Vilken bil?

Om du jämför Passat med den där BMW:n jag skrev om - vad tänker du?
BMW har alltid varit bra på att göra bilar som är trevliga att köra. Dessutom var de tidiga med att skärpa till sig och sänka co2-utsläppen. Men det jag tänker först och främst är att det är tydlig skillnad i kupéutrymme. En BMW av nästan valfri modellserie (läs: utom X3/X5) sätter man sig i på ett sätt som ger mig känslan av att klä på sig bilen. En Passat känns, åtminstone för mig, påtagligt rymligare och det gäller i ännu högre grad baksätet.
 
BMW har alltid varit bra på att göra bilar som är trevliga att köra. Dessutom var de tidiga med att skärpa till sig och sänka co2-utsläppen. Men det jag tänker först och främst är att det är tydlig skillnad i kupéutrymme. En BMW av nästan valfri modellserie (läs: utom X3/X5) sätter man sig i på ett sätt som ger mig känslan av att klä på sig bilen. En Passat känns, åtminstone för mig, påtagligt rymligare och det gäller i ännu högre grad baksätet.

Det där med utrymme i bilen beror väl också till stor del på hur lång människan som ska vara i bilen är? Om du är väldigt lång kanske det är därför som du får känslan av att "klä på dig" BMW?
Nu har jag inte kört BMW själv, bara åkt med i en, men jag tyckte att det var väldigt gott om utrymme i den. Den kanske var ett undantag? (det var dock normalstor kombi av något slag)
 
BMW har vi haft flera tidigare, dock sedaner.
Väldigt bekväma för långa människor (som mina föräldrar...172 resp. 192 cm!) men fantastiskt mycket motorfel av div. slag som ingen riktigt kunna åtgärda. Visserligen var våra BMWar av 2004 resp. 2008 års modell, så det kan ha blivit bättre nu.

Skoda är lika underhållande som ett paket Alvedon :grin:
Vi har en Octavia Combi -14 just nu. Inge rolig. Massa konstiga småfel som sega dörrar, tjuvstannar för jämnan, "överreagerar" på bensin, spolarvätska m.m. (indikerar att man måste tanka när 45% är kvar, spolarvätskan när det är 60% kvar osv). Dessutom riktigt obekväm att sitta i för långa. Inte så värst trevliga för korta heller efter 2,5 h+ visserligen.
 
:D Vill du utveckla?
Allt är dyrt om du åker in på bmw. På våran 520d -13 så gick avgasröret av. Det skulle de ha 5000 för. Mekonomen tog 300. Servicen hade vi gratis första 8000 milen eller något sånt men efter det är det svindyrt har jag hört. Dessutom är de oerhört stroppiga om du behöver hjälp. Men det kan ju bero på vem man är och vart man bor..
 
Vad betyder rails respektive sportstolar (som stod i infon om BMW:n)?
Rails är takräcken, så du kan spänna fast tex takbox etc. Sportstolar gör att du sitter lite mer fast i sätet, har lite kuddar på sidorna. Tänk en sadel med djupt säte och mkt stöd, liknande så. Skönt för vissa men är man tex bredaxlad som jag kan man få en känsla av att sitta för fast och obekvämt. :) så det är en smaksak!
 
Servicen hade vi gratis första 8000 milen eller något sånt men efter det är det svindyrt har jag hört. Dessutom är de oerhört stroppiga om du behöver hjälp. Men det kan ju bero på vem man är och vart man bor..
Jag har också hört att service är dyrt, men att det inte behövs slentrianbytas vissa dyra grejer som görs på andra bilar. Detta skulle göra att det inte blir dyrare i längden. Men jag vet ju inte...

Stroppiga servicemänniskor gillar jag inte. Och jag är ju en nobody som i så fall säkerligen skulle nonchaleras. :mad:
 
Har läst på lite mer om den där BMW:n. Det stod någonstans att den spårade pga däcken. Hur blir det på hala väldigt backiga och kurviga vägar?
 
Har läst på lite mer om den där BMW:n. Det stod någonstans att den spårade pga däcken. Hur blir det på hala väldigt backiga och kurviga vägar?

Det är perfekt att köra den typen av väg du ska köra på. Lägre däck i profilen ligger otroligt mkt bättre på vägen, dom kränger inte som högre "ballongdäck" gör. Dvs den åker exakt dit du styr även i riktigt skarpa svängar. Blir absolut inte halare. Landsvägar brukar ju inte direkt vara så spåriga, mer motorvägar med hög belastning typ i stockholm som är så, dock inga svårigheter med de heller men den lägger sig ju gärna i spåren då på ett annat sätt.
Komforten kan nog upplevas något sämre, då den ligger på vägen, mer kontakt med vägen om du förstår. Man känner ojämnheterna mer. Dock så är normala bwm däck inte så låga, lägre är de flestas däck såklart, men absolut inte låga.

Vi har lågprofildäck på en av våra bilar, knappt nåt gummi alls så antagligen betydligt lägre än din påtänkta. Och den är otroligt mkt skönare att åka än originaldäck från De flesta andra märken. Kör man i en rondell eller mkt skarp kurva i en vanlig bil, eller ja, en bil med vanliga höga däck så får man ju en känsla av att bilen drar sig lite utåt om man kör lite snabbare. Med sånna här lågprofildäck åker bilen exakt dit du styr. Vilket är en stor fördel om man kör på mkt slingriga vägar. Men det är ju också en smaksak! :) provkör och känn! Har man en gång haft lägare däck vill man inte ha "ballongdäck" igen ;)
 
Det är perfekt att köra den typen av väg du ska köra på. Lägre däck i profilen ligger otroligt mkt bättre på vägen, dom kränger inte som högre "ballongdäck" gör. Dvs den åker exakt dit du styr även i riktigt skarpa svängar. Blir absolut inte halare. Landsvägar brukar ju inte direkt vara så spåriga, mer motorvägar med hög belastning typ i stockholm som är så, dock inga svårigheter med de heller men den lägger sig ju gärna i spåren då på ett annat sätt.
Komforten kan nog upplevas något sämre, då den ligger på vägen, mer kontakt med vägen om du förstår. Man känner ojämnheterna mer. Dock så är normala bwm däck inte så låga, lägre är de flestas däck såklart, men absolut inte låga.

Vi har lågprofildäck på en av våra bilar, knappt nåt gummi alls så antagligen betydligt lägre än din påtänkta. Och den är otroligt mkt skönare att åka än originaldäck från De flesta andra märken. Kör man i en rondell eller mkt skarp kurva i en vanlig bil, eller ja, en bil med vanliga höga däck så får man ju en känsla av att bilen drar sig lite utåt om man kör lite snabbare. Med sånna här lågprofildäck åker bilen exakt dit du styr. Vilket är en stor fördel om man kör på mkt slingriga vägar. Men det är ju också en smaksak! :) provkör och känn! Har man en gång haft lägare däck vill man inte ha "ballongdäck" igen ;)
Låter ju superbra! Hm... svär du på att du inte är BMW-försäljare? :D
 
Jag gillar inte servicekostnader, och bekanta som har BMW och pratar om servicekostnaderna får mig att rygga. Även om de tycker det är värt det.

Själv är jag Volvo-människa och går i symbios med min XC70. Dock dyrt att äga och serva. Och Bilia är inte roliga att ha att göra med (vill behålla min vägförsäkring och servar därför på Bilia)..

Golf är trevligt, Passat gillar jag inte. Toyota är alltid ett bra köp, storlek beroende på behov.

Men bästa tipset är faktiskt att provköra de modeller du tycker verkar aktuella. Kolla igenom, kläm och känn. En del går bort redan på känslan och att man sitter dåligt.
 
Rent teoretiskt är konsumentskyddet starkare än om man köper från privatperson. Tyvärr har jag inga bra erfarenheter av bilföretagen, inte ens de stora (kanske allra minst de). De senaste bilarna har jag därför köpt privat, det är en av fem som kommer från handlare. Den som kommer från handlare är så pass ny att det m e m inte kan vara så mycket problem i o m att den rullat några tusen mil när jag tog över den.

Om du åker in och tittar på lite modeller hos en handlare, kanske du kan utesluta en del eller kanske komma fram till vad det är du tittar efter. Sedan går det ju att kolla av KVD t ex.
 
Jaså? Då kanske det finns vettiga Subaru ändå! När jag läst vad folk skrivit på nätet säger de flesta "min bil ska dra 0,9l/mil, men även om jag anstränger mig så är det svårt att få den att dra mindre än 1l/mil, ofta drar den mer". Nu har jag inte stenkoll på vilka modeller de kör, ålder på bilarna osv, men mitt allmänna intryck av Subaru är att bilarna slukar mycket bensin och att Subaru har ungefär noll och inget miljötänk :p

Förra sommaren körde jag lite i en xc70. Den var verkligen bekväm! En diesel som gått 45tusen mil och lät lite märkligt, troligen något fel på den (dock inga varningslampor som lyste). Den bilen fick mig faktiskt att inte helt bortse från Volvo när jag kollar bilannonser. Men samtidigt... Bara tanken på att svara "Volvo" när någon frågar vad jag har för bil... JAG VILL INTE :cry:
(jag är fånig och har ogillat Volvo sedan jag var 12 år just för att de är så tråkiga... jag vill ha roliga bilar. gärna i någon galen färg.)
Ja, den går att köra snål, jag har dock lite för tung högerfot för att kunna köra riktigt bränslesnålt. :p
Tror att boxerdieslarna drar lite mindre, men har ingen bra koll på dom.

Själv är jag uppväxt med Volvo, pappa har haft i stort sett bara volvo, även tävlat rally med volvo. Mamma däremot ogillade Volvo så den enda bilen hon hade var en 745 och sen har det varit Saab, fram tills nu då de skaffade en xc70 -10 som knappt ens gått strax över 10 000 mil.
Jag kör själv Volvo på jobbet och via jobbet har jag stött på några olyckor med just Volvobilar, där både räddningstjänst och polis säger att de klarat sig tack vare att de hade en volvo.

När vi var via jobbet nere på Volvo i Göteborg. Fick vi rundvandring i deras democenter och förklaring till hela Volvos historia.
Förvisso var detta mer lastbilssidan, men samma tänk finns även på personbilssidan också.
De hade även en testbil som de använder när de testar nya modeller, den hade krockat, det såg rätt äckligt ut utvändigt sett, men när de öppnade förardörren, var förarplatsen i princip oskadd.
De berättade att förarplatsen är den säkraste platsen i en Volvolastbil (i personbilar siktar de säkert på att hela bilen ska va lika säker) och att det hade hänt 20 dödsolyckor med volvolastbilar mellan några årtal (som jag dessvärre inte minns exakt vilka, mer än att det var inte så länge sedan), där de sa att om alla hade använt bälte hade det bara varit 3 som omkommit ändå, så bälte räddar liv mer än man tror.

Ska man köpa begagnade bilar, brukar jag försöka hitta en bil som inte gått så långt på milen och fortfarande är relativt "ny", då jag tänker att en bil som gått långt har slitits mer och om inte förra ägaren var pedant och tagit hand om bilen väl så finns det risk för att man får byta ut massa delar osv.
Felmeddelanden kommer det finnas på alla bilar oavsett modell och märke.
Om du vill ändra din inställning till Volvo, åk till en bilhall och provkör deras nyaste bilar för att få en känsla. Det är skillnad på gammal och ny volvo, som natt och dag.
Säkert så hos andra märken också, men det är så kul att utvecklingen går framåt.

Förresten så är det Volvo man ska tacka för att vi har trepunktsbältet i bilarna, det var dom som utvecklade det men tog inte patent för att andra skulle kunna använda det i sina bilar, det kallar jag smart säkerhetstänk. :up:
 
Jag har en Subaru outback och är än så länge jättenöjd. Man sitter bekvämt och den tar sig fram bra på våra grusvägar även när det har varit oplogat och slirigt. Det är en disel och drar runt 0,65-0,7 vilket jag tycker är bra för en såpass stor bil. Rostskyddet är ju kasst på de flesta asiatiska bilarna men med en rostakyddsbehanling har man löst det. :)
 
Där infaller ett problem. Jag kan inget. I princip skulle jag kunna påluras vad som helst. Det jag gör är att försöka läsa på i förväg och sedan köpa från en bilaffär, för det är väl tryggare än privatköp?
Jag lever mitt liv efter better safe than sorry och har aldrig köpt privat.

jag gillar vetskapen om att kunna åka tillbaka och diskutera med bilfirman om det är några frågetecken. Och jag är orimligt förtjust i garantier :D

Enligt mitt sätt att se det finns det INGEN trygghet alls i att köpa privat.
 
Där infaller ett problem. Jag kan inget. I princip skulle jag kunna påluras vad som helst. Det jag gör är att försöka läsa på i förväg och sedan köpa från en bilaffär, för det är väl tryggare än privatköp?

Det enda jag skulle köpa privat är bil som kostar absolut max 20tusen. Jag tänker mig att det är värre att få problem med en dyr bil som köpts privat än med en billig.

Men också, på den där biluppgifer-sidan som jag tipsade om så brukar det kunna stå vad som är ett ungefärligt pris på bilen som är till salu. Skiljer det väldigt mycket i annonsen, då kan du börja fråga dig vad som är fel på den. (en gång såg jag tex en lite dyrare bil som verkade jättefin och såldes av privatperson. Jämförde man med andra bilar som skulle vara i samma skick, samma modell osv så var de andra minst dubbelt så dyra...)
 
Jag lever mitt liv efter better safe than sorry och har aldrig köpt privat.

jag gillar vetskapen om att kunna åka tillbaka och diskutera med bilfirman om det är några frågetecken. Och jag är orimligt förtjust i garantier :D

Enligt mitt sätt att se det finns det INGEN trygghet alls i att köpa privat.
Bilfirman finns i en liten stad. Jag pratade med en ortsbo som sa att just tack vare litenheten vågar firman inte luras. Det sprider sig så snabbt på ett ministälle. (Nu bor jag i och för sig inte där, men är där flera ggr i veckan.)
 

Liknande trådar

Äldre Jag letar ny bil och skulle vara tacksam för lite input! Jag har 12 mil tor mellan jobb och hem dit jag reser 3-4 dagar per vecka, så...
Svar
14
· Visningar
1 713
Senast: Liran
·
Utrustning Då vi seriöst överväger att skrota våran Skoda Octavia Combi -14 inom en relativt överskådlig framtid, då den inte lär gå igenom...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
17 592

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp