Vilken bil?

Jag är grym på att planera och undvika men har ändå fått bussen påkörd två gånger. En gång av en taxi bakifrån och en gång i sidled av en lastbil. Båda gångerna stod jag still.

Förra veckan såg jag två personer springa ut framför min buss, precis när jag är på väg att lämna hållplats på tvåfilig väg, chansa och bli duktigt påkörda av en taxi.

Det går inte att skydda sig mot precis allt om än mycket går att undvika.
 
Det närmaste jag kommer är ett antagande att du menar att om jag hade låtit bli att köra om traktorn ifråga så hade kollisionen inte skett. Vilket förstås är sant. Om alla avstår från att någonsin köra om andra fordon så kommer omkörningsolyckorna att helt elimineras.
Det räcker med att låta bli att göra det på fel ställe.
Med tanke på att du berättar om ett broräcke så tycker nog jag att tillfället var fel valt.
Och ja, jag kör om betydligt mindre än andra.
Det är inte värt risken.
Det skulle vara intressant att ta del av din utvärderingsprocess för att avgöra om den du står i begrepp att köra om är en dåre eller ej,
Stressad bonde i vårbrukstid eller skördetid är något man skall akta sig för.
I övrigt så syns det på körstilen.
Hetsigt och ryckigt och massor av gas = akta sig.
och att lära sig av dig hur mycket mer lugn man kan hålla sig än att köra om ett annat fordon på normal landsväg
Just en traktor kan man gissa inte skall åka så långt.
Det är ju inte kul att sitta och gnida i 30-45 km/h, så där är det bäst att bara vänta ut det hela.
Den försvinner strax.
 
Det går inte att skydda sig mot precis allt om än mycket går att undvika.
Men det är säkrare att ha en bil som man trivs med, sitter bra i och ser ut bra ifrån än att leta efter en bil som är krocksäker.
Den största säkerhetshöjande åtgärd som man kan göra är att hålla föraren i bästa skick.

De bilar som räknats upp i tråden är bara marginellt olika vad gäller krocksäkerhet.
Ingen av dem är papplådor modell Trabant.
Med säkerhetsbältet på och barnen i godkända barnstolar och babyskydd så har man gjort vad man kan.

Massor av människor lyckas med att köra motorcykel utan att krocka, så det går ju.
En motorcykel saknar helt krockskydd så där hänger säkerheten bara på föraren.
 
Tänk, ofta är det just de kaxiga som tror de kan köra så himla bra, som ställer till olyckor i trafiken. Jag håller med dig i varenda ord om att man ska planera sin körning, hålla avstånd, hastighet efter köra efter väglag mm. Men som sagt, det finns situationer där du inte kan förutse hur andra kör. Eller du krockar med en älg...
 
Det räcker med att låta bli att göra det på fel ställe.
Med tanke på att du berättar om ett broräcke så tycker nog jag att tillfället var fel valt.
Men då blir jag oundvikligen litet nyfiken. Om broräcket inte varit där så hade där varit dike och skogskant istället. Är det din mening att det hade varit ett bättre alternativ att bli uttryckt där? Jag vet inte hur vägarna ser ut där du bor, men här omkring har de i allmänhet en påtagligt finit bredd. Det betyder att vägen upphör att vara väg, och övergår till att vara... tja, dike. Eller skog.
Stressad bonde i vårbrukstid eller skördetid är något man skall akta sig för.
I övrigt så syns det på körstilen.
Hetsigt och ryckigt och massor av gas = akta sig.
Absolut.
Således - en jämnt framförd traktor, utan redskap, varken hetsigt eller ryckigt, borde innebära låg risk. Vilket skulle visa sig vara en något trubbig bedömning i verkligheten.
Massor av människor lyckas med att köra motorcykel utan att krocka, så det går ju.
En motorcykel saknar helt krockskydd så där hänger säkerheten bara på föraren.
Jag borde haft bättre omdöme än att ge mig in i den här diskussionen, så jag får skylla mig själv.
Men hur som helst, du har en poäng men den räcker inte hela vägen. Jag har kört mc i sådär 30 år och kanske 15 000 - 20 000 mil, utan att krocka. Det beror sannolikt till stor del på mitt trafikbeteende, men samtidigt känner jag till - jag har vetskapen om - att det inte är möjligt för mig att undvika eller förebygga alla olyckor. Allt annat vore självbedrägeri gränsande till idioti.
En vän till mig, omdömesgill och körvan SMC-instruktör, hade för många år sedan oturen att möta en bil vars förare böjde sig ner för att plocka upp en tappad babynapp från golvet. Bilen girade över i min väns körfält något tiotal meter före mötet, och mötte mc:n front mot front. Kollisionen snurrade den japanska småbilen ett varv, och mc:n blev en dryg meter lång. Samtliga vittnesmål berättar om en hastighet knappast överskridande lagligt skyltad, 70 på platsen. Min vän överlevde men det tog honom flera år att bli hyfsat rehabiliterad.

Naturligtvis skulle frontalkollisionen kunnat undvikas om min vän istället stannat hemma den aktuella dagen. Och skadorna kunde lindrats om han saktat ner och stannat i vägrenen varje gång han fick möte. Men jag har svårt att förstå hur han skulle kunnat undvika olyckan genom att vara en ännu mer fantastisk förare.
 
Om broräcket inte varit där så hade där varit dike och skogskant istället. Är det din mening att det hade varit ett bättre alternativ att bli uttryckt där?
Dike och skog = mycket bättre än ett broräcke.
Vad finns under bron?
Här så är det mycket åkrar att hamna i, det blir inte så mycket värre än att det behövs en traktor för att dra upp bilen på vägen igen.
Jag borde haft bättre omdöme än att ge mig in i den här diskussionen, så jag får skylla mig själv.
Ja, eller hur?

Men vi borde kunna komma överens om att den största säkerhetshöjande åtgärd som man kan göra är att köra bättre. Eller hur?
Att en förare som sitter bra, har det bra, ser bra och mår bra är bättre än alla krockskydd i världen.
Och att bilarna som nämns i tråden bara är marginellt olika vad gäller krocksäkerhet.
Möjligtvis undantaget min gamla Skoda.
 
Således - en jämnt framförd traktor, utan redskap, varken hetsigt eller ryckigt, borde innebära låg risk. Vilket skulle visa sig vara en något trubbig bedömning i verkligheten.
Det finns ytterligare en risk med traktorer.
Och det är att den helt lagligt kan framföras av en 12-åring utan körkort.
Eller en adrenalinstinn 16-åring.
 
Ring VW och fråga.
Det ger bästa svaret.
Det ska jag göra imorgon. Tänkte bara att det har varit prat om BMW:s dyra servicekostnader (som jag i och för sig inte misstror alls), så kunde det vara intressant att få höra Passat-ägarnas uppgifter.
Men jag kollar upp imorgon med VW :up:
 
Det ska jag göra imorgon. Tänkte bara att det har varit prat om BMW:s dyra servicekostnader (som jag i och för sig inte misstror alls), så kunde det vara intressant att få höra Passat-ägarnas uppgifter.
Men jag kollar upp imorgon med VW :up:

Jag kan medge att jag inte kommer ihåg (och min förkylningshjärna orkar inte läsa om :o) men var Honda CR-V helt utesluten? Särbon älskar verkligen sin och den drar helt ok med soppa (kommer inte ihåg hur mycket på rak arm). Skön att köra och man får in hur mycket som helst i den. Har jag någonsin råd att köpa en hyggligt ny sådan skulle jag inte tveka.
 
Jag kan medge att jag inte kommer ihåg (och min förkylningshjärna orkar inte läsa om :o) men var Honda CR-V helt utesluten? Särbon älskar verkligen sin och den drar helt ok med soppa (kommer inte ihåg hur mycket på rak arm). Skön att köra och man får in hur mycket som helst i den. Har jag någonsin råd att köpa en hyggligt ny sådan skulle jag inte tveka.
Jo, jag tror nog det pga rosten. Alltså, pga att jag inte tvättar bilen, menar jag :o
 

Liknande trådar

Äldre Jag letar ny bil och skulle vara tacksam för lite input! Jag har 12 mil tor mellan jobb och hem dit jag reser 3-4 dagar per vecka, så...
Svar
14
· Visningar
1 713
Senast: Liran
·
Utrustning Då vi seriöst överväger att skrota våran Skoda Octavia Combi -14 inom en relativt överskådlig framtid, då den inte lär gå igenom...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
17 592

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp