de bleksvarta hästarna liknar en black variant, men är det inte,,
då nämndes att den nog hade gulanlag, och där kom det in att de bleksvarta inte hade med vare sig gult eller black att göra...

Eftersom du svarade på MissFideli som skrev om halvblod förutsatte jag att det var hennes inlägg du ifrågasatte.

På halvbloden kan man i äldre stamböcker hitta gulblacka hästar. Då handlar det väl mer eller mindre alltid om gula hästar av nått slag. Så det är väl inte otroligt att det skulle kunna vara samma bland russen?

Det understrykna svarade jag på

Det framgick mycket dåligt av ditt inlägg.

Jag uppfattade ditt svar som att du trodde att dom russ som stod som gulblacka var bleksvarta. Och då svarade jag att halvblod som stod som gulblacka var gula och att det kunde vara samma med russ. Men okej :)

Är väl en väldigt vanlig företeelse att gulbrun ofta kallas gulblack hos de som inte riktigt är insatta i det där med färger så inte särskilt långsökt eftersom gulbrun är en relativt vanlig färg hos russ att det är någon sådan som blivit felbenämnd.

Har inte satt mig in riktigt i black men är det inte så att zebra ränder är starkt förknippade med black ?
Zebra ränder fick jag lära mig redan som typ 10 åring att det inte finns hos russ. (Red hos en russuppfödare som även hade ridskola som hade godkänd isabell russhingst. De fick ett överrasknings föl på ett gulbrunt russ sto och direkt när han såg fölet så var han hundra procent säker att det inte var russhingsten som var pappa just för att den hade zebraränder på benen. Detektivarbetet började och det visade sig att en treårig korsnings D-ponny inte var ordentligt kastrerad utan klapphingst (vilket den inte visat alls men denna hade zebraränder därav det var den första misstänkta som provtogs). Ganska typiskt när de har gdk hingst i stallet och det var ett fullstammat russsto att den då går och blir tjuvbetäckt av en okänd korningsponny istället.)

Bleksvart har ingenting med gulanlaget att göra,
de bleksvarta jag ID-kollat har haft svart och fux som föräldrardjur,

och ja, jag har dubbelkollat att föräldrarna stämmer och att de är reggade i rätt färg, har t.o.m pratat med både registratorn på russföreningen och med min lärare då jag gick utbildningen.

prunella skrev:
Fast nu handlade det om att den blacka färgen inte finns hos Russ,
och att de bleksvarta hästarna liknar en black variant, men är det inte,,
då nämndes att den nog hade gulanlag, och där kom det in att de bleksvarta inte hade med vare sig gult eller black att göra...

Jag har inte sagt att en bleksvart häst har gulanlag! Inte heller ifrågasätter jag din hästs färg. Jag visste inte ens att hästen existerade.

Diskussionen handlade om vilka raser blackfärgen finns i. Russ nämndes och du och jag är överens om att black inte förekommer där. Däremot tycker vi tydligen olika om vad de hästar som kallas för "blacka" egentligen har för färg. Jag tror att många av de "blackar" som finns i de tidiga stamböckerna/på bild egentligen är gulbruna. Miss Fideli drog parallellen till halvbloden. Hennes inlägg är helt relevant för diskussionen, för det visar att man under 1900-talets första del i Sverige gärna kallade vad vi nu vet är gulbrun för gulblack. Precis som hon skriver kan det gjorts samma sak med russen.

Det görs tydligen fortfarande. På den här sidan kan vi se ett russ som är "tigrerad gulblack". Han är ju uppenbart gulbrun.

Är väl en väldigt vanlig företeelse att gulbrun ofta kallas gulblack hos de som inte riktigt är insatta i det där med färger så inte särskilt långsökt eftersom gulbrun är en relativt vanlig färg hos russ att det är någon sådan som blivit felbenämnd.

Har inte satt mig in riktigt i black men är det inte så att zebra ränder är starkt förknippade med black ?

Zebraränder och andra "primitiva" tecken, som t ex grepp (svart rand över manken) och ål hör till blackfärgerna. Men de förekommer även hos icke-blacka hästar. Jag har tydliga minnen av en klassiskt brun halvblodsvalack (e. Parnass) på ridskolan jag en gång inledde min ryttarkarriär på. Hästen hade mycket tydliga zebraränder och även ål. Men han var definitivt brun.

Engelska Wikipedia har en ganska bra artikel om primitiva tecken.

förlåt att jag går OT men är inte klapphingstar sterila? Har lärt mig att spermierna inte fungerar eftersom kulorna ligger för varmt på en klapphingst.. Därför har de ofta mer hormoner (läs humör :P ) än en vanlig hingst... Men ditt exempel kanske var undantag på steriliteten likväl som på humöret..

förlåt att jag går OT men är inte klapphingstar sterila? Har lärt mig att spermierna inte fungerar eftersom kulorna ligger för varmt på en klapphingst.. Därför har de ofta mer hormoner (läs humör :P ) än en vanlig hingst... Men ditt exempel kanske var undantag på steriliteten likväl som på humöret..

Nej alla är inte sterila även om många är det, händer titt som tätt att klapphingstar gör ston dräktiga, inte heller är det alla som utmärker sig med humöret därav att det just missas med jämna mellanrum och de har möjlighet att göra ston dräktiga för att de släpps i samma i hage iom att de tros vara valacker.
Just i detta fallet handlade det dessutom om en relativt ung klapphingst tror han var 3 när det skedde, finns ju många "riktiga" hingstar också som inte utvecklat hingsthumör vid den åldern.

Sedan beor det också på var testikeln ligger. Är den uppe i buken ligger den varmare än om den ligger långt nere i ljumsken.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hemmet Har snöat in mig lite på att få in mer färg hemma. Dels är det snyggt och dels mer trivsamt. Hur tänker ni hemma hos er? Har ni mycket...
2 3
Svar
40
· Visningar
1 450
Senast: Lyan
·
Hemmet Fönsterbeslagen/låsen har gått sönder på ett av våra fönster. Alltså brustit i metallen där man krokar på den del som sitter på själva...
Svar
12
· Visningar
283
Avel Jag fick en intressant fråga idag om skimmelcancer som fick igång mina tankar och väckte en enligt mig ny intressant fråga. En person...
Svar
6
· Visningar
925
Senast: Shaggy
·
Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
827
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka