Sv: Vilken färg får avkomman - en tråd om färggenetik
Jag vill nog mest veta vad hon kan lämna med vissa hingstar (färgmässigt då). Är helt hundra på att hon är fux
Här har jag skrivit in färgerna på hennes anfäder (om jag nu fixar att få in bilden):
Det finns lite "gult" på fädernet men om jag förstått rätt så måste hon (eller blivande fadern) vara gula för att det ska ärvas vidare, eller?
Helt rätt - om hon ska kunna lämna gult så måste hon själv visa sig ha gulgenen - och som fux skulle hon då vara isabell istället.
Med vetskapen om att båda hennes föräldrar var bruna så kan silver också uteslutas (och jag är tvekasm på om den finns i rasen). Hade silver funnits hos föräldrarna hade det synts. Den färgen syns hos alla bärar som har svart eller brunt som grundfärg.
Pearl är en realtivt nyupptäckt gen som främst påvisats hos lustiano och närbesläktade raser ännu. Därav tveksamt om den finns, men den kan ligga dold länge då den är mer eller mindre osynlig på alla färger tills den kombineras med en gulgen. Då ser hästen gräddvit ut (eller perlino/cremello om du föredrar de färgbetäckningarna).
Eftersom båda föräldrarna är bruna är det inte omöjligt att hon bär på ett eller två anlag för brun färg, eller snarast anlaget som ändrar svart till brunt. Därav skulle en avkomma med en svart hingst kunna bli brun. Anlaget för svart färg har hon däremot inte - då skulle hon inte vara fux.
Hopppas det blev någorlunda förståligt.
Om du korsar henne kommer avkommans färg därför på många sätt att vara beroende av hingstens färg. För som jag försökt förklara ovan kan hon bara ge fuxgener till avkomman och möjligen en gen för brun färg (om grundfärgen blir svart isället för fux). De andra varianterna verkar inte trolig för din häst.
Några exempel:
En skimmel hingst ger 50 eller 100% chans för skimmel beronde på om han har ett eller två skimmel anlag (gäller både avblekbar och konstantskimmel).
En fuxhingst ger garanterat en fuxavkomma.
En cremello/perlinohingst ger alltid en gulgen till avkomman vilket kan ge isabell, svartbrun eller gulsvart beroende på hingstens grundfärg medan en isabell, gulbrun eller gulsvart hingst bara har en gulgen och alltså hälften av fölen (statistiskt) får den.