Vilken färg får avkomman - en tråd om färggenetik

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vilken färg får avkomman - en tråd om färggenetik

Nej, den kan bli brun (i någon nyans) eller fux också. Brunt är ett anlag som ligger ovanpå grundfärgen svart. En mörkbrun häst är i grunden svart med (minst) ett brunt anlag som begränsar det svarta till man, svans och ben. Även en fux kan bära brunt anlag, men då syns det inte eftersom det inte finns någon svart färg att begränsa.

Det resesiva anlaget framkommer bara om båda föräldrarna har anlaget eller?

Vet inte om du ändrade inlägget eller om jag missade, men jo det stämmer. För att avkomman ska kunna bli fux (som exempel på recessivt anlag) krävs att båda föräldrarna har ett fuxanlag att ge.

Okey! Så om man betäcker ett mörkbrunt sto med en svart hingst så blir avkomman svart?
Eller?

Det resesiva anlaget framkommer bara om båda föräldrarna har anlaget eller?

Jag gjorde precis det och fick en fux! Hingstens mamma var fux, mitt stos farmorsfarmor och mormorsmorfar är de närmaste fuxarna i hennes stam men nog hade hon ett litet anlag i alla fall.

Då har jag fattat det hela rätt :) Min shettis var svart, men fick ett mörkbrunt föl (som föddes gul :D) med en fuxhingst :)

Nu blandar du ihop rabicano med konstantskimmel som inte har någonting med varandra att göra, konstantskimmel hade du sett om din häst var alltså kan vi utesluta det och det är just konstanskimlar som får cornmarks det är inget kännetecken för rabicano.
En rabicano har tvärgående vita ränder vid svansroten alltså vågräta ränder inte medhårs så att säga.
Googlade fram en bild som tydligt visar vad jag menar sen kan det skilja hur mkt vitt de har många har bara ett streck precis vid basen av svansroten det är detta som är skunksvans och inte när de har vitt på sidorna som felaktigt ofta förekommer.
coon_tail.jpg

Ja men det är ju exakt det jag skrev :D Att eftersom hon INTE får cornmarks (som är typiskt för konstantskimlar) så är det ju ett tecken på att hon kan vara rabicano, texten jag klippte in var från Wikipedias sida om rabicanofärgade hästar och hur man känner igen det :) Och hennes svans ser ut exakt så som på bilden du lade upp :) Tror hon har ungefär samma mängd stickelhår i flanken oxå som den hästen du visar :)

Har ett sto som är gulbrun (bork) på sommaren ganska ljus så det syns att hon är gul, blir betydligt mörkare vintertid med en udda gulbrun färg med inslag av rött.
Hingsten är riktigt gul med svart man och svans.
Är väldigt spänd på vad färgen kan bli, hoppas på pearl eller liknande hingsens färg.
Vore skoj att höra din åsikt/Annelie

*KL*

Jag har ett treåårigt sto som är registreread som silvergulbrun och jag tycker hon passar bra in på den beskrivningen; hon ser gulbrun ut men har ljusare man och svans och benen är chokladbruna istället för svarta. Men, härrom dagen lyfte jag på svansen och blev förvånad över färgen där. Bleker verkligen silver eller gulanlag hudfärg? Eller är det något mer som spelar in, eller kombinationen? Mamma är svart och pappa dubbel gul - vilket som är hans grundfärg är väll osäkert, men hans pappa var reggad som silvergulbrun (och ser ut som det på bilderna, dock en väldigt mörk sådan).

Min treååring i vinterpäls, tyvärr ser bena svarta ut:
percy3_small.jpg

Tyvärr vägrar photobucket att samarbeta ikväll, så det får bli länkar istället för bilder direkt
Färgen under svansen:
http://s49.photobucket.com/albums/f265/niki200106/Rockies/?action=view&current=Percy_August_5_2011-560x428.jpg#!oZZ2QQcurrentZZhttp%3A%2F%2Fs49.photobucket.com%2Falbums%2Ff265%2Fniki200106%2FRockies%2F%3Faction%3Dview%26current%3DIMG_1963.jpg
I augusti i år, de ljusbruna bena syns tydligare:
http://s49.photobucket.com/albums/f265/niki200106/Rockies/?action=view&current=Percy_August_5_2011-560x428.jpg

Både silver och gult går ju att testa via DNA, kanske kan vara nått? Jag vet inte vad som finns på den rasen, det är ju inte så att dom finns i överflöd här i landet direkt :D

Ska hon avlas på är det ju kul att ha färgtestat henne ordentligt.

Tillägger: Gul är hon ju om pappa är dubbelgul.

Både silver och gult går ju att testa via DNA, kanske kan vara nått? Jag vet inte vad som finns på den rasen, det är ju inte så att dom finns i överflöd här i landet direkt :D

Ska hon avlas på är det ju kul att ha färgtestat henne ordentligt.

Tillägger: Gul är hon ju om pappa är dubbelgul.

Gul tvekar jag ju inte på ;) och silver känns rimligt och möjligt då farfar har silvergenen även om de inte är 100% på att pappa har det (han är, enligt uppfödaren, inte färgtestad och det är ju svårt att se på dubbelgul...)
Finns det överhuvudtaget något tänkbart? Champagne och black finns i rasen, men inte tigrering (ger väll också fläckig hud - men blekt?). (Skimmel, fux, brun, svartbrun, konstantskimmel och alla genkombinationer som kan bli av dessa varainter finns också inom rasen - så länge det är solida färger - mycket vita tecken är inte tillåtet Dessutom misstänker jag att pearl genen kan finnas då flera dubbelgula saknar två gula föräldrar och det finns släktskap med andra raser där pearl finns).

För frågan är ju om det är något mer man borde testa för om man gör det?
(Funderar på att kolla alla hästarna för "fux" genen senare under året).

Sånt här är himla spännande, jag har inte läst igenom hela tråden än - så jag ska kika och se om jag hittar svar på mina funderingar förstås, men frågar ändå så länge.

Vad ska man väga in när man "räknar" på de olika sannolikheterna för färgen på fölet? Mamma och pappas färg givetvis, men hur långt tillbaka? Far och morföräldrar? Ännu längre tillbaka? Finns det någon "lathund" nånstans för att se hur anlagen ärvs ner och vilka gener mina hästar "bör" ha logiskt sett? De är inte testade för färggener utan jag har bara deras egen färg + stammen bakåt (har färgen på "oändliga" led bakåt) Sen funderar jag även på de många olika benämningarna på t.ex. fux. Mina ston är t.ex. chestnut, hingstens farmor är sorrel... jag inser att "risken" är ganska stor att det dyker upp två fux-föl i sommar :angel: (Sto nummer 1 fick 2010 ett stoföl med samma hingst, jättesnygg "kromad leverfux" utan vita tecken.)

Så här:
Hingsten
brown tobiano - e.bay tovero (e.bay tovero u.sorrel) u. sorrel (e. sorrel u. sorrel)

Sto nummer 1 chestnut - e. sorrel ( e.black u.black) u. bay (e.bay u.grey)

Sto nummer 2 chestnut tobiano - e. sorrel (e.sorrel u.sorrel) u chestnut tobiano (e. chestnut tobiano u.bay)

Går jag ytterligare ett steg kommer ännu fler färger fram, bland annat red dun overo på hingstens sida.

Hur reder jag ut det här? Jag vet ju att det finns kalkylatorer online, men vill lära mig mer om färg-genetik!

Det är ju lite krångligare när man använder olika namn på samma färg, som det görs här. Sorrel och chestnut är ju genetiskt samma färg.

Men hingsten bär på fux eftersom hans mamma är det. Det är säkert. Så han nedärver 25% fux kan man säga.
Båda stona är ju fuxar likväl, så det är 75% chans/risk på fux, tror jag. På den första borde det sen vara 50% chans på skäck, medan den andra är 75%. Ingen av skäckarna är homozygot, så dom kan lämna enfärgat också.
Skimmel- och blackanlaget är båda dominanta, liksom skäckanlaget, så nån av föräldrarna måste ha det synligt för att kunna nedärva. Är hästen inte skimmel eller black, så har den heller inte anlaget.

Tack för en bra snabbgenomgång som klargjorde en hel del! Hingsten oroar mig varje vår då han blir stickelhårig varje fällning (jag vill ju behålla honom mörkbrun!) men det verkar bara vara just vid fällningen.

Både hingsten och skäckstoet har lämnat både färg (skäck) och enfärgat tidigare. Kombinationen dem två är dock inte gjord innan.

Ska kanske också tillägga att det enfärgade stoet är en quarter, medan hingsten och den andra damen är paintar. Quartern har alltså bara enfärgat i stammen, så chansen att hon skulle få en skäckfärgad fölunge är kanske inte så stor?

Eftersom ingen av skäckarna är homozygot kan dom även tillsammans ge enfärgad avkomma. Däremot är det 25% chans att avkomman blir homozygot. Det är 25% chans för homozygot skäckavkomma, 50% chans på heterozygot skäckfärgad avkomma och 25% chans/risk för enfärgad avkomma.

Det enfärgade stoet har inga skäckanlag alls, eftersom hon är enfärgad. Skäckanlaget är som sagt dominant, finns det så syns det. Precis som skimmelanlaget. Så hon kan aldrig ge ett skäckanlag till sina avkommor. Lila lite som en enfärgad paint (om det finns sådana?) kan ge skäckanlag. Så enda sättet att få skäckad avkomma är att betäcka med skäckhingst. I ditt fall är det 50% chans för skäck på henne med din hingst. Vad som ligger bakom kvittar med dominanta anlag.

Nu tror jag att overo nedärvs på ett annat sätt än de andra skäckanlagen, men det får nån mer kunnig säga mer om.

Får för mig att pålle inte är silver, ser för mörk ut i botten på manen och svansen. Benen är ju också supermörka. Ljus gulbrun? Är inte manen och svansen bara solblekta? Är dock inte alls säker, men det är min spontana reaktion på bilderna :)

Får för mig att pålle inte är silver, ser för mörk ut i botten på manen och svansen. Benen är ju också supermörka. Ljus gulbrun? Är inte manen och svansen bara solblekta? Är dock inte alls säker, men det är min spontana reaktion på bilderna :)

Vad jag har förtstått så blir manen inte lika ljus hos när det är gulanalag med och vinterpälsen är ännu mörkare. Har pratat med tidigare ägare och hon är inte färgtestat och hingsten har bara lämnat några få silver föl (kan ju även vara stona då), men många isabeller (så det kan ju vara dolt). Jag tycker det är ganska stor skillnad på sommar och vinterbilden -på vinterbilden ser hon nästan vanligt gulbrun ut (fast benen är "choklad färgade" när man kommer nära).

Mest av allt funderar jag ju på vad det ljusa skinnet kommer ifrån :confused:

på augusti bilden ser din ut som en solklar silver för mig iaf :)

på augusti bilden ser din ut som en solklar silver för mig iaf :)

Jo, på vissa bilder ser hon verkligen ut som en silver - något mer än gulbrun är det ju definitivt. Om om det andra inte är silver vet jag inte vad jag ska tro att det är - finns inga bättre alternativ tycker jag.

Nu är det ju bara frågan om silver + gul bleker även skinnet? För hudfärgen under svansen är ju inte av den vanliga sorten.

Fast om det inte är dessa två färganlag har jag inga bra alternativ på vad det skulle vara heller...

Urkella: Fått några svar angående din minstings färg än förresten?

Vad jag har förtstått så blir manen inte lika ljus hos när det är gulanalag med och vinterpälsen är ännu mörkare. Har pratat med tidigare ägare och hon är inte färgtestat och hingsten har bara lämnat några få silver föl (kan ju även vara stona då), men många isabeller (så det kan ju vara dolt). Jag tycker det är ganska stor skillnad på sommar och vinterbilden -på vinterbilden ser hon nästan vanligt gulbrun ut (fast benen är "choklad färgade" när man kommer nära).

Mest av allt funderar jag ju på vad det ljusa skinnet kommer ifrån :confused:

Du har helt rätt i att manen och svansen inte blir lika ljus med både gult och silver, man brukar säga att anlagen "släcker varandra". men vad jag har sett så brukar färgen i man och svans vara "jämnare" men å andra sidan så finns det säkert massvis med variationer.
Färg är spännande :) (Funderar på att fägtesta hästen ¨på min avatar. Hon är dubbelgul men oklart vilken färg hon har i botten och så kan hon ev ha ett silveranlag från sin pappa som fö är silvergulbrun :)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hemmet Har snöat in mig lite på att få in mer färg hemma. Dels är det snyggt och dels mer trivsamt. Hur tänker ni hemma hos er? Har ni mycket...
2 3
Svar
40
· Visningar
1 450
Senast: Lyan
·
Hemmet Fönsterbeslagen/låsen har gått sönder på ett av våra fönster. Alltså brustit i metallen där man krokar på den del som sitter på själva...
Svar
12
· Visningar
283
Avel Jag fick en intressant fråga idag om skimmelcancer som fick igång mina tankar och väckte en enligt mig ny intressant fråga. En person...
Svar
6
· Visningar
924
Senast: Shaggy
·
Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
827
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattras som rävar inte tar?
  • Förbereda hundar inför bebis?
  • Valp 2025