Vilken är din favoritövning?

Sv: Vilken är din favoritövning?

Det ruter ess jag har lärt mig påminner om det nyponros berättade om. Man rider på en volt som är ca 18 meter, på voltens fyra punkter 3,6,9,12 sätter man ut koner. Sen kan man variera att rida utanför konerna eller innan för, första steget är att man ska lära sig att kontrollera bogarna. När man känner att man kan det ska man kunna öka och minska tempot och variera ställning och böjning.

En väldigt bra övning att ha i grunden på alla hästar och jag går tillbaka till den då och då för att korrikera oliksidigheter, låsningar.

Jag har mer användning av en fyrkant där jag vänder 90 grader i skritt eller galopp.
Trav... Det skulle innebära piaff- så nej det gör jag inte, men tränar på övergångar mellan hörnen.

Förresten det är klart att jag rider piaff iom att jag red en GP i Dubai:rofl:

Jag förstår. Man lägger ut lite kort i manegen och sedan gäller det att få hästen att trampa på dom. Lite som hela havet stormar. Eller?

Nej, det gäller att först hitta ruter ess, innan hästen gör det:idea:

Kl

Öppnatänk är bra och för mej är dessutom alla övningar som går ut på att stärka min egen noggrannhet. Det är a och o, att inte slarva och att inte ge sig med halvdant och där blir det bättre men är långt ifrån bra.
Det är tyvärr så att om man är mkt noggrann från starten på ridpasset och hela vägen,, blir det oftast väldigt bra. Men det är en av mina svagaste sidor och det som gör att jag inte är lämplig dressyrryttare.......Ruter ess är bra och tyvärr alldeles för lite använt av mej....glömt bort. Men ska komma ihåg nu.

Det som har hjälpt mig och min pånni under den här månaden vi har bekantat oss med varandra är volter, åttor och serpentiner. Väldigt enkla övningar men med mycket att tänka på för både häst och ryttare. Funkar bra när han blir pigg och det är ett skönt sätt att trava av hästen på. Annars har jag inget speciellt ridsätt jag har lärt mig mycket på utan jag har lärt mig av min häst att använda skänklarna mycket mycket mer för att jobba i rätt form istället för mycket tyglar och lite skänkel och det har jag märkt funkar mycket bättre.

Det går ju inte att välja EN? :eek:

En som använts mycket nu:
Rida skänkelvikning för vänster skänkel med så mycket tvärning som man tycker fungerar. Rakrikta - direkt vänster galopp. Hästarna blir som... :love:

Förvänd sluta på volt.

Kyras 1-2-3 övning. Kommer inte ihåg vad den heter egentligen. Den med stopp-start-vänd. ABC? :idea: Skritt, halt. vända framdelen.

Övergångar i alla dess former. Speciellt övergångar mellan samma gångarter efter varandra. Rida i trav - sakta av till skritt i tre steg och fram i trav igen. Likadant med galoppfattningar.

En annan favorit är att rida i trav, vända in innan kortsidan så man inte har hjälp av staketet men ändå rida ordentliga hörnpasseringar. Sedan vända snett igenom, avsaktning till skritt och direkt i övergången framdelsvändning, sedan direkt fram i trav. Sista travsteget ska vara första steget i framdelsvändningen och sista steget i vändningen ska vara första travsteget. När man kommit fram i trav rider man ordentlig hörnpassering, fräch kortsida och sedan vänder man in igen.

att rida!

och rida, rida, rida och åter rida.
Inte vara rädd att prova och "göra fel".

Och till det ha en bra instruktör förståss

..ingen speciell övning mao.

Funkar grunderna brukar det inte vara problem med "krumelurer" och övningar.
..men jag kanske är på en sån låg nivå att jag inte fattar vad och hur ni menar :D

JO!! Ett tillägg.. Jag fick förmånen att rida en häst som f.n tävlas msv. Den gjorde det jag bad om, och då blev jag synnerligen varse att jag slutar rida sista metrarna i en volt tex.. den stackars hästen var på väg in i staketet då jag "antog" att den skulle gå själv tillbaka på spåret.. mkt nyttigt att se vad jag INTE gör i min ridning. :rofl: Åka häst? Jag??

Senast ändrad:

:idea:
Du det var banne mig en bra övning, att steppa på kort. Jag hörde någon gång talas om en övning som gick ut på att just få hästen att sätta benen exakt på vissa punkter (märkta med mjöl). För egentligen - vad är dressyrridning annat än att få hästen att sätta fötterna precis där ryttaren vill? (Ja, sen är det väl en fördel om ryggen är uppe, magen arbetar, vikten är bakåt, bakdelen och bakdelens leder vinklar sig, engagemanget är på plats och.... ..... Nä, nu blir man ju helt trött!)

Om _fredrik har två hästar nu, varav en nordis och en unghäst - hur kan då ordet förrförra härledas till dessa två? :confused:

På min häst är det att putta ut framdelen, mest på böjt spår. Det gör att han får tänka lite och sträcka på benen. han börjar jobba och koncentrera sig bättre när jag gör denna övningen! Annars tycker jag att öppna har hjälp mig rätt mycket tillsammans med gubben.

Vilken övning har hjälpt dig mest som ryttare, och hur?

Jag har förmodligen inte hittat den övningen än. :crazy:

Men jag rider mycket skolor och en hel del med "öppna tänk" som FL beskriver.

En övning som får mig att börja tänka, är att rida öppna, helst ute, och variera gångart och tempo i öppnan.

En övning som får mig att börja tänka, är att rida öppna, helst ute, och variera gångart och tempo i öppnan.

Men du, precis det satt jag och gjorde idag i regnet på sandslingan:idea:
Kombinerat med övergångar och växla sida för öppnan. Väldigt bra övergångar blev det, särskilt fattningarna. Samt mkt lyhörd o mjuk häst.

Jobbade ju mkt grunder igår och det ger alltid resultat dagen efter, så det här blev fortsättningen.

KL

beror förstås helt på hästen, utbildnings ståndpunkten och läget häst och ryttare tillsammans befinner sig i.

gillar att växla mellan öppna och sluta. samt växla sluta på diagonalerna. man får en omedelbar känning för vart det rinner iväg. vart man själv inte är tillräckligt balanserad/avstämd, vart man brister i fråga om snabbhet och precision i att ställa om hjälper. samt en mycket smidig och lösgjord häst som hänger med i svängarna.

utöver det gillar även jag ruter ess, perfekt övning att få fatt på ytter och bogar, rakriktning och liksidighetskoll simultant.

Jag har förmodligen inte hittat den övningen än. :crazy:

Men jag rider mycket skolor och en hel del med "öppna tänk" som FL beskriver.

Kan skriva under på precis allt du skriver - ibland är det skrämmande lika... :o

Jag älskar "mina päronformade serpentiner" får en bra koll på ytterbogen och eftergiften i innersidan.
En annan bra övning : öppna efter långsidan till mitten på långsidan, 10 m volt, ur volten sluta in till medellinjen, G eller D, ut i samma varv du kom ifrån, driva på med innerskänkeln eftergift i innertygeln, så du får med dig innerbak genom första hörnpasseringen. Hästen bara växer framför dig i "uppförsbackekänsla".

Vilken övning har hjälpt dig mest som ryttare, och hur?

Vilken som har hjälpt mig mest genom åren vette 17, men jag har en favorit just nu!
Skolor på kvartslinjen, helst mot en spegel. Otroligt avslöjande om man har balans och hästen mellan hjälperna...
Med unghästen funkar bara öppna än så länge, slutan får komma längre fram och behöver fortfarande väggen som "stöd".

Förresten det är klart att jag rider piaff iom att jag red en GP i Dubai:rofl:

Begrep inte detta alls - men har nu fått det förklarat för mig.

KL

FÖR ALLAS TREVNAD och för mindre jobb för Break a leg, kan man kanske försöka läsa inlägg flera gånger så man inte missförstår vad som står där...

Såhär skrev jag

Fyrkanter i alla dess former

Dels den vanliga en fyrkant förlagd vid stora mittvolten med hörnpasseringar innanför spåret utifrån possiton och vikt och rida rakt mellan dessa - utan att korrigera med tyglar och sidförande, alltså bara rida för vikt och possition
Sedan kan man ju variera med mera buss som på unghäst ( skillanden mellan ovansående är att den ena är ett böjt spår och den andra en 'rät vinkel' ett skarpt hörn

Sedan kan man ju variera, just nu tycker jag att det är roligast att i några steg kontrollera vilket ben vi vänder runt, tre steg skrittpiruett, eller tre steg framdelvändning ur skritt och sedan fortsätta utan hack (givetvis är det då inte längre en liksidig rekatangel, men det är samma tänk att göra saker på rätt plats.

Men min förrförra var det roligt att rida fyrkant i galopp och vända bogen runt bakdelen.

Det står inte att jag gjort vare sig galopppiruetter eller piaffpirutter.

Tvärtom står det att man kan passera hörnet på olika sätt. Fyrkanten i första hand handlar om olika varianter på hörnpasseringar

Ett av syftena med övningen är att komma ut ut på en helt rak linje som är en rät vinkel mot föregående helt fritt från väggar, så även om inte hörnet är djup kan det bildas en rät vinkel ändå. man får altså öva mellan att rida olika hörn och att rakrikta emellen

Själva galoppövningen jag nämnde syftar till att få hästen att sitta ihop - att flytta in bogen i vändningen för att förbättra galoppen så den blir renare och rakare = 2 spår.

Och Jacko kan räkna :D

Senast ändrad av en moderator:

Visst var jag i Dubai. Jag har bara inte berättat det förrän nu- ändrar historien lite vartefter.:rofl:
Om jag känner till historien rätt så var den förra halvblodet som var 4 o den förrförra en annan nordis.
Trodde bara inte att du red dressyr på den tiden- så avancerat.

Skriver man piruetter istället för vändningar, så är det med precis centrering.

Vad handlar den här tråden om Axel?

Kan du ev bidra med någon övning?

Se ovan.
Sen använder jag många övningar för att hästen inte bara ska få traggel= omväxling.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter Emma Byström är ridlärare och C-tränare i dressyr. När det är dags för hoppning är kontrollen för henne A och O – här delar hon en...
Svar
0
· Visningar
108
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter "Det ska bli jättespännande. Jag ser fram emot samarbetet och utvecklingsarbete med ryttare och hästar. Dressyr är en otroligt vacker...
Svar
0
· Visningar
46
Senast: Gunnar
·
Hoppning Det finns en tråd för dressyren så det behövs en för hoppningen också. Laget meddelades igår och det blir samma ryttare som i Tokyo och...
53 54 55
Svar
1 084
· Visningar
52 018
Senast: fio
·
Hoppning Hej! Jag håller just nu att hoppa in ett fullblod som kom från galoppbanan för cirka ett år sen. Det går framåt och han hoppar på men...
2
Svar
29
· Visningar
2 412
Senast: MalanMjöl
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Atletix