Vilken färg får avkomman - en tråd om färggenetik

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vilken färg får avkomman - en tråd om färggenetik

Är de säkra på att den verkligen är black då ? Många bruna kan ju verkligen se ut som blackar som föl iom att de ofta har så markant ål och blesigare kroppsfärg som små.

Den blev testad, både på pappa och färg på stört.

Hmm finns black egentligen på något annat än Fjording i sverige ? Kan inte komma på att jag sett det på någon annan ras.
Om det är så så måste ju mamman i så fall vara fjordkorsning och det borde väl synas, om man ser till tex välkände Silver så gick det ju inte precis att missa att det var fjording i honom, även i Danmark ser man mkt fjordkorsningar och det brukar alltid synas ganska markant på utseendet.

Här är hon väl precis två år fyllda. Hon är 163 cm, mamman såg ut precis som ett halvblod och tävlade fälttävlan. ;)
Hon går under namnet mustangen här hemma. :p

DSC_0189-1.jpg

Senast ändrad:

Hmmm,:confused: denna ser onekligen ut att ha blackanlag, zebra strimmor på frambenen tom.

Vad är det för raser i den icke gdk morfadern och vilken färg hade han?
Är mormodern (e. Ganesco) rent halvblod?

Skimmelfärg kan ju dölja andra anlag ganska väl, själv sett ett fall där det blev en "blåögd gräddtårta" undan ett skimmelsto, där man inte anade att hon hade ett gulanlag, som ej direkt framgick av stammen.

Mormors mammas mamma är efter okända föräldrar när jag tittade efter nu!

Vi vet ej vad det är för färg på den icke godkände morfadern, gissningsvis skimmel han också då hans far är skimmel!

Senast ändrad:

Då tror jag att fjording har smugit sig in från något av de "okända" hållen, morfar eller mormors mormor.

Finns mamman på Blup sidan?

Skickade PM!

Kikade på en annan databas, hittade mamman. Alla hästarna i stammen har "normala" färger på den icke godkända pappans sida
om inte databasen ljuger. Då är det antagligen mormors mormor som betäcktes med fuxhingsten Orkan som är den som fört in färgen!

Hmm finns black egentligen på något annat än Fjording i sverige ? Kan inte komma på att jag sett det på någon annan ras.
Om det är så så måste ju mamman i så fall vara fjordkorsning och det borde väl synas, om man ser till tex välkände Silver så gick det ju inte precis att missa att det var fjording i honom, även i Danmark ser man mkt fjordkorsningar och det brukar alltid synas ganska markant på utseendet.
Jodå, shettisar, islänningar, diverse korsningsponnyer etc...

DSC02519.jpg

mörkbrunblack, även om det inte syns så tydligt på just den bilden...

Jodå, shettisar, islänningar, diverse korsningsponnyer etc...

... som t.ex. nordsvensk bruks. Jag tycker inte att det är helt ovanligt att man ser visst nsv-inslag långt bak i halvblodsstammar. Kan ju vara en kandidat till blackanlaget. För jag håller med gylle att man ofta kan ana fjordinslag på exteriören även om det ligger en bit bak. Hur vet jag egentligen inte, jag är väl lite skadad också efter alla år med fjordingar. Hur som kan jag tycka att nsv "blandar sig" ganska väl med halvblod.

Den musblacka nsv-hingsten Eneblacken 1823:

eneblacken2.jpg

(Och så tycker jag hästen på Iron Willsbild var cool!)

Senast ändrad:

Ja, det tycker jag också! Riktigt häftig färg på ett "halvblod". :)

Ja vem vet, betäcks hon med halvblodshingstar och får föl av färgen brunblack så kanske det finns halvblod i den färgen i framtiden. ;)

Senast ändrad:

Blackfärgen finns hos både Russ, Nordsvensk, islandshäst och borde finnas hos kallblodstravare så nej det behöver inte ha med fjording att göra. fler får gärna fylla i fler raser för jag kan tänka mig att det inte är helt ovanligt:laugh:

Dum fråga, men har ni som vet någonsin varit med om en fux som bli mer och mer stickelhårig vid varje fällning? Hästen är 8år gammal och helt klart inte skimmel. Hon är reggad som fux, men har massor med stickelhår över hela kroppen, är nästan vit i ljumskarna och vid svansroten. Har ingen erfarenhet alls av stickelhåriga hästar men har aldrig hört talas om att det blir mer stickelhåriga?

Fast blackfärgen finns INTE hos russ,,,
du tänker troligen på de bleksvarta som kan likna en black häst.

Min som i alla fall ibland ser ut som en fux (nu är hon chockladbrun och prickig...) blir mer stickelhårig för varje år som går! :)

Blir alla stickelhåriga hästar så? Har aldrig ägt enstickelhårig häst förut så det här är ett nytt fenomen för mig :D

Nu är ju min bara skriven som fux i sina papper, trots vit man, ål, prickar i svart och vitt, silverfärgad svans och ben och stickelhårig.
Hon är inte extremt stickelhårig, bara lite i ljumskar, buk och rumpa. Men jag undrar också om det är så att alla stickelhåriga hästar blir så!

Stellamage-1.jpg

Min 21-åring är stickelhårig i sommarpälsen men inte i vinterpälsen. Hon är lika mycket stickelhårig varje sommar. Stickelhåren är på kroppen men inte på ben och huvud.

Hon har två avkommor som är lite stickelhåriga, den ena i flanken och på rumpan och den andra mycket i flankerna men ingen annanstans. Den ena är åring och den andra årsföl, åringen hade inga stickelhår på vintern.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hemmet Har snöat in mig lite på att få in mer färg hemma. Dels är det snyggt och dels mer trivsamt. Hur tänker ni hemma hos er? Har ni mycket...
2 3
Svar
40
· Visningar
1 450
Senast: Lyan
·
Hemmet Fönsterbeslagen/låsen har gått sönder på ett av våra fönster. Alltså brustit i metallen där man krokar på den del som sitter på själva...
Svar
12
· Visningar
283
Avel Jag fick en intressant fråga idag om skimmelcancer som fick igång mina tankar och väckte en enligt mig ny intressant fråga. En person...
Svar
6
· Visningar
925
Senast: Shaggy
·
Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
829
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka