Kan tillägga att jag själv kör Subaru nu. (en äldre Impreza, kombi).
Den drar ca 1l bensin per mil, vilket verkar vara standard när det gäller Subaru. Visst är det trevligt med fyrhjulsdrift, men efter att ha räknat lite på vad bensin kostar osv så kommer nästa bil bli något betydligt mer bensinsnålt. Med tanke på hur mycket jag själv kör så kommer jag tjäna tusenlappar per år bara att ha något som drar ca 0,7l/mil istället, även om en sådan bil skulle vara dyrare i skatt och försäkring. De tusenlapparna kan jag nog göra mycket roligt för.
Jag har även kört liten gammal Nissan Micra. Osäker enligt krocktester, svag motor... Verkligen en liten låda på hjul och inget mer. Den körde jag runt med på oplogade vägar med snöslask, ut på grusvägar i ödemarken och tvärs över större fält där det var hundtävlingar. Det var inga som helst problem, någonsin
Hade den bara haft bättre skydd i krock och sätena skulle gått att fälla helt platt (jag måste ha plats för stora hundar i bilen) så skulle jag aldrig någonsin sålt den och faktum är att jag saknar den. När jag sålde den så skrev jag även i annonsen att det var en snäll bil, den kändes verkligen snäll!
De gånger jag kört Toyota så har jag hatat livet. Jag sitter inte bekvämt alls i dem (får även rejält ont i ryggen efter bara 2 timmars körning), de har varit bullriga, tråkiga och bortsett från min fars Yaris Verso så har det även varit usel sikt åt alla tänkbara håll.
Hade jag själv kunnat lägga 150000kr på bilköp så skulle jag ha tittat på BMW och även kollat om Nissan haft några vettiga alternativ (just för att jag var så förtjust i min lilla micra
). Volvo kan säkert vara bra också, men jag själv ser dem som så galet tråkiga att jag inte kan tänka mig dem annat än i absolut nödfall.
När du köper begagnat, kolla så att serviceboken är komplett ifylld samt att bilen är besiktigad och godkänd för inte evigheter sedan. På folksams hemsida finns det dessutom någon väldigt detaljerad pdf med info om hur säkra olika bilar är i krocktester, hur ofta bilarna hamnar i olyckor och allt vad det är. Den tycker jag är superbra.