Vilken är min ras?

A

attsy

Ja - vilken är min ras?

*Jag vill ha en hund som kan följa med mig till stallet varje dag o träffa andra hundar där (lösa), dvs kunna gå lös utan att sticka.

*Funka med barn

*INte enbart gilal "egna" familjen, ´dvs inte vara reserverad.

*Pigg o glad på o hitta på nya saker

*helst inte långhårig, men det funkar.

Vilken är min ras? :)

Sv: Vilken är min ras?

Oj, svårt att säga..

Ska du inte aktivera den mer än att låta den följa med till stallet så är det väl sällskapshund ( grupp 9 ) du först och främst ska kika på?

ja, lite lydnad o så blir det väl, men kan inte garantera mer än promenader, grundlydnad o stallet. :)

Jag tipsar om två mindre och pigga hundar.

Borderterrier är pigga, framåt men mjuka i temperamentet.

Parson Russel är en högställd Jack russel och är lite mildare i temperamentet än den tuffa Jack russeln.

Båda funkar bra i olika miljöer, jättebra stallkompisar. Pigg och uthålliga. Glada och vänliga. Båda är korthåriga och lättskötta. Behöver dock som alla hundar mycket motion och lydnadsträning. Men lägger man ner lite arbete på dom är dom den bästa kompisen man någonsin kan få! :)

Kan dock bli problem med att ha dem lösgående då det är lite jacktinstinkter där. För att klara det behövs en hel del lydnad.

Min mamma har en vit herdehund. Den fungerar super i stallet. Hjälper gärna till med det mesta. Har inga problem med att vara lös då den måste kolla att "flocken" är på plats. Har väldigt lite vallinstinkt utan verkar vara mer fokuserad att alla är där de ska vara typ. Trivs lika bra i hennes lägenhet med små promenader som den gör här med att springa fritt på gården. har inga problem med barn. Hon har dock tränat den till att inte bry sig alls om det är barn som leker och så. Finns både lång och korthåriga.
Den är ju lite vaktig, men inte som en utpräglad vakthund. Vi har dock pushat på den lite i vissa sammanhang då jag inte vill ha "inkräktare" på min gård exv så han är väl lite mer vaktig än rastypen. Den fungerar utmärkt på hunddagis där den är när min mamma jobbar och den är hos henne. Tycker att den är en perfekt stallhund.

Kan dock bli problem med att ha dem lösgående då det är lite jacktinstinkter där. För att klara det behövs en hel del lydnad.
Äsch, jag har haft JRT i många år och aldrig haft de problemen.
Det finns måna uppfödare som inte föder upp till jakt och vill man ha en trevlig sällskapshund som är glad och aktiv ska man satsa på en släthårig JRT.

Jag tycker att det där är individuella egenskaper, inte rastypiska.

För att få en sån hund skulle jag leta efter en stabil individ (som alltid) och undvika raser som avlas för jakt (efter som att man stöter på en hel del vilt när man rider med lös hund) och kanske även raser som används för beskydd och har skarpt temperament (då det ju är väldigt viktigt att hunden blir lätt att ha kommando över och att den är vänlig med allt och alla). Sen skulle ja låta den vistas mycket med mig redan från valpstadiet. Träffa djur, göra saker, möta folk, prova olika situationer i vardagen etc. Ha en avslappnad och självklar inställning och låta hunden vänja sig i sin takt.

Jag har en BC-blandning med liite lite schäfer och golden i. Han fungerar ypperligt som stallhund. :D Otroligt vänlig. Både BC och golden är ju hundar där man lägger mycket vikt i att de är vänliga med allt och alla. De ska samarbeta och tyr sig till människor. BCn är aktiv och intelligent. Jag tycker att BC är ett fantastisk ras, perfekt att ha med när man träffar mycket folk och fä men för aktiv för mig från början. Därför är inslagen av golden väldigt pos då han inte är lika aktiv och arbetande som en riktig BC. Han fick redan som valp vara med sambon ute på jobb (byggen), träffa andra hundar, åka bil, busa, hoppa, klättra osv.

Jag är i regel mest för blandningar, men det är jag nog nästan ensam om på detta forum. ;)

Cavalier king charles spaniel lr en Dansk/svensk gårdshund,kan dock inte mkt om den sista hundrasen men sägs ju vara en utmärkt stallkamrat.

Jag har den perfekta häst/barn hunden - En lancashire Heeler. Inte så vanlig i Sverige men de blir fler o fler. Lägger in en länk till deras hemsida så kan du läsa. Liten, pigg, glad, snäll osv...

www.lancashireheeler.se

Jag tkr att du ska ha en Golden retriver . Dom är perfekta barnhundar.:)

engels eller amerikansk staff, dansk/svensk gårdshund?
eller ja, kolla på grupp nio ananrs...
russel har väl liite för mycke jakt? tror inte de har lyckats få bort jakt instinkterna så fort på dem på bara några generationer , det måste ta lite längre tid..

Dansk/svensk gårdshund. Tillräckligt stark/uthållig för att följa med på ridturer och tillräckligt liten att lyfta upp i knät när man rider på ställen där den inte kan springa brevid.

svensk lapphund kanske, dock så är dom långhårig.. men behöver inte mycket pälsvård. kammar min bara då hon fäller, för då kan hon få nån enstaka tova.. :)

robust och glad hund som gillar att följa med på "äventyr" i skog och mark:)

Tycker nog en jack russel, den tror jag har de här egenskaperna. En härlig ras som i alla fall jag förknippar med hästar, stall och barn. Verkar vara så pålitlig och stabil i psyket. Men, jag har kanske fel, jag är ju i grunden schäfermänniska.

fast alla JR jag träffat är mer eller mindre vilda, dom är högt och lågt och skäller ganska mkt. tycker inte alls dom är särskilt bra som stallhundar. jag vill ha en LUGN hund i stallet, som inte hetsar upp hästarna och springer i benen på dom hela tiden. dessutom en som är lite större. JR har ju även jaktinstinkt, kan bli mindre kul när den drar efter småvilt ute på ridturen, eller stallkatterna för den delen...

själv har jag collie. han älskar barn och andra djur, noll jakt, alltid glad, lätt att träna och lugn och sansad. han pysslar oftast omkring på egen hand medans jag grejer med hästarna.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Ny på forumet så har inte koll på hur detta funkar men jag ger det ett försök. Jag och sambon planerar att skaffa en till hund framöver...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
5 091
Senast: Kajsalisa
·
Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 799
Senast: Maniac123
·
Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 552
Senast: Cissi_ma
·
Hundavel & Ras Hej! Jag har börjat fundera på en border collie som nästa hund. Men skulle väldigt gärna få lite input av er som har/kan rasen! :) Kan...
2
Svar
31
· Visningar
2 884
Senast: ildiko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Oseriös avel 2023