Vilken färg får avkomman - en tråd om färggenetik

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vilken färg får avkomman - en tråd om färggenetik

Tack för svar!

Jag har ju en fuxmamma och en isabellpappa, så ungen blir isabell eller fux.
Både far och farfar till den blivande fadern har mycket vitt på sig, bläs och höga strumpor.

Med de förutsättnignarna låter det ju inte helt osannolikt att bäbis får en del vitt. Men, man ska aldrig säga aldrig, vet ett föl (svart) som fick rejäl bläs där föräldrarna kanppt har tecken alls. Det omvända måste ju också kunan ske... Eller så får du närpå en skäck :angel:

En skäck. :eek: :eek: :eek:

Jaja, ungen lär hur som helst vara perfekt i mina ögon när den väl tittar ut.

Inte skäck genetiskt, men om det är sabino som orsakar de stora tecken hos mor och far kan de ju bli ännu större hos avkomman. Tex en bukfläck, ett ben där det vita går över framknäet etc...

Försökte hitta någon bra länk om sabino, men lyckades så klart inte, detta är det bästa jag hittade:
http://en.wikipedia.org/wiki/Sabino_horse

Ni som kan sånt här (igen)... :)

Hur funkar anlaget för rött? Agouti vet jag ju att man inte kan se på hästen, men kan jag förutsätta att en häst som är e. fux-skäck och u. fux bär på det röda anlaget - alltså Ee? (Han är själv brun skäck)

Nått är knas här. Det kan inte bli annat än fuxavkommor om båda föräldrarna är fux.

Bukfläck är ju helt ok. :D

Mitt sto finns det redan en bild på här i tråden, inlägg 746, hon har ganska mycket vitt och likaså pappan och hans släktingar;

Blivande pappan
http://sporthorse-data.com/horse/10688789/573/Horse_FS_Mr_Right-big.jpg

http://img2.fhcdn.net/pferde-bilder/files/5/2/4/1/3/k-chio_15.07.2011_126kb.jpg

Pappas far.
http://i32.tinypic.com/js0ys8.jpg

Farfar
http://www.gestuet-kastanienhof.com/typo3temp/pics/bcbf3cc290.jpg

Ni som kan sånt här (igen)... :)

Hur funkar anlaget för rött? Agouti vet jag ju att man inte kan se på hästen, men kan jag förutsätta att en häst som är e. fux-skäck och u. fux bär på det röda anlaget - alltså Ee? (Han är själv brun skäck)
som Miss Fideli skrev - det är omöjligt med en brunskäck med de föräldrarna.
rött är recessivt, vilket innebär att fux bara har röda anlag att nedärva.
Så antingen är din häst fel färgbestämd eller också stämmer inte härstamningen, OM han är brunskäck (och föräldrarnas färger är korrekta...)

som Miss Fideli skrev - det är omöjligt med en brunskäck med de föräldrarna.
rött är recessivt, vilket innebär att fux bara har röda anlag att nedärva.
Så antingen är din häst fel färgbestämd eller också stämmer inte härstamningen, OM han är brunskäck (och föräldrarnas färger är korrekta...)
Jäklar, det har ni ju givetvis rätt i!!
Samtliga hästar är givetvis DNA-typade så härstamningen stämmer. Undrar om pappan kan vara felreggad i färgen då? Min häst har en helbror som även han är brun skäck.

Så här ser de ut:

Min häst:
31368875.jpg

Pappan:
085_kopia.jpg

oliver_kopia.jpg

Mamman:
sessan_willy.jpg

Ooops :o

När jag tittade efter i registreringspapprena nu för att se vad pappans föräldrar hade för färg så ser jag ju att han faktiskt är reggad som bay! Jag minns honom som fux i alla fall :P

Hur som helst - kan jag anta att han bär på det röda anlaget? Hans två föl hittills har varit fuxar, med fuxmamma och fux-skäck-mamma.

Senast ändrad:

Lite OT men din killes pappa står har han eller står han nere i Dörröd i Skåne ? Ser ut som en Paint som stod vid där jag praktiserade för några år sedan.

Ooops :o

När jag tittade efter i registreringspapprena nu för att se vad pappans föräldrar hade för färg så ser jag ju att han faktiskt är reggad som bay! Jag minns honom som fux i alla fall :P
då är allt i sin ordning.. :)
Hur som helst - kan jag anta att han bär på det röda anlaget? Hans två föl hittills har varit fuxar, med fuxmamma och fux-skäck-mamma.
du kan inte bara anta, utan du kan vara bombsäker på att han har ett rött anlag!
En fux har två röda anlag och måste alltså ha fått ett från vardera föräldern och därför är slutsatsen 100%-ig.

Släkten har ju helt klart rejält höga vita tecken!

Jag har då och då läst bra sidor om sabino, men just nu hittar jag inte någon kanon sida. Den här visar i alla fall lite på vilken variation sabino kan ge, eller i alla fall sabino 1 genen - vilket inte alls är säkert att din häst (och släkten) har.
http://www.mustangs4us.com/Horse%20Colors/sabino.htm

Personligen tror jag det är ganska ovanligt med de extrema sabinovarinterna i Sverige - men jag kan ha fel. En lite bukfläck har jag däremot sett på flera hästar som stått uppstallade på samma ställe som jag, både på Shire och New Forest tex.

Och är det en polygen egenskap som man tror kan just det att båda föräldrarna har anlaget öka uttrycket hos avkomman (men måste inte nödvändigtvis göra det). Vilken längd en människa får är också en polygen egenskap vill jag minnas, liksom hudfärg. ( Polygen egenskap = inte bara en utan flera gener påverkar slutresultatet. )

då är allt i sin ordning.. :)

du kan inte bara anta, utan du kan vara bombsäker på att han har ett rött anlag!
En fux har två röda anlag och måste alltså ha fått ett från vardera föräldern och därför är slutsatsen 100%-ig.

Tackar!! :bow:

Ibland tänker man inte längre än näsan räcker... :o

Lite OT men din killes pappa står har han eller står han nere i Dörröd i Skåne ? Ser ut som en Paint som stod vid där jag praktiserade för några år sedan.

Nej vad jag vet har han aldrig stått där, han heter Impressive Oliver och finns i Dalarna.

Mitt sto Polenta är dräktig med Gumino (russ båda två). Stoet har lämnat en avkomma tidigare, ett fuxfärgat föl Zaldi, med hingsten Tor (svart).

Bild på hingsten
IMG_1333.jpg

Bild på stoet
DSC_8115.jpg

- Mitt sto är brunt, på sommaren blir hon lite rödare i pälsen och hon har även fått lite ljusare man, har svarta ben. Och mkt vita tecken på huvudet.
- Mormor till fölet är isabell har lämnat; brun, ljusbrun, gulbrun, svartbrun, fux, isabell.
- Mormors mor var gulbrun har lämnat; brun, gulbrun, isabell.
- Hingsten är brun och har lämnat dessa färger på sina avkommor; svart, bleksvart, brun, ljusbrun, mörkbrun, gulbrun, fux och ljusfux.
- Farmor är mörkfux har lämnat; brun, mörkbrun, svart, fux.
- Farmors mor var isabell har lämnat; brun, fux, mörkfux, isabell.

Såå ... vad tror ni att det kan bli av denna avkomma?
http://sh.freefarm.se/sh/SokHast?a=visa_hast&id=129397 mitt sto
http://sh.freefarm.se/sh/SokHast?a=visa_hast&id=133934 hingsten

Brunt förstås, sen bär båda fuxanlaget så det kan bli fux också. Inte gult i denna kombination, krävs att minst en förälder är gul själv. Huruvida det kan bli svart vet inte jag :o

Men det känns ju som att det finns fux i både pappan och mamman? Då mitt sto har lämnat en fuxavkomma med en svart hingst och pappan till detta föl har fuxmamma och lämnat fux med?

Btw, hur fasen nedärvs fuxanlag? Hur vet man om hingst/sto har det?

Hon skriver ju att båda bär på fuxanlaget så fux eller brunt kan det bli i alla fall.

Både sto och hingst måste ha ett fuxanlag var och fölet måste få båda anlagen för att bli fux. Om jag förstått det rätt.
Har de lämnat en fuxavkomma så har de fuxanlag.

Tack! Det är detta jag har klurat på, visst fasen borde de kunna bli ett fuxföl .. hur fasen har mitt sto annars fått en fuxavkomma med en svart hingst tidigare? :D

Återstår att se om 3 månader vad de blidde :)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hemmet Har snöat in mig lite på att få in mer färg hemma. Dels är det snyggt och dels mer trivsamt. Hur tänker ni hemma hos er? Har ni mycket...
2 3
Svar
40
· Visningar
1 449
Senast: Lyan
·
Hemmet Fönsterbeslagen/låsen har gått sönder på ett av våra fönster. Alltså brustit i metallen där man krokar på den del som sitter på själva...
Svar
12
· Visningar
283
Avel Jag fick en intressant fråga idag om skimmelcancer som fick igång mina tankar och väckte en enligt mig ny intressant fråga. En person...
Svar
6
· Visningar
924
Senast: Shaggy
·
Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
827
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka