Vilken bil?

Har läst på lite mer om den där BMW:n. Det stod någonstans att den spårade pga däcken. Hur blir det på hala väldigt backiga och kurviga vägar?
Det beror på vad som åsyftades i annonstexten. Om däcken är standardbredd men lägre profil så blir resultatet ungefär som @Elisha skriver ovan. Litet "närmare" och mer tydlig vägkontakt på bekostnad av litet komfort, bilen upplevs gärna litet stötigare eftersom det inte finns lika mycket fjädringsväg i själva däcken.
Om däcken däremot är bredare än original så kommer bilen att bli litet mer instabil på spåriga vägar, den kommer att tendera att vandra i sidled - upp och ner på hjulspårens sluttande sidor. Det kan vara rejält tröttande om man kör mycket på vägbanor som är slitna.
Oftast är det barn och ungdomar som monterar överdrivet breda däck, framför allt av estetiska skäl. På en vanlig familjebil innebär det enbart nackdelar, i form av spårkänsligheten samt högre bullernivå från vägljud samt högre bränsleförbrukning samt större risk för vattenplaning. Dessutom är däck med lägre profil och/eller större bredd alltid dyrare än motsvarande däck i standarddimension.

Breda lågprofildäck slutar att vara ett säljargument när köparen är äldre än 20... :D
 
På biluppgifter.se stod att snittpremien för bilförsäkring för den bilen är över 8600 kr/år :eek::eek::eek: Kan det stämma?
 
På biluppgifter.se stod att snittpremien för bilförsäkring för den bilen är över 8600 kr/år :eek::eek::eek: Kan det stämma?
Japp det kan mycket väl stämma, BMW är ett favoritfordon för unga testosteronstinna pojkar. jag vet flera bara påmion lilla ort som kvaddat sina. Och några som inte överlevt den kvaddningen. Någonstans lär försäkringsbolagen ta ut det antar jag.

Det är en av orsakerna till att jag aldrig ens skulle överväga en BMW. Min bror däremot skulle aldrig kunna leva utan BMW....
 
Jag ska köpa en annan bil, en kombi. Bor på landet och åker en del grusvägar. Kör därutöver till och från jobbet, totalt ca åtta mil/dag på kurviga och backiga vägar. Behöver en stadig bil som klarar halka, men som inte känns tung och svårmanövrerad.

Har läst att flera lovordar Skoda Superb. Fördelar jämfört med t ex VW Passat? Har också kollat på någon BMW-modell och även en Toyota. Har Skodan så mycket högre skatt än de andra och varför i så fall?
Jag har kört flera Citroen och varit nöjd, framför allt med XM i o m gashydralfjädringen.
När det var dags för nästa bil så blev det ett val mellan C eller 4hjulsdrift.
Då det inte stämde så bra med dragvikt/körkort i familjen (och att alla C inte längre har denna fjädring) så blev det 4hjulsdrift.
Jag körde ett oändligt antal bilar men gillade ingen alls tills jag
provade en BMW 530 diesel så bestämde jag mig, trots att den är dyr att köpa/ha.
En oerhört trevlig bil att köra och säker på vägen i o m 4hjulsdriften.
Nu behöver jag inte dragbil längre då jag inte har häst, men har fortfarande kvar den då den är så trevlig.
 
Rails är takräcken, så du kan spänna fast tex takbox etc. Sportstolar gör att du sitter lite mer fast i sätet, har lite kuddar på sidorna. Tänk en sadel med djupt säte och mkt stöd, liknande så. Skönt för vissa men är man tex bredaxlad som jag kan man få en känsla av att sitta för fast och obekvämt. :) så det är en smaksak!
@aprilmaj sportstolar har även en skjutbar del av sitsen som gör att du kan ställa in längden på sitsen efter hur långa ben du har :up:. Det är ett måste för våran familj då vi har så olika benlängd och maken hittar sällan stolar där han får det stod för benen som han behöver :crazy:.
 
Japp det kan mycket väl stämma, BMW är ett favoritfordon för unga testosteronstinna pojkar. jag vet flera bara påmion lilla ort som kvaddat sina. Och några som inte överlevt den kvaddningen. Någonstans lär försäkringsbolagen ta ut det antar jag.

Det är en av orsakerna till att jag aldrig ens skulle överväga en BMW. Min bror däremot skulle aldrig kunna leva utan BMW....
och gamla tanter som gillar att köra bil.... :angel:
P.s nu vet inte jag din ålder @aprilmaj, men för *host* oss äldre så är den inte så dyr...
 
och gamla tanter som gillar att köra bil.... :angel:
P.s nu vet inte jag din ålder @aprilmaj, men för *host* oss äldre så är den inte så dyr...
:D

Gamla tanter som gillar att köra bil vill ha bra körkänsla och och något ettrigt under huven. BMW har för mig inte funkat. Jag har kört nån ibland men det har inte gett merkänsla.

Saknar bittert BITTERT min Hyundai Sonata Exclusive. Den hade allt man kan önska av en bil. förutom att den var törstig. Stor inuti också. Plus att bagaget var så stort att min avkomma som är 1,80 konstaterade att i nödfall kunde man bädda och sova där. ;)
 
Jag skulle aldrig köpa BMW, asdyra att äga.
Själv så älskar jag min superhonda, bästa bilen jag ägt. Förstår varför Honda ofta hamnar i topp.
Min är från 2007 och har inte så mycket som en rostprick.
 
På biluppgifter.se stod att snittpremien för bilförsäkring för den bilen är över 8600 kr/år :eek::eek::eek: Kan det stämma?
Japp det kan absolut stämma.
Det beror på vad som åsyftades i annonstexten. Om däcken är standardbredd men lägre profil så blir resultatet ungefär som @Elisha skriver ovan. Litet "närmare" och mer tydlig vägkontakt på bekostnad av litet komfort, bilen upplevs gärna litet stötigare eftersom det inte finns lika mycket fjädringsväg i själva däcken.
Om däcken däremot är bredare än original så kommer bilen att bli litet mer instabil på spåriga vägar, den kommer att tendera att vandra i sidled - upp och ner på hjulspårens sluttande sidor. Det kan vara rejält tröttande om man kör mycket på vägbanor som är slitna.
Oftast är det barn och ungdomar som monterar överdrivet breda däck, framför allt av estetiska skäl. På en vanlig familjebil innebär det enbart nackdelar, i form av spårkänsligheten samt högre bullernivå från vägljud samt högre bränsleförbrukning samt större risk för vattenplaning. Dessutom är däck med lägre profil och/eller större bredd alltid dyrare än motsvarande däck i standarddimension.

Breda lågprofildäck slutar att vara ett säljargument när köparen är äldre än 20... :D
Känner mig träffad :o sänkt, breda lågprofildäck :love: och lite för stora fälgar
 
och gamla tanter som gillar att köra bil.... :angel:
P.s nu vet inte jag din ålder @aprilmaj, men för *host* oss äldre så är den inte så dyr...
Jag är också en tant som gillar när det går undan i bilkörningen. Min jobbväg har inte så många raksträckor med bra sikt. Alltså behöver (jojo!) jag kunna axa snabbt om jag ska komma förbi de som är ute och söndagskör :up:
 
Jag skulle aldrig köpa BMW, asdyra att äga.
Själv så älskar jag min superhonda, bästa bilen jag ägt. Förstår varför Honda ofta hamnar i topp.
Min är från 2007 och har inte så mycket som en rostprick.
Jag tittade på Hondorna och de förbrukar mycket mer bränsle än t ex BMW.
 
Nu när jag tar frukostpaus sitter jag och tittar på den där BMW:n. Den är så fin inuti :love: Svalt beige och tjusig...

Hur kan bilaffärer vara stängda just när jag är beredd att köpa? Jag kan ju ändra mig till på tisdag - det skulle de banne mig tänkt på innan de påskstängde :rage:
 
Har mest bara skummat igenom alla svar men kan väl som bilförsäljare (är opartisk, säljer alla märken)med några års erfarenhet konstatera några få saker:

Det finns Renaulter som gått bra i 20.000 mil, likväl som det finns VW's som rasar efter 1000. Det finns alla varianter av biläganen och historier. :)
Men överlag skulle jag aldrig köpa franskt. Dacia går bort, KIA lika så. Det har lika mycket med komfort som med hållbarhet och andra-tredje-handsvärde att göra.

Audi, VW och BMW's mindre dieselmotorer (Nyare modeller, typ från -11) är ruskigt snåla.
Körde ner min A4 quattro 2.0 TDI sthlm-Skanör på en tank förra sommaren.
Dock är de dyrare att köpa och försäkra än medel. Underhåll på verkstad är också dyrare, då delarna är dyrare helt enkelt. Skatten ligger någonstans mellan 2-3500kr/år beroende på växellåda/hk/årsmodell.

Toyota bygger hållbara bilar med lägre komfort än de tyska bilarna. (premiumbilarna så som Landcruiser inte inkluderade i det uttalandet) Billiga att försäkra, billiga att serva.
Dock är förbrukningen högre på dieslarna, för att jappsarna inte kan bygga riktigt bra dieselmotorer ännu, kort och gott.
Är man inte bilintresserad och skall ha en "vanlig" hållbar prisvärd bil är toyota att rekommendera.
Är man bilintresserad känns de tyvärr tråkiga, även om utrustningen på pluspaketen ligger snäppet före t.ex. Audis.

Volvo skulle jag sammanfatta som en toyota med tysk komfort.
= Hållbar och bekväm, välutrustad och prisvärd. (prisvärd betyder i detta fall inte billig, tyvärr)
Andrahandsvärdet är marknadsledande, förbrukningen fantastiskt låg. Dock är skatten lite högre än hos de tyska märkena med likvärdiga motorer.

Jag har ägt, kört och reparerat flertaliga Audis.
Kör Toyota idag och det fungerar enbart för att den har så pass bra utrusning.
Nästa bil blir en Volvo. :)
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Äldre Jag letar ny bil och skulle vara tacksam för lite input! Jag har 12 mil tor mellan jobb och hem dit jag reser 3-4 dagar per vecka, så...
Svar
14
· Visningar
1 713
Senast: Liran
·
Utrustning Då vi seriöst överväger att skrota våran Skoda Octavia Combi -14 inom en relativt överskådlig framtid, då den inte lär gå igenom...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
17 592

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp