Vilken färg får avkomman - en tråd om färggenetik

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vilken färg får avkomman - en tråd om färggenetik

Är det ngn som kan vad det finns för färgmöjligheter om man betäcker fux med musblack?

Någon som kan/vill svara på detta? :D

Om jag inte tänker helt fel så är det enkla svaret fux, brun, svart, rödblack, brunblack, musblack. Om blacken är homozygot blir alla avkommor blacka

Och musblacken måste bära fux för att det ska kunna bli fux och rödblack.

Hejsan! Mitt lilla ponnysto är dräktigt och jag undrar vad fölet kan få för färg känner dock inte till hennes historia så bra. Stoet är skimmelskäck och hennes mamma är mellan-mörkbrun hingsten som är pappa till fölet hon har i magen är vit.

MVH:Susanne

Är både mamman och pappan skimmel så är det troligast att fölet oxå blir det.

Hejsan! Mitt lilla ponnysto är dräktigt och jag undrar vad fölet kan få för färg känner dock inte till hennes historia så bra. Stoet är skimmelskäck och hennes mamma är mellan-mörkbrun hingsten som är pappa till fölet hon har i magen är vit.

MVH:Susanne
Det enda man kan säga utifrån denna knapphändiga beskrivning är att det troligen är 75% chans att avkomman blir skimmel och 50% chans att den ärver mammans skäckanlag. Vad det blir för grundfärg är omöjligt att veta.

Vad är det för ras på ponnyn? Finns den i blå basen? www.svehast.se
Är både mamman och pappan skimmel så är det troligast att fölet oxå blir det.
troligast?
Det är, som nämnts ovan, 75% chans att det blir skimmel, varken mer eller mindre - förutsatt att ingen av föräldrarna är homozygot skimmel.

Vad jag vet så är ponnyns mamma en shettis och pappan skall vara welsh/shettis så hon är korsning.

Mitt sto är en rödskäck(Dock INTE så mkt fläckar bara nån liten)
Hennes pappa är brun. Farfar är Fux. Farmor är Skimmel. Farfars mor är rödskäck.¨
Farmor är skimmel.
Hennes mamma är Rödskäck. Morfar är Rödskäck. Mormor är Svartskäck. Mormorsmor är rödskäck. MormorsFar är Mörkbrun. Morfarsfar är rödskäck Marfarsmor är fux.

Om jag betäcker henne med en svartskäck vilka färger kan jag få då?
Om jag betäcker henne med en skimmel vilka färger kan jag få då?

Stoet är fux med skäckanlag.
Om du betäcker med svartskäck kan du få svart, brun, fux och deras skäckvarianter svartskäck, rödskäck och brunskäck.
Betäcker du med en skimmel så beror det på hans födelsefärg/grundfärg vad det kan bli. Men räkna med de som nämnts ovan och 50% att det blir skimmel också.
Se varje färganlag som ett mönster uppepå grundfärgen och dessa mönster kan alltså kombineras.

Hugger en knapp!

Väntar föl där släkten är brun (vad jag vet) förutom i fjärde led där det finns svart och fux. Om det stämmer att alla tom tredje led är bruna kan fölet få någon annan färg än brun?

Alla recessiva anlag kan hänga sig kvar länge. Fux är ju ett sånt. Men eftersom det är recessivt måste det också finnas på båda sidor.

*kl*
Färg testat min lilla för grundfärg iaf och han är brun (E/e & A/A) frågan är nu vad det kan vara för gen som gör att han ser ut som han gör i färgen. Så fort jag får pengar över, vilket lär bli efter jul kommer jag testa honom för roan, silver & sabino iaf. Eller är något av det onödigt ? Välja något annat ?

32792362.jpg

32792358.jpg

32792972.jpg

Min får nästan samma färg som klippt och hon är registrerad som fux.
Samma silverfärgade ben som din har på vänster fram t.ex.

Jag funderar dock på att skicka iväg DNA då "min" kontrollant inte kan
säga vad hon har för färg då hon byter stup i kvarten. Hon tog istället bilder på
min och använder när hon föreläser om hästarnas färger. :rofl:

Är det någon här som vet varför vissa hästar har lockiga svansar?
Min egen har naturligt lockig svans, är det något som ärvs eller är det bara en slump att hon har det?
Kan hennes avkommor få lockig svans?

Silverfärgad tror jag verkligen inte han kan vara (om det nu är samma silveranlag som islandshästar har iaf). För de ser inte ut sådär. Det är framförallt manen jag tänker på när jag skriver det, den är ju svart och troligtvis solblekt, en silverfärgad är ju vi/grå i manen och svansen (återigen om vi tänker på samma typ av anlag). Sabino bör han väl vara alt någon annan typ av skäckanlag (eller ja, vitafläck-anlag, har dålig koll på vilka det finns). Och om han är roan lär du ju märka det, det syns ju liksom :)
Vill minnas att han är hingst och ska han gå i avel och du vill kunna marknadsföra honom (och verkligen VETA) med färg kan väl dock sabinotest (finn sju ngra olika anlag som ger vita fläcker, men visst ser han ut som en sabino) vara värt, roan bör ju synas och silver är, om du frågar mig, osannolikt.

Din dam kanske är silver brun då istället för fux, har bara sett bilder på henne med skydd eller lindor så svårt att gissa då :p. Men är visst vanligt att de reggas som fux då många är väldigt röda i färgen. Så ett DNA test skulle nog inte skada :)
Blev nästan idiot förklarad i ett annat forum då de sa att min var fux då en brun inte kunde ha ljusa ben, konstigt nog har ingen svarat där efter jag skrev att han nu är testad som brun :angel: :smirk:

Gimlan: Håller med att han inte ser ut att ha silver. Men då är ju frågan om vilken gen gör att han inte har svart på kroppen trots att han är brun. Han är reggad som silver då han såg ut som silverbrun som föl. Men dessa bär på silver utan att det syns på manar och svansar iaf:
Buckskin + silver
silver svartbrun
silver svart, samma, ännu en bild
Oves bukfläck är troligen sabino eller splash, tyvärr kan man inte testa för splash genen & bara en utav x antal sabino gener.

Fast alla de där ser ut att ha gult i sig, och gult + silver släcker varandra och med åren brukar silvret synas mindre och mindre, den kan en del silverhästar se rätt skitiga ut i manen men syns det gör det alltid på brunt och svart. Silver kan inte, hur många än gärna vill det, bäras dolt på svart eller brunt. Sen kan ju en fux bära på ett augotianlag, brunt mao, det som bleker svart, men finns inget svart så bleks inget, således behöver inte brunt synas på fux. Så han kan vara fux som bär på ett brunanlag. Att svansen är lite vit kan ju bero på att han har en vit fläck nånstans där som påverkar svansens pigmentering. Men visst han är värd att testa för det är inte lätt att sia om hans färg men jag skulle bli mycket förvånad om han var på silver, jag kan inte få det till det.

Sen vad hästar är reggade som är inte direkt relevant. Båda mina är felreggade. Den ena är reggad som fux med ljus man och svans, hon är bara fux med vanlig solblekt man och en typisk fuxsvans med solfjäder (påminner om en blacksvans men inte fullt så tydligt). Den andra är reggad som perlino men är cremello.

Fast nu står det ju så här i testet så fux kan han inte vara
Red-Factor Result:
E/e - Both black and red factors detected. Either E or e transmitted to offspring. Basic color is black, bay or brown in the absence of other modifying genes.

Agouti Result:
A/A - Black pigment distributed in points pattern. Basic color is bay or brown in the absence of other modifying genes.

Så blir att göra fler test för att få fram hans färg :p

Då är han inte fux nej, men du skrev inte heller ut hela raddan.

Finns silvergenen hos araber? Vet att gulgenen inte finns, men skulle vilja veta om silver också.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hemmet Har snöat in mig lite på att få in mer färg hemma. Dels är det snyggt och dels mer trivsamt. Hur tänker ni hemma hos er? Har ni mycket...
2 3
Svar
40
· Visningar
1 450
Senast: Lyan
·
Hemmet Fönsterbeslagen/låsen har gått sönder på ett av våra fönster. Alltså brustit i metallen där man krokar på den del som sitter på själva...
Svar
12
· Visningar
283
Avel Jag fick en intressant fråga idag om skimmelcancer som fick igång mina tankar och väckte en enligt mig ny intressant fråga. En person...
Svar
6
· Visningar
924
Senast: Shaggy
·
Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
827
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka