Vilken bil?

Två bilar är onödigt. Hunden ska med till jobbet :up:
Två bilar är jättebra.
Man blir inte så beroende av att en bil alltid fungerar utan kan ha dem på verkstad en i taget medan man åker i den andra.
Sedan jag gick över till två bilar så har mina bilkostnader minskat betydligt.
Det får plats en stor hundbur i min lilla Skoda, den har nämligen inget baksäte.
 
Finns utredningar gjorda av försäkringsbolag där man kan se vilka bilar som klarat sig sämst/bäst i "riktiga" krockar.
Jag kör varianten att se till att inte krocka i stället.
Det är det absolut säkraste.
Och där så spelar väghållning och bekvämlighet in massor.
Bekväm bil ger pigg förare som kan manövrera den goda väghållningen för att undvika att krocka.
 
Jag kör varianten att se till att inte krocka i stället.
Det är det absolut säkraste.
Och där så spelar väghållning och bekvämlighet in massor.
Bekväm bil ger pigg förare som kan manövrera den goda väghållningen för att undvika att krocka.
Men nåt annat klantarsel kan ju köra på dig, även om du är en helt fantastisk bilförare. Då är du rätt glad om din gamla bil är krocksäker...
 
(Tittade på min nuvarande bil i biluppgifter.se. Ett bilhandlarpris för den är 49000 kr :o - och jag som är så nöjd med den. Men fy vad den drar soppa!)
 
Men nåt annat klantarsel kan ju köra på dig, även om du är en helt fantastisk bilförare. Då är du rätt glad om din gamla bil är krocksäker...
Om man är en fantastisk bilförare så innebär det även att man lyckas med att hålla sig undan från andra klantarsel.
Det handlar om uppsikt och planering.
Jag har lyckats med det i 37 år och jag har kört massor av mil.

En bekväm bil med bra vägegenskaper och bra sikt är det säkraste.
Krocka skall man låta bli att göra.
Även i den krocksäkraste bil så riskerar man svåra whiplash-skador.
 
Om man är en fantastisk bilförare så innebär det även att man lyckas med att hålla sig undan från andra klantarsel.
Det handlar om uppsikt och planering.
Jag har lyckats med det i 37 år och jag har kört massor av mil.

En bekväm bil med bra vägegenskaper och bra sikt är det säkraste.
Krocka skall man låta bli att göra.
Även i den krocksäkraste bil så riskerar man svåra whiplash-skador.
Jag utgår från att du skämtar. Det är jättekul. Om du kör på motorväg, det är jättehalt, i en kurva kommer en bil som kör om en lastbil alldeles för fort, och den kommer över på ditt körfält. Du har barn i bilen. Det finns ingen plats att väja undan på, men du lyckas bromsa köra lite åt sidan. Vilken himla tur att du kör så fantastiskt bra, för när du bromsar kommer en som ligger för nära bakom dig med sommardäck. Som inte kör på dig. Utan träffar sidan, där barnet sitter. Och där finns inga krockkuddar... OK, du har aldrig några barn i bilen? Men din bil får en smäll och du... du får köra elrullstol.

Eller du kanske bara kör på din egen gård? Jätteförsiktigt, mellan huset och ner till brevlådan 100 meter bort? Där kan du köra krocksäkert i jättemånga mil. Fram och tillbaka. Minst 37 år till.
 
Jag utgår från att du skämtar.
Nej, det är en fråga om planering.
Det är vanligt att dårar tittar ut bakom lastbilar.
Men det finns ingen mötande trafik på just motorvägar.
Eller du kanske bara kör på din egen gård? Jätteförsiktigt, mellan huset och ner till brevlådan 100 meter bort?
Inte alls.
Jag har i sammanlagt20 år pendlat 10 mil om dagen i tät trafik på motorvägen mellan Uppsala och Stockholm.
Sedan så har jag kört buss i bl.a. Stockholm inklusive innerstaden i 9 år.
Nu så pendlar jag regelbundet Nyköping - Uppsala,19 mil enkel resa.

Så jag kör mycket vilket gör mig rutinerad.
Rutin är bra mot olyckor.
 
Om man är en fantastisk bilförare så innebär det även att man lyckas med att hålla sig undan från andra klantarsel.
Det handlar om uppsikt och planering.
Jag har lyckats med det i 37 år och jag har kört massor av mil.
Det går att till en del påverka sannolikheten att krocka genom på det egna trafikbeteendet, men fullt ut är det inte möjligt. Många olyckssituationer är helt enkelt inte möjliga att undvika genom eget beteende.
Tittar jag på mina egna erfarenheter så blev jag t ex för några år sedan trängd av en traktor under omkörning, på normalbred landsväg girade traktorföraren plötsligt ut över mittlinjen medan jag låg jämsides, och trängde mig mot ett broräcke. Han förklarade senare att han inte tyckte jag skulle köra om där och då, och ville markera det. Det gick sakta så det blev inga personskador, men ett kostsamt försäkringsärende. Sedan har jag vid två tillfällen blivit påkörd bakifrån i kökrockar, medan jag stått stilla. Sista gången löstes bilen in av försäkringsbolaget. De olyckorna hade inte ens en fantastisk bilförare kunnat undvika.
 
Tittar jag på mina egna erfarenheter så blev jag t ex för några år sedan trängd av en traktor under omkörning, på normalbred landsväg girade traktorföraren plötsligt ut över mittlinjen medan jag låg jämsides, och trängde mig mot ett broräcke.
Om du hade låtit bli att köra om så hade det inte hänt.
Det gäller att hålla sig lugn och inte hitta på en massa tok.
Bra tålamod är det absolut säkraste att ta med sig ut i trafiken.
 
Sedan har jag vid två tillfällen blivit påkörd bakifrån i kökrockar, medan jag stått stilla. Sista gången löstes bilen in av försäkringsbolaget. De olyckorna hade inte ens en fantastisk bilförare kunnat undvika.
Nej men i det läget så spelar det inte så stor roll vilken bil som man har.
Bäst är att den blir så mosad som möjligt så att man i största möjliga mån slipper whiplash-skador.
Alla bilar 1990-tal och senare är tämligen säkra i det läget.

Men om man har uppsikt så att man långsamt kan köra fram till kön så påverkar det fordomet bakom så att det också saktar in och risken för att bli påkörd bakifrån minskar.
Framförhållning, planering, omdöme. Något som man kommer längre med än sidokrockskydd.
 
Om du hade låtit bli att köra om så hade det inte hänt.
Det gäller att hålla sig lugn och inte hitta på en massa tok.
Bra tålamod är det absolut säkraste att ta med sig ut i trafiken.
Det var ungefär lika genomtänkt svar som att säga till ett misshandels- eller våldtäktsoffer att det aldrig hade hänt om h*n stannat hemma istället. Vilket förvisso är sant, men ganska verklighetsfrämmande.
 
Det var ungefär lika genomtänkt svar som att säga till ett misshandels- eller våldtäktsoffer att det aldrig hade hänt om h*n stannat hemma istället. Vilket förvisso är sant, men ganska verklighetsfrämmande.
Det tycker jag inte.
I trafiken så har man ett helt annat ansvar var och en för sin egen del.
Det är ett farligt ställe att vara på och man måste agera därefter.
Genom att akta sig för dårar och hålla sig lugn så undviker man att göra sig illa.

Det gör lika ont även om felet är någon annans.
Vilket faktiskt också gäller för våldtäktsoffret.
Även om det efteråt är någon annans fel så är skadorna de samma.
 
Jag är ledsen, men jag saknar nog kapacitet att förstå riktigt hur du resonerar här.
Det närmaste jag kommer är ett antagande att du menar att om jag hade låtit bli att köra om traktorn ifråga så hade kollisionen inte skett. Vilket förstås är sant. Om alla avstår från att någonsin köra om andra fordon så kommer omkörningsolyckorna att helt elimineras.
Det skulle vara intressant att ta del av din utvärderingsprocess för att avgöra om den du står i begrepp att köra om är en dåre eller ej, och att lära sig av dig hur mycket mer lugn man kan hålla sig än att köra om ett annat fordon på normal landsväg med fri sikt, dagsljus, torr asfalt, utan möte och i låg hastighet. Men jag tror att det riskerar att glida iväg litet från trådens syfte, så jag släpper ämnet.
 

Liknande trådar

Äldre Jag letar ny bil och skulle vara tacksam för lite input! Jag har 12 mil tor mellan jobb och hem dit jag reser 3-4 dagar per vecka, så...
Svar
14
· Visningar
1 713
Senast: Liran
·
Utrustning Då vi seriöst överväger att skrota våran Skoda Octavia Combi -14 inom en relativt överskådlig framtid, då den inte lär gå igenom...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
17 592

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Att hata mat
  • Scenföreställningar
  • Vad gör vi? Del CCV

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp