Vilken bil?

Ursäkta ursäkta, men är det ingen Passat-fantast som vill berätta hur mycket service kostar? :grin:
Jag har inte servat bilar på märkesverkstäder på 20+ år, så listpriserna där vet jag inget om. Men på min fristående Mekonomenverkstad är mitt intryck att Passaten inte är dyrare än min gamla 855:a eller för den delen A3 tdi (vilket iofs är samma grundmotor).

Jag har inte servat bilar på märkesverkstäder på 20+ år, så listpriserna där vet jag inget om. Men på min fristående Mekonomenverkstad är mitt intryck att Passaten inte är dyrare än min gamla 855:a eller för den delen A3 tdi (vilket iofs är samma grundmotor).
Och det innebär i pengar? :)

Svägerskan hade inne deras Passat -06 2.0 bensin på Mekonomen-verkstad, "mellan service" m olja, filter samt tillägg byte bromsbackar bak, totalt 3700:-. Vår tidigare Alltrack kostade ca 4-5000:- för mellan-service på märkesverkstad (kan försöka komma ihåg att kolla på fakturorna i jobbmailen imorgon)
Mvh Thomas

Svägerskan hade inne deras Passat -06 2.0 bensin på Mekonomen-verkstad, "mellan service" m olja, filter samt tillägg byte bromsbackar bak, totalt 3700:-. Vår tidigare Alltrack kostade ca 4-5000:- för mellan-service på märkesverkstad (kan försöka komma ihåg att kolla på fakturorna i jobbmailen imorgon)
Mvh Thomas
Tack för info!

Under avdelningen för halvt onödig information nämner jag gärna att jag körde Borås-Falkenberg (Rv41/E20, 12 mil) igår kväll, i skyltad eller strax över skyltad hastighet med farthållare, på 0,41 l/mil. :up:
(Passat -12 2.0 tdi 2wd man 140 hk)

Har precis skaffat Audi A4 diesel, dock inte fyrhjulsdrift (hade det på den gamla A4 - mycket bra körkänsla) och vi är otroligt nöjda med bilen! Den är rätt ny (2013) så fortfarande skattefri och behöver bara besiktigas varannat år än, men sen kostar skatten bara 1500 nånting så det är ungefär som min gamla Volvo 945 (bensin) som jag hade...
Jag skulle rekommendera Audi med 4-hjulsdrift om man vill ha en rolig bil som följer vägen bra. Gärna automat också för jämn acceleration :D
Vi fick dock ge avkall på både 4-hjulsdrift och automat då det helt enkelt blev för dyrt då vi ville ha rätt ny bil med låga mil. Hade det på förra Audin som var från 2005 och den bilen var grymt rolig att köra.

Audi A4 är definitivt inte klumpig att köra. Jag åker runt i en VW Golf också och den är pigg, smidig och rolig trots minimotor (1,6) men det händer inte just något när man ska köra om på motorvägen...

Lite uppdatering:
Det blir inte alltid som man tänkt sig.
Det märks att jag inte till fullo insett att jag bor på landet. BMW och Audi funkar inte för märkesverkstäderna ligger över 7 mil bort.
Provkörningen av Passat var en besvikelse. På "min" kurviga, backiga och på alla sätt och vis knöliga väg så var Passaten väldigt instabil. Den krängde och låg inte alls bra på vägen. Över huvud taget tyckte jag att den var skranglig och för "lätt". Jag vill ha mer stadga.
Av de bilar jag hittills provkört var mycket oväntat Skoda Octavia kombi den som var stadigast och mest lättkörd på "min" väg. Och den hade också mest utrymme inuti, kändes inte alls trång att sitta i.
VW Variant har jag inte provkört pga det finns ingen till salu i närheten.

Lite uppdatering:
Det blir inte alltid som man tänkt sig.
Det märks att jag inte till fullo insett att jag bor på landet. BMW och Audi funkar inte för märkesverkstäderna ligger över 7 mil bort.
Provkörningen av Passat var en besvikelse. På "min" kurviga, backiga och på alla sätt och vis knöliga väg så var Passaten väldigt instabil. Den krängde och låg inte alls bra på vägen. Över huvud taget tyckte jag att den var skranglig och för "lätt". Jag vill ha mer stadga.
Av de bilar jag hittills provkört var mycket oväntat Skoda Octavia kombi den som var stadigast och mest lättkörd på "min" väg. Och den hade också mest utrymme inuti, kändes inte alls trång att sitta i.
VW Variant har jag inte provkört pga det finns ingen till salu i närheten.
Ja och en sak till, den skrapar i minsta lilla gupp, antagligen stänklapparna men man får hjärtat i halsgropen varje gång.

Liknande trådar

Äldre Jag letar ny bil och skulle vara tacksam för lite input! Jag har 12 mil tor mellan jobb och hem dit jag reser 3-4 dagar per vecka, så...
Svar
14
· Visningar
1 713
Senast: Liran
·
Utrustning Då vi seriöst överväger att skrota våran Skoda Octavia Combi -14 inom en relativt överskådlig framtid, då den inte lär gå igenom...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
17 592

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka