Vilken bil?

Nu när jag tar frukostpaus sitter jag och tittar på den där BMW:n. Den är så fin inuti :love: Svalt beige och tjusig...

Hur kan bilaffärer vara stängda just när jag är beredd att köpa? Jag kan ju ändra mig till på tisdag - det skulle de banne mig tänkt på innan de påskstängde :rage:

Vi har öppet; jag jobbar minsann till 19:00 idag :banghead:
 
Jag ska köpa en annan bil, en kombi. Bor på landet och åker en del grusvägar. Kör därutöver till och från jobbet, totalt ca åtta mil/dag på kurviga och backiga vägar. Behöver en stadig bil som klarar halka, men som inte känns tung och svårmanövrerad.

Har läst att flera lovordar Skoda Superb. Fördelar jämfört med t ex VW Passat? Har också kollat på någon BMW-modell och även en Toyota. Har Skodan så mycket högre skatt än de andra och varför i så fall?

När vi skulle köpa bil förra året stod det mellan Volvo, Subaru och Skoda. Både jag och min man har stor bilerfarenhet och har avverkat en hel del bilar genom åren.

Det blev en Skoda Superb, diesel, född 2012. Och jag ÄLSKAR den här bilen! :love: Den går som den ska, den har alla extrapryttlar jag vill ha, den drar 0,5 vid blandad körning och kostar typ inget att serva (hade Volvo innan, stor skillnad!). Tror skatten ligger på cirka 2000 om året, mycket överkomligt.

Vi byter nog inte bilmärke på ett bra tag, skulle jag tro.
 
Har inte läst hela tråden men har du inte funderat på att köpa två bilar? En bensinsnål mindre för att åka till jobbet och en annan för att ha stora hunden i? Har haft både Golf, Volvo, BMW och japanare. En äldre Volvo är billig i reservdelar, du kan hitta billigt på skroten och biltema. BMW är svindyra i reservdelar, måste ofta beställas vilket kan ta tid, plus självklart dyr i försäkring och inköp. Volvo har bra andrahandsvärde, många vill köpa en begagnad Volvo så den är lätt att sälja. Stenskott mm på dina vägar är förödande för en BMW. Måste säga att som "Tant" är det tryggt och bra med en stor Volvo... Utan tvekan säkraste och trevligaste bilen, även om BMWn var fantastiskt rolig att köra och äga. Var dock yngre då och behövde inte en så praktisk bil på den tiden.
 
Enligt uppgift eller faktiskt körning?
Min bil är ju en aning större :p
Men jag föredrar en något höge förbrukning och vettiga kostnader i service, reparationer och försäkring.
Jag jämförde vad jag tror är samma sort som du har med "den där BMW.n", så båda är enligt uppgift. Men det spelar ingen roll! Du är nöjd med din bil och så ska det vara. Jag behöver nog inte en så stor bil, men jag tittar vidare på alla möjliga varianter för säkerhets skull :)
 
När vi skulle köpa bil förra året stod det mellan Volvo, Subaru och Skoda. Både jag och min man har stor bilerfarenhet och har avverkat en hel del bilar genom åren.

Det blev en Skoda Superb, diesel, född 2012. Och jag ÄLSKAR den här bilen! :love: Den går som den ska, den har alla extrapryttlar jag vill ha, den drar 0,5 vid blandad körning och kostar typ inget att serva (hade Volvo innan, stor skillnad!). Tror skatten ligger på cirka 2000 om året, mycket överkomligt.

Vi byter nog inte bilmärke på ett bra tag, skulle jag tro.
Jag hittar inte Skoda Superb kombi med så låg/-a skatt, försäkring och servicekostnader. Och den är dyr, tycker jag. Men jag är förtjust i den och har hört fler än du lovprisa den.
 
Vi har öppet; jag jobbar minsann till 19:00 idag :banghead:
Fy! Orättvist! :mad:

Men om en kvart slutar du :up:

Hinner du svara på en fråga till under arbetstid? Hur är det med rosten på Toyota? Och Volvo? Jag tvättar som sagt sällan...

Anledningen till att jag är tveksam till Volvo är att en släkting som jobbat på Volvo i alla år och alltid haft Volvo, sedan några år tillbaka har ett annat märke. Han tycker inte att Volvon är värd priset längre.
 
Har inte läst hela tråden men har du inte funderat på att köpa två bilar? En bensinsnål mindre för att åka till jobbet och en annan för att ha stora hunden i? Har haft både Golf, Volvo, BMW och japanare. En äldre Volvo är billig i reservdelar, du kan hitta billigt på skroten och biltema. BMW är svindyra i reservdelar, måste ofta beställas vilket kan ta tid, plus självklart dyr i försäkring och inköp. Volvo har bra andrahandsvärde, många vill köpa en begagnad Volvo så den är lätt att sälja. Stenskott mm på dina vägar är förödande för en BMW. Måste säga att som "Tant" är det tryggt och bra med en stor Volvo... Utan tvekan säkraste och trevligaste bilen, även om BMWn var fantastiskt rolig att köra och äga. Var dock yngre då och behövde inte en så praktisk bil på den tiden.
Två bilar är onödigt. Hunden ska med till jobbet :up:

Varför är stenskott förödande för BMW:n?

Jag funderar och funderar. Jag tror faktiskt att jag vill ha en lite flådigare bil nu, fast inte för dyr (om den kombinationen finns). Jag har alltid haft billiga och ganska dåliga/mediokra bilar. Nu har jag en som axar snabbt, en turbo, och jag gillar det.

Att det ska vara så svårt. Det är ju bara en bil ändå!
 
Jag kör min Passat 2.0 tdi 4wd, 140hk från 2008 och jag älskar den bilen. Den går som en evighetsmaskin och tuggar sig fram, snart har den gått 25 000 mil och den pinnar på trots min inte alltid så snälla behandling...
Komforten är fortfarande riktigt bra, förbrukningen hade varit lägre om jag inte kört så mycket korta resor. Kommer lätt 110 mil på en tank om jag kör långkörning i vettigt tempo, drog ca en halv tank Kalmar-Flyinge ToR för ett par veckor sedan.

Annars har jag kört en Audi A6 automat diesel, minns inte årsmodell men den var snäppet vassare än min både gällande komfort/lyx och körkänsla.

Testade en XC90 precis när vi hade köpt passaten, tyckte faktiskt att man satt sämre i Volvon än i min egen, trots att vår redan då gått över 20 000 mil. Satt inte speciellt skönt ner till Flyinge heller när jag var passagerare, jag tycker nog att Volvo var bättre förr komfortmässigt iaf.

Svärföräldrarna har en Toyota kombi, urskön att köra då den är så mjuk, men trist så klockorna stannar, den gör det den ska men inte mer.

När vi letar bil framöver så blir det antingen en ny Passat eller en Skoda superb (sambon har dock starka invändningar mot den senare), men hade gärna kört Audi också.
 
Jag kör min Passat 2.0 tdi 4wd, 140hk från 2008 och jag älskar den bilen. Den går som en evighetsmaskin och tuggar sig fram, snart har den gått 25 000 mil och den pinnar på trots min inte alltid så snälla behandling...
Komforten är fortfarande riktigt bra, förbrukningen hade varit lägre om jag inte kört så mycket korta resor. Kommer lätt 110 mil på en tank om jag kör långkörning i vettigt tempo, drog ca en halv tank Kalmar-Flyinge ToR för ett par veckor sedan.

Annars har jag kört en Audi A6 automat diesel, minns inte årsmodell men den var snäppet vassare än min både gällande komfort/lyx och körkänsla.

Testade en XC90 precis när vi hade köpt passaten, tyckte faktiskt att man satt sämre i Volvon än i min egen, trots att vår redan då gått över 20 000 mil. Satt inte speciellt skönt ner till Flyinge heller när jag var passagerare, jag tycker nog att Volvo var bättre förr komfortmässigt iaf.

Svärföräldrarna har en Toyota kombi, urskön att köra då den är så mjuk, men trist så klockorna stannar, den gör det den ska men inte mer.

När vi letar bil framöver så blir det antingen en ny Passat eller en Skoda superb (sambon har dock starka invändningar mot den senare), men hade gärna kört Audi också.
Låter bra med passaten där. Kollade på en 2012:a med där låg snittförsäkringen på 7800 kr/år och priset var högre än på "den där BMW:n".

Äh, just nu är jag less. Att det ska vara så svårt! Jag ska inte ha någon bil :mad: Jag får skaffa en elcykel och köra in getterna istället :meh:
 
en av de viktigaste parametrarna är ju hur man själv sitter i bilen. Jag satt väldigt bra i min Sonata medan avkomman tyckte den var förfärlig att sitta i.
Bilen måste passa DIG.
Jag är kort i överlivet (högt kluven som man säger i de här trakterna :D ) och det gör att jag i min första Volvo (145 årsmodell -73) fick sitta på kudde för att inte hamna med blicken mellan ratt och instrumentbräda. Körde en CrossCountry när de var nya och det var hopplöst för det blänkte i vindrutan så jag såg knappt något. Exet som är rätt lång fick inget av den speglingen.
Dessutom är känslan i körningen ofta helt olika för olika personer.

@aprilmaj Åk in till några bilfirmor under några veckor och prova igenom vad de har. Det är en väldig skillnad på bilar.
 
@aprilmaj Åk in till några bilfirmor under några veckor och prova igenom vad de har. Det är en väldig skillnad på bilar.
Det ska jag göra. Men om jag känner mig rätt, så kommer jag nog bara att köra några få innan jag köper. När jag väl har bestämt mig så ska det gå fort. (Och sedan ska jag gräma mig resten av bilens livstid :))
 
Två bilar är onödigt. Hunden ska med till jobbet :up:

Varför är stenskott förödande för BMW:n?
!
Jag tänker på andrahandsvärdet. :) Stenskott sänker värdet ganska mycket, en prickig BMW är klart mer svårsåld än en prickig Volvo. Samma med "hundbilar", de är inte så populära, speciellt inte en flashigare bil. Där är Volvoköparen mer förlåtande då de ofta har bilen som just "slitvarg". Tänk dock på att skydda klädseln, finns jättebra skydd i galonaktigt material som funkar för både leriga ungar, hundar och prylar! Gör en rekonditionering innan försäljning som tar bort "hunddoften", de gör underverk med bilen, känns som ny efteråt!

Tänkte att du kunde ha en "snyggbil" och en "slitvarg". Men du har ju pengar så du får en toppenbra "bådeoch" bil! Tycker du ska kolla in jämförelser och test på de bilar i den prisklass du har och se vilka som rekommenderas. Alltifrån säkerhet, komfort, miljö, stöld/inbrottsäkerhet och lull-lull. Då får du en mycket mer korrekt bild av utbudets plus och minus, än i en tråd på Buke, även om du får många goda råd här! Här skriver vi glatt om egna erfarenheter, men det blir ju mer rättvisa jämförelser när proffsen gjort testen.

Jag har med åren hellre köpt stor bil som kanske dragit mer och varit säker, men också miljövänligare eftersom de har längre livstid (läs; tristare) än en lättare, sportigare med sämre krocksäkerhet. (Läs; roligare och coolare!) När jag fick barn började jag tänka helt annorlunda än jag gjorde som sorgfri singel! :D Nu är säkerheten alltid prio ett i alla sammanhang. Å då blev det en tråkig, begagnad Volvo, igen. Och igen... inne på 3:e nu. Men de rullar, i alla väder! Å man får plats med allt i dem!
Kolla säkerheten på beg bilar hos Folksam.
http://www.folksam.se/testergodarad/varatester/hursakerarbilen/1.142920
 
Jaså? Då kanske det finns vettiga Subaru ändå! När jag läst vad folk skrivit på nätet säger de flesta "min bil ska dra 0,9l/mil, men även om jag anstränger mig så är det svårt att få den att dra mindre än 1l/mil, ofta drar den mer". Nu har jag inte stenkoll på vilka modeller de kör, ålder på bilarna osv, men mitt allmänna intryck av Subaru är att bilarna slukar mycket bensin och att Subaru har ungefär noll och inget miljötänk :p

Jag kör en Subaru Legacy -12 med boxerdiesel. Blandad körning och eco-driving drar den 0,54 l/mil. Med tung högerfot har jag kommit upp i 0,65 l/mil enligt färddatorn. Moderna Subarus har bra motorer. De kan dra allt i trailerväg på vilket väglag som helst och man behöver inte reparera dem förrän vid kanske 55000 mil som tidigast .
Sambon kör nya Volvos och BMWs, tycker de är inne på verkstad stup i ett!
 
Jag jämförde vad jag tror är samma sort som du har med "den där BMW.n", så båda är enligt uppgift. Men det spelar ingen roll! Du är nöjd med din bil och så ska det vara. Jag behöver nog inte en så stor bil, men jag tittar vidare på alla möjliga varianter för säkerhets skull :)
Jag har samma motor i min 120d som sitter i 320d och min drar 0,52 blandad körning (med mer landsväg/motorväg än stadskörning). 320:n är större och väger mer så jag tippar på att den drar lite mer.
 
Nu har jag inte stenkoll på vilka modeller de kör, ålder på bilarna osv, men mitt allmänna intryck av Subaru är att bilarna slukar mycket bensin och att Subaru har ungefär noll och inget miljötänk :p
Vi hittade faktiskt gasdrivna Subaru när vi letade bil i vintras. De är ombyggda, så gastanken är lite "påklistrad" (eller "inklistrad"; den tar plats i bagageutrymmet) men det innebär att den har fullstor bensintank också. Jag blev lite förvånad, men vi bestämde oss för att testa, och det funkar så här långt. Fast -12orna var visst senaste modellen de gjorde sådant med.
 
Jag kör min Passat 2.0 tdi 4wd, 140hk från 2008 och jag älskar den bilen.
<...>
Kommer lätt 110 mil på en tank om jag kör långkörning i vettigt tempo, drog ca en halv tank Kalmar-Flyinge ToR för ett par veckor sedan.
Jag körde just hem från Eurohorse, 10 mil motorväg på farthållare plus halvannan mil krokig landsväg, 0,46 l/mil. Rätt nöjd. :up:
 
Jag körde just hem från Eurohorse, 10 mil motorväg på farthållare plus halvannan mil krokig landsväg, 0,46 l/mil. Rätt nöjd. :up:
Inte fy skam! Tror jag snittar 0,54 på motorväg vid 100 km/h, beroende på hur jag kör.
Det lägsta jag kommit ner i var 0,38 på krokig landsväg med en snitthastighet på 70 km/h, då hade sambon nyss bytt olja men ändå, bilen var 8 år och hade gått 23 000 mil vid tillfället. Jag är sjukt partisk när det kommer till den bilen och lär aldrig kunna rekommendera någon att köpa nåt annat egentligen.:D
 
BMWs 2.0d-motorer är oerhört snåla, flera kollegor till mig som lyckas hålla ca 0,55 i sina 520d. Hade själv 4x4 Alltrack den tiden och låg på 0,7 (samma som vår nuvarande Audi Q3).

BMWs motorer och den årsmodellen som du tittat på kan ingå i en större återkallelse för uppdatering/byte kamkedja, kolla så att allt verkligen är bytt i så fall. Så låga mil på en sån bil är inte omöjligt men kanske inte heller vanligast, nu förtiden kan man gå in på Transportstyrelsen och få uppgifter om tidigare ägare via mail, känns alltid lite tryggare att höra sig för att allt stämmer.

Servicarna ska vara gjorda inom rätt tid och intervall (för ev garantier/goodwill)

RFT-däck (punkteringsfria däck) är vanligt på dessa, praktiskt men sänker komforten (hårdare däcksidor trots ok profil) och kan spåra lättare. Provkör ordentligt.

Två av mina kollegors bilar rasade turbosen mellan runt de milen (7000-9000mil), testa så den inte har några nycker för sig när du accelererar distinkt och eller jämnt.

För balansens skull så bygger BMW underbara bilar och många andra märken dras självklart med liknande problem.

Glad påsk!
Mvh Thomas
 
@ThomasM Jag ska läsa noggrant senare när jag har mer tid, men vill bara kommentera en sak. Läste att det är fler bilar än just "den där BMW:n" som har problem med kamkedjorna. Tja, så gott som alla de bilar jag har funderat på : flera modeller av Audi, VW och Skoda. (https://www.motormannen.se/nyheter/...r-for-trasiga-kamkedjor/#sthash.cxkrMRd2.dpuf)

Glad Påsk till dig också!


Ja, trist nog vanligt. Tittar du på dieslarna, TDI, i VW, Audi mfl så klarar de sig bra, men de hade riktigt stora problem med sina bensin TSI-motorer och dess kedjor (som länken nämnde)
T.o.m. Mercedes, ;), med sina bensin 350 har haft problem med kamkedjekugghjul.

Mvh Thomas
 

Liknande trådar

Äldre Jag letar ny bil och skulle vara tacksam för lite input! Jag har 12 mil tor mellan jobb och hem dit jag reser 3-4 dagar per vecka, så...
Svar
14
· Visningar
1 713
Senast: Liran
·
Utrustning Då vi seriöst överväger att skrota våran Skoda Octavia Combi -14 inom en relativt överskådlig framtid, då den inte lär gå igenom...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
17 592

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp