Sv: Vilken färg får avkomman - en tråd om färggenetik
Hoppas du fick lite mera koll. Tyvärr är det svårt att säga säkrare när man inte vet vad som gömmer sig särskilt bakom hingstens skimmelfärg (vilken färg hade han när han föddes?) Det rödblacka, fuxfärgade och skimmelstoet skulle alla potentiellt kunna vara bärare av silvergenen om den finns i rasen. Den syns inte om man har fux som grundfärg. Samma sak gäller även hingsten, eftersom jag inte vet hur han såg ut när han föddes.
Hej jag har fyra sto som ska få föl till sommaren och jag undrar om ni vet vilken färg fölen kommer att få?
Mitt ena sto, Fönn är rödblack och båda hennes föräldrar är rödblack. Hon är betäckt med en hingst som är skimmel vars pappa är mörkbrun och mamma är skimmel.
50% chans att det blir ett skimmelföl. Minst 50% på black (som ju inte syns om fölis sedan skimlar av) och så får fölis minst ett anlag för röd/fuxfärg, men om det blir fux eller inte beror på hingsten som ju har en mörkbrun förälder och den adnra har du inte skrivit födelsefärgen på. Så, med dessa uppgifter är det möjligt med brun, svar och fux, och om sedan skimmel och/eller black analg som lägger sig uppepå grundfärgen.
Mitt skimmel sto, Manadis är skimmel vars mamma är skimmel och pappa gulsvart. Hon är betäckt med en hingst som är skimmel vars pappa är mörkbrun och mamma är skimmel.
75% chans för skimmel, annars svårt att säga eftersom du inte angett vilken deras födelsefärg var, innan de skimmlade av. Om stoet har ärvt gulgenen från sin far är det 50% chans att även fölis får den.
Mitt svarta sto, Sinja är svart vars mamma är skimmel och pappa är svart. Hon är betäckt med en hingst som är skimmel vars pappa är mörkbrun och mamma är skimmel.
50% på skimmel och sedan kan det minst bli brun eller svart som färg på avkomman, eventuellt fux och eventuellt någon annan varaint, bereonde på vad som finns "under" skimmelfärgen (blackanlag, gulgen, silver, skäck...).
Mitt fux sto, Katla är fux vars mamma också är fux och vars pappa är brunskäck. Hon är betäckt med en hingst som är skimmel vars pappa är mörkbrun och mamma är skimmel.
50% på skimmel, fölis kommer att få en gen för rödfärg från sin mamma, men om den syns eller inte beror på pappas gener, så svart eller brun kan vara möjliga också, liksom om det finns andra färger som döljer sig under hignstens mammas skimmelfärg.
Skulle vara jätte kul om någon hade en liten aning om vilken färg mina föl kommer att få.
Tilly
Hoppas du fick lite mera koll. Tyvärr är det svårt att säga säkrare när man inte vet vad som gömmer sig särskilt bakom hingstens skimmelfärg (vilken färg hade han när han föddes?) Det rödblacka, fuxfärgade och skimmelstoet skulle alla potentiellt kunna vara bärare av silvergenen om den finns i rasen. Den syns inte om man har fux som grundfärg. Samma sak gäller även hingsten, eftersom jag inte vet hur han såg ut när han föddes.