F
Fredrik_
Vilken övning har hjälpt dig mest som ryttare, och hur?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Jag är en läktarryttare enligt Axels definition , men jag pregar ur några spågor ur röven och yttrar mig ändå:
Att inse att det jag trodde var ridning (en gång i tiden tyckte jag att jag kunde rida nämligen), inte alls var Ridning. Att det fanns ett "rid-Narnia" bakom garderobsdörren - och jag visste inte ens vad ordet garderob betydde. Det har utvecklat mig enormt som människa framför allt.
Övningen bestod i att studera ekipage i det stall där jag hade medryttarhäst. Några ekipage såg inte "mycket ut för världen" och hade jag inte varit intresserad hade jag kastat ut barnet med badvattnet. Andra ryttare red mer som jag, och de var ju lättare att identifiera sig med. Men efter ett halvår hade ryttarna som var som jag (inkl mig själv) inte utvecklats nämnvärt, medan de andra ekipagen utvecklats. Då förstod jag att det fanns mer i begreppet ridning än vad jag trott.
och varje vecka hittar jag fler och fler stigar, vindlande, kusliga, roliga och spännande!
Vad är ruter ess då? Har aldrig hört talas om det.
Jag hade en annan ovning som utvecklade detta ytterligare, och som bade jag och min hast bara alskade: Att vaxla mellan oppnor och slutor. Nagra steg i oppna, for att overga i sluta, nagra steg i sluta for att overga i oppma....osv.
Och vilken ar din favoritovning da Fredrik_?
Den förrförrared du detta på en nordis eller en 4-åringFyrkanter i alla dess former
Dels den vanliga en fyrkant förlagd vid stora mittvolten med hörnpasseringar innanför spåret utifrån possiton och vikt och rida rakt mellan dessa - utan att korrigera med tyglar och sidförande, alltså bara rida för vikt och possition
Sedan kan man ju variera med mera buss som på unghäst ( skillanden mellan ovansående är att den ena är ett böjt spår och den andra en 'rät vinkel' ett skarpt hörn
Sedan kan man ju variera, just nu tycker jag att det är roligast att i några steg kontrollera vilket ben vi vänder runt, tre steg skrittpiruett, eller tre steg framdelvändning ur skritt och sedan fortsätta utan hack (givetvis är det då inte längre en liksidig rekatangel, men det är samma tänk att göra saker på rätt plats.
Men min förrförra var det roligt att rida fyrkant i galopp och vända bogen runt bakdelen.
Jag har också gillat övergångar mellan öppna och förvänd sluta och tillbaka och se hur många man hinner på en långsida.
Jag gillar också tre steg skänkelvikning och sedan rakt fram - tre steg osv.
Sedan vända snett igenom från K till X och där gå över till skänkelvikning och komma ut exakt vid C
Jag tror jag har lite dåligt med övningar om jag skall vara ärlig
Tänkte jag skulle inspireras