Jaså? Då kanske det finns vettiga Subaru ändå! När jag läst vad folk skrivit på nätet säger de flesta "min bil ska dra 0,9l/mil, men även om jag anstränger mig så är det svårt att få den att dra mindre än 1l/mil, ofta drar den mer". Nu har jag inte stenkoll på vilka modeller de kör, ålder på bilarna osv, men mitt allmänna intryck av Subaru är att bilarna slukar mycket bensin och att Subaru har ungefär noll och inget miljötänk
Förra sommaren körde jag lite i en xc70. Den var verkligen bekväm! En diesel som gått 45tusen mil och lät lite märkligt, troligen något fel på den (dock inga varningslampor som lyste). Den bilen fick mig faktiskt att inte helt bortse från Volvo när jag kollar bilannonser. Men samtidigt... Bara tanken på att svara "Volvo" när någon frågar vad jag har för bil... JAG VILL INTE
(jag är fånig och har ogillat Volvo sedan jag var 12 år just för att de är så tråkiga... jag vill ha roliga bilar. gärna i någon galen färg.)
Ja, den går att köra snål, jag har dock lite för tung högerfot för att kunna köra riktigt bränslesnålt.
Tror att boxerdieslarna drar lite mindre, men har ingen bra koll på dom.
Själv är jag uppväxt med Volvo, pappa har haft i stort sett bara volvo, även tävlat rally med volvo. Mamma däremot ogillade Volvo så den enda bilen hon hade var en 745 och sen har det varit Saab, fram tills nu då de skaffade en xc70 -10 som knappt ens gått strax över 10 000 mil.
Jag kör själv Volvo på jobbet och via jobbet har jag stött på några olyckor med just Volvobilar, där både räddningstjänst och polis säger att de klarat sig tack vare att de hade en volvo.
När vi var via jobbet nere på Volvo i Göteborg. Fick vi rundvandring i deras democenter och förklaring till hela Volvos historia.
Förvisso var detta mer lastbilssidan, men samma tänk finns även på personbilssidan också.
De hade även en testbil som de använder när de testar nya modeller, den hade krockat, det såg rätt äckligt ut utvändigt sett, men när de öppnade förardörren, var förarplatsen i princip oskadd.
De berättade att förarplatsen är den säkraste platsen i en Volvolastbil (i personbilar siktar de säkert på att hela bilen ska va lika säker) och att det hade hänt 20 dödsolyckor med volvolastbilar mellan några årtal (som jag dessvärre inte minns exakt vilka, mer än att det var inte så länge sedan), där de sa att om alla hade använt bälte hade det bara varit 3 som omkommit ändå, så bälte räddar liv mer än man tror.
Ska man köpa begagnade bilar, brukar jag försöka hitta en bil som inte gått så långt på milen och fortfarande är relativt "ny", då jag tänker att en bil som gått långt har slitits mer och om inte förra ägaren var pedant och tagit hand om bilen väl så finns det risk för att man får byta ut massa delar osv.
Felmeddelanden kommer det finnas på alla bilar oavsett modell och märke.
Om du vill ändra din inställning till Volvo, åk till en bilhall och provkör deras nyaste bilar för att få en känsla. Det är skillnad på gammal och ny volvo, som natt och dag.
Säkert så hos andra märken också, men det är så kul att utvecklingen går framåt.
Förresten så är det Volvo man ska tacka för att vi har trepunktsbältet i bilarna, det var dom som utvecklade det men tog inte patent för att andra skulle kunna använda det i sina bilar, det kallar jag smart säkerhetstänk.