Vilken färg får avkomman - en tråd om färggenetik

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vilken färg får avkomman - en tråd om färggenetik

Googla lite på silver så kommer du se varför den spontana reaktionen snarare är fux än något annat. Tycker hon ser ut som en mörkfux.

Ho ser precis lika dan ut i färgen som min första ponny och han var fux, silver lämnar ljusare manar inte mörkare, medan en fuxman kan se nästan svart ut :)

Gimlan+Urkella+MissFideli; tack før svar. :)
[...] Vet att jag nyss bla så en annons på en silverfärgad tinkerhingst, men nu kan jag självklart inte hitta den...

Om man googlar på "silver dapple irish cob" så hittar man annonsen. Hästen är dansk och han ser definitivt silversvart ut. Det berättas att han är den enda silverfärgade hingsten i Dk - men inget om härstamningen.

Jag har ett generellt intresse för hur färger förekommer i olika raser så jag snokade lite om silver hos tinker (nu skall det tilläggas att jag fortfarande inte har koll på vad som är tinker resp irish cob). Jag hittade ingen seriös diskussion om ämnet på nätet, däremot amerikanska hemsidor med silverfärgade "gypsy vanners", som den här:

Borttagen bild

Hingsten i fråga heter St Clarins. På stuteriets sida var det dock lite si och så med information om stamtavlan. Efter lite detektivarbete kom jag fram till att fadern, som kallas The Boss men även är känd som The Business och som likt sonen är silversvart, har mycket kort härstamning. Han mor är foundation stock och även på fädernet är det nära till det okända. Jag hittade ytterligare ett par uppenbart silverfärgade amerikanska vanners. Även där är det mycket lite information om stamtavlorna.

Anledningen till utläggningen är att det ligger nära till hands att fråga sig om det inte kan vara så att en morgan eller rocky mountain kan ha haft en hov med i spelet. Det är generellt väldigt svepande beskrivningar av de europeiska importer som ligger bakom hästarna.

För rasen ovanliga färger i kombination med korta stamtavlor får mig alltid att undra. Nu har i och för sig många tinker/IC/vanners korta stamtavlor, men det är lite förvånande att så lite sägs om de hästar som är grunden till den amerikanska populationen. Silver är en ovanlig färg bland europeiska raser, men visst den finns hos shetland och welsh så det kan vara en källa till en förekomst hos tinker och/eller IC. Färgen kan naturligtvis ha funnits hos fler raser. Det skulle vara intressant om någon vet mer om det.

Hur som helst tror jag att stoet i fråga är fux. För att hon ser ut som en fux helt enkelt. Hittade en silverbrun islandshingst som jag tycker illustrerar den färgen bra:

borttagen bild

Senast ändrad av en moderator:

Gimlan+Urkella+Myrten :)

Har sett några silversvarta IRL men aldrig silverbrun. Eftersom jag tycker detta med hästefärger i alla varianter är så kul har jag sett mycket på bilder på nätet på diverse mer eller mindre udda färger.

Tror ni har helt rett att hon är fux, det är ju också det mest troliga. Det är säkert rabicanon som fått mig att undra, ljust det "silverskäret" hon får i manen. Men som ni säger, hela manen är ju inte genomgående ljus.

Vet heller inte så mycket om färger och stam hos Tinker. Sett att Vestlandsbanden tinker (Norge) har en godkjend(kårad) Silversvart hingst f. 2006, troligtvis efter The Business. De har också ett sto f.2000 som er silverbrunskäck.

Men nu måste jag fråga, vad för länkningsregler gäller egentligen?

Jag ser att bilderna jag länkat till blivit borttagna med motivering "snodda bilder". Well, om jag haft källhänvisning så hade de väl rykt med för att de var reklam?

Om man över huvud taget skall kunna diskutera färggenetik måste man kunna göra det utifrån exempel? Kan man diskutera konst enbart i ord? Knappast. Det är samma sak.

Jag tycker att det är helt rimligt att man skall uppge källor till sina bilder, men det är definitivt ett moment 22 att inte kunna göra det p.g.a. risken för att falla för Bukes reklam-regler alternativt inte kunna göra det p.g.a. risken för att bilderna skall anses "snodda". Jag skulle önska att man enkelt kunde uppge källorna. Färggenetiska diskussioner här har ytterst sällan ett vinstintresse. Man diskuterar för att man är intresserad.

För att nu komma runt reglerna får jag väl skriva saker i klarspråk:

Vill ni kolla på en silversvart tinker/whatever, googla på "silver dapple gypsy horse st clarins".

Vill ni se bilden på den silverbrune islandshingsten jag postade men som var otillåten, googla på Dímon frá Neðra-Skarði.

Så kommer man på ett aningen mer komplicerat sätt fram till samma bilder. Själv lägger jag ner färgdiskussionerna på Buke. Det är för svårt att föra dem förbi frågan om en kombination kan ge fux eller ej.

Man får inte lägga ut bilder, men jag tror man får länka till dom. Så om du länkar till bilderna istället för att lägga upp dom här så ska du nog klara dig undan.

Mitt sto welsh cob, har nu gått 260 d och jag börjar fundera över vilken färg det kan tänkas bli på avkomman.

Kan inte påstå att jag är någon fena på det där med färg och nedärvning men det kanske finns andra här som är. Viola är svart och har helt svart bakom sig på mor och far, steget längre bort är det fux på ena farföräldern och resten svart, ytterligare ett steg bak är det brunt och fux som dominerar en av 8 är svart.
På fädernet så är hingsten "dark chestnut" mörk fux? han har mörk fux och leverfux på mor/far. Nästa steg är svart, fux, fux och palmino. Ytterligare ett steg bak är det fux, olika varianter eller svart.

Hon har en avkomma tidigare med en fux hingst som blev brun med svart man och svans. Verkar väl mest troligt att det skulle bli en svart bebis, eller? Kan det bli någon fux variant och hur ser chansen ut för palmino?

Mvh Viktoria

Palomino kan det inte bli eftersom ingen av föräldrarna är isabell, gulbrun eller gulsvart. Huruvida det kan bli fux beror på om hon bär på fuxanlaget. Vet du om nån av hennes syskon på pappans eller mammans sida blivit fux?

Vet att hon har två bröder som är svarta, jag tror att det är hel syskon. Ska se om jag kan luska mer. Men hennes första avkomma med fux hingst blev som sagt brun med svart man och svans, är det möjligt om hon har två svarta anlag?

Omöjligt är det ju inte - men eftersom fux kan ligga dolt så länge är det ju svårt att veta helt säkert. Därför är nog det bästa att se om mor eller far lämnat fuxfärgad avkomma (eller någon av varianterna där fux är grundfärgen). Om de har gjort det är det 50% chans att din häst fått fuxanalg från föräldern som har anlaget.

Fast det är ju inte jättekonstigt att man inte får klistra in bilder i inlägg? Det ÄR ju egentligen inte lagligt för copyrightskyddat material, så klart att man på ett forum måste kunna värna om det där. Som fotograf själv så kan jag tycka att det är befogat.
Men som MissFideli själv säger så är det ju helt ok att länka till bilder. Sålänge du faktiskt inte tar själva bilden och klistrar in så ska det väl funka
Sen vet jag inte exakt vart "reklam"-gränsen vad gäller länkning går, så det lägger jag mig inte i så mycket.

Intressant annars med vart själva färgerna i raser kommer ifrån. Alltid kul att höra mer om sådant - speciellt när det är färger som inte hör till de mera vanliga att hitta.

Så som sagt - lägg inte ned färgdisskussionerna för all del - de är ju jätteintressanta!:) Bara länka till bilder istället för att posta bilderna här så ska det nog gå bra!

Man får inte lägga ut bilder, men jag tror man får länka till dom. Så om du länkar till bilderna istället för att lägga upp dom här så ska du nog klara dig undan.

Nä, man får inte länka heller. När jag gjorde det blev hela inlägget bortplockat, för det bröt mot forumreglerna. Jag uppmanades att lägga bilderna direkt i inlägget, men då det inte är min copyright så kunde jag inte det heller.

Du får inte lägga in bilden, eller länka till sidan där den ligger. Men att länka enbart till bilden borde vara OK?

Hm, märkligt. För mig har det funkat att göra så tidigare iaf! Det kanske beror på vilken typ av sida bilden ligger på?
Hade ju iof varit bra att veta vad som egentligen gäller här eftersom alla verkar ha olika erfarenheter av detta.

Jag vet inte, jag har inte provat. Tappade sugen lite då jag tyckte jag lusläst reglerna. Jag länkade till en sida som jag uppfattade var en "offentlig" sida, ej privat/stuteri etc. Vid närmare efterforskning (när inlägget raderats) så har jag förstått att det är en hemsida till en avelsorganisation - vilket borde vara godkänt enligt forumets regler, men vad vet jag.

Vill ni kolla på en silversvart tinker/whatever, googla på "silver dapple gypsy horse st clarins".

Är det någon som ver hur hans föräldrar såg ut tro? Tycker att han har lite väl ljusa ben för att vara silversvart, men annars är han väl den mörkaste flaxfux man någonsin skådat. ;)

http://www.youtube.com/watch?v=hGgcreiqOB8&feature=related

I den filmen (som jag hoppas man får länka till) ser han röd ut.

*kl*
Ni som har lite koll på färger, vad skulle ni säga att den här har för färg?

Vinterpäls:
SAM_0110.jpg

Sommarpäls:
SAM_0044.jpg

"Smoky Black" vad är det på svenska? Väldigt dålig på "utländiska" färgbeteckningar :o:D

Jag skulle säga att den är svart. (bleksvart)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hemmet Har snöat in mig lite på att få in mer färg hemma. Dels är det snyggt och dels mer trivsamt. Hur tänker ni hemma hos er? Har ni mycket...
2 3
Svar
40
· Visningar
1 449
Senast: Lyan
·
Hemmet Fönsterbeslagen/låsen har gått sönder på ett av våra fönster. Alltså brustit i metallen där man krokar på den del som sitter på själva...
Svar
12
· Visningar
283
Avel Jag fick en intressant fråga idag om skimmelcancer som fick igång mina tankar och väckte en enligt mig ny intressant fråga. En person...
Svar
6
· Visningar
924
Senast: Shaggy
·
Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
827
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Unghästfasoner?
  • Hålvägg