Vilken bil?

Fy! Orättvist! :mad:

Men om en kvart slutar du :up:

Hinner du svara på en fråga till under arbetstid? Hur är det med rosten på Toyota? Och Volvo? Jag tvättar som sagt sällan...

Anledningen till att jag är tveksam till Volvo är att en släkting som jobbat på Volvo i alla år och alltid haft Volvo, sedan några år tillbaka har ett annat märke. Han tycker inte att Volvon är värd priset längre.

Jag vågar faktiskt inte uttala mig om rost då de bilar vi arbetar med är begagnade men oftast bara ca. 3-5 år gamla med ca 10.000mil på mätaren. De flesta bilar har rostskyddsgaranti i 5+ år så vi ser dem sällan i rostigt skick.

Ang . Volvo så håller jag helt med. De har gått från en "svensk klassiker" och "Svenska folkets bil" till en premuim-bil världen över med prisvinnande utrustning och design. = Nu har inte svenska folket råd längre. Det är lite mer att man betalar för märket nu, tyvärr.
Men det är fortfarande en hållbar och bekväm bil som är rolig att köra så länge du väljer lite en motor med extra hk.

Ang . Volvo så håller jag helt med. De har gått från en "svensk klassiker" och "Svenska folkets bil" till en premuim-bil världen över med prisvinnande utrustning och design. = Nu har inte svenska folket råd längre. Det är lite mer att man betalar för märket nu, tyvärr.
Men det är fortfarande en hållbar och bekväm bil som är rolig att köra så länge du väljer lite en motor med extra hk.

Här håller jag helt med. Bytte i höstas från XC70 OR bensin till XC70 D5, och är givetvis mer än nöjd med bilen. Men vid service blir jag förbannad, för det är så in i helvete dyrt. Det är ingen bil för Svensson, det är verkligen en bil att ha på firman eller när man verkligen inte behöver tänka på vad man lägger ut ur plånboken.

Det kostar att ligga på topp, Volvo ligger nu i kostnadsspannet (ägande) för BMW och Merca, men har ännu en bit kvar av sitt rykte att vara "inte lyxbil" utan mer Svenssonkärra.

Förvånad över att så många tänker mer på bensinförbrukning och komfort än miljö och framförallt säkerhet... :( Ni borde vara mer rädda om er, Bukevänner! :)

Vilken bil tänker du på som osäker? Volkswagen? Audi? Volvo? BMW? Skoda?
Ingen direkt av dem, det beror på vilken modell. Men det verkar inte vara något som tas upp i tråden direkt, utan man diskuterar helt andra saker än säkerheten. Finns utredningar gjorda av försäkringsbolag där man kan se vilka bilar som klarat sig sämst/bäst i "riktiga" krockar. Där kollar jag upp begagnade bilar är när jag ska köpa bil. Se exempel i länk från tidigare inlägg.

Ingen direkt av dem, det beror på vilken modell. Men det verkar inte vara något som tas upp i tråden direkt, utan man diskuterar helt andra saker än säkerheten. Finns utredningar gjorda av försäkringsbolag där man kan se vilka bilar som klarat sig sämst/bäst i "riktiga" krockar. Där kollar jag upp begagnade bilar är när jag ska köpa bil. Se exempel i länk från tidigare inlägg.

Det finns väl inget att diskutera vad gäller säkerheten, eftersom TS tittar på bilar som är säkra.

Förvånad över att så många tänker mer på bensinförbrukning och komfort än miljö och framförallt säkerhet... :( Ni borde vara mer rädda om er, Bukevänner! :)
Jag utgår nog, och kanske fler än jag, från att det inte är några påtagliga skillnader mellan sådana bilar som diskuteras här. "Alla" moderna bilar från mellanklass och uppåt, från de "stora" tillverkarna, får väl full pott i Euro NCAP?

@aprilmaj
Har egentligen inte så mycket att tillägga bortsett från en varm rekommendation; oberoende vilken bil du köper (om den inte är helt ny) och varifrån du än köper så kosta på dig en Carfax-rapport.

Har räddat mig från en del felköp de senaste åren, även på en bil i dom högre prisklasserna.

Men det kanske du har koll på :)

@aprilmaj
Har egentligen inte så mycket att tillägga bortsett från en varm rekommendation; oberoende vilken bil du köper (om den inte är helt ny) och varifrån du än köper så kosta på dig en Carfax-rapport.

Har räddat mig från en del felköp de senaste åren, även på en bil i dom högre prisklasserna.

Men det kanske du har koll på :)
Tack för tipset! Jag kände inte alls till Carfax. Såg när jag kollade nu att det finns flera nivåer av information. Ju mer info, desto dyrare förstås. Hur mycket bör man kosta på sig, tycker du?

Tack för tipset! Jag kände inte alls till Carfax. Såg när jag kollade nu att det finns flera nivåer av information. Ju mer info, desto dyrare förstås. Hur mycket bör man kosta på sig, tycker du?

Tittade på deras hemsida nu. Inte lätt att hitta priserna (i alla fall när jag surfar på mobilen). Dåligt :mad:

Senast när jag använde mig av den så valde jag obegränsat antal bilar i en månad för 250kr (tror jag det var). Det alternativet verkar inte finnas att välja nu för tiden.

5 för 199kr eller 10 för 299kr. Att fråga om en bil kostade 159kr så 5 bilar hade jag nog minst valt.

Sen är det så att vissa bilhandlare betalar själva för en Carfaxrapport och om då bilen finns på annons på blocket så går det för dig att se den rapporten gratis (eller det var så förra året i alla fall). Så kolla först på blocket. Många bilhandlare lägger upp sina bilar där.

@Lovisaleonora
Självklart har du rätt. Som alltid. Ber om ursäkt. Du kanske kan radera mina korkade inlägg?
Äsch, inga inlägg är för korkade och att du tänker på säkerhetsaspekten är väl inget att be om ursäkt för? :)

F ö modererar @Lovisaleonora inte Senior och även om hon gjorde det så skulle hon inte peta i en diskussion där hon själv är delaktig. :)

/LenaH, månskensmoderator på Senior

Det här med hästkrafter - hur mycket behöver jag? Nu har jag 150 eller om det var 160 och det är bra. Men jag kanske skulle klara mig på färre?

Det här med hästkrafter - hur mycket behöver jag? Nu har jag 150 eller om det var 160 och det är bra. Men jag kanske skulle klara mig på färre?
Det beror helt på om det är diesel eller bensin. Kör du högre hastigheter behöver du ju mer häst för att köra om än om du kör om landsväg. 140 hästars diesel är betydligt mer snabba på kortare sträckor än en 140 hästars bensin. Så satsa på en diesel, då räcker 140 hästars gott och väl! Bwm 2.0 diesel har typ 160-170 hästar eller nåt sånt. Passat 2.0 diesel har iallafall 140 hästar och den känns inte slö i lägre hastigheter upp till 120-130 iallafall! :-)

Vad kan du betala för bilen vid köp?
Om du kollar på biluppgifter.se så går det att se vad bilarna kostar i skatt, det är olika från bil till bil och beror på avgasutsläppen osv. Gamla dieselbilar verkar vara otroligt dyra i skatt jämfört med lika gamla bensinbilar. Varför det är så kan någon mer kunnig få svara på, men har du tex sett en gammal diesel som kostar 6000kr i skatt (hittar på hejvilt nu) så kan samma bilmodell i samma skick osv kosta 2000kr i skatt om den är bensindriven. Så har det varit på många bilar som jag själv kollat på.
Vi har en skoda diesel -04 där är skatten strax över 6000.- så den är uppdelad på 3 gånger. Men vi är supernöjda med bilen, pigg och köra med hästsläp märks knappt.Vi har en kcr box i och då drar den 0,4 utan släp och med släp ca 0,6.

Himla rolig tråd, så jag måste svara innan jag har läst hela.
Har inte bestämt högsta pris än, men inte över 200 i alla fall. Helst max 150, men det är inte skrivet i sten.
Tack för tipset om biluppgifter.se och infon om gamla dieselbilars skatt! Intressant.
Jag lägger aldrig mer än 20 000:- på en bil numera.
På det sättet så slipper jag fundera på om den är hel och fungerar bra.
Om den ser trevlig ut och känns bra så går det andra att laga för inte allt för mycket pengar och då så har jag sedan en bil som jag säkert vet är bra.
Totala kostnaden blir så mycket mindre på det viset.
Jag har i dagsläget 2 bilar i trafik.
En Skoda Felicia Diesel som är lastbilsregistrerad, drar ungefär halvlitern milen och har ett lastutrymme som ett hav.
Den åker jag helst i för egen del för jag sitter så oerhört bra i förarstolen på den.
Och så har jag en Audi A6 Quattro med V6a i. Den använder jag som dragbil då den känns oerhört klumpig att köra.
Till dig så skulle jag dock rekommendera Volvo V70.
Min dotter har en sådan med en rak 5-cylindrig bensinmotor och den är en dröm att köra.
Rolig, lättmanövrerad och så får man plats med nästan allt i skuffen.
Inte är de dyra att köpa heller och reservdelar finns det hur mycket som helst.

Liknande trådar

Äldre Jag letar ny bil och skulle vara tacksam för lite input! Jag har 12 mil tor mellan jobb och hem dit jag reser 3-4 dagar per vecka, så...
Svar
14
· Visningar
1 713
Senast: Liran
·
Utrustning Då vi seriöst överväger att skrota våran Skoda Octavia Combi -14 inom en relativt överskådlig framtid, då den inte lär gå igenom...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
17 592

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCV
  • Hiss och diss del 5
  • Att hata mat

Hund, Katt, Andra Djur

• Ta bort tandsten med ultraljud