Vilken färg får avkomman - en tråd om färggenetik

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vilken färg får avkomman - en tråd om färggenetik

kl

Jag ska betäcka mitt sto i sommar och har funderat lite på det där med vad jag har för "chans" att få en svart häst. Jag är galen i svart och även om jag blir skitglad bara det blir ett föl, så blir jag nog gladast om jag får en svart ;)

Mitt sto är svart, hingsten jag ska betäcka med är också svart.
Mitt stos pappa är brun, mamman var fux. Mormodern till mitt sto var svart.
Hingstens pappa är svart och hingstens mamma är fux.

Hon har fått två föl tidigare, det ena vart brunt. Det andra vet jag tyvärr inte, men det är samma hingst som jag kommer använda i sommar.

Det känns som det borde finnas en rätt bra chans att det blir en svart fölis?

Menar du att det är samma hingst på BÅDA de två fölen hon fått innan alltså även det bruna ? Då är någon av dem inte svart i verkligheten för två svarta kan inte få ett brunt föl. De kan bara få svart eller fux om fuxanlag finns hos båda.

ja när du skriver det sådär verkar det simpelt:D

..menade inte för att det är nr 2, tänkte mer på att att det är en annan hingst denna gång.

Menar du att det är samma hingst på BÅDA de två fölen hon fått innan alltså även det bruna ? Då är någon av dem inte svart i verkligheten för två svarta kan inte få ett brunt föl. De kan bara få svart eller fux om fuxanlag finns hos båda.

Jag kanske var något otydlig. Det är två olika hingstar hon har fått föl efter. Den första vet jag inte vad hingsten hade för färg, men det fölet blev brunt. Det andra fölet var efter samma hingst som jag använder nu igen, men jag vet inte vad det fölet hade fick färg. Med största sannolikhet borde alltså det sista fölet ha varit svart?

Han har samma färggenetik som den första, de är bruna men lämnar fuxar.

Fux, e: brun u: Fux, + palomino/isabell, e och u Fux, ger ett ?? färgat föl ?:confused:

Kan det bli "vanlig" skimmel även om man betäcker med en konstantskimmel?:)

Fux, e: brun u: Fux, + palomino/isabell, e och u Fux, ger ett ?? färgat föl ?:confused:

Blev visst lite fel :o
Fuxfärgat sto, e brun och u Fux, betäcks m en isabell/palominohingst, e Fux ue isabell ger ett :confused: färgat föl ?:-) ,

fux eller isabell, 50-50

har jag fel får någon gärna rätta mig, men det känns så bra att kanske faktiskt kunna svaret i en fråga så jag känner att jag bara måste svara :D

kl

Jag har ett mörkfuxsto som jag skulle vilja "färgtesta" genetiskt. Det finns en del företag som utför detta men vilken typ av test skulle vara intressant att ta på henne? Det verkar finnas olika färdiga paket, men som sagt var - vad ska testas?
Finns det något företag i Sverige som utför detta?

Frågan är väll främst vad det är du vill testa?

Tror du att det kan dölja sig andra färganlag hos henne (silver eller pearl är de jag kommer på direkt som inte skulle synas hos fux). Men för de färgerna gäller det ju att det är "rätt ras", de finns ju inte i så många raser.

Eller är du osäker på om hon är fux?
Eller om hon skulle kunna ge brun avkomma (om fadern är något annat än fux).
Eller har hon mycket vita tecken och du funderar på Sabino?

Vilken ras har stoet? Det är avgörande för vad som kan testas. Exempelvis kan en fux bära silver dolt, men bara om det finns i den aktuella rasen.

Annars kan man testa en fux för agouti, d.v.s. om hon har anlag för att ge svart och/eller brunt. Då krävs dock att hingsten har svart/brun grundfärg eftersom fuxar saknar den.

Är lite nyfiken på vilken färg som är möjligt att få på årets blivande föl :)
Mamma lj.brun med svart man och svans e. lj.brun u. svart ee. brun ue. brun
Pappa isabell e. isabell u. brun ue. brun

Pappa har tidigare enbart lämnat isabeller (med bruna ston) och mamma har lämnat mörkbrunt (ser ut som typ gulsvarta??, men står mörkbrunt i pass med mörkbrun hingst som har lämnat såväl fux som svart och brunt).

Är oxå intresserad av vart man kan skicka in och färgtypa, då jag är intresserad av den som är mörkbrun verkligen är det. Tips?? Och vad ska jag typa för att få svar på min fråga??

Är lite nyfiken på vilken färg som är möjligt att få på årets blivande föl :)
Mamma lj.brun med svart man och svans e. lj.brun u. svart ee. brun ue. brun
Pappa isabell e. isabell u. brun ue. brun

Pappa har tidigare enbart lämnat isabeller (med bruna ston) och mamma har lämnat mörkbrunt (ser ut som typ gulsvarta??, men står mörkbrunt i pass med mörkbrun hingst som har lämnat såväl fux som svart och brunt).

Är oxå intresserad av vart man kan skicka in och färgtypa, då jag är intresserad av den som är mörkbrun verkligen är det. Tips?? Och vad ska jag typa för att få svar på min fråga??

Det är 50% på gulgenen - dvs den som ger isabell, gulbrun eller gulsvart. (Oavsett att hingsten bara har lämnat isabellavkommor, är han isabell har han bara en gulgen och en "icke gulgen" och tja, hälften av avkommorna får den ena, andra hälften den andra).

Det är svårt att veta om stoet har något anlag för fux - det kan ligga dolt i många generationer. Om hon inte har det blir avkomman svart eller brun (+ eventuell gulgen). Beroende på om hon har en eller två "brun"gener och hur hingsten ser ut där kan svart vara en omöjlighet. Det går nästan inte att säga utan att testa sto och hingst, möjligen kan en rejäl koll av stamtavlan ge en hint, men det är inte säkert.

Om du är intresserad av att se om avkomman som är mörkbrun - som du tycker ser gulsvart ut är gulsvart eller mörkbrun är det ett test för gulgenen som gäller. Fast, har ingen av föräldrana gulgenen kan inte avkomman ha det. Gulanlag syns om det finns (om än dåligt på vissa svarta hästar).

KL
Var kan man skicka in prover för att färgtesta? Hur gör man och vad kan det tänkas kosta? Jag har en åring (sv.hb) som i dagsläget ser ut att kunna vara mörkfux alternativt brun väldigt svårt att avgöra. Jag är så nyfiken av mig att jag funderar på att skicka in ett prov men det beror förstås på vad det kan tänkas kosta :D

Jag förstår hur du menar och kan på ett sätt hålla med. Samtidigt kan jag tycka att de shettisar som jag har sett som har haft ansiktsvitt definitivt liknat det som kallats 'splashigt' snarare än 'sabinolikt' om man tittat bara på fenotypen. Att de sen ät de närmaste genetiska släktingarna till isisarna gör ju att de åtminstone hade kunnat ligga på den teoretiska listan över möjliga bärare. Trakeherna låg ju verkligen inte på min 'potentiell-splash'-lista, och jag har nog bara sett ett fåtal individer på bild som faktisk varit tydliga bukskäckar. Jag säger absolut inte att jag är helt säker på att shettisarna bär någon splash-form, men jag är inte helt glad i att avskriva saker som omöjligheter, så därav att jag inte är helt negativ till möjligheten med att shettisar kan bära en splash-form. Men som sagt, de som inkluderades i forskningen är troligtvis amerikanska varianten. Personligen skulle jag gärna vilja veta om russen testar positivt, eller om det blir som med sabino och det finns flera typer av hästar som är helt typiska rent fenotyp-mässigt men inte testar positivt för de kända varianterna.

Bukskäck är det enda skäckanlaget som finns hos russ. En del russ har blivit testade nu, och det bekräftar att de är just bukskäck det handlar om. Det roliga med just bukskäckarna är att hästen kan bära på anlaget utan att själv vara skäck. T. ex. kan två fuxar få en skäck, förutsatt att de båda är bärare av anlaget. Däremot kan russen inte vara dorsalskäckar, det är inte tillåtet inom rasen.

Frågan är väll främst vad det är du vill testa?

Tror du att det kan dölja sig andra färganlag hos henne (silver eller pearl är de jag kommer på direkt som inte skulle synas hos fux). Men för de färgerna gäller det ju att det är "rätt ras", de finns ju inte i så många raser.

Eller är du osäker på om hon är fux?
Eller om hon skulle kunna ge brun avkomma (om fadern är något annat än fux).
Eller har hon mycket vita tecken och du funderar på Sabino?

Jag vill nog mest veta vad hon kan lämna med vissa hingstar (färgmässigt då). Är helt hundra på att hon är fux :)

Här har jag skrivit in färgerna på hennes anfäder (om jag nu fixar att få in bilden):

Frger-1.jpg

Det finns lite "gult" på fädernet men om jag förstått rätt så måste hon (eller blivande fadern) vara gula för att det ska ärvas vidare, eller?

Vilken ras har stoet? Det är avgörande för vad som kan testas. Exempelvis kan en fux bära silver dolt, men bara om det finns i den aktuella rasen.

Annars kan man testa en fux för agouti, d.v.s. om hon har anlag för att ge svart och/eller brunt. Då krävs dock att hingsten har svart/brun grundfärg eftersom fuxar saknar den.

Hon är Tysk Ridponny och jag tror inte att det finns silver där, men är långt ifrån säker! ;)

Jag är oerhört dålig på detta med färger och nedärvning men det är faktiskt riktigt roligt att lära sig mer om det!

*kl*

Okej proffs, vad kan det bli för färg på denna avkomma? :laugh:

Far: Mörkfux (med vita tecken)
e. Brun
u. Mörkbrun
ee. Brun
ue.Brun
eee. Brun
uee. Gulbrun

Mor: Svart (med vita tecken) (frågan är om hon inte är svartbrun...)
e. Fux
u. Svartbrun
ue. Fux
ee.Brun
uee. Fux
eee. Brun

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hemmet Har snöat in mig lite på att få in mer färg hemma. Dels är det snyggt och dels mer trivsamt. Hur tänker ni hemma hos er? Har ni mycket...
2 3
Svar
40
· Visningar
1 449
Senast: Lyan
·
Hemmet Fönsterbeslagen/låsen har gått sönder på ett av våra fönster. Alltså brustit i metallen där man krokar på den del som sitter på själva...
Svar
12
· Visningar
283
Avel Jag fick en intressant fråga idag om skimmelcancer som fick igång mina tankar och väckte en enligt mig ny intressant fråga. En person...
Svar
6
· Visningar
924
Senast: Shaggy
·
Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
827
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård
  • Atletix