Vilken bil?

När jag har den stora muskelbilen med abnorma motorn har jag inte EN ENDA GÅNG varit ute utan att någon har lagt sig bredvid och försökt rejsa vid rödljusen. Inte en enda körning har jag varit utan detta inslaget. Inte ens när jag kör från byhåla till byhåla.

Så visst påverkar bilen vissa andra förare.

Ungefär som när man kör Defendern och alla i princip kastar sig ut i diket när man kommer på en liten landsväg/grusväg och får möte.
På motorväg eller större väg (i undantagsfall motorväg, bilen är bra men har ju sådär-bra komfort i de hastigheterna och dessutom spärrad i 120) kör däremot alla om som galningar och slänger sig in framför utan tanke. Ungefär som när man kör med hästsläp. Ingen hänsyn.

Du har inte kört mycket i Uppsala? Där är det helt okänt att man kan hjälpas åt.
och @Bison

Har inget minne av att det var så varken i Uppsala eller Sthlm och jag har bott på bägge ställena. I och för sig länge sedan, så det kan ju ha ändrats. Men jag har kört i båda städerna sedan dess, dock inte ofta.

och @Bison

Har inget minne av att det var så varken i Uppsala eller Sthlm och jag har bott på bägge ställena. I och för sig länge sedan, så det kan ju ha ändrats. Men jag har kört i båda städerna sedan dess, dock inte ofta.

Kör man där ofta blir man väl så van att man inte tänker på det.
Då blir det ju det normala.

Stockoholm och Uppsala är helt vidrigt. Noll hänsyn, klämma sug in emellan, hetsigt och ryckigt.

Så kommer man ner till Skåne och kör motorväg i rusningstrafik mellan Malmö och Lund och allting bara flyter hur behagligt som helst trots högt tempo och mycket bilar.

Jag måste prova att köra i Skåne någon gång, jag tycker nämligen att Sthlm är trevligt :p Visst, mycket köer (som jag gör allt för att undvika!) men när det väl är oundvikligt även för mig så upplever jag att folk samarbetar bra. Fast det är klart, det gäller att ta lite plats själv också...

Jag måste prova att köra i Skåne någon gång, jag tycker nämligen att Sthlm är trevligt :p Visst, mycket köer (som jag gör allt för att undvika!) men när det väl är oundvikligt även för mig så upplever jag att folk samarbetar bra. Fast det är klart, det gäller att ta lite plats själv också...
Stockholm är sämre på helgerna, då märks det att det är ovana bilister ute. Vardsgstrafik är mycket smidigare och alla vet vilka filer de ska ligga i.

Fast ligger du på inom lagens gränser så tjänar du en halvtimme per fem timmar. Så 4,5h eller 5h. Skillnad, visst, men är det värt riskerna och bränslet?
Eller så har jag en bil jag kan köra om med på ett säkert sätt. Ja det är värt det. Den drar kring 0.5 så det är inte direkt något bränsleslukande monster.

Eller så har jag en bil jag kan köra om med på ett säkert sätt. Ja det är värt det. Den drar kring 0.5 så det är inte direkt något bränsleslukande monster.

Nej, men omkörningar skapar alltid arytmi som ökar risken och adderar bränslekonsumtion, jämfört med stadig hastighet på lagom nivå. Jag menar inte att du gör fel på något sätt, det är mest bara att många övervärderar det körsättets inverkan på tiden det tar att komma fram

Liknande trådar

Äldre Jag letar ny bil och skulle vara tacksam för lite input! Jag har 12 mil tor mellan jobb och hem dit jag reser 3-4 dagar per vecka, så...
Svar
14
· Visningar
1 713
Senast: Liran
·
Utrustning Då vi seriöst överväger att skrota våran Skoda Octavia Combi -14 inom en relativt överskådlig framtid, då den inte lär gå igenom...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
17 592

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka