Sv: Vilken färg får avkomman - en tråd om färggenetik
Gimlan+Urkella+MissFideli; tack før svar.
[...] Vet att jag nyss bla så en annons på en silverfärgad tinkerhingst, men nu kan jag självklart inte hitta den...
Om man googlar på "silver dapple irish cob" så hittar man annonsen. Hästen är dansk och han ser definitivt silversvart ut. Det berättas att han är den enda silverfärgade hingsten i Dk - men inget om härstamningen.
Jag har ett generellt intresse för hur färger förekommer i olika raser så jag snokade lite om silver hos tinker (nu skall det tilläggas att jag fortfarande inte har koll på vad som är tinker resp irish cob). Jag hittade ingen seriös diskussion om ämnet på nätet, däremot amerikanska hemsidor med silverfärgade "gypsy vanners", som den här:
Borttagen bild
Hingsten i fråga heter St Clarins. På stuteriets sida var det dock lite si och så med information om stamtavlan. Efter lite detektivarbete kom jag fram till att fadern, som kallas The Boss men även är känd som The Business och som likt sonen är silversvart, har
mycket kort härstamning. Han mor är foundation stock och även på fädernet är det nära till det okända. Jag hittade ytterligare ett par uppenbart silverfärgade amerikanska vanners. Även där är det mycket lite information om stamtavlorna.
Anledningen till utläggningen är att det ligger nära till hands att fråga sig om det inte kan vara så att en morgan eller rocky mountain kan ha haft en hov med i spelet. Det är generellt väldigt svepande beskrivningar av de europeiska importer som ligger bakom hästarna.
För rasen ovanliga färger i kombination med korta stamtavlor får mig alltid att undra. Nu har i och för sig många tinker/IC/vanners korta stamtavlor, men det är lite förvånande att så lite sägs om de hästar som är grunden till den amerikanska populationen. Silver är en ovanlig färg bland europeiska raser, men visst den finns hos shetland och welsh så det kan vara en källa till en förekomst hos tinker och/eller IC. Färgen kan naturligtvis ha funnits hos fler raser. Det skulle vara intressant om någon vet mer om det.
Hur som helst tror jag att stoet i fråga är fux. För att hon ser ut som en fux helt enkelt. Hittade en silverbrun islandshingst som jag tycker illustrerar den färgen bra:
borttagen bild