Vilken färg får avkomman - en tråd om färggenetik

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vilken färg får avkomman - en tråd om färggenetik

En fux har två anlag för rött - dvs hon kan bara lämna röda anlag till sina avkommor.

Vad föräldrar och annat har är helt oväsentligt, hon lämnar bara sitt röda anlag vidare och ett eventuellt anlag för att begränsa svart färg så att avkomman med en partner som bär på svart gör avkomman brun.

Så vad hennes avkomma får för färg beror enbart på hingsten. Är den skimmel så finns den möjligheten, är den gul så finns den möjligheten osv, men stoet lämnar alltid bara ifrån sig ett rött anlag

Fast nu är det ju mamman som är svart, förmodligen bör hon ju på fux eftersom hennes pappa är fux.

Fölets pappa är ju mörkfux. Är fux den troligaste färgen då, har jag tolkat dig rätt, eller?

Stoet har ett rött anlag från pappan och ett svart och inget agouti anlag.
Pappan som då är fux bär två röda anlag och oklart om han bär anlag för agouti (alltså det som begränsar det svarta till bara ben, man och svans -> en brun häst)

Ungen har 50% på att bli fux och 50 % på att bli svart (eller brun då om agouti anlaget finns hos pappan)

Jag vill nog mest veta vad hon kan lämna med vissa hingstar (färgmässigt då). Är helt hundra på att hon är fux :)

Här har jag skrivit in färgerna på hennes anfäder (om jag nu fixar att få in bilden):

Frger-1.jpg

Det finns lite "gult" på fädernet men om jag förstått rätt så måste hon (eller blivande fadern) vara gula för att det ska ärvas vidare, eller?

Helt rätt - om hon ska kunna lämna gult så måste hon själv visa sig ha gulgenen - och som fux skulle hon då vara isabell istället.

Med vetskapen om att båda hennes föräldrar var bruna så kan silver också uteslutas (och jag är tvekasm på om den finns i rasen). Hade silver funnits hos föräldrarna hade det synts. Den färgen syns hos alla bärar som har svart eller brunt som grundfärg.

Pearl är en realtivt nyupptäckt gen som främst påvisats hos lustiano och närbesläktade raser ännu. Därav tveksamt om den finns, men den kan ligga dold länge då den är mer eller mindre osynlig på alla färger tills den kombineras med en gulgen. Då ser hästen gräddvit ut (eller perlino/cremello om du föredrar de färgbetäckningarna).

Eftersom båda föräldrarna är bruna är det inte omöjligt att hon bär på ett eller två anlag för brun färg, eller snarast anlaget som ändrar svart till brunt. Därav skulle en avkomma med en svart hingst kunna bli brun. Anlaget för svart färg har hon däremot inte - då skulle hon inte vara fux.

Hopppas det blev någorlunda förståligt.

Om du korsar henne kommer avkommans färg därför på många sätt att vara beroende av hingstens färg. För som jag försökt förklara ovan kan hon bara ge fuxgener till avkomman och möjligen en gen för brun färg (om grundfärgen blir svart isället för fux). De andra varianterna verkar inte trolig för din häst.

Några exempel:
En skimmel hingst ger 50 eller 100% chans för skimmel beronde på om han har ett eller två skimmel anlag (gäller både avblekbar och konstantskimmel).

En fuxhingst ger garanterat en fuxavkomma.

En cremello/perlinohingst ger alltid en gulgen till avkomman vilket kan ge isabell, svartbrun eller gulsvart beroende på hingstens grundfärg medan en isabell, gulbrun eller gulsvart hingst bara har en gulgen och alltså hälften av fölen (statistiskt) får den.

KL

Vilken färg har den här lilla skruttan?
32999005.jpg

32999004.jpg

Skitsvårt att se! Jag går bet! Hon är inte "bara" silversvart. Det har fötts 8 silverföl på gården och inget här sett ut så här. Ingen gulgen från varken pappa eller mamma.

Pappa: brunback
ee. heterozygot brunblack
eu.svart

u: Silversvart
uu: Silversvart
ue: Silversvart
uuu. Musblack
uue. Silversvart

:confused:
??

Utan att egentligen ha en riktig susning om hur olika silverföl brukar se ut, men är hon inte silverbrun tro ? Har ju ingen ål (syns väl normalt redan som föl?) så black går ju bort.

Bara en tanke, men skulle inte siveranlaget som bleker man och svans kunna bleka en ev ål också?
Svårt att se när hon är så lurvig och inte helt torr än!

Jag gissar på silverbrun eller silverbrunblack?
Den ljusa manen verkar ju finnas där och resten av kroppen tycker iaf jag ser ut som att silver är inblandat. Lägg upp nya bilder när fölet är torrare :D

524823_2973979029007_1247746935_32128011_1970721485_n.jpg

Inatt fick min systers Palominosto den här underbara skapelsen :love:
han är ljust isabellfärgad som sin mamma, han har strimbläs och fyra vita halvstrumpor vad det ser ut som, och ljust blå ögon, samt rosa runt ögon och på mulen.
Dock ljusblå ögon ej isblå.

Pappan är bukskäck, mörkfux med vita strumpor och bukfläck dock ej blåögd?

Kan fölis ha blivit bärare av Splash? Kommer dom blå ögonen försvinna?

Vissa föl föds med blå ögon även om inget annat "kul" anlag är involverat så behöver inte betyda någonting de mörknar sen och blir vanligt bruna.

Ser ut att vara silversvart föl :)

fettso: Det är väldigt vanligt att palominos föds med blåa ögon.

Jag håller helt med om att silver verkar troligt. Om föräldranas färger är korrekta finns det ju inte så mycket mer än silver och black att välja på och det ser inte ut att finnas någon ål (är ju inte helt lätt att se), Jag googlade lite och hittade silverblacka föl och de hade ål...

Spännande!

Är pappan en väldigt tydlig bukskäck (stor utbredning) så är han troligtvis homozygot vilket borde göra att fölis är heterozygot för splash. Alla hittills testade hästar som varit väldigt kvaftiga splash-hästar har visat sig vara homozygota, eller i varje fall ha två splashanlag, om ej av samma form).
Vågar inte säga om de blå ögonen kommer försvinna eller ej, men det är ju inte helt ovanligt att föl föds med just bäbis-ögon som mörknar med tiden. Det lutar väl åt det i det här fallet.

*kl*

Fick i Lördags en brun fölunge, eller ja det var ju vad jag trodde och som det ser ut. Svarta ben, man och svans. Dessutom väldigt mörk/svart vid basen av täckhåren så jag funderar på om han kommer att fälla ut som mörkbrun.
Han ser ut som en klockren brun för mig men....

Enda frågetecknet, ljusare bruna ögonfransar.

Är det en mörkfux jag har eller kan en brun häst födas med bruna ögonfransar???

Mamma är fux, pappa är brun.

En dum färgfråga

Ett svart sto. (frieser) betäckt med guldisabell. Vad blir de? :)

Gissningsvis? nyfiken som attan på en kompis kommande föl.
Men jag är värdelös på de där med färger.

Sv: En dum färgfråga

Jag tror att det borde kunna bli Smokey Black, Gulbrun, Svart och Brun. Men jag är inte helt säker.

Är det en frieser så gissar jag på att den inte har något rött anlag och kan därmed inte lämna en isabellavkomma eller fux.

Men som sagt, jag är inget proffs.

Sv: En dum färgfråga

(IronWill hann före, men jag postar ändå. :laugh: )

Chans på färg:
25% svart
25% brun
25% gulsvart
25% gulbrun

En frieser har två svarta gener, EE. (Det finns de som bär rött men de är ytterst ovanliga.)
En isabell har grundfärgen fux som har två röda gener, ee. På det har den sedan ett gult anlag, Cr. Den kan bära brunt (A för Agouti) dolt, eftersom att brunt bara syns på svart bas.

Så avkomman kommer att få en svart gen från mamma och en röd gen från pappa, sedan är det 50% chans att gulgenen nedärvs. Beroende på vilka färger pappan har bakom sig, finns alltså även chans för brunt och gulbrunt.

Svart och rött spelar på samma "locus", E/e. Svart är dominant över rött, så när en häst får en svart och en röd gen från sina föräldrar så blir den svart men är bärare för rött.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hemmet Har snöat in mig lite på att få in mer färg hemma. Dels är det snyggt och dels mer trivsamt. Hur tänker ni hemma hos er? Har ni mycket...
2 3
Svar
40
· Visningar
1 449
Senast: Lyan
·
Hemmet Fönsterbeslagen/låsen har gått sönder på ett av våra fönster. Alltså brustit i metallen där man krokar på den del som sitter på själva...
Svar
12
· Visningar
283
Avel Jag fick en intressant fråga idag om skimmelcancer som fick igång mina tankar och väckte en enligt mig ny intressant fråga. En person...
Svar
6
· Visningar
924
Senast: Shaggy
·
Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
827
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård
  • Atletix