Om din pappa haft C-kort borde han veta skillnaden på Boggie och inte boggie, samt vad för roll boggien har.Håller med om att den där attityden är tråkigt! Fine, jag fattar ju givetvis också att det är en skillnad, men att den skulle vara så extrem köper jag inte. Min pappa, som haft körkort i 40 år, C-kort i perioder, och som kan väldigt mycket om bilar (men kanske inte just hästsläp...) sa att också att hade släpen varit så "rackliga" som vissa här beskriver dem, skulle de aldrig gått igenom besiktningen...
Jag har t ex hissbar boggie på lastbilen och det blir en enorm skillnad när jag hissar den, vilket leder till att bilen blir vingligare. Den är stadigare med boggien nere.
Jag har läst tidigare i tråden att några tagit upp fördelen om man får punka med ett boggiesläp. Jag har själv kört upp mitt boggie-släp till verkstad på tre hjul, då det fjärde hade låst sig, så vi fick ta av däcket. Hade det varit ett enkelaxlat släp hade det inte gått.
Så det gäller att väga fördelarna mot nackdelarna.
Man kan såklart köpa ett enkelaxlat nu, med planen kanske i framtiden att byta upp sig.
Det man kan ta med sig är kunskapen om skillnaderna och vara medveten om den kunskapen. Kunskap är inte att förkasta. Kunskap är makt trots allt.
Hoppas du blir nöjd med ditt släp och inte kommer ångra dig.