Vilken färg får avkomman - en tråd om färggenetik

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vilken färg får avkomman - en tråd om färggenetik

han är innan testad e/E & AA. Men han har ju inte en typisk brun färg iaf :p
Här har du hans stamtavla http://www.allbreedpedigree.com/slc+blazing+outlaw
Finns bilder på en del släktingar iaf. Han har palomino & dun i släkten men det är några led bak.

Är han verkligen AA inte Aa?

Jag kollade bilder på fadern och tycker att grundfärgen ser svart ut. Jag har dock nollkoll på olika varianter av tigreringar (vare sig genotyp eller fenotyp). Av bilden att döma skulle fadern kunna vara skimmel, född tigrerad och då kan man ju tänka sig att grundfärgen först mörknar och ser svart ut, vilket man ju kan se på solida hästar som skimlar av.

Jag hittade dock fadern på en salusida och där beskrivs han som "Black leopard appaloosa stallion", d.v.s. ej som skimmel. Och det ser ju klart ut som att han har svart grundfärg.

Om faderns grundfärg är svart, d.v.s. aa, kan din häst omöjligt ha genotypen Aa.

Det reagerade jag med på men testsvaret från UC Davis säger ju så.
Red-Factor Result:
E/e - Both black and red factors detected. Either E or e transmitted to offspring. Basic color is black, bay or brown in the absence of other modifying genes.

Agouti Result:
A/A - Black pigment distributed in points pattern. Basic color is bay or brown in the absence of other modifying genes.

Vet inte om det är vanligt att det kan bli fel, men har även läst att Lp genen kan ändra om grundfärgen med.
Detta är en brun "appaloosa" som jag tycker ser svart ut.
s_louie17.jpg

Jag tänkte också på det först. Han ser visuellt svart ut och inte brun, även om vi vet att tigrering kan kladda en del med färgerna. Är han svart kan avkomman omöjligt bli homozygot för Agouti.

... Men där finns en viss chans att han är svartbrun. En otydlig sådan om inte annat, men chansen finns definitivt. Hittade dessutom en avkomma till honom som är reggad som svart "pintaloosa". Vid porträttbilder när hästen är rakad syns en klart brun mule i kontrast till den annars svarta pälsen. Mamman till hästen var (tror jag) fuxbaserad skäck, så vad hon bär på för agoutiformer är svårt att säga.
Men som sagt, jag vill inte avskriva pappan som brun än, utan misstänker att han skulle kunna vara Svartbrun under alla prickarna. Eftersom han gett svarta avkommor (om jag förstått det rätt iaf) så bör det ge oss ett svartbrunt anlag och ett Icke-Agouti, alltså At/a.
Som sagt, baserat på vad vi just nu har för info att gå på så är det min gissning iaf:)

Senast ändrad:

Är det ladybug du menar ? Såg på sidan att hon står som svartskäck men hos uppfödaren står hon som bay men kallar henne nog mer brown. Men hon är iaf inte svart utan svartbrun vilket tydligt syns på bilderna innan hon blev klippt. Han har lämnat förutom Ove (vad jag hittat) 3 bruna & 2 svarta avkommor.

Yes box!:) Ja svartskäck är hon iaf inte, det syns. Jag tror jag hittade ett föl efter samma mamma och pappa som blivit enkelt brun, men det är ju alltid svårt att veta vad mamman där bär på.
Hur var det nu, visste du var mammorna till de andra bruna fölen hade för färg?

Måste säga att de där miniatyrerna är sjukt roliga rent färgmässigt:P Där finns så många olika anlag i omlopp att man blir helt förvirrad efter ett tag!

har hittat samma som dig den helt solida efter samma mamma, nu hittar jag inte brun nr 3 för det >__< men de svarta är iaf efter skimmel född dun & svart. Väntar svar på stam på en brun och en svart som ser mer ut att vara svartbrun med :p Haha ja de finns i lite större variation än de större hästarna XD Skulle inte alls bli förvånad om Ove får neg. på det som han testas för nu. Han vill inte man ska kunna veta hans färg :D

(De var inte efter hans pappa, fick snabba svar )

Ah, okej!
Haha, nej man blir inte riktigt klok på den där killen! Inte riktigt "klockren" någonting just nu. Dock gissar jag på att du till sommaren när nya pälsen sätts kommer få en lite tydligare färg. Han verkar ju ha behållt sin unghästfärg rätt länge (tänkte på att benet börjar mörkna först nu) så han blir kanske mera "typiskt" någonting när han fått lite tid och ny päls?
Men som sagt - jag är jättenyfiken så du får se till att uppdatera så fort du fått svar!:D Det är ju inte helt omöjligt att han visar sig vara något av alternativen - sabino1 skulle kunna finnas på mammans sida ett par led tillbaka (ser det rent visuellt ut som i alla fall) och kan ju ligga i heterozygot form i mamman med, silver skulle också kunna ligga dolt på mammans sida under fuxanlag (även om hästen din inte ser ut som en klockren silver) och Frame kan ibland gå dolt och är lika bra att testa för.
... Men som sagt - på ren pin tji kommer väl allt tillbaka negativt:P

Rättar mig själv och inser att den bilden jag såg på morsan hans nog var något missvisande och att det nog snarare rör sig om brun grundfärg på henne:P jaja, någon klockren silverbrun är hon ju inte, men låter bli att utesluta något då ju Ove själv inte är någon klockren 'någonting' heller!

Hans ben har blivit ljusare igen efter att pälsen växt ut så inte vill det bli mörkt heller :p
Jag vill ha sommar nu bara för se hur ponnykräket ser ut XD Vill ha resultaten från testet nu :D
Han var förövrigt inte melerad i hunden under svansen heller ^^

Hur går det, urkella? Några svar på testerna? *nyfiken i en strut* :angel:

Inga svar så håller på bli galen. Har mailat dom och fick till svar att dom inte fått in det men att jag ska höra av mig igen på fredag, och har det inte kommit då så får jag skicka ett nytt >___< Vill ju veta nu :p

KL

För de färgintresserade, och då det tagits upp splash i tråden tidigare - så måste jag bara få inflika att det precis varit lite av ett genombrott på genetikfronten! Man har ju länge arbetat med att lokalisera splash, och UC Davis har nu precis lanserat att man inte bara lyckats lokalisera en - utan hela tre olika former av Splashed White! Test finns för samtliga tre former. SW-1 har (än så länge) hittats hos Islänningar, miniatyrer, Quarter, Paint, Shetlandsponnyer Trakehner. Bör ju då även finnas hos en del andra varmblodshästar, och finns gissningsvis i raser utöver det med.
SW-2 och den ovanligaste formen - SW-3 - finns tydligen bara i vissa Quarter & Paint linjer vad man kunnat hitta.

Otroligt kul att man nu äntligen lyckats hitta generna bakom det!

Splash är det som ofta kallas bukskäck på svenska.

KL

För de färgintresserade, och då det tagits upp splash i tråden tidigare - så måste jag bara få inflika att det precis varit lite av ett genombrott på genetikfronten! Man har ju länge arbetat med att lokalisera splash, och UC Davis har nu precis lanserat att man inte bara lyckats lokalisera en - utan hela tre olika former av Splashed White! Test finns för samtliga tre former. SW-1 har (än så länge) hittats hos Islänningar, miniatyrer, Quarter, Paint, Shetlandsponnyer Trakehner. Bör ju då även finnas hos en del andra varmblodshästar, och finns gissningsvis i raser utöver det med.
SW-2 och den ovanligaste formen - SW-3 - finns tydligen bara i vissa Quarter & Paint linjer vad man kunnat hitta.

Otroligt kul att man nu äntligen lyckats hitta generna bakom det!

Splash är det som ofta kallas bukskäck på svenska.
Är det amerikaner som gjort detta?
I så fall skulle jag gissa att det gäller amerikanska shetlandsponnyer, för bukskäck finns inte hos ursprungsshettisarna. Men de amerikanska har andra raser inkorsat så där kan det säkert finnas.
Problemet är bara att de själva inte skiljer på raserna, vilket skapar en hel del missförstånd.

Åh fasen, så långt tänkte jag inte! Där stod inte specifikt Europeisk shetlandsponny, så det där får man väl ta reda på då det ju kan vara som du säger.
Å andra sidan vet jag exakt hur SW-1 yttrar sig heller. Det är såpass nysläppt att det finns ganska lite info ute. Splash skapar ju enligt (iaf de ursrungliga teorierna) även minimal ansiktsts/benvitt. Men som sagt, det borde ju vara tydligare då de andra raserna har rätt ordentligt tecknade hästar med, så det kan ju vara så att det är precis som du säger och det är sin egna ras de syftar på. Ska dock kolla upp det där!

shettisar har ju ytterst sällan vita tecken på benen om de inte är skäckar. Och då är det ryggskäckar vi talar om, där minst en av föräldrarna är skäck. Det är också ovanligt med tecken på huvudet på dem. Och hade bukskäcksanlaget funnits i rasen så hade man sett det åtminstone ibland, men det gör man inte.

Jag förstår hur du menar och kan på ett sätt hålla med. Samtidigt kan jag tycka att de shettisar som jag har sett som har haft ansiktsvitt definitivt liknat det som kallats 'splashigt' snarare än 'sabinolikt' om man tittat bara på fenotypen. Att de sen ät de närmaste genetiska släktingarna till isisarna gör ju att de åtminstone hade kunnat ligga på den teoretiska listan över möjliga bärare. Trakeherna låg ju verkligen inte på min 'potentiell-splash'-lista, och jag har nog bara sett ett fåtal individer på bild som faktisk varit tydliga bukskäckar. Jag säger absolut inte att jag är helt säker på att shettisarna bär någon splash-form, men jag är inte helt glad i att avskriva saker som omöjligheter, så därav att jag inte är helt negativ till möjligheten med att shettisar kan bära en splash-form. Men som sagt, de som inkluderades i forskningen är troligtvis amerikanska varianten. Personligen skulle jag gärna vilja veta om russen testar positivt, eller om det blir som med sabino och det finns flera typer av hästar som är helt typiska rent fenotyp-mässigt men inte testar positivt för de kända varianterna.

kl

Jag skrev tidigare i tråden och frågade ang färg på min häst som är fux med lite speciella stickelhår, har fått tips nu om att hon kan vara sk rabicano. Vad tror ni om det? Hon har mycket stickelhår i svansroten/svansen (nästan fiskbensmönster) och i flankerna och minde på rygg/mage.

Så här står det bland annat om Rabicano på wikipedia:

Hos en rabicano-färgad häst kan de vita partierna bli större och sprida sig över kroppen när hästen blir äldre, medan hästar som är konstantskimmel oftast blir mörkare.
Om en konstantskimmel får skador i huden så växer oftast håret ut och blir konstant färgat i hästens grundfärg. Detta kallas "cornmarks". På rabicanofärgade hästar växer även de vita håren ut och lämnar därför inga synliga märken.

Det här stämmer på min häst. Hon har fått sår på höfterna efter att ha gnuggar sig mot väggarna när hon är brunstig (knäpp-häst :D ) Och där växer det ut stickelhårig päls igen.
Jag upplever det även som att hon blir mer och mer stickelhårig för varje fällning, vilket oxå kan förekomma hos Rabicano tydligen.

Sen undrar jag, svart anlag är väl resesivt, eller? Jag kan så jäkla lite om färger! :D

Senast ändrad:

Rabicano kan jag inget om, men svart är ett dominant anlag. En häst som har ett svart anlag och ett fuxanlag blir svart (dominant) och bär fux dolt (recessivt).

Okey! Så om man betäcker ett mörkbrunt sto med en svart hingst så blir avkomman svart?
Eller?

Det resesiva anlaget framkommer bara om båda föräldrarna har anlaget eller?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hemmet Har snöat in mig lite på att få in mer färg hemma. Dels är det snyggt och dels mer trivsamt. Hur tänker ni hemma hos er? Har ni mycket...
2 3
Svar
40
· Visningar
1 450
Senast: Lyan
·
Hemmet Fönsterbeslagen/låsen har gått sönder på ett av våra fönster. Alltså brustit i metallen där man krokar på den del som sitter på själva...
Svar
12
· Visningar
283
Avel Jag fick en intressant fråga idag om skimmelcancer som fick igång mina tankar och väckte en enligt mig ny intressant fråga. En person...
Svar
6
· Visningar
924
Senast: Shaggy
·
Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
827
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka