Vilken färg får avkomman - en tråd om färggenetik

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vilken färg får avkomman - en tråd om färggenetik

Mitt sto är brun med bläs, höga strumpor, vit bukfläck och även några små vita fläckar under huvudet.
Innebär det att hon bär på anlag för att kunna få skäckföl? (jag kan absolut ingenting om färggenetik)

Tacksam för svar!

Nej, inte om skäck i din värld är detsamma som tobiano.

Ditt sto är antagligen sabino så eventuella avkommor kommer i så fall antagligen att få en teckning som liknar ditt stos, förutsatt att den/de ärver anlaget.

KL
Hur fungerar skimmelanlaget, jag menar jag är med på att beroende på om hästen har ett eller två anlag så är det 50 alt 100% för att få en skimmel avkomma men vad avgör grundfärgen den föds med? Om jag har förstått det hela rätt så krävs två fux anlag för att få en fux, hur kan det då bli en rödskimmel? Det borde ju kräva två fuxanlag och ett skimmelanlag och det är väl inte möjligt eller? Någon som är kan ge mig lite insikt i mina till snurrade funderingar? :D

Skimmel är inget färganlag utan ett separat anlag som lägger sig ovanpå färganlaget och bleker av hästen.
Alla hästar (även skimlar) är röda, svarta eller bruna det är grundfärgerna.
Sen finns tex gulanlag som gör att röd blir isabell, brun blir gulbrun osv
Sen finns konstantskimmel anlag som gör att röd blir rödskimmel, brun blir brunskimmel osv (konstantskimlar är de enda som benämns med färg följt av skimmel, dessa är inte avblekbara utan de behåller sin grundfärg i huvudet på benen och man och svans och har en mer eller mindre skimlad kropp som inte förändras nämnbart efter de väl har skimlat av vilket ofta sker när de tappat fölpälsen.)
Sen har vi "vanlig" avblekbar skimmel (som inte har någonting med konstantskimmelanlaget att göra) som succesivt bleker av hästens grundfärg tills den är helt vit. Dessa benämns rätt och slätt skimmel oavsett vilken grundfärg de har, med ökat färgintresse så har det blivit vanligare att de även registreras med sin födelsefärg synlig men då alltid i ordningen skimmel född brun eller skimmel född fux osv. Man benämner aldrig tex en skimmel född fux för rödskimmel för den benämningen är konstantskimlarnas benämning så det skapar bara kaos.

gylle gav bra svar på det mesta du undrade, men tänkte förtydliga det där med två fuxanlag + ett skimmelanlag.

Fuxanlaget och skimmelanlaget ligger inte på samma ställe i generna (locus), det är bara fux och svart som delar locus. Eller rättare sagt, det som man brukar kalla fuxanlag är "avsaknad av svart". Augotianlaget som "gör om" svarta hästar till bruna ligger på ett annat locus, avblekbara skimmelanlaget har ett, och konstantskimmelanlaget som alltså är det som ger rödskimmel, bruknskimmel osv. ännu et annat.

En häst som i "grunden" är fux kan alltså ha en massa andra "modifierande" färganlag därutöver, en gulgen som gör den till isabell, en konstantskimmelgen som ger en isabellskimmel, en skäckgen (finn flera olika som ligger på olika locus) som ger isabellskimmelskäck, och ovanpå allt detta kan du såklart ha ett "vanligt" avblekbar-skimmel-anlag som gör att hästen såsmåningom kommer bli helt vit. Då benämner man färgen skimmel (född isabellskimmelskäck)

Då blir jag lite klokare, tack! Mitt sto är brunt och jag vet att hon kan ge fux avkommor, i år är hon betäckt med en skimmel som har gett både fux, svarta och bruna (och så klart skimmel) avkommor vilka tänkbara färger kan det bli på avkomman?

Det bruna anlaget hos mitt sto är alltså ett svart anlag som blir begränsat så att det svarta bara syns på benen om jag förstår det rätt? Innebär det om hon nedärver sitt svarta anlag så är det alltid begränsat till att bli brun eller kan hon bara ge det svarta utan begränsningen?

Hon kan ge vidare det svarta utan att ge vidare "begränsningen" eftersom de ligger på olika locus, såvida hon inte har dubbla Augoti-anlag (de som begränsar).

Eftersom ditt sto är brunt med fuxavkomma har hon ett svart och ett fuxanlag, det är alltså 50-50 chans på vad hon lämnar vidare.

Det är svårare att veta med augoti-anlagen, det finns chans att hon har dubbla augoti (såvida inte en förälder är svart) och då kommer hon alltid ge begränsningen vidare, men skulle hon bara ha ett augoti är det samma där, 50-50 på att hon ger begränsning eller inte.

Antar vi att ditt sto bara har en enkel augotigen så kan avkomman bli svart, brun eller fux, hur stor chans till de olika beror på hingstens födelsefärg, med 50% chans till skimmel därutöver.

Sv: En dum färgfråga

Är buckskin samma som gulbrun ?

Enkla versionen
I så fall en förälder med gulanlag och minst en förälder som har ett brunalag (agouti). Bägge föräldrarna får inte vara röda (fux(isabell)i grundfärgen får då blir det en isabell

Precis som cirkus skriver så måste minst en förälder bära gult anlag - alltså vara antingen gulbrun, isabell, gulsvart, eller för den delen ha gulanlaget i dubbel upplaga och vara dubbelgul (av valfri variant.
Därtill får inte båda föräldrarna vara fuxbaserade.

Sen är resten lite klurigt. Enklast är väl om bägge föräldrarna är bruna i grunden (alltså bär minst ett svart anlag och ett brunt). Men det kan likaväl funka med en svart och en brun förälder. Skulle också kunna funka med en svart förälder och en fux, förutsatt att fuxen bär ett agoutianlag som ju inte syns på fuxar.
Sen kan ju listan göras enorm, men huvudsaken är att du måste ha minst ett svart anlag, ett agouti och ett gulanlag. Om de sen är både skäckar, blackar, skimmlar mm spelar ingen roll - så länge de tre anlagen gul, agouti och svart finns med så kan du teoretiskt sett får en gulbrun (svenska namnet för buckskin).

Vet inte vad det är för anlag, men vi har också en fux, med "silvrig" man o svans (som det ser ut som denna har), som ibland blir "apelkastad" på sommaren. Snyggt är det iallafall!

Hon har silversvans, Svarta, bruna, fux, silver och vita strån i svans, manen är vit med lite silver.

Ingen aning faktiskt. Nån annan kan säkert bättre än mig. Snyggt dock!! :)

Jag har inte hört om ngt speciellt anlag som skulle orsaka det (och jag är färgintresserad och har bra koll, om jag får säga det själv).

Missade att ni svarat.

Det är så konstigt, för ibland är hon verkligen en helt vanlig fux, ibland inte.

Nu har hon alla nyanser en fux kan tänkas ha, samtidigt. :crazy: Visserligen så fäller hon, men jag tror att hon kanske tänker bli prickig i år igen.

ste-3.jpg

Hur kommer det sig att vissa hästar växlar färg så enormt mycket?

Jag har ett fux sto med något ljusare man & svans än pälsen hon är e: fux u: Brun & betäckt med skimmel e:fux u: skimmel.
Vad kan avkomman få för färg?

Jag har ett fux sto med något ljusare man & svans än pälsen hon är e: fux u: Brun & betäckt med skimmel e:fux u: skimmel.
Vad kan avkomman få för färg?

Minst 50% på fux. Beroende på vad hingstens skimmelmamma har för grundfärg kan det finnas möjlighet på svart och brunt.

Sedan är det 50% chans för skimmel uppepå fuxfärgen.

Hur kommer det sig att vissa hästar växlar färg så enormt mycket?

Det undrar jag också :angel:

Men det lär ju bli ännu svårare att få fram genetiskt än vad de olika färganlagen.

/Niki - som har en häst som just nu verkar byta färg varje dag....

Minst 50% på fux. Beroende på vad hingstens skimmelmamma har för grundfärg kan det finnas möjlighet på svart och brunt.

Sedan är det 50% chans för skimmel uppepå fuxfärgen.

Hingstens mamma var skimmel & pappan var... återkommer om detta..

Vad menas med skimmel uppepå fuxfärgen?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hemmet Har snöat in mig lite på att få in mer färg hemma. Dels är det snyggt och dels mer trivsamt. Hur tänker ni hemma hos er? Har ni mycket...
2 3
Svar
40
· Visningar
1 449
Senast: Lyan
·
Hemmet Fönsterbeslagen/låsen har gått sönder på ett av våra fönster. Alltså brustit i metallen där man krokar på den del som sitter på själva...
Svar
12
· Visningar
283
Avel Jag fick en intressant fråga idag om skimmelcancer som fick igång mina tankar och väckte en enligt mig ny intressant fråga. En person...
Svar
6
· Visningar
924
Senast: Shaggy
·
Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
827
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård
  • Atletix