Vilken färg får avkomman - en tråd om färggenetik

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vilken färg får avkomman - en tråd om färggenetik

Jo, det vet jag! Men eftersom de flesta sa och säger att de föl som föds med klarare "vuxen" färger blir skimlar så var jag tvungen att tala om att så inte alltid är fallet ;)

En del hästar kan vara 5-6 år innan de börjar skimla av så var inte säker än att fölet inte blir skimmel.

Hej! Måste bara berätta att min fölunge som har två skimmel föräldrar o föddes brun med svarta ben som endast lite ljusa stickelhår över,trotsat alla odds o gissningar om att hon kommer bli skimmel. Hon är nu näst in till svart (mörkbrun) (men det bruna syns bara i ansiktet:love:)

Hur gammal är hästen nu då ? Att de blir nästan svarta innan de skimlar är inget ovanligt utan tvärtom vanligt på de som skimlar sent så just den biten talar nästan mer för att den faktiskt kommer att skimla så småningom.
Finns många hästar du inte ser ett spår av någon skimling på förrän de blir 3-5 år gamla.
Hade en för några år sedan som just föddes brun som din sedan bytte hon färg till kolsvart, var kolsvart utan tillstymelse till någon skimling upp till 3-4 års ålder vid 7 var hon helt urskimlad så det gick snabbt när det satte igång.
För övrigt har jag just nu en 2,5 årig nästan kolsvart (svartbrun med extremt lite brunt) unghingst som kommer att skimla så småningom.

Färg på avkomma?

Jag har en skimmel shettis (föddes brun) som jag har tänkt att betäcka till nästa år.
Jag har en svart hingst att välja på och en svart skäck. Vad kan det bli för färger av dessa hingstar?

Sv: Färg på avkomma?

Jag har en skimmel shettis (föddes brun) som jag har tänkt att betäcka till nästa år.
Jag har en svart hingst att välja på och en svart skäck. Vad kan det bli för färger av dessa hingstar?
Det kan garanterat bli
svart, brun, svartskäck, brunskäck eller skimmel född med någon av nämnda färger.
eventuellt kanske det kan bli fux eller rödskäck också, beroende på om båda föräldrarna bär fuxanlag eller inte. Det finns ganska många homozygot svarta shettisar, och OM det är så så gäller första alternativet.
Jag har en föl som börjar få lite konstig teckning i ansiktet hon är svart runt ögonen. Funderar på ifall hon ev blir skimmel.Hon är 6 månader nu.
Mamman är ljusbrun och stickelhårig
Pappan är skimmel
http://a3.sphotos.ak.fbcdn.net/hpho...49906063460_528058459_8158165_279359197_n.jpg

Hon är ännu mörkare nu runt ögonen.Tror ni hon fortsätter behålla sin bruna färg?
jag skulle tro att hon behåller färgen, utifrån det fotot.

Jag har en fölunge född i juni, mamman är brun och har brun,svart och fux bak i stammen, Pappan är fux och har palomino föräldrar, fölet föddes väldigt ljust brunt med ål och ränder över rumpa manke och ben, hade väldigt ljust bruna ögon med vissa blåa inslag, såg ett tag ut att bli gul/brun men ser nu ut att vara sv/br. vad tror ni denna blir för färg??? bilden är tagen för ca 2 mån sedan och han hade då börjat mörkna rejält.
293354_295476543797884_100000066210318

Jag har en fölunge född i juni, mamman är brun och har brun,svart och fux bak i stammen, Pappan är fux och har palomino föräldrar, fölet föddes väldigt ljust brunt med ål och ränder över rumpa manke och ben, hade väldigt ljust bruna ögon med vissa blåa inslag, såg ett tag ut att bli gul/brun men ser nu ut att vara sv/br. vad tror ni denna blir för färg??? bilden är tagen för ca 2 mån sedan och han hade då börjat mörkna rejält.
293354_295476543797884_100000066210318

har försökt lägga in bild men inte lyckats =(

Fölet kan inte vara gult om inte mamman eller pappan är gula! Och du skriver ju att mamman är brun och pappan är fux.

Du har inte fått med hela bildkoden, prova igen och se till att den slutar på ".jpg" :)

Hon är efter odermus r och när jag kollade upp hans avkommor så fanns det (vad jag hittade , i sverige) en till avkomma som hade skimmel mamma men själv blivit brun. Min grace har samma färg nu som honom. Både hennes morfar och mormor är bruna så chansen att hon skulle bli icke skimmel är ju 25%. Och hon har inte ett endaste stickelhår någonstans. Men kommentera gärna vad ni "tror" när ni sett bilderna =)

Jag tycker det ser ut som att hon kommer skimla, har du någon bild på henne som nyfödd de brukar avslöja sig mer då.

Har ett blåögt skäcksto som jag funderar på att betäcka med en frieserhingst..
Vad kan man kanske förvänta sig av den kombinationen??

Någon som vet vad hon är för skäck? Jag e såå dålig på det :P

311034_10150264501596344_740986343_7777785_8366550_n.jpg

Om hon har blå ögon är hon nog splash, minimal splash för det ser ut som att hon är tobiano också. Jag har lite svårt att se vad hon har för grundfärg men det ser ut som svart.

Med en Frieser skulle då avkomman antagligen bli svart och kanske skäck (minimal splash och/eller tobiano).

Tack för svar! Hon skiftar lite i färgen mellan mörkbrun och något ljusare.
Hittade en welsh cob hingst som jag vart helt kär i!
Lutar nog åt denna faktiskt! Kan det bli av det månntro??

3297870_orig.jpg

*kl*
Gav mig själv som julklapp ännu ett färgtest på Ove :p Så skickar imorgon iväg tagel på analys. Denna gång testar jag honom för sabino, silver & LWO. Förra gången tog svaret 1 vecka från jag postade men tror det lär ta lite längre nu över jul :D

Så här ser han iaf ut för stunden min lilla mysko häst <3

Manen när den inte är blöt:

Hade jag lagt pengar på tester på honom så hade det första jag testat på honom varit konstantskimmel och avblekbar skimmel. Ser ju helt klart ut att vara skimmel involverat. Är du säker på att mamman verkligen är konstantskimmel och inte avblekbar för sin lilla ser ju klart mer ut som en avblekbar än en konstant.

Någon skimmel har han inte i släkten men mamman är stickelhårig troligen av sabinogen då hon inte ser ut som en konstantskimmel (skimmlar bara på vissa bruna ställen). Pappan är appaloosa och kan vara varnish roan, vet inte om det har något svenskt namn men är inte 100 på det. Vad jag förstått så kan sabinogenen ändra grundfärgen ganska mycket så tror han är det.
Här tex har du en brun sabino som jag tycker är lite snarlik min kille i färgen.
Så här såg mamman ut i sommras så skimmel är hon inte iaf :p
http://www.ginnyenbanshee.nl/DSC_0818.JPG-for-web-normal-1308942298.jpg

Hej jag har fyra sto som ska få föl till sommaren och jag undrar om ni vet vilken färg fölen kommer att få?
Mitt ena sto, Fönn är rödblack och båda hennes föräldrar är rödblack. Hon är betäckt med en hingst som är skimmel vars pappa är mörkbrun och mamma är skimmel.
Mitt skimmel sto, Manadis är skimmel vars mamma är skimmel och pappa gulsvart. Hon är betäckt med en hingst som är skimmel vars pappa är mörkbrun och mamma är skimmel.
Mitt svarta sto, Sinja är svart vars mamma är skimmel och pappa är svart. Hon är betäckt med en hingst som är skimmel vars pappa är mörkbrun och mamma är skimmel.
Mitt fux sto, Katla är fux vars mamma också är fux och vars pappa är brunskäck. Hon är betäckt med en hingst som är skimmel vars pappa är mörkbrun och mamma är skimmel.

Skulle vara jätte kul om någon hade en liten aning om vilken färg mina föl kommer att få.

Tilly

Någon skimmel har han inte i släkten men mamman är stickelhårig troligen av sabinogen då hon inte ser ut som en konstantskimmel (skimmlar bara på vissa bruna ställen). Pappan är appaloosa och kan vara varnish roan, vet inte om det har något svenskt namn men är inte 100 på det. Vad jag förstått så kan sabinogenen ändra grundfärgen ganska mycket så tror han är det.
Här tex har du en brun sabino som jag tycker är lite snarlik min kille i färgen.
Så här såg mamman ut i sommras så skimmel är hon inte iaf :p
http://www.ginnyenbanshee.nl/DSC_0818.JPG-for-web-normal-1308942298.jpg

Det är ju du själv som tidigare skrivet att mamman är registrerad som konstantskimmelskäck ?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hemmet Har snöat in mig lite på att få in mer färg hemma. Dels är det snyggt och dels mer trivsamt. Hur tänker ni hemma hos er? Har ni mycket...
2 3
Svar
40
· Visningar
1 450
Senast: Lyan
·
Hemmet Fönsterbeslagen/låsen har gått sönder på ett av våra fönster. Alltså brustit i metallen där man krokar på den del som sitter på själva...
Svar
12
· Visningar
283
Avel Jag fick en intressant fråga idag om skimmelcancer som fick igång mina tankar och väckte en enligt mig ny intressant fråga. En person...
Svar
6
· Visningar
924
Senast: Shaggy
·
Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
827
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka