Vilken färg får avkomman - en tråd om färggenetik

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vilken färg får avkomman - en tråd om färggenetik

Hon är fortfarande fux, vilka färger det finns chans på beror på vilken grundfärg hingsten har (brun, fux, svart).

50% på gulgen blir det ju i alla fall om inte den tilltänkte har två gulgener (cremello/perlino/gräddvit är några betäckningar för de färgerna). Skulle Hingsten har två gulgener får fölis en till 100%.

Jag la tidigare upp bilder på min troliga silvergulbruna häst. Nu fäller hon och från detta (bild från augusti förra året)
Percy_August_5_2011-560x428.jpg

Verkar som hon får denna sommarfärg i år:
DSC_0012.JPG

Helt klart är hon inte bara en "vanlig gulbrun" :p
Undrar vilken färg hon tänker satsa på till nästa säsong?

(Och gulgen är givet att hon har - fadern hade två gulgener + två augotigener. Mamma kolsvart utan fuxanlag. Den eventuella silvergenen kommer från pappa som de inte hade testat men som hade föräldrar med silvergen).

Helt klart är hon inte bara en "vanlig gulbrun" :p.
Varför inte då?
Hon har ju uppenbart svart man (under det solblekta övre lagret), om man tittar på nedre fotot. Och det brukar inte silverbruna ha, såvitt jag förstått.

Silverbruna har ofta vit eller närapå vit man. Silvergulbruna däremot blir med åren ganska jämnt gulbrunsmutsfärgad. Finns säkert vissa individuella variationer men gult "släcker" silver, brukar man säga, så de ser mest bara lite skitiga ut. Jag tror inte heller att Nikis är silvergulbrun.

Har ni sett gulbruna hästar som är bruna där se brukar vara svarta (ben)? Ingen av bilderna visade det bra och jhag fick leta ett tag för att hitta denna bild på henne som ett åring för att det skulle synas bra på kort. I verkligeheten ser man det nämligen tydligt.
DSC04412.JPG

Dessutom har jag aldrig sett en gulbrun som blir ljusbrun på sommaren - för det är ju färgen hon just nu håller på att anta. Så oavsett silvergen eller ej tycker jag inte hon "uppför sig" som jag förväntar mig av en gulbrun.

Har dessutom sett ett antal andra silvergulbruna av samma ras och de är väldigt lika. Silvergenen har tyvärr en möjlighet att synas mycket sämre än förväntat på många exemplar inom rasen, särskilt när de åldras. Alltså på hästar som "bara" är silversvarta eller silverbruna. Men, det är inte hela världen om hon inte skulle ha silvergenen, det är ju bara färg. Vi får väll se om det blir ett test framåt till.

Silverbruna har väl närapå vit man?

Det kan variere veldig fra individ til individ, og fra rase til rase. Sølvgenet oppfører seg etter alt å dømme veldig annerledes på islandshest enn det gjør på f.eks. quarterhest. Islandshestene har som regel veldig lys man, quarterhestenes kan være nesten fullfargede.

Gimlan har jo alt vært inne på effekten av gulgen + sølvgen. Men fenotypen kan altså variere sterkt både mellom og innad i raser. Det enkleste og beste er jo å teste. :)

De som är närapå fullfärgade och ska vara silver är de testade för de eller är det bara deras ägare som tror att de bär på silver? Har noterat att väldigt många vill väldigt gärna att deras hästar ska ha silvergen, nästan oavsett hur hästen ser ut och även om det är omöjligt att de bär på genen.

Jag kan bara svara för de som jag har sett som varit fullfärgade - tyvärr har jag inga bilder tillgängliga på nätet just nu. Inom Rocky Mountain är det få som är riktigt kritvita i man och svans och på deras stora show var det väldigt många som var silverfärgade som mest såg lite solblekta ut i man och svans.

Jag fick det förkalrat av duktiga uppfödare att de flesta är väldigt ljusa som unga men att med stigande ålder mörknar man och svans. Ett sätt att vet om de skulle fortsätta att vara ljusa eller mörka var att kolla på ögonfransarna hos föl. Föl med helvita ögonfransar behöll ofta en ljusare man och svans medan de med ögonfransar med både ljusa och mörkare hår ofta mörkande... Sant eller ej har jag inte kunnat bedömma.

Inom Rocky mountain finns många som vill att deras hästar ska vara silverfärgade - men väldigt många av hästarna är också det. I några fall har det däremot kännts nästan säkert att fuxar varit på försäljning som silverbrun och det tror jag är den vanligaste förväxlingen inom den rasen...(särskilt som fuxfärgen sänkt priset rejält medan silver höjt det...) De jag såg med relativt mörk man och svans var alla silversvarta då det är mycket vanligare inom rasen än silverbrun.

Det er sikkert noen som bare bedriver ønsketenkning, men det finnes flere hester som har testet positivt for sølv uten å ha særlig bleket man og hale. Det er vel ikke lov å lenke hur som hälst her, men om du søker litt på engelsk vil du nok finne både quarterhester og morganhester (og flere til sikkert) som viser dette. :)

*kl*
Såg nu att man kan testa för LP genen så funderar på testa Ove för det med tanka på hur hans pappa ser ut och han har ett fåtal prickar på benen och huvudet. Kommer även testa honom för splash, sedan är han nog testad för de mesta inom färg :p
Så än så länge är han testad:
fux/svart e/E, brun A/A, sabino n/sb1, negativt för LWO & silver.

På denna bild ser man ena sidans benprickar.
32961368.jpg

Vad tror ni om denna kombinationen:

Har ett sto som är avblekningsbar skimmel (född svart) efter brun hingst och skimmelmamma.

Planerar att betäcka henne med en hingst som är brun, efter svart pappa och mamma som är fux.

Stoet har fått 2 föl tidigare:
Föl 1 (pappan är brun) (ej samma pappa som ovan)= mörkt fuxföl
Föl 2 (pappan är mörkbrun/svartbrun) = svart föl

Vad tror ni chanserna är för resp färg?
Tack på förhand!

Nu är jag lite lat och orkar inte riktigt räkna ut procentsatserna - det överlåter jag till smartare människor!;)

Men oavsett färg på fölet så har du 50 % chans på skimmel.

Sen vet vi också att stoet i fråga bär ett svart anlag och ett rött (då hon producerat fux avkomma). Hon kan dock själv inte ge bruna avkommor.

Gällande hingsten vet vi att han bär ett agoutianlag (alltså brunt, som han fått av sin mor) samt ett svart och ett rött som grund.

Eventuellt föl kan som grundfärg ha 25 % chans att födas fux (teoretiskt), och 75% att bli svartbaserad (svart eller brun). 50 % chans att även agoutin nedärvs, vilket ger en brun avkomma. Sen orkar inte min hjärna kalkylera de exakta procenten för svart respektive brunt, så den biten får någon annan stå för:P

kl

Jag ska betäcka mitt sto i sommar och har funderat lite på det där med vad jag har för "chans" att få en svart häst. Jag är galen i svart och även om jag blir skitglad bara det blir ett föl, så blir jag nog gladast om jag får en svart ;)

Mitt sto är svart, hingsten jag ska betäcka med är också svart.
Mitt stos pappa är brun, mamman var fux. Mormodern till mitt sto var svart.
Hingstens pappa är svart och hingstens mamma är fux.

Hon har fått två föl tidigare, det ena vart brunt. Det andra vet jag tyvärr inte, men det är samma hingst som jag kommer använda i sommar.

Det känns som det borde finnas en rätt bra chans att det blir en svart fölis?

Det är 75% chans på svart och 25% chans på fux.

Tack för svar! Får hålla tummarna då! En fux hade iofs också varit himla roligt att få ;D

Intressant tråd!:)

Nu har jag tyvärr inga spännande färger att komma med men undrar lite hur stor chans det igentligen är att mitt sto får en fux avkomma igen. Vill gärna ha en mörkbrun denna gång.

Stoet mörkbrun - e.mörkbrun u.brun ue.fux

Avkomma 2011 - blev mörkfux e.brun hingst som är e.svart u.fux. ue.mörkfux

... hingsten till kommande föl är mörkbrun e.svart u.mörkfux ue.brun

iom avkomman 2011 vet vi ju att stoet bär på fuxanlag.

Stämmer det med 25% chans till fux igen?

Att det är nummer två påverkar inte chansen ;)
Den är nämligen konstant så länge du väljer en hingst med fuxanlag.

Om du ser thooras svar till TScabo så är det samma för dig.

Både mamma och pappa har en svart(brun)gen och en fuxgen eftersom båda lämnat fux.

Om fölis får brun +brun = brun
om fölis får brun +fux= brun
Om fölis får fux +fux = fux.

75 % för brun och 25% fux.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hemmet Har snöat in mig lite på att få in mer färg hemma. Dels är det snyggt och dels mer trivsamt. Hur tänker ni hemma hos er? Har ni mycket...
2 3
Svar
40
· Visningar
1 449
Senast: Lyan
·
Hemmet Fönsterbeslagen/låsen har gått sönder på ett av våra fönster. Alltså brustit i metallen där man krokar på den del som sitter på själva...
Svar
12
· Visningar
283
Avel Jag fick en intressant fråga idag om skimmelcancer som fick igång mina tankar och väckte en enligt mig ny intressant fråga. En person...
Svar
6
· Visningar
924
Senast: Shaggy
·
Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
827
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård
  • Atletix