Vilken färg får avkomman - en tråd om färggenetik

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vilken färg får avkomman - en tråd om färggenetik

Nej, gulgenen finns inte, så det kan han inte vara. Han är reggad som svart men han ser mer mörkbrun ut kan jag tycka.

Mitt sto ska ev betäckas och jag vill ha en skimmel ;) Nej de är väl inte det viktigaste men hade gärna velat att de blir de, stoet är skimmel, mamma,morfar,pappa och farfar är avblekta skimmlar, den tilltänkta pappan är mörkbrun, pappan brun, farfar brun, morfar fux.
Vad kan fölet bli?

Ditt sto kan vara homozygot för skimmelanlaget, i så fall blir det 100% skimmel. Är hon heterozygot så är det 50% chans för skimmel. Vad det kan bli mer är svårt att säga utan att veta vad skimlarna har för grundfärg, dvs vad dom föddes med för färg.

Hoppas på att hon är de då ;) Jag har tyvärr ingen aning om vad någon av dom föddes med för färg. Men om hingsten då istället är skimmel och e:skimmel med skimmel morfar?

Är nån av hingstens föräldrar ickeskimmel så är han garanterat heterozygot, dvs har bara ett skimmelanlag. I så fall är det 75% för skimmel om båda är heterozygota skimlar.

Satt och letade bland gamla bilder och hittade den här bilden från när min fux hade den här färgen.

Vad orsakar hästen att gå från vanlig rödaktig fux till det här? Bara vanlig apelkastad fux?

11111.jpg

*kl*
Här har ni något nytt att bita i :D Denna kille får jag hem i sommar och denna gång får jag mig en silver iaf :p
Men frågan är om han är silver svart eller silver gulsvart ?
Mamman är silver svart och pappan är isabell.

Föl bild:
32904187.jpg

Nu:
32904188.jpg

Enligt min inte alltför professionella åsikt så ser han lite väl mörk ut för att vara både silver och gul. Fast den enda hästen jag hittade att jämföra med var ett morgansto i sommarpäls... Finns att se här: http://www.morgancolors.com/silverdapple.htm (hon heter Positively Charmed)

Jag gissar på silversvart isf, men han ser rätt mörk i pälsen ut för att vara det. Men det är ju bara en gissning. Tror det kan bli lättare att se i sommarpäls :)

Fast ser inte svansen mörk ut också? En slinga mitt i liksom? Eller är det en synvilla?

Tycker med att han har en mörk slinga i svansen och är väldigt mörk, därför jag funderar på om han kaske är silver gulsvart då gulgenen ger inte mörkare man och svans på silver har jag fattat det som :p Även denna kille står i utlandet ån så har ingen anining om hur han ser ut irl :D

En sötnos till! :love:

Jag skulle inte tro på gulgen, men är osäker, baserar min kunskap främst på följande, samt att jag har sett en hel del "vanliga silver".

Hoppas denna länk är ok, den visar flera bilder på en silvergulsvart Rocky Mountain och hur han varierar i färg.
http://www.bestrockymountainhorses.com/photopagestallion.html

Hans ägare säger att hon misttänker gulgen på föl när dom är lite ljusa i ögonen (särskilt som små tror jag). Vet inte om det gäller minisar dock. Här är en som hon misstänker vara gulsvart :" Based on her silvery gray
eyes, I suspect that she might have inherited a cream gene "
Bilden vill inte, verkar inte gå att länka till den, sök "RPM'S MOON BEAM" så borde hon dyka upp. Finns visst en silvergulsvart på samma sida såg jag nu...

Senast ändrad:

Gulgenen "släcker" silver brukar man säga och det brukar bli mer tydligt med åren, hästen blir mer jämnt gulbrun, typ. Googla på silvergulsvart så får du upp massa bilder på hur de brukar se ut :)

Vet inte vad det är för anlag, men vi har också en fux, med "silvrig" man o svans (som det ser ut som denna har), som ibland blir "apelkastad" på sommaren. Snyggt är det iallafall!

Jag har inte hört om ngt speciellt anlag som skulle orsaka det (och jag är färgintresserad och har bra koll, om jag får säga det själv).

silvrig man på fux är ju flaxgenen en har inte hört att de blir apelkastade för det

Mitt sto är ckså fux och har silver i både man men framför alt mycket i svansen.

Kan man anta att det är flaxgen då med andra ord?

Om jag betäckt henne med gul hingst vad ger det för genomslag i så fall, etersom hon tydligen inte är "ren fux"

Hon är fortfarande fux, vilka färger det finns chans på beror på vilken grundfärg hingsten har (brun, fux, svart).

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hemmet Har snöat in mig lite på att få in mer färg hemma. Dels är det snyggt och dels mer trivsamt. Hur tänker ni hemma hos er? Har ni mycket...
2 3
Svar
40
· Visningar
1 449
Senast: Lyan
·
Hemmet Fönsterbeslagen/låsen har gått sönder på ett av våra fönster. Alltså brustit i metallen där man krokar på den del som sitter på själva...
Svar
12
· Visningar
283
Avel Jag fick en intressant fråga idag om skimmelcancer som fick igång mina tankar och väckte en enligt mig ny intressant fråga. En person...
Svar
6
· Visningar
924
Senast: Shaggy
·
Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
827
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Unghästfasoner?
  • Hålvägg