Vilken är din favoritövning?

Sv: Vilken är din favoritövning?

Jag och Fredrik har tränat för samma tränare under en period. Och fyrkantsövningarna som F beskriver är just sådana som man får rida för henne. Det är en av de grundläggande övningarna som hon låter alla elever göra. Självklart med stegrande krav, men alla hennes elever, oavsett hästras, drillas i de övningarna.

Så det är inget påhitt taget ur luften :crazy:

Tack för det, man blir ju lite ställd om någon insinuerar att man ljuger....

Anledningen att jag började tränar för X är ju att hon fick tom högst mediokra ryttare att rida - det hände ngt.

Så jag tog mod till mig, trots nordisarna - och det hände något. :D
Och det har det ju också gjort för dig vad jag förstår...:)

Sedan upplevde jag att de flesta övningar vi red för henne syftade till att förbättra vår koordination. All fokus på ryttaren och så kom hästen på köpet när man fått till det

Fick du också göra hörnpasseringar och gå _fram_ med innerhanden?

Nu blir man ju nästan nostalgisk,

Det var en uppväckare för mig

Senast ändrad av en moderator:

Min tränare har alltid varit väldigt noga med ruter ess, detta har gjort att jag har lärt mig redan från början att kontrollera hästens bogar, att räta in framdelen efter bakbenen och inte tvärt om. Jag har fått lära mig att använda min sits på ett bra sätt.

Måste hålla med om att den övningen är skitbra! Även på volten! :D

En sak som jag tycker är bra är att rida "kors och tvärs" över banan, dvs inget särskilt mönster men en volt där, en diagonal där, om ni förstår?

Och sen att variera hela tiden, man kan jobba i alla gångartar, antigen med att korta/länga, övergångar eller öppna/sluta etc. Kan varieras i det oändliga!

Det som är bra är att hästen aldrig vet vart jag tänkt mig så han måste vara 100% uppmärksam på mig och det gör det lättare att träna vad det nu är man vill och så är det utmärkt lydnadsträning samtidigt. Dessutom väldigt lösgörande iom man byter väg, ställning och varv hela tiden.

Typ en allt-i-ett övning. :D

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter Emma Byström är ridlärare och C-tränare i dressyr. När det är dags för hoppning är kontrollen för henne A och O – här delar hon en...
Svar
0
· Visningar
108
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter "Det ska bli jättespännande. Jag ser fram emot samarbetet och utvecklingsarbete med ryttare och hästar. Dressyr är en otroligt vacker...
Svar
0
· Visningar
46
Senast: Gunnar
·
Hoppning Det finns en tråd för dressyren så det behövs en för hoppningen också. Laget meddelades igår och det blir samma ryttare som i Tokyo och...
53 54 55
Svar
1 084
· Visningar
52 018
Senast: fio
·
Hoppning Hej! Jag håller just nu att hoppa in ett fullblod som kom från galoppbanan för cirka ett år sen. Det går framåt och han hoppar på men...
2
Svar
29
· Visningar
2 412
Senast: MalanMjöl
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Atletix