Nej, vi originalservar de till 10 000 mil, därefter på Mekonomen. Service i snitt ca. var 14e månad. Det är bara att alla nya bilar är av sån rent utsagt skitdålig kvalité, så de funkar felfritt i 4, i bästa fall 5 000 mil, innan det blir rasbrant ner till skrotning vid typ 12 000 mil, i bästa fall.
Vi har en Ford Focus -06 som gått 19000 mil, en Citroen C4 -07 som gått 25000, och vår "nya" bil, Ford Focus -13 som gått just 9000 mil. Gamla Focusen ser ut som vad den är, en välanvänd familjekombi, lite ful i lacken osv men går som en klocka. C4:an är skitfin på alla sätt o vis. "Nya" bilen känns verkligen ny, o när vi lämnar in den på service byter Mekonomen typ olja o torkarblad, that's it.
MEN vi pedantservar våra bilar o så fort lokala Mekonomen säger "det där behöver bytas" så får dom byta.
Det är inget mystiskt med bilar, dom är maskiner med delar som slits o går sönder o som måste bytas ut. Sköter man det o har lite respekt för bilen (inte kör ner den i potthål i hög fart t ex) så håller dom länge.
Lackskyddet är dessutom en helt annan sak än vad det var förr, jag minns 70-talet då alla äldre bilar hade stora rostfläckar, lagade eller olagade, o det var helt normalt. Min pappa ägnade en hel del helger åt att skrapa rost o måla när jag var liten.
Så jag håller inte alls med om det du skriver.
O hur ni har lyckats köra ihjäl en bil på 9000 mil är ett mysterium.... det är ju eran sak, men generalisera inte om bilar i gemen, för där har du fel.