Vilken bil?

Och det var just en Octavia som jag hade velat köpa :D Men det fanns just då bara vita i hela länet och två angränsande, så då blev det VW istället. Går inte att ha vita bilar när man som jag dels kör på grusvägar och dels aldrig tvättar bilen.

Jahapp. Nu känns det som att jag är tillbaka på ruta ett igen. Skrutt också. Bilar och andra maskiner med tillhörande hård- och mjukdata är bara JOBBIGT.

Ja, ska man se en bra sak med min nuvarande bil, så är det att den har ett fiffigt solglasögonfack i taket.

En annan avgörande skillnad är hur andra människor ser på din bil. Eftersom jag är helt immun mot det så slipper jag betala för det, men det tycks vara en viktig faktor för många när man läser undersökningar. Att ha en ny Audi klingar annorlunda än en ny Skoda....
Sådant bryr jag mig inget alls om. Jag vill att den ska fungera som jag vill att den ska fungera.

En annan avgörande skillnad är hur andra människor ser på din bil. Eftersom jag är helt immun mot det så slipper jag betala för det, men det tycks vara en viktig faktor för många när man läser undersökningar. Att ha en ny Audi klingar annorlunda än en ny Skoda....

Det där märks ute på vägarna också. Och på bilverkstaden.
Nu har jag Subaru impreza och även de mer stökiga Audi- och BMW-förarna släpper fram mig i korsningar, håller avstånd på vägarna, låter bli idiotomkörningar osv. Så har det inte varit när jag kört andra bilar, då har folk betett sig mycket mer respektlöst. Det blir därför mycket säkrare att köra bil som har "lite status" jämfört med andra... Helt idiotiskt att det ska vara så, men helt klart något jag kommer ha i åtanke vid nästa bilköp.

På bilverkstaden kunde jag komma med min gamla micra och folk frågade direkt vad det var för fel på den (även när jag bara skulle byta däck) och jag var ju "liten okunnig tjej" som det skulle fjantas kring... När jag kommit med subarun, då har jag fått frågan om jag är där för att få den handtvättad, även när jag kommit med den för att något varit fel :grin:

Nu har jag Subaru impreza och även de mer stökiga Audi- och BMW-förarna släpper fram mig i korsningar, håller avstånd på vägarna, låter bli idiotomkörningar osv. Så har det inte varit när jag kört andra bilar, då har folk betett sig mycket mer respektlöst. Det blir därför mycket säkrare att köra bil som har "lite status" jämfört med andra... Helt idiotiskt att det ska vara så, men helt klart något jag kommer ha i åtanke vid nästa bilköp.

På bilverkstaden kunde jag komma med min gamla micra och folk frågade direkt vad det var för fel på den (även när jag bara skulle byta däck) och jag var ju "liten okunnig tjej" som det skulle fjantas kring... När jag kommit med subarun, då har jag fått frågan om jag är där för att få den handtvättad, även när jag kommit med den för att något varit fel :grin:
Kul ändå att bilen förväntas vara del av din personlighet - förr var du okunnig tjej men nu har höge status. (Bra att de itne frågar om du lånat den av pojkvännen i alla fall...)

Kul ändå att bilen förväntas vara del av din personlighet - förr var du okunnig tjej men nu har höge status. (Bra att de itne frågar om du lånat den av pojkvännen i alla fall...)
Ja fy, hade någon frågat det så hade jag nog inte varit trevlig tillbaka... Nä, jag skulle vilja ha en tokigt lila sportbil eller något, då hade nog folk både förstått att det var min bil och hållit sig undan lite på vägarna :p

Wow, aldrig reflekterat över. Det ska jag ha med mig vid bilbyte. Dock har jag ju behov av familjebil. Kör Legacy idag.

Uppdatering:
Jag köpte en kombi men inte den jag egentligen ville ha. Är inte nöjd. Bilen kan inte accelerera snabbt. Det är bara 110 eller om det var 115 hk.

Beror den dåliga accelerationskraften på för lite hk eller beror det på att det är en diesel?

Ja i princip beror det på drivmedlet, diesel har ett mycket mindre verkningsområde. Eller säg så här, kör några F1:or på diesel, några rallybilar, eller några bilar där acceleration är viktigt?

Sen beror det naturligtvis på att du har för lite hästar.

Ja i princip beror det på drivmedlet, diesel har ett mycket mindre verkningsområde. Eller säg så här, kör några F1:or på diesel, några rallybilar, eller några bilar där acceleration är viktigt?

Sen beror det naturligtvis på att du har för lite hästar.
Både och m a o.
Jag blir tokig på maskiner och apparater.

Wow, aldrig reflekterat över. Det ska jag ha med mig vid bilbyte. Dock har jag ju behov av familjebil. Kör Legacy idag.
Har pratat med några andra som helt och hållet delat min uppfattning. Å andra sidan har det varit bekantingar, vi kanske upplever världen lite lika därför :p Jag vet bara att de dagar jag börjat med imprezan, ställt den i garaget och sedan kört micra en liten sväng (direkt efteråt, så tidpunkt, område och trafikläge har inte hunnit ändras) så har det varit enorm skillnad på hur allt känts. I micran tog det ungefär 500m innan jag började svära åt andras respektlösa beteende, i imprezan händer det kanske någon gång i veckan trots att jag kör några mil varje dag. Så inte bara är imprezan betydligt säkrare i en eventuell krock, det är även mycket mindre risk att den hamnar i en krock sett till hur andra beter sig... Dessutom hålls mitt humör på en bättre nivå i imprezan :p

Har pratat med några andra som helt och hållet delat min uppfattning. Å andra sidan har det varit bekantingar, vi kanske upplever världen lite lika därför :p Jag vet bara att de dagar jag börjat med imprezan, ställt den i garaget och sedan kört micra en liten sväng (direkt efteråt, så tidpunkt, område och trafikläge har inte hunnit ändras) så har det varit enorm skillnad på hur allt känts. I micran tog det ungefär 500m innan jag började svära åt andras respektlösa beteende, i imprezan händer det kanske någon gång i veckan trots att jag kör några mil varje dag. Så inte bara är imprezan betydligt säkrare i en eventuell krock, det är även mycket mindre risk att den hamnar i en krock sett till hur andra beter sig... Dessutom hålls mitt humör på en bättre nivå i imprezan :p

Fast det är ett kasst argument att betrakta en stor bil som säkrare vid krock för att man "krossar" en mindre bil. Det argumentet är inget vidare.

Ja så är det absolut. Det märks enorm skillnad.

/Ägare av en svart Volvo och en liten gammal Fiat.

Uppdatering:
Jag köpte en kombi men inte den jag egentligen ville ha. Är inte nöjd. Bilen kan inte accelerera snabbt. Det är bara 110 eller om det var 115 hk.

Beror den dåliga accelerationskraften på för lite hk eller beror det på att det är en diesel?
Jag tycker helt klart att en diesel har sämre acceleration vid start än en bensin. Skulle jag köra mycket stadstrafik hade jag bytt till bensin för dieseln kan göra mig galen. Men har jag väl fått upp farten är den väldigt snabb.

Vi har kring 170 hästar. Redan den första försäljaren vi träffade varnade oss för bilarna med dryga 100 hk, de kommer knappt iväg i korsningar sa han.

Prova kör en helt ny vit volvo v70. Alla kör ikapp en men sen lägger de sig så fint bakom, ingen vågar köra om. Även om man ligger i 100 på motorvägen :p

@aprilmaj Kändes det inget när du provkörde bilen? Hur många hästkrafter hade du i din tidigare bil?

Säljare vill sälja, och hålla sig inom kundens budget. Jag har en bekant som bytte bil, och påtalade att hon behövde kunna dra si och så mycket med B-körkort, det hade hon iaf lärt sig, och hon kom hem med en bil med 98 hk, den drar nästan inte släpet tomt till stallet (lite backigt).

Liknande trådar

Äldre Jag letar ny bil och skulle vara tacksam för lite input! Jag har 12 mil tor mellan jobb och hem dit jag reser 3-4 dagar per vecka, så...
Svar
14
· Visningar
1 713
Senast: Liran
·
Utrustning Då vi seriöst överväger att skrota våran Skoda Octavia Combi -14 inom en relativt överskådlig framtid, då den inte lär gå igenom...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
17 592

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka