Vilken färg får avkomman - en tråd om färggenetik

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vilken färg får avkomman - en tråd om färggenetik

Silver kan ju påverka färgen på skinnet. Det bleker inte så kraftigt som en del andra anlag, men kan ge "fräknar" och en något blekt effekt. Titta på den här bilden: http://colorgenetics.info/equine_ga...2_GALLERYSID=c92b39e8de473984605cbc5e7ff16739
LP (leopars-komplexet) till vänster, silver i mitten och gulanlaget till höger. Dock är det rätt sällan som gult i enkel upplaga gör något alls.

Spännande! Tycker ju min tjej är ännu ljusare, hittade en bild från en dubbelgul som (i alla fall på datorn) ser ut att ha ungefär samma färg... Men dubbelgul kan jag garantera att hon inte är :D.Men kanske är det så att silver och gulgenen då "ger lite var" :idea: så att effekten blir synlig, hittade en halvrad i Sponenbergsbok om att silvergula kunde få blekt skin. Annars säger densamme att få färger bleker skinnet - nästan enbart champagne enligt honom. Men, intressant att jag ju faktikst hittat bildbevis på att dubbelgula får blekt skin liksom nu att silver bleker skinnet även det.

Önskar att det funnits ännu bättre böcker om färger där även sådanahär detaljer togs upp. Känns ibland lite lurigt att lita på diverse internetsidor om färg som man hittar, även om de också kan vara väldigt bra.:angel:

Du har helt rätt i att manen och svansen inte blir lika ljus med både gult och silver, man brukar säga att anlagen "släcker varandra". men vad jag har sett så brukar färgen i man och svans vara "jämnare" men å andra sidan så finns det säkert massvis med variationer.
Färg är spännande :) (Funderar på att fägtesta hästen ¨på min avatar. Hon är dubbelgul men oklart vilken färg hon har i botten och så kan hon ev ha ett silveranlag från sin pappa som fö är silvergulbrun :)

V har en fundering på om hon inte har en hel del "sooty" effekt i sin färg. Kolla på farfar - silvergulbrun med "sooty" som tydligen ändrade färg en del, enligt tidigare ägaren :
JUNIOR%20HL%205%2006.jpg

Den enda bild jag hittat på pappa, registrerad som perlino, med många isabell och gulbruna avkommor:
r_ranger_dream_maker_250x208.jpg

Gimlan: Det är ju lite kul att färgtesta...Om inte annat just för att veta vad "bottenfärgen" är. Jag är ju sugen på att kolla fuxanlag för att veta om det är en möjlighet hos min tjej. Silver får vi se - ska kolla hur hon ser ut i sommarpäls...

Låter ju som en rätt spännande häst! Har du inga bilder på skinnet under svansrot/ansikte sommartid? Hade ju varit kul att se om inte annat!

Ja de anlag som bleker hela skinnet jämt är ju (ffa) dubbelgult och Pearl (finns där någon bra svensk benämning på det?). Det är ju just därför som även pälsen växer ut blekt. Champagne ger ju en något spräcklig effekt, men skinnet blir ju blekt liksom pälsen. Enkelgula kan i vissa fall ge en spräcklig effekt även om det inte är direkt vanligt, och silver liksaså om än i större skala än hos enkelgula och med större effekt. Sen kan du hos skimlar få en viss grad pigmentbortfall varpå det ger en visuellt spräcklig blekning på vissa ställen. Lyfter jag tex svansen på min homozygote skimmelvalack på 15 bast så är han rosaflammig runt stora delar av baken och svansroten. Dock handlar det ju inte om hel blekning av skinnet, men det ger en effekt av ett skinn som inte ser svart ut.
Det är väl det jag kan komma på.
Spongenbergs bok är ju väldigt bra, men jag kan tänka mig att kanske inte alla detaljer tas upp.

Men som sagt - det hade varit jättekul att se någon närbild på hur din häst ser ut, så har du möjlighet får du kärna lägga upp något foto!:D

Urkella: Fått några svar angående din minstings färg än förresten?

Inte ännu, fick svar förra veckan att dom fått in det så hoppas jag får svar imorgon. Men såg nu att han fått vita ljumskar & armveck. Så ska bli spännande vad man får till svar och hur han kommer se i sommar päls :D

Ljumske:
dsc00218_186306133.jpg

Armveck:
dsc00226_186306305.jpg

Nya bilder på benen:
dsc00230_186307115.jpg
dsc00229_186307200.jpg

Svansen:
dsc00233_186306625.jpg

Jag tycker han är ganska lik min fux. Men han var brun va?

Hon har också samma silverfärgade framben, vit under magen, i ljumskar osv.

4_months_left_by_erehsidne-d4ndtwl.jpg

Senast ändrad:

Låter ju som en rätt spännande häst! Har du inga bilder på skinnet under svansrot/ansikte sommartid? Hade ju varit kul att se om inte annat!

Ja de anlag som bleker hela skinnet jämt är ju (ffa) dubbelgult och Pearl (finns där någon bra svensk benämning på det?). Det är ju just därför som även pälsen växer ut blekt. Champagne ger ju en något spräcklig effekt, men skinnet blir ju blekt liksom pälsen. Enkelgula kan i vissa fall ge en spräcklig effekt även om det inte är direkt vanligt, och silver liksaså om än i större skala än hos enkelgula och med större effekt. Sen kan du hos skimlar få en viss grad pigmentbortfall varpå det ger en visuellt spräcklig blekning på vissa ställen. Lyfter jag tex svansen på min homozygote skimmelvalack på 15 bast så är han rosaflammig runt stora delar av baken och svansroten. Dock handlar det ju inte om hel blekning av skinnet, men det ger en effekt av ett skinn som inte ser svart ut.
Det är väl det jag kan komma på.
Spongenbergs bok är ju väldigt bra, men jag kan tänka mig att kanske inte alla detaljer tas upp.

Men som sagt - det hade varit jättekul att se någon närbild på hur din häst ser ut, så har du möjlighet får du kärna lägga upp något foto!:D

Just det, pearl finns ju också (och nej, jag har inte hört något svenskt namn för den). Har funderingar på om den inte finns i rasen då jag sett vissa dubbelgula som enlgit registering saknar två gula föräldrar... När man lätt hittar, fem, sex stycken sådan blir man misstänksam (eller icke gula avkommor).

Tyvärr har jag inga sommarbilder ännu - hon har bara hos mig i dryga månaden :angel:. Men det blir ju sommar någon gång. Särskilt spräcklig tycker jag inte att hon är - så där faller ju Champagnen bort även om det tydligen kan skifta lite mellan årstiderna och individer. Får se vad jag kan ordna på mule och juver...

Ja han är lite lik din dam :p fast dom är omvända med man och svans han har mörkare man och ljusare svans :D
Han är brun ja, hade han varit fux hade man iaf fått förklarat med varför han ser ut som han gör.

Nu har test svaret kommit :D
Ove är bär varken på silver eller frame (overo) men fick positivt för sb1 (sabino).

Grattis!:D
Skitkul att han faktiskt testade positivt för den "äkta" sabinoformen SB1, och det inte bara rörde sig om de många icke funna varianterna som kan ge likadant utseende.
Tittar man på morsans sida finns där en del SB1-lika individer, och då är det väl det som spökade hos mamman hans med, utöver klassisk Tobiano.

Ja då är du ju ett steg närmare att lösa herrns färgmyserie!

Kan inte du testa din också, så vi får veta? :p *skojar*

Jag har en fundering på det - men väntar i så fall nog till i sommar/höst för att samtidigt testa min hingst och ett sto som kommer då för fuxgenen tillsammans med denna dam som kanske skulle få silvertest också och är jag ändå i farten vore det kul att testa hästen i avataren för svart/brun - genom åren har det varit mer en en diskussion ifall det är hennes färg eller om hon är brun...

Ja, det är ju smart!! Det är ju så lätt idag att testa istället för att spekulera, helt otroligt vad vetenskapen där går framåt!!

*kl*
Kom in på språngrulla idag och gick nyfiket in på att rapportera in fölresultat även om det är flera månader kvar tills mitt föl kommer. Där ser jag att man har en lista att välja mellan av färger och tycker det finns några konstiga val tex albino. Det finns ju inte faktiskt inte någon albinism i häst.

Sen kan man rapportera in sin häst som stickelhårig. Jaha? Är det inte mer intressant att rapportera in sin häst som fux eller svart osv då? För det finns bara möjlighet att lägga till en färg. Annars hade det ju funkat att lägga till tex brun och sen stickelhårig.

Så även om jag förstår att detta inte är menat som något perfekt inrapporteringsunderlag som en id-kontrollör gör så kanske man skulle ha lite vettigare alternativ att välja mellan......

Min dubbelgula skimmel var registrerad som albino med div vita tecken. Jag tycker det är hysteriskt roligt :rofl:

(Hon var mest troligt perlino men blev ljus ljus ljus iom skimmelanlaget, det testade jag).

*kl*
Kom in på språngrulla idag och gick nyfiket in på att rapportera in fölresultat även om det är flera månader kvar tills mitt föl kommer. Där ser jag att man har en lista att välja mellan av färger och tycker det finns några konstiga val tex albino. Det finns ju inte faktiskt inte någon albinism i häst.

Sen kan man rapportera in sin häst som stickelhårig. Jaha? Är det inte mer intressant att rapportera in sin häst som fux eller svart osv då? För det finns bara möjlighet att lägga till en färg. Annars hade det ju funkat att lägga till tex brun och sen stickelhårig.

Så även om jag förstår att detta inte är menat som något perfekt inrapporteringsunderlag som en id-kontrollör gör så kanske man skulle ha lite vettigare alternativ att välja mellan......

Om inte annat skulle det ju göra det enklare att forska på färger och försöka förstå hur ovanligare varianter nedärvs...typ stickelhårighet etc. För som du säger, inte väljer man det som enda alterantiv. Och albino, tja det är ju synd att inte informationen inte kommit längre.

Senast ändrad:

Vet man hur tecken nedärvs?

Satt och funderade på huruvida jag har chans till att få ett föl med mycket tecken, både mor och far har rejält med vitt.

Vet man hur tecken nedärvs?

Satt och funderade på huruvida jag har chans till att få ett föl med mycket tecken, både mor och far har rejält med vitt.

I Sponenbergs bok från 2009 (Equine color genetics, en "bibel" om man gillar hästfärger) vill jag minnas att det inte står något om det. Även tidigare har jag läst att man inte vet hur det nedärvs. Men, sedan finns ju sabino anlagen (eller vad som verkar var en hel hög olika gener) och de ger ju mycket vitt. Sedan kan du ju ha hänt saker sedan 2009, kan vara att man vet bättre idag.

Sedan tidigare har jag hört att för rött pigment (fux tex) är det lättare för den vita färgen att breda ut sig medan motsatt råder på svarta hästar. Jag har ignen källa på det, men jag har sett få svarta hästar med mycket vita tecken och väldigt många fuxar med mycket vitt så det känns rimligt.

Tack för svar!

Jag har ju en fuxmamma och en isabellpappa, så ungen blir isabell eller fux.
Både far och farfar till den blivande fadern har mycket vitt på sig, bläs och höga strumpor.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hemmet Har snöat in mig lite på att få in mer färg hemma. Dels är det snyggt och dels mer trivsamt. Hur tänker ni hemma hos er? Har ni mycket...
2 3
Svar
40
· Visningar
1 450
Senast: Lyan
·
Hemmet Fönsterbeslagen/låsen har gått sönder på ett av våra fönster. Alltså brustit i metallen där man krokar på den del som sitter på själva...
Svar
12
· Visningar
283
Avel Jag fick en intressant fråga idag om skimmelcancer som fick igång mina tankar och väckte en enligt mig ny intressant fråga. En person...
Svar
6
· Visningar
924
Senast: Shaggy
·
Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
827
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka