Vilken färg får avkomman - en tråd om färggenetik

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vilken färg får avkomman - en tråd om färggenetik

Nej, silver finns inte hos araber. Hos araber finns enbart fux, svart och agouti. Därtill även klassiskt skimmelanlag. Sen har vi ju det nya anlaget Dominant White som bara funnits i ett par år då jag tror det uppkom nån gång på 90-talet spontant i den första arabhästen.
För anlag som teoretiskt sett finns men som man inte kunnat lokalisera den exakta genen för så har du ju både rabicano, splash (tror man) och någon form av vad man brukar falla Sabino.
Utöver detta är där tyvärr inte så mycket mer spännande att hitta dock!

Vad är Dominant White? Hur uppför sig det? *färgnörd*

Dominant White referrerar till en typ av mutation som hindrar utbredningen av pigment hos hästar - alltså närmast en typ av "skäck-anlag". Rent utseendemässigt är det lite likt maximala sabinos.
Dominant White är dock inte en enda mutation utan är alltså ett samlingsnamn på flera olika mutationer som upstått hos en rad olika hästar. Dock liknar de varandra och går därför under samma namn, fast med olika siffror efter beroende på vilken typ av anlag det är.
Samtliga former är - till skillnad från sabino1 - dominanta i det avseende att det räcker med en kopia för att ge en häst med 70-100% vitt. Sabino1 behöver två kopior för samma resultat. Tvärt om verkar en del DW-former inte kunna resultera i ett för i dubbel uppsättning.

Den form man hittat hos araber uppstod hos R Khasper. Han var alltså "grundaren" till en ny familj DW, som han sedan nedärvt.
Travaren Macahan Loss som så många ville kalla maximal sabino är troligtvis också en DW - speciellt med tanke på hur den lilla färg han hade från födseln blivit mer och mer stickelhårig med tiden. Detta är vanligt för DW-familjerna. Tyvärr är upptäckten av mutationerna väldigt ny, och såvitt jag vet så har ingen tagit undersökt hans genuppsättning. Det handlar ju inte om att jämföra mot befintligt anlag heller, utan man får ju alltså aktivt leta efter en nu mutation vilket gör det rätt krångligt.

Här finns en jättebra artikel om DW och andra KIT-mutationer, om du vill läsa: http://www.duncentralstation.com/PDF/KITGeneMutations-Castle.pdf

Intressant! Ska titta på länken. Har funderat över den där travaren hur det kunde gå till, men nu förstår jag ju :)

Har en liten fråga angående färger och genetik.
Min kompis har en brun häst med vita tecken, vars pappa är mörkbrun med vita tecken och mamman är brun med vita tecken, tom en vit fläck på magen. Mamman har inga skäckar i släkten, så undrar kan hästar ha vita fläckar på kroppen (inte huvud och ben då..) och ändå inte vara skäck?

Min kompis ska betäcka sitt sto, och hon har fyra hingstar som hon tänkt välja emellan.
nr 1 är en avblekbar skimmel. Vad blir det för färg på avkomman?
nr 2 är en apelkastad skimmel. Vad blir det för färg på avkomman?
nr 3 är en svartskäck (tobiano). Vad blir det för färg på avkomman?
nr 4 är en appalosa med schabrak tigrering. Vad blir det för färg på avkomman?

Varken hon eller jag har så värst koll på färger, men vad jag förstått så är skimmel och skäck dominanta?

Den vita fläcken på magen hänger ihop med de stora vita tecknen i övrigt, anlaget brukar kallas sabino.

Utan mer information än den du skrivit är det svårt att veta vad avkomman får för grundfärg.
Men generellt är det 50% chans att avkomman blir skimmel med skimmelhingst. (avblekbar och apelkastad är samma anlag), 50% skäck med skäckhingst och 50% tigrerat med tigrerad hingst.
Sen, om jag förstått saken rätt, är det lite klurigt med de tigrerade för det är flera anlag som styr tigreringens utbredning.

Alla dessa tre anlag är dominanta = syns om de finns

Kan sabino anlaget ligga gömt? Detta är en häst av en ras där skäck inte är tillåtet. Mamman är godkänd som brun, trots denna vita fläck på magen. Ingen i hennes släkt (4 generationer) har vita fläckar annat än på huvud och ben!
Okej, vet inte så mycket mer om hingstarnas anlag, men stoet har bara brunt och mörkbrunt i släkten.
Om man skulle betäcka henne med den svarta skäcken, kan de då bli svart eller svartskäck eller blir det brun och brunskäck?
Min kompis vill att fölet ska bli i princip vilken färg som helst förutom brun, vad är då bäst att betäcka med? Och vad ska man inte betäcka med för färg?

Sabino ger oftast stora vita tecken och ibland en fläck på buken. Ibland ger det bára stora vita tecken på huvud och ben och det händer att det är betydligt mindre tecken än så.

Vill man inte ha en brun häst men har ett brunt sto så måste man nog hitta en homozygot skimmel eller nåt. Det ser ut som att stoet kanske kan vara homozygot bör brunt (dvs för svart och aguti) och OM det är så, så kommer avkomman bli brun i grundfärgen oavett hingstens färg. Sen är det oftast 50% chans på "färg" med skimlar och skäckar och sånt. Möjligen om hon kan hitta en hingst som är homozygot för sin färg och den färgen är dominant.

Mitt sto är registrerad fux, men jag ser att hon har lite vita stickelhår på kroppen, dock inte jättemycket men liiiite grann.

Skulle tvätta svansen för jag tyckte den var ovanligt skitig av lera då det varit geggigt i hagen då den var så grå MEN det var inte skit utan massa gråa tagel! Har förut sett lite grått/vitt tagel men det var jätte mycket grått/vitt tagel nu. Av svansen är ca 75% gråa hår. Men det är bara enstaka i manen.

Bör tilläggas att hon har mycket svans så det är ganska mycket som alltså är grått i färgen i svansen. Ovanpå där solen lyser är det fuxfärgad svans typ samma färg som stoet, men lyfter man på överdelen av svansen så är hela mitten grå. Hur kan detta komma sig. Påverkar detta på nåt sätt när hon nu är dräktig med en grå häst (Tangen scott) ett ev föls färg??

Eller någon som kan förklara hur det kan komma sig att hon är så grå/vit i svansen. Hoppas ni förstår vad jag menar trors min luddiga förklaring ;)

Det är ganska vanligt på fuxar att de har massor av grå/vita hårstrån både i man och svans, visa är i stort sett helt gråa i både man och svans och bara lite fuxfärgade hår ibland, handlar väl troligen om något anlag liknande flaxfux men har faktiskt aldrig hört något eget namn för det trots att det är väldigt vanligt speciellt på ponnyer men man ser det även relativt ofta även på stor hästar.
Inget som alls kommer att påverka färgen på ditt föl mer än med chansen att den blir en likadan fux (om pappan också bär fuxanlag, annars kan inte avkomman bli fux alls)

Tack för svaret :bow: alltid lika roligt när man inte kan själv detta med färger. :bump:

Pappan till det (förhoppningsvis) kommande fölet är mörk gulbrun, med är registrerad som grå.

Senast ändrad:

Har ett ljusbrunt sto, med stjärn, strimbläs och snopp, vita halvstrumpor bak och en vit kota fram. Hennes föräldrar är båda bruna, och hon har far- och morföräldrar som är fux. Inga andra färger i stammen. Hade tänkt betäcka henne med en svart hingst med bred bläs och 4 höga strumpor. har också fux bakom sej, men mest brunt.
1. Vilken färg är det troligast att fölet kommer få, svart eller brun? Fux finns ju också en liten chans då dom båda har det bakom sej..
2. Hur stor är chansen att fölet kommer få mycket vitt? Bläs och strumpor?

Jag har ett sto som jag ska betäcka med denna hingst

http://www.facebook.com/inger.oja?r...0097545662692.286540.589152691&type=3&theater

Ägaren säger att fölen nästan aldrig fått hans färg vid tidigare betäckningar.

Mitt sto ser ut så här.

http://hannelangels.blogg.se/images/2011/dsc_1148_114158633_166074264.jpg

http://hannelangels.blogg.se/images/2011/img_0655_166074313.jpg

vita strumpor bak. Hennes pappa har gett alla möjliga färger på sina avkommor, han ser ut såhär

http://www.curlyhorses.nu/images/Nuvarande_hingst_Missouri_Dream.jpg

mitt stos mamma ser ut såhär

http://www.ekbycurlyhorses.se/img/xxlarge/monlightcollage.jpg

En hint på hur mitt föl skulle tänkas komma att se ut? :)

Har ett ljusbrunt sto, med stjärn, strimbläs och snopp, vita halvstrumpor bak och en vit kota fram. Hennes föräldrar är båda bruna, och hon har far- och morföräldrar som är fux. Inga andra färger i stammen. Hade tänkt betäcka henne med en svart hingst med bred bläs och 4 höga strumpor. har också fux bakom sej, men mest brunt.

Eftersom båda hennes föräldrar är bruna och det inte finns någon svart häst längre bak i stammen är det inte otroligt att hon är homozygot för brunt anlag. Det innebär att hon inte kan lämna svarta föl. Eventuellt är hon också homozygot för svart anlag och då kan hon inte lämna fuxföl.

1. Vilken färg är det troligast att fölet kommer få, svart eller brun? Fux finns ju också en liten chans då dom båda har det bakom sej..

Brun kan fölungen definitivt bli. Utifrån det du skriver är det möjligt att stoet enbart lämnar bruna föl oavsett hingstens färg (se resonemanget ovan). Annars är det som sagt möjligt med fux och svart också.

2. Hur stor är chansen att fölet kommer få mycket vitt? Bläs och strumpor?

Hur besvarar man det? Med tanke på att båda föräldrarna har vita tecken är det ju relativt stor chans att fölet också får vitt, men hur stor den chansen är, det är omöjligt att besvara. Vad jag vet har man inte utrett genetiken för hur vita tecken nedärvs.

Hej! Måste bara berätta att min fölunge som har två skimmel föräldrar o föddes brun med svarta ben som endast lite ljusa stickelhår över,trotsat alla odds o gissningar om att hon kommer bli skimmel. Hon är nu näst in till svart (mörkbrun) (men det bruna syns bara i ansiktet:love:)

Trotsat och trotsat. Det var ändå 25% chans/risk att hon inte skulle bli skimmel. Dvs 1/4.

Jo, det vet jag! Men eftersom de flesta sa och säger att de föl som föds med klarare "vuxen" färger blir skimlar så var jag tvungen att tala om att så inte alltid är fallet ;)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hemmet Har snöat in mig lite på att få in mer färg hemma. Dels är det snyggt och dels mer trivsamt. Hur tänker ni hemma hos er? Har ni mycket...
2 3
Svar
40
· Visningar
1 450
Senast: Lyan
·
Hemmet Fönsterbeslagen/låsen har gått sönder på ett av våra fönster. Alltså brustit i metallen där man krokar på den del som sitter på själva...
Svar
12
· Visningar
283
Avel Jag fick en intressant fråga idag om skimmelcancer som fick igång mina tankar och väckte en enligt mig ny intressant fråga. En person...
Svar
6
· Visningar
924
Senast: Shaggy
·
Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
827
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka