Vilken bil?

Vad kan du betala för bilen vid köp?
Om du kollar på biluppgifter.se så går det att se vad bilarna kostar i skatt, det är olika från bil till bil och beror på avgasutsläppen osv. Gamla dieselbilar verkar vara otroligt dyra i skatt jämfört med lika gamla bensinbilar. Varför det är så kan någon mer kunnig få svara på, men har du tex sett en gammal diesel som kostar 6000kr i skatt (hittar på hejvilt nu) så kan samma bilmodell i samma skick osv kosta 2000kr i skatt om den är bensindriven. Så har det varit på många bilar som jag själv kollat på.
Diesel är ju billigare per mil, så åker man mkt så lönar sig en diesel :)

Diesel är ju billigare per mil, så åker man mkt så lönar sig en diesel :)

Hur mycket billigare är det? Jag vet att jag räknade lite på det där innan jag köpte min förra bil och kom fram till att jag själv inte skulle tjäna något på att köpa diesel i alla fall.

Vad kan du betala för bilen vid köp?
Om du kollar på biluppgifter.se så går det att se vad bilarna kostar i skatt, det är olika från bil till bil och beror på avgasutsläppen osv. Gamla dieselbilar verkar vara otroligt dyra i skatt jämfört med lika gamla bensinbilar. Varför det är så kan någon mer kunnig få svara på, men har du tex sett en gammal diesel som kostar 6000kr i skatt (hittar på hejvilt nu) så kan samma bilmodell i samma skick osv kosta 2000kr i skatt om den är bensindriven. Så har det varit på många bilar som jag själv kollat på.
Har inte bestämt högsta pris än, men inte över 200 i alla fall. Helst max 150, men det är inte skrivet i sten.
Tack för tipset om biluppgifter.se och infon om gamla dieselbilars skatt! Intressant.

Då Ska du intr välja Subaru, japanskt överlag saknar rostskydd, dvs inte Toyota heller. Svenskt eller tyskt skulle jag satsa på! Bwm, Volvo, passat, audi, nyare Skoda. BMW diesel är snåla, pigga och ligger bra efter vägen, bra kvalitetskänsla!
Tack!
Det lutar åt BMW alltså?

Kan tillägga att jag själv kör Subaru nu. (en äldre Impreza, kombi).
Den drar ca 1l bensin per mil, vilket verkar vara standard när det gäller Subaru. Visst är det trevligt med fyrhjulsdrift, men efter att ha räknat lite på vad bensin kostar osv så kommer nästa bil bli något betydligt mer bensinsnålt. Med tanke på hur mycket jag själv kör så kommer jag tjäna tusenlappar per år bara att ha något som drar ca 0,7l/mil istället, även om en sådan bil skulle vara dyrare i skatt och försäkring. De tusenlapparna kan jag nog göra mycket roligt för.

Jag har även kört liten gammal Nissan Micra. Osäker enligt krocktester, svag motor... Verkligen en liten låda på hjul och inget mer. Den körde jag runt med på oplogade vägar med snöslask, ut på grusvägar i ödemarken och tvärs över större fält där det var hundtävlingar. Det var inga som helst problem, någonsin :D Hade den bara haft bättre skydd i krock och sätena skulle gått att fälla helt platt (jag måste ha plats för stora hundar i bilen) så skulle jag aldrig någonsin sålt den och faktum är att jag saknar den. När jag sålde den så skrev jag även i annonsen att det var en snäll bil, den kändes verkligen snäll!

De gånger jag kört Toyota så har jag hatat livet. Jag sitter inte bekvämt alls i dem (får även rejält ont i ryggen efter bara 2 timmars körning), de har varit bullriga, tråkiga och bortsett från min fars Yaris Verso så har det även varit usel sikt åt alla tänkbara håll.

Hade jag själv kunnat lägga 150000kr på bilköp så skulle jag ha tittat på BMW och även kollat om Nissan haft några vettiga alternativ (just för att jag var så förtjust i min lilla micra :D ). Volvo kan säkert vara bra också, men jag själv ser dem som så galet tråkiga att jag inte kan tänka mig dem annat än i absolut nödfall.

När du köper begagnat, kolla så att serviceboken är komplett ifylld samt att bilen är besiktigad och godkänd för inte evigheter sedan. På folksams hemsida finns det dessutom någon väldigt detaljerad pdf med info om hur säkra olika bilar är i krocktester, hur ofta bilarna hamnar i olyckor och allt vad det är. Den tycker jag är superbra.

På folksams hemsida finns det dessutom någon väldigt detaljerad pdf med info om hur säkra olika bilar är i krocktester, hur ofta bilarna hamnar i olyckor och allt vad det är. Den tycker jag är superbra.
Bra info, tack!

kollat om Nissan haft några vettiga alternativ
Jag har haft Nissan tidigare och den rostade väldigt mycket. (JAg tvättar, som sagt, sällan bilen.)

När jag sålde den så skrev jag även i annonsen att det var en snäll bil, den kändes verkligen snäll!
:love:

@aprilmaj, min annons när jag sålde micran var lite rolig, och flera som hörde av sig sa att det var den bästa bilannons de någonsin sett :D
Jag skrev att den var snäll, skrev noggrant för att beskriva skicket på den, vad som medföljde och berättade även hur jag kört den. Sedan la jag in bilder som visade den utifrån från olika vinklar, bild på motorn, bild på förarplatsen, baksätena och bagageutrymmet. Önskar att jag själv kunde se sådana annonser lite oftare.. När jag köpte micran så stod det bara "micra säljes. vinterdäck medföljer" ungefär, och så var det en bild på den snett framifrån.

@aprilmaj, min annons när jag sålde micran var lite rolig, och flera som hörde av sig sa att det var den bästa bilannons de någonsin sett :D
Jag skrev att den var snäll, skrev noggrant för att beskriva skicket på den, vad som medföljde och berättade även hur jag kört den. Sedan la jag in bilder som visade den utifrån från olika vinklar, bild på motorn, bild på förarplatsen, baksätena och bagageutrymmet. Önskar att jag själv kunde se sådana annonser lite oftare.. När jag köpte micran så stod det bara "micra säljes. vinterdäck medföljer" ungefär, och så var det en bild på den snett framifrån.
Om din Micra varit till salu nu, så hade jag tack vare din beskrivning kunnat köpa den som en gullig och snäll sällskapsbil till den andra bilen :up:

Absolut, den är ju i storlek med golf variant/audi A4. Den passad säkert jättebra för dina behov. En diesel är ju snabbare på kort sträcka, så perfekt att köra om med! :-)
Å! Tänk om det blir den! Så snabbt har jag aldrig bestämt mig för en bil.

Eh just det... det är påsk och bilaffären är stängd hela helgen :down:

Kan tillägga att jag själv kör Subaru nu. (en äldre Impreza, kombi).
Den drar ca 1l bensin per mil, vilket verkar vara standard när det gäller Subaru. Visst är det trevligt med fyrhjulsdrift, men efter att ha räknat lite på vad bensin kostar osv så kommer nästa bil bli något betydligt mer bensinsnålt. Med tanke på hur mycket jag själv kör så kommer jag tjäna tusenlappar per år bara att ha något som drar ca 0,7l/mil istället, även om en sådan bil skulle vara dyrare i skatt och försäkring. De tusenlapparna kan jag nog göra mycket roligt för.
Intressant, jag har en Subaru Legacy -05 bensinare som snittar runt 0,8 L/milen. Förra året la jag nog ca 15 000kr i bensinkostnader totalt.
Själv funderar jag på att byta till en Volvo xc70, dels för att jag gillar Volvos komfort och deras säkerhetstänk. Enda nackdelen med en xc70 gentemot den bil jag har idag är nog att xc70 kommer bli dyrare, pga diesel, större däck, men jag tror att det är värt det.

Jag har kört en xc70 -10 och det är som att sitta i en soffa, sen när jag satte mig i min egen bil, var det som att sätta sig på en hård bänk. :p

Min man kör Audi A6, diesel, 4-hjulsdriven. Den är helt underbar att köra, årsmodell -15. Den drar mindre än min Volvo V40 , årsmodell -15. Min är bensin, ganska klen men trevlig att köra. Den ska bytas ut om 1,5 år och så otålig som jag är så har jag redan börjat kolla runt. Vill ha 4-hjulsdrivet ( bor på landet med mycket kringelikrok-vägar och vägen in och ut från vårt hus ligger i uppförsbacke. Dvs jag får ta fart om det är isväg.... Har inte råd med en fancy Audi så jag har kikat på VW tiguan runt årsmodell -10. Billig skatt och verkar vara trevliga bilar.

Intressant, jag har en Subaru Legacy -05 bensinare som snittar runt 0,8 L/milen. Förra året la jag nog ca 15 000kr i bensinkostnader totalt.
Själv funderar jag på att byta till en Volvo xc70, dels för att jag gillar Volvos komfort och deras säkerhetstänk. Enda nackdelen med en xc70 gentemot den bil jag har idag är nog att xc70 kommer bli dyrare, pga diesel, större däck, men jag tror att det är värt det.

Jag har kört en xc70 -10 och det är som att sitta i en soffa, sen när jag satte mig i min egen bil, var det som att sätta sig på en hård bänk. :p
Jaså? Då kanske det finns vettiga Subaru ändå! När jag läst vad folk skrivit på nätet säger de flesta "min bil ska dra 0,9l/mil, men även om jag anstränger mig så är det svårt att få den att dra mindre än 1l/mil, ofta drar den mer". Nu har jag inte stenkoll på vilka modeller de kör, ålder på bilarna osv, men mitt allmänna intryck av Subaru är att bilarna slukar mycket bensin och att Subaru har ungefär noll och inget miljötänk :p

Förra sommaren körde jag lite i en xc70. Den var verkligen bekväm! En diesel som gått 45tusen mil och lät lite märkligt, troligen något fel på den (dock inga varningslampor som lyste). Den bilen fick mig faktiskt att inte helt bortse från Volvo när jag kollar bilannonser. Men samtidigt... Bara tanken på att svara "Volvo" när någon frågar vad jag har för bil... JAG VILL INTE :cry:
(jag är fånig och har ogillat Volvo sedan jag var 12 år just för att de är så tråkiga... jag vill ha roliga bilar. gärna i någon galen färg.)

Hade jag velat ha en kombi för 150-200 tkr så hade jag köpt en Passat. End of discussion.
Den har med marginal tagit över pinnen från Volvo V70/855/745 som "normalkombi" imho. Jag är inne på min andra Passat (-09, -12), min ex är inne på sin första (-12), och för min del ser jag inga riktigt intressanta alternativ i klassen. Min -12:a är miljöklassad och kostar några hundra i skatt först nu i år, 140-hk motorn är gott och väl tillräckligt pigg och jag kör den på 0,51 blandad körning och 0,47 landsväg. Vill man så finns ju både 4wd och höjda chassin.

Skulle jag vilja ha något litet större skulle jag titta på Audi A6 eller möjligen(!) Volvo V70/XC70, och om siktet var mot något litet mindre så skulle jag titta på Golf Sportcombi eller Audi A4.

(Jag har ägt Passat, A3, 855, V70, 740 m fl och i jobbet kört mycket V50, V60, Golf mf.)

Hade jag velat ha en kombi för 150-200 tkr så hade jag köpt en Passat. End of discussion.
Den har med marginal tagit över pinnen från Volvo V70/855/745 som "normalkombi" imho. Jag är inne på min andra Passat (-09, -12), min ex är inne på sin första (-12), och för min del ser jag inga riktigt intressanta alternativ i klassen. Min -12:a är miljöklassad och kostar några hundra i skatt först nu i år, 140-hk motorn är gott och väl tillräckligt pigg och jag kör den på 0,51 blandad körning och 0,47 landsväg. Vill man så finns ju både 4wd och höjda chassin.

Skulle jag vilja ha något litet större skulle jag titta på Audi A6 eller möjligen(!) Volvo V70/XC70, och om siktet var mot något litet mindre så skulle jag titta på Golf Sportcombi eller Audi A4.

(Jag har ägt Passat, A3, 855, V70, 740 m fl och i jobbet kört mycket V50, V60, Golf mf.)
Om du jämför Passat med den där BMW:n jag skrev om - vad tänker du?

Liknande trådar

Äldre Jag letar ny bil och skulle vara tacksam för lite input! Jag har 12 mil tor mellan jobb och hem dit jag reser 3-4 dagar per vecka, så...
Svar
14
· Visningar
1 713
Senast: Liran
·
Utrustning Då vi seriöst överväger att skrota våran Skoda Octavia Combi -14 inom en relativt överskådlig framtid, då den inte lär gå igenom...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
17 592

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka