Vilken bil?

Provkörningen av Passat var en besvikelse. På "min" kurviga, backiga och på alla sätt och vis knöliga väg så var Passaten väldigt instabil. Den krängde och låg inte alls bra på vägen. Över huvud taget tyckte jag att den var skranglig och för "lätt". Jag vill ha mer stadga.
Det tycker jag låter underligt, var det en ny eller begagnad bil? Spontant tycker jag det låter som slitna stötdämpare och/eller chassikomponenter (bussningar, leder) och/eller fel däck. Under de kanske 15-17 000 mil jag kört Passat har jag inte upplevt sådana egenskaper öht, trots lantligt boende. Tvärtom upplever jag bilen som påtagligt stabil och kursstabil jämfört med många andra bilmodeller. Den väger dessutom lika mycket som (eller aningen mer än) en V70.

Men Skoda Octavia är inte dumma de heller. :)

SEAT är ett märke i VAG-koncernen sedan 30 år, man kan kalla det en billigare och spanskbyggd kusin till VW. Många delar är gemensamma men totalt sett är det ofta litet enklare och billigare bilar vid en ren jämförelse.
 
Uppdatering:
Jag köpte en kombi men inte den jag egentligen ville ha. Är inte nöjd. Bilen kan inte accelerera snabbt. Det är bara 110 eller om det var 115 hk.

Beror den dåliga accelerationskraften på för lite hk eller beror det på att det är en diesel?
 
Tack @Lovisaleonora och @Bison! Frågan är om det är värt att försöka byta om det dyker upp en bil som jag egentligen vill ha eller om jag ska försöka stå ut med den här. Värt pengamässigt, menar jag. Den här är tre år och har nu gått ca 5000. Den har dieselvärmare (eller vad det heter), backkamera (eller vad det heter) och sådana grejer.
 
Diesel är piggare på lägre fart men ska du accelerera i högre fart är de bensin som gäller. Men jo, 110 dieselhästar är slött. Min transportbil hade bara 130 hästar men drog typ alla i rödljusen ;) men motorväg tex orkade den ingenting.
 
Uppdatering:
Jag köpte en kombi men inte den jag egentligen ville ha. Är inte nöjd. Bilen kan inte accelerera snabbt. Det är bara 110 eller om det var 115 hk.

Beror den dåliga accelerationskraften på för lite hk eller beror det på att det är en diesel?

Är det en turbodiesel? Märke och ålder? Dieselmotorer tappar också effekt vid höga varvtal jämfört med en bensinare.

Många dieselkombis är ju gjorda för att vara bra dragbilar och då blir det inte så sexigt att köra dem helt enkelt. Mycket beror också på bilens egen vikt, det är inte jättestor skillnad i antalet hästar mellan min Saab 9-3 bensinare och jobbilen Nissan King Cab diesel men Saaben är rappare mycket pga sin vikt (det skiljer ca 20 hästar till Saabens fördel men King Caben är ca 500 kg tyngre).
 
Uppdatering:
Jag köpte en kombi men inte den jag egentligen ville ha. Är inte nöjd. Bilen kan inte accelerera snabbt. Det är bara 110 eller om det var 115 hk.

Beror den dåliga accelerationskraften på för lite hk eller beror det på att det är en diesel?
Tror du behöver fler hästar. Min diesel är en pigg rackare i alla farter. Jag som gillar fart är full nöjd med just den detaljen.

(att det sedan finns ett dussin andra saker som är extremt irriterande på min Peugeot 308 ska vi tala tyst om....)
 
Hur mycket hästkrafter kan jag tänkas behöva på en diesel? Eller är det bättre att köpa en bensinare (som jag hade förut)? Kostnadsmässigt alltså.
 
Är det en turbodiesel? Märke och ålder? Dieselmotorer tappar också effekt vid höga varvtal jämfört med en bensinare.

Många dieselkombis är ju gjorda för att vara bra dragbilar och då blir det inte så sexigt att köra dem helt enkelt. Mycket beror också på bilens egen vikt, det är inte jättestor skillnad i antalet hästar mellan min Saab 9-3 bensinare och jobbilen Nissan King Cab diesel men Saaben är rappare mycket pga sin vikt (det skiljer ca 20 hästar till Saabens fördel men King Caben är ca 500 kg tyngre).
Tyvärr ingen turbo. Tror jag i alla fall. Det är en VW årsmodell 2013. Med dragkrok.
 
P.s jag skulle inte köpa en skoda... ;)

Jag säger tvärtom. Ska man köpa en bil ur VW-koncernen (Audi, VW, Porsche, Skoda, Seat) så titta först på Skoda och Seat.

Det är nästan exakt samma bilar som Audi och VW med 2-3 års eftersläpning på modellerna (dvs väl beprövade), samma motorer, samma elektroniksystem, samma karosser. Bra garantier, bra bilbyggen. Och till kraftigt lägre priser än motsvarande Audi eller VW. Både på nyinköp men också på samtliga reservdelar. Det riktigt sjuka är att det är EXAKT samma reservdelar, men sitter det en Audi-etikett på den (istället för Skoda eller SEAT) så är priset 50-100% högre för delen.

Det enda man inte riktigt får med dessa är de absoluta nyheterna i framkanten av utvecklingen. De ligger efter och får uttryckligen inte utveckla egna nya saker. För att inte devalvera märkena Audi och VW ytterligare.
 
Det enda man inte riktigt får med dessa är de absoluta nyheterna i framkanten av utvecklingen. De ligger efter och får uttryckligen inte utveckla egna nya saker. För att inte devalvera märkena Audi och VW ytterligare.
och vill man låta bli att prata med medpassagerare är det en ypperlig bil... :meh:

Om du köper en Skoda Oktavia som påminner om en bil (ja dom finns också, jag vet det) så får du betala lika mycket eller mer än en VW Passat likafullt ;) och då är valet enkelt för mig.

Det finns en gammal slogan som följer: "du får vad du betalar för". I de flesta fall gäller den fortfarande tyvärr.
 
Hur mycket hästkrafter kan jag tänkas behöva på en diesel? Eller är det bättre att köpa en bensinare (som jag hade förut)? Kostnadsmässigt alltså.
Minst 150 hk behöver du, lite beroende på utväxlingen. En bensinare behöver inte vara piggare, men är ofta det. Just nu är det mer ekonomiskt att köra en diesel om man kör mycket ;)
 
och vill man låta bli att prata med medpassagerare är det en ypperlig bil... :meh:

Om du köper en Skoda Oktavia som påminner om en bil (ja dom finns också, jag vet det) så får du betala lika mycket eller mer än en VW Passat likafullt ;) och då är valet enkelt för mig.

Det finns en gammal slogan som följer: "du får vad du betalar för". I de flesta fall gäller den fortfarande tyvärr.

Ja, du pekar på en viktig skillnad - ljudisoleringen är mer genomarbetad på de dyrare märkena. Tänkte inte på den detaljen nyss.

Däremot stämmer inte riktigt "du får det du betalar för", eftersom du i Seat/Skoda får exakt samma motorer, samma elektroniksystem och mycket annat lika - till ett lägre pris. Reservdelarna är till och med prissatta därefter trots att det är exakt samma artikelnummer. Men det finns skillnader i helheten det medger jag.

Jag ser bara inte de där extra ett-tvåhundratusen som man tillför som särskilt prisvärda, men det handlar nog mer om vad man behöver och vill ha. Räknar man sedan in dyrare driftskostnader så blir det ännu mer skevt.

En annan avgörande skillnad är hur andra människor ser på din bil. Eftersom jag är helt immun mot det så slipper jag betala för det, men det tycks vara en viktig faktor för många när man läser undersökningar. Att ha en ny Audi klingar annorlunda än en ny Skoda....
 
Minst 150 hk behöver du, lite beroende på utväxlingen. En bensinare behöver inte vara piggare, men är ofta det. Just nu är det mer ekonomiskt att köra en diesel om man kör mycket ;)

Volkswagens motor TDI2.0 med ca 170hk är en riktig godbit. Bra kraft, gillar man turbopådrag är den utmärkt. Dessutom en sådan där motor som kan hålla nästan hur länge som helst om man tar hand om den. Ihop med fyrhjulsdrift en utmärkt dragbil i alla väder. Och dessutom hyfsat snål vid snäll körning (0,5-0,6 l/mil)
 
En annan avgörande skillnad är hur andra människor ser på din bil. Eftersom jag är helt immun mot det så slipper jag betala för det, men det tycks vara en viktig faktor för många när man läser undersökningar. Att ha en ny Audi klingar annorlunda än en ny Skoda....
Det har du rätt i, men gäller inte för mig heller tack och lov. För mig är det andra prioriteringar som är viktiga, t.ex åk- och kör-komfort är en av dom större. Och när det gäller den så är vi alla byggda olika, så det som passar den ene passar inte den andre ;)

Därför är det tur att det finns många olika modeller och märken än så länge :up:
 

Liknande trådar

Äldre Jag letar ny bil och skulle vara tacksam för lite input! Jag har 12 mil tor mellan jobb och hem dit jag reser 3-4 dagar per vecka, så...
Svar
14
· Visningar
1 713
Senast: Liran
·
Utrustning Då vi seriöst överväger att skrota våran Skoda Octavia Combi -14 inom en relativt överskådlig framtid, då den inte lär gå igenom...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
17 592

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp