Vilken bil?

Kändes det inget när du provkörde bilen? Hur många hästkrafter hade du i din tidigare bil?
Jag provkörde inte på mina vägar här, backiga och kurviga. Köpte bilen på annan ort och där är det platt... Jag hade bråttom också, behövde ha bil fort.

På min förra bil hade jag 150 hk och det var bra! (bensin) Men när jag ändå skulle byta till en kombi, ville jag ha lägre bränslekostnader.

@Red_Chili: Det är en jäkla skillnad om jag kommer med min Saab jämfört med när jag kommer med jobbilen, Nissan King Cab :meh:

Har jag dessutom precis backat till lite snyggt med släpvagn när jag jobbar och det finns karlar i närheten stirrar de i de flesta fallen som idioter när jag hoppar ur och det inte är en man som kört :wtf:

Fast det är ett kasst argument att betrakta en stor bil som säkrare vid krock för att man "krossar" en mindre bil. Det argumentet är inget vidare.
Va? Konklusionen var väl att man mer sällan hamnar i situationer där andra beter sig respektlöst. Förare beter sig vettigare om man har en bil med högre status.

Av någon anledning är det mer OK att tränga en micra än en lexus....

Va? Konklusionen var väl att man mer sällan hamnar i situationer där andra beter sig respektlöst. Förare beter sig vettigare om man har en bil med högre status.

Av någon anledning är det mer OK att tränga en micra än en lexus....
Är det så? Rent allmänt? Jag har aldrig tänkt på det eller märkt av det. Det jag märkt av är män som inte tål att kvinnor kör om dem. Då ska de genast köra om en, bara för att. Så löjligt.

Visst stämmer det, i stadstrafik att det är skillnad att köra Micra eller pickup. Det är lättare att trängas med en Micra. Tar emot att trängas med en L200 DC.
Jag har varit lantis för länge! I och för sig kör jag en hel del i jobbet, även i större städer, men jobbilarna är stadiga åbäken.

Prova kör en helt ny vit volvo v70. Alla kör ikapp en men sen lägger de sig så fint bakom, ingen vågar köra om. Även om man ligger i 100 på motorvägen :p
Håller jag inte med om riktigt, kör en vit 2 år gammal xc70 nu och folk kör ofta om tycker jag. Däremot så kan man lätt jävlas med dom som kör för fort och köra upp snabbt bakom, då saktar dom ner snabbt.

Fast... det har jag väl inte gjort? :confused:

Nej, jag var otydlig, sorry. Det är ett vanligt argument i vissa länder, jag menade inte att det var så du menade.

Hela argumentet är dessutom att det skulle vara bra för framförallt kvinnor eftersom de är så dåliga bilförare. Så män är så omtänksamma när de köper en stor SUV till sin fru, och väldigt dåliga män om de låter frun välja en liten bil själv.

Vi har kring 170 hästar. Redan den första försäljaren vi träffade varnade oss för bilarna med dryga 100 hk, de kommer knappt iväg i korsningar sa han.

Jag kör en VW Caravelle Extra Long (med 8 passagerarplatser och utöver det ett bagageutrymme där man kan få in en tvättmaskin, en cykel, en barnvagn och några väskor - samtidigt, dvs en väldigt stor och tung bil) med en diesel på 100hk. Det är mest bara en annan körstil som gäller. Inga toppaccelerationer, få omkörningar, men så kör jag inte vanligtvis annars heller av trafiksäkerhets- och ekonomiskäl. Fin busskänsla, helt enkelt.

Jag upplever att man blir lite av en bättre bilförare i en bil med svagare motor, mer planering, mer eftertanke, mindre irritation över andra bilister (för nu kanske jag är den som skapar den :angel:). Och den där djävulen som tycker att det är roligt att köra "aktivt" vaknar inte upp med en sån motor.

Så det är både för- och nackdelar.

Jag provkörde inte på mina vägar här, backiga och kurviga. Köpte bilen på annan ort och där är det platt... Jag hade bråttom också, behövde ha bil fort.

På min förra bil hade jag 150 hk och det var bra! (bensin) Men när jag ändå skulle byta till en kombi, ville jag ha lägre bränslekostnader.

Sist jag provkörde ny bil så lånade jag bilen över en långhelg och gjorde allt med den som jag tyckte var viktigt. Körde på eländiga skogsvägar, tokbranta backar, drog transport, körde på ishalka, motorvägskörning både med och utan transport, stadskörning, provade antisladdsystemet.

På tisdagen när jag lämnade tillbaka bilen så var den som en stor heffaklump av lera. Försäljaren såg - sådär - nöjd ut just då.

Men jag köpte bilen (även om jag köpte en annan fabriksny än just den jag körde) så alla blev nog nöjda och glada till slut.

Blev imponerad av de allra flesta egenskaper och är det fortfarande efter 8 års ägande och 16000 mil.

En annan bil jag provkörde i samma veva räckte med 15-20 minuter för att inse att det var en genomusel bil. En total besvikelse. Förstår inte hur någon tycker att den bilmodellen är bra (är ändå ganska populär). Under isen på alla punkter. Jag hade planerat att låna den också till nästa dag för en större genomgång, men åkte direkt tillbaka till bilfirman och lämnade tillbaka den.

Jag har kört många olika typer av bilar men aldrig märkt någon skillnad i hur folk beter sig bortsett när jag körde Dodge pickup, då flyttade sig folk och släppte fram än överallt. Men som sagt, ingen skillnad på vanliga personbilaroavsett märke.

Alltså, slutet av den här tråden är någon form av ny värld för mig.

Jag trodde i min enfald att en större del av befolkningen var som mig. En bil är något nödvändigt ont som man ibland behöver för att ta sig från punkt a till punkt b. När man är ute och kör så kör man ibland ikapp en annan bil, och blir ibland omkörd av en tredje bil. Att folk medvetet skulle bete sig annorlunda på grund av vilka andra bilar de stöter på i trafiken låter för mig helt absurt. Men uppenbarligen ganska vanligt O_o:D

Kanske det här med hur andra bilister beter sig varierar beroende på var i landet man kör? En vän till mig har bott på flera olika ställen och därmed kört på olika ställen, hon påstår att det är stor skillnad beroende på i vilken del av landet man befinner sig. Jag har inte så bra koll på det, jag kör mest runt i Sthlm + förorter.

Att folk medvetet skulle bete sig annorlunda på grund av vilka andra bilar de stöter på i trafiken låter för mig helt absurt. Men uppenbarligen ganska vanligt O_o:D

När jag har den stora muskelbilen med abnorma motorn har jag inte EN ENDA GÅNG varit ute utan att någon har lagt sig bredvid och försökt rejsa vid rödljusen. Inte en enda körning har jag varit utan detta inslaget. Inte ens när jag kör från byhåla till byhåla.

Så visst påverkar bilen vissa andra förare.

När jag har den stora muskelbilen med abnorma motorn har jag inte EN ENDA GÅNG varit ute utan att någon har lagt sig bredvid och försökt rejsa vid rödljusen. Inte en enda körning har jag varit utan detta inslaget. Inte ens när jag kör från byhåla till byhåla.

Så visst påverkar bilen vissa andra förare.

Ja alltså jag förnekar absolut inte att fenomenet finns, det är bara så otroligt främmande för mig. Men jag tror också som @Red_Chili skriver att det är lokala skillnader. Och i vilka sociala sammanhang man rör sig. Jag och min man köpte vår bil när vi var 28. Då var vi först ut bland våra jämnåriga vänner att skaffa bil. Bara en sån sak liksom. Såklart att det är helt annorlunda om man är uppvuxen i en "kultur" där barnen är med och mekar innan de kan gå. (Jag känner för övrigt ingen vad jag vet som mekar med bilen själv ;) )

Ja alltså jag förnekar absolut inte att fenomenet finns, det är bara så otroligt främmande för mig. Men jag tror också som @Red_Chili skriver att det är lokala skillnader. Och i vilka sociala sammanhang man rör sig. Jag och min man köpte vår bil när vi var 28. Då var vi först ut bland våra jämnåriga vänner att skaffa bil. Bara en sån sak liksom. Såklart att det är helt annorlunda om man är uppvuxen i en "kultur" där barnen är med och mekar innan de kan gå. (Jag känner för övrigt ingen vad jag vet som mekar med bilen själv ;) )

Jag är från landet och där hade de flesta egen bil innan de hade körkort :p

Sist jag provkörde ny bil så lånade jag bilen över en långhelg och gjorde allt med den som jag tyckte var viktigt. Körde på eländiga skogsvägar, tokbranta backar, drog transport, körde på ishalka, motorvägskörning både med och utan transport, stadskörning, provade antisladdsystemet.

På tisdagen när jag lämnade tillbaka bilen så var den som en stor heffaklump av lera. Försäljaren såg - sådär - nöjd ut just då.

Men jag köpte bilen (även om jag köpte en annan fabriksny än just den jag körde) så alla blev nog nöjda och glada till slut.

Blev imponerad av de allra flesta egenskaper och är det fortfarande efter 8 års ägande och 16000 mil.

En annan bil jag provkörde i samma veva räckte med 15-20 minuter för att inse att det var en genomusel bil. En total besvikelse. Förstår inte hur någon tycker att den bilmodellen är bra (är ändå ganska populär). Under isen på alla punkter. Jag hade planerat att låna den också till nästa dag för en större genomgång, men åkte direkt tillbaka till bilfirman och lämnade tillbaka den.
Låna över en helg? Har jag aldrig hört någon som fått alternativt tänkt tanken. Fast jag pratar i och för sig inte bilaffärer särskilt ofta med folk :D

Det var därför det blev så bråttom när jag skulle ha bil. Provkörde först lokala bilfirmans bilar på mina vägar - och ratade alla. Sedan var jag bara tvungen att ha en kombi för Valpus skull. Och då blev det hast- och stressköp i stora staden.

Om jag får vara nyfiken: vilken bil tyckte du var usel?

Apropå lokala körsätt: När jag för några år sedan bilade från Stockholm längs kusten upp till Torneå, märkte jag en udda sak från Sundsvall och norrut. När jag skulle köra ut på tvåfiliga vägar från en påfart, så var det aldrig någon som bytte till innerfil för att släppa fram mig och andra från påfarten. Det har jag aldrig varit med om någon annan stans.

Apropå lokala körsätt: När jag för några år sedan bilade från Stockholm längs kusten upp till Torneå, märkte jag en udda sak från Sundsvall och norrut. När jag skulle köra ut på tvåfiliga vägar från en påfart, så var det aldrig någon som bytte till innerfil för att släppa fram mig och andra från påfarten. Det har jag aldrig varit med om någon annan stans.
Va? Det är väl ganska självklart att man hjälper andra att komma ut på motorvägen (antar att det är vad du menar?) om möjlighet finns?

Senast ändrad:

Liknande trådar

Äldre Jag letar ny bil och skulle vara tacksam för lite input! Jag har 12 mil tor mellan jobb och hem dit jag reser 3-4 dagar per vecka, så...
Svar
14
· Visningar
1 713
Senast: Liran
·
Utrustning Då vi seriöst överväger att skrota våran Skoda Octavia Combi -14 inom en relativt överskådlig framtid, då den inte lär gå igenom...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
17 592

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka