Vilken bil?

Va? Det är väl ganska självklart att man hjälper andra att komma ut på motorvägen (antar att det är vad du menar?) om möjlighet finns?
Ja, jag trodde också det. (Mindes inte om det var motorväg där. Därav tvåfilig-beskrivningen :D)

Försöker komma ihåg vilken bil jag hade då - ifall det påverkade - men det var ingen flådig i alla fall.

Apropå lokala körsätt: När jag för några år sedan bilade från Stockholm längs kusten upp till Torneå, märkte jag en udda sak från Sundsvall och norrut. När jag skulle köra ut på tvåfiliga vägar från en påfart, så var det aldrig någon som bytte till innerfil för att släppa fram mig och andra från påfarten. Det har jag aldrig varit med om någon annan stans.
Det behövs ju inte direkt. Det är väl sällan man direkt behöver leta en lucka för att komma upp på motorvägen. Det är ju bara att anpassa farten lite. Då har jag kört den sträckan... Inte vet jag, kanske 50 ggr eller mer.

Kanske det här med hur andra bilister beter sig varierar beroende på var i landet man kör? En vän till mig har bott på flera olika ställen och därmed kört på olika ställen, hon påstår att det är stor skillnad beroende på i vilken del av landet man befinner sig. Jag har inte så bra koll på det, jag kör mest runt i Sthlm + förorter.
Vi kör ju i samma område. ;-)

Det behövs ju inte direkt. Det är väl sällan man direkt behöver leta en lucka för att komma upp på motorvägen. Det är ju bara att anpassa farten lite. Då har jag kört den sträckan... Inte vet jag, kanske 50 ggr eller mer.
Jo, det hade behövts. Det här var semestertider och mycket trafik. Jag fick vackert stanna vid påfarten och vänta. Som man gör vid stoppskylt.

Jag kör en VW Caravelle Extra Long (med 8 passagerarplatser och utöver det ett bagageutrymme där man kan få in en tvättmaskin, en cykel, en barnvagn och några väskor - samtidigt, dvs en väldigt stor och tung bil) med en diesel på 100hk. Det är mest bara en annan körstil som gäller. Inga toppaccelerationer, få omkörningar, men så kör jag inte vanligtvis annars heller av trafiksäkerhets- och ekonomiskäl. Fin busskänsla, helt enkelt.

Jag upplever att man blir lite av en bättre bilförare i en bil med svagare motor, mer planering, mer eftertanke, mindre irritation över andra bilister (för nu kanske jag är den som skapar den :angel:). Och den där djävulen som tycker att det är roligt att köra "aktivt" vaknar inte upp med en sån motor.

Så det är både för- och nackdelar.
Vi har haft en sådan bil också och jag saknar det inte. Dessutom kändes omkörningarna efter E10 totalt livsfarliga.

Jo, det hade behövts. Det här var semestertider och mycket trafik. Jag fick vackert stanna vid påfarten och vänta. Som man gör vid stoppskylt.
Det känns ju helt sjukt med trafik, det har jag aldrig upplevt och då har jag dessutom bott efter sträckan också. På flera olika orter.

På tal om bilar med "status"... Jag kollar efter ny bil. Efter att ha sållat lite på blocket med hjälp av alla olika sökalternativ så har det dykt upp en jättefin BMW som jag såå gärna skulle vilja ha... Just för att jag gillar tanken på att ha en BMW! Den drar dock närmare 1l/mil på blandad körning.. Nuvarande bilen ligger på 1l/mil oavsett körstil och jag vill verkligen ha en mer bensinsnål av ekonomiska skäl...

När jag sökte nu och bara kollar bilar hos bilhandare så dyker det upp 35 annonser med BMW. 104st Volvo. Jag hade haft lite mer att välja på om jag gillat Volvo, men jag somnar nästan av uttråkning bara av att tänka på att äga en Volvo :angel:

Jag önskar verkligen att jag kunde nöja mig med något som bara tar mig från punkt a till punkt b, men jag vill ha en lite "roligare" bil, jag vill verkligen det. (och jo, jag vet mycket väl att Volvo gör bra bilar, men i mina ögon är de verkligen tråkigare än tråkigast)

Samtidigt, det var just sådant tänk som fick mig att hamna med nuvarande Subarun, men jag gillar tanken på att äga Subaru mer än att faktiskt ha en...

Vill bara lägga till i tidigare diskussion gällande rostskydd. Är inne på min andra Subaru nu som i år blir 12 år och jag tvättar den *harkel* inte så ofta (läs typ 3 år sen senast och tre ggr totalt på 4.5 år) och det finns inte tillstymmelse till rost någonstans hur noga du än letar.

Min förra sålde jag som 12-åring, en 99:a, den hade när jag köpte den några år tidigare några små stenskott med lite rost i på taket samt lite på under/insidan av bagageluckan. Detta oroade mig vid köp men när jag sålde bilen såg dessa märken ut exakt som när jag köpte bilen.

Så att rost på japanare, i det här fallet Subaru skulle vara ett bekymmer håller jag inte med om.

Att jag sen älskar just vägkomforten och drivet från fyrhjulsdriften på grusvägar, i backar, i snömodd med hästsläp osv gör att det nog alltid kommer bli Subaru för mig. :love:
Aldrig haft anmärkning på besiktning heller. Drar 0.8 blandad körning.

Jag tror helt klart att andra bilisters förhållningssätt/bemötande påverkas av vilken bil man kör. Jag kör en tung suv som dessutom har ganska karaktäristiska framlysen ( porsce cayenne, med porsches typiska lysen) och jag kan utan överdrift säga att 99% av alla jag haft framför mig i vänsterfilen på motorvägen flyttar sig direkt när de ser min bil i backspegeln.

Jag har under 5 års tid med denna bil och många mil per år aldrig gjort en omkörning som känts som det minsta farlig.
Nä men då hade jag kanske fått ligga 7 mil bakom en tradare eller bil med släp innan nästa chans till omkörning! Antingen har ni extremt lite trafik, extremt raka vägar eller tvåfiligt.

Jag försöker gå igen uppfartsramperna från Sundsvall och norrut och fundera på vart det ens är möjligt. Ni måste försökt komma på i närheten av de större städerna någonstans och då borde E20 gå i närheten av stadskärnan.
Ja, det var i städer och nära city, det minns jag. Ska fråga ressällskapet om hen kommer ihåg. I augusti var det och strålande väder, varmt och myggfritt och jag badade i varenda vatten vi hittade - det minns jag :D

Apropå lokala körsätt: När jag för några år sedan bilade från Stockholm längs kusten upp till Torneå, märkte jag en udda sak från Sundsvall och norrut. När jag skulle köra ut på tvåfiliga vägar från en påfart, så var det aldrig någon som bytte till innerfil för att släppa fram mig och andra från påfarten. Det har jag aldrig varit med om någon annan stans.

Du har inte kört mycket i Uppsala? Där är det helt okänt att man kan hjälpas åt.

Du har inte kört mycket i Uppsala? Där är det helt okänt att man kan hjälpas åt.

Stockoholm och Uppsala är helt vidrigt. Noll hänsyn, klämma sug in emellan, hetsigt och ryckigt.

Så kommer man ner till Skåne och kör motorväg i rusningstrafik mellan Malmö och Lund och allting bara flyter hur behagligt som helst trots högt tempo och mycket bilar.

Stockoholm och Uppsala är helt vidrigt. Noll hänsyn, klämma sug in emellan, hetsigt och ryckigt.

Så kommer man ner till Skåne och kör motorväg i rusningstrafik mellan Malmö och Lund och allting bara flyter hur behagligt som helst trots högt tempo och mycket bilar.

Stockholm är mycket bättre än Uppsala. Visst, det går snabbare, marginalerna är snävare men folk flyttar faktiskt på sig och skapar luckor.

I Uppsala täpper man till luckorna.

Hade en Honda CR-V -01 förut, nu har mamma den. Är bara en minimal liten rostfläck vid ena fönstret - annars inte en tillstymmelse till rost i varken underrede eller chassi. Så nöjd med den lilla bilen, går som en klocka :up::up: Blir nog kvar i familjen till sin död tror jag.

Har nu en Subaru Forester -15, inte rost på den, som tur är.. :angel: Hoppas den ska hålla sig lika fin som Hondan! Är mer än nöjd med den också, härlig bil att köra. Drar 0,6 blandad körning (diesel), 0,9 med stort hästsläp.

Liknande trådar

Äldre Jag letar ny bil och skulle vara tacksam för lite input! Jag har 12 mil tor mellan jobb och hem dit jag reser 3-4 dagar per vecka, så...
Svar
14
· Visningar
1 713
Senast: Liran
·
Utrustning Då vi seriöst överväger att skrota våran Skoda Octavia Combi -14 inom en relativt överskådlig framtid, då den inte lär gå igenom...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
17 592

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka