Vilken är din favoritövning?

Sv: Vilken är din favoritövning?

Jag är en läktarryttare enligt Axels definition :D, men jag pregar ur några spågor ur röven och yttrar mig ändå:

Att inse att det jag trodde var ridning (en gång i tiden tyckte jag att jag kunde rida nämligen), inte alls var Ridning. Att det fanns ett "rid-Narnia" bakom garderobsdörren - och jag visste inte ens vad ordet garderob betydde. Det har utvecklat mig enormt som människa framför allt.

Övningen bestod i att studera ekipage i det stall där jag hade medryttarhäst. Några ekipage såg inte "mycket ut för världen" och hade jag inte varit intresserad hade jag kastat ut barnet med badvattnet. Andra ryttare red mer som jag, och de var ju lättare att identifiera sig med. Men efter ett halvår hade ryttarna som var som jag (inkl mig själv) inte utvecklats nämnvärt, medan de andra ekipagen utvecklats. Då förstod jag att det fanns mer i begreppet ridning än vad jag trott.

och varje vecka hittar jag fler och fler stigar, vindlande, kusliga, roliga och spännande!

Att rida öppnor har förbättrat mig som ryttare otroligt mycket. Jag har lärt mig att kontrollera mina sitsben, mina händer har blivit finare och mjukare och så har jag lärt mig att kontrollera hästen på ett helt annat sätt! Så fort det börjar krångla, hästen kör upp huvudet och jag blir hård i handen eftersom att jag vill få ner honom så släpper jag allt och rider några öppnor. Vips så är problemet ute ur världen.

Oppnor har nog varit det viktigaste verktyget for bade mig och hasten i var utbildning. Det har hjalpt mig

1) att hitta min balans och tyngdpunkt over hasten

2) att forsta hur hasten flyttar sig sjalv och anvander sin kropp i forhallande till var jag har min tyngdpunkt

3) att lara mig kanna var hastens bakben ar och vad han gor med den (samt de bada rygghalvorna)

4) att lara mig kanna igen hastens olikheter i sidorna

5) med timing och kansla i tygelhjalper

6) att kontrollera och vara flexibel i mina hofter

Jag hade en annan ovning som utvecklade detta ytterligare, och som bade jag och min hast bara alskade: Att vaxla mellan oppnor och slutor. Nagra steg i oppna, for att overga i sluta, nagra steg i sluta for att overga i oppma....osv.

Det ar roligt att kanna hur hasten flyttar sin tyngdpunkt och hur den dansar fram och andrar sitt fotarbete och sin kropp bara genom att jag flyttar mig lite lite i sadeln. Min hast ar sa kanslig for mina vikthjalper att jag inte riktigt vet hur jag gor, manniskor som tittar pa ser inte mina hjalper och jag kan inte forklara, de ser, och jag kanner, att hasten dansar fram. Det ar kanske inte den ovning som hjalpt mig mest, men det ar definitivt en av de ovningar dar jag fatt praktisera det jag lart mig och som gett mig en av de storsta aha-upplevelser under min utbildningstid.

Och vilken ar din favoritovning da Fredrik_:)?

Jag har ingen specifik övning som favorit, rörelser etc visst men det som verkligen har hjälpt mig något enormt i min ridning var när min nuvarande tränare sa åt mig att slappna av i armbågarna, herregud vad det ändrade allting.

Jag är en läktarryttare enligt Axels definition :D, men jag pregar ur några spågor ur röven och yttrar mig ändå:

Att inse att det jag trodde var ridning (en gång i tiden tyckte jag att jag kunde rida nämligen), inte alls var Ridning. Att det fanns ett "rid-Narnia" bakom garderobsdörren - och jag visste inte ens vad ordet garderob betydde. Det har utvecklat mig enormt som människa framför allt.

Övningen bestod i att studera ekipage i det stall där jag hade medryttarhäst. Några ekipage såg inte "mycket ut för världen" och hade jag inte varit intresserad hade jag kastat ut barnet med badvattnet. Andra ryttare red mer som jag, och de var ju lättare att identifiera sig med. Men efter ett halvår hade ryttarna som var som jag (inkl mig själv) inte utvecklats nämnvärt, medan de andra ekipagen utvecklats. Då förstod jag att det fanns mer i begreppet ridning än vad jag trott.

och varje vecka hittar jag fler och fler stigar, vindlande, kusliga, roliga och spännande!

Hahahaha pregar ur nagra spagor ur roven:rofl::rofl: Det var ratt kul uttryckt sa har pa morgonkvisten... oh my god:rofl:

Jag ar faktiskt imponerad av dina iakttagelser och tror att det ar en forutsattning for att verkligen utvecklats och komma langt. Att se vad som sker med oppna ogon. Och om man studerar ekipage och hastar under flera ars tid (ja ibland behover det inte vara sa lange) sa kommer man ocksa att upptacka att manga av de har hastarna far diffusa skador i ryggar, framben och bakknan, fel som manga tror ar medfodda eller ren otur, medans vissa andra hastar haller som ridhastar tills de ar 25+. Det ar i mina ogon det som i slutanden avgor om man gjorde ett bra jobb eller inte.

Harligt inlagg:bow::bow:

Min tränare har alltid varit väldigt noga med ruter ess, detta har gjort att jag har lärt mig redan från början att kontrollera hästens bogar, att räta in framdelen efter bakbenen och inte tvärt om. Jag har fått lära mig att använda min sits på ett bra sätt.

Jag förstår. Man lägger ut lite kort i manegen och sedan gäller det att få hästen att trampa på dom. Lite som hela havet stormar. Eller?

Jag hade en annan ovning som utvecklade detta ytterligare, och som bade jag och min hast bara alskade: Att vaxla mellan oppnor och slutor. Nagra steg i oppna, for att overga i sluta, nagra steg i sluta for att overga i oppma....osv.

Jag å pålle älskar också övergångar mellan öppna och sluta! FFa slutor är min häst väldigt bra på. Strular det till sig rider vi slutor.

Sedan håller jag med jacko, såtillvida att men måste våga låta det gå dåligt i perioder för att det sedan ska kunna bli bättre. Man måste traggla förvända galopper trots att man sitter som en idiot på hästen - för att man senare får en så mycket bättre galopp. Jag tror växling mellan rätt galopp och förvänd galopp ute på fina ängen tillhör en av mina absoluta favoritövningar också..:D

första gången jag red ruter ess fick jag en riktig aha-upplevelse, vilken genialisk övning! :D
Min häst blir som smör med hjälp av den.

Så här har jag lärt mig.
Man rider som ett ruter ess över hela banan. Varje gång man kommer till en spets, gör man en fram- eller bakdelsvändning. Mellan varje spets Ridder man rakt fram, skänkelvikning, öppna eller sluta, vad nu som behagar. Så varje spets är innanför spåret vid A, B, C och E.

Min egen favoritövning är skänkelvikning in mot mitten av ridbanan och sedan ur skänkelvikningen göra en framdelsvändning eller bakdelsvändning för samma skänkel.

Åttvolter på korsen och tvären. Åttvolten går att anpassa helt efter vilken häst men sitter på. Man kan göra stora på unghästar som ska gå i ett friskare tempo. På en häst som ska samlas upp mer kan man ha medllinjen som mitt och rida volterna med den som utgångspunkt. Går att variera i all oändlighet med byten, enkla byten, övergångar och halter.

Jag gör den nog i en amatörversion:D
Min version som jag lärt mig utgår från mittvolten, där man utser 4 punkter på volten (klockan 12, 3, 6 och 9) Om man tex travar hästen ställd mellan 12 och 3 så rakställer man sedan hästen vid 3 och rider hästen rak till 6 och ställer där om igen osv. Förstår man? :D Ibland flyttar jag för skänkeln istället för rakställer.
Man flyttar alltså hästens framdel och skiftar mellan rak/formad häst. Brukar även lägga in tempoväxlingar och övergångar, rider denna övning i alla gångarter men mest trav och galopp.

Och vilken ar din favoritovning da Fredrik_:)?

Fyrkanter i alla dess former

Dels den vanliga en fyrkant förlagd vid stora mittvolten med hörnpasseringar innanför spåret utifrån possiton och vikt och rida rakt mellan dessa - utan att korrigera med tyglar och sidförande, alltså bara rida för vikt och possition
Sedan kan man ju variera med mera buss som på unghäst ( skillanden mellan ovansående är att den ena är ett böjt spår och den andra en 'rät vinkel' ett skarpt hörn

Sedan kan man ju variera, just nu tycker jag att det är roligast att i några steg kontrollera vilket ben vi vänder runt, tre steg skrittpiruett, eller tre steg framdelvändning ur skritt och sedan fortsätta utan hack (givetvis är det då inte längre en liksidig rekatangel, men det är samma tänk att göra saker på rätt plats.

Men min förrförra var det roligt att rida fyrkant i galopp och vända bogen runt bakdelen.

Jag har också gillat övergångar mellan öppna och förvänd sluta och tillbaka och se hur många man hinner på en långsida. :D

Jag gillar också tre steg skänkelvikning och sedan rakt fram - tre steg osv.

Sedan vända snett igenom från K till X och där gå över till skänkelvikning och komma ut exakt vid C:angel:

Jag tror jag har lite dåligt med övningar om jag skall vara ärlig :angel:

Tänkte jag skulle inspireras :D

Senast ändrad av en moderator:

Min stora aha upplevelse och min favoritövning som jag inleder alla ridpass med är att rida på långa tyglar. Rida sserpentinger, öppnor, slutor, och göra halter och tempoväxlingar. Det blir lite mer hejkomochhjälpmig och inte så exakt (men det blir bättre och bättre var för dag, tralalla!) men det tvingar fram en ökad känsligheten för sitshjälperna för både en själv och hästen och det är en bra uppvärmning och sitts och balans övning. Jag vill helst lära mig alla övningar på lång tygel först och när det känns som vi förstår varandra där börja korta tyglarna och förbättra.

Ennan annan som jag använder mig av och tycker om (på grund av att både hästen och jag har lätt för att få spänningar) är att rida på en liten volt. Bestämma en punkt på volten där man rider igenom och byter varv varje gång. Den hjälper en att slappna av och hitta varandra tycker jag

Nu är inte jag så jätteduktig och rider på ganska låg nivå och mitt fokus ligger helt på att få en god sits och en harmoni mellan mig och hästen samt att gå i bra balans, samling och styrka i alla gångarter. Vi tävlar inte och gör inga svåra övningar än

Ja det är en jättebra övning och avslöjande att rida på lång tygel - då kan inget maskeras.........

Fyrkanter i alla dess former

Dels den vanliga en fyrkant förlagd vid stora mittvolten med hörnpasseringar innanför spåret utifrån possiton och vikt och rida rakt mellan dessa - utan att korrigera med tyglar och sidförande, alltså bara rida för vikt och possition
Sedan kan man ju variera med mera buss som på unghäst ( skillanden mellan ovansående är att den ena är ett böjt spår och den andra en 'rät vinkel' ett skarpt hörn

Sedan kan man ju variera, just nu tycker jag att det är roligast att i några steg kontrollera vilket ben vi vänder runt, tre steg skrittpiruett, eller tre steg framdelvändning ur skritt och sedan fortsätta utan hack (givetvis är det då inte längre en liksidig rekatangel, men det är samma tänk att göra saker på rätt plats.

Men min förrförra var det roligt att rida fyrkant i galopp och vända bogen runt bakdelen
.

Jag har också gillat övergångar mellan öppna och förvänd sluta och tillbaka och se hur många man hinner på en långsida. :D

Jag gillar också tre steg skänkelvikning och sedan rakt fram - tre steg osv.

Sedan vända snett igenom från K till X och där gå över till skänkelvikning och komma ut exakt vid C:angel:

Jag tror jag har lite dåligt med övningar om jag skall vara ärlig :angel:

Tänkte jag skulle inspireras :D
Den förrförra:confused:red du detta på en nordis eller en 4-åring:confused:

Det beror lite på hästen tycker jag!

På araben var det skönt att som tant gredelin säger hitta en rytm och bli lite förutsägbar. tagga ner och bara göra. Inte tänka och variera för mycket.

Rida stor volt, rida öppna några steg, och vända in och igenom volten. -Hästen hade svag slutaposition i båda varv jämt. -Anka..
Att vända in blev en bra avslutning på öppnan och förstärkte likssom inner baks funktion som bärande.
Hon insåg att man kunde sluta spjärna med bakbenen.

Annars så är det kul på andra hästen att känna in dagsformen och utmana sig att hitta det som passar för dagen.
Kanske det behövs jättemycket variation och bara få steg och bra energi i alla övergångar mellan övningarna. För att hålla koncentrationen kvar. -Fågel blå vart flög du då..:confused::smirk:
Inget harvande utan nytt nytt hela tiden.

Att hålla sig innanför väggar är ju bra, inte få stöd utan måsta styra och fokusera. och vända mycket. Vända är bra! Fyrkantiga volter.

Gör helst en bakvänd volt tillbaka vid varvbyte, så man kommer ut i nya varvet färdigböjd och kan fortsätta direkt i en skola. Eller bara gå rakt fram.

Vi roar oss med att hinna utföra övningar innan underlaget stoppar oss. Inget utrymme för tjat och slöhet då man har gropar och tuvor och lutningar som kräver lite uppmärksamhet.
Det blir naturliga "turningpoints" och mönster som är :devil: irriterande men har sina effekter på disciplin och planering..:o:)

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter Emma Byström är ridlärare och C-tränare i dressyr. När det är dags för hoppning är kontrollen för henne A och O – här delar hon en...
Svar
0
· Visningar
108
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter "Det ska bli jättespännande. Jag ser fram emot samarbetet och utvecklingsarbete med ryttare och hästar. Dressyr är en otroligt vacker...
Svar
0
· Visningar
46
Senast: Gunnar
·
Hoppning Det finns en tråd för dressyren så det behövs en för hoppningen också. Laget meddelades igår och det blir samma ryttare som i Tokyo och...
53 54 55
Svar
1 084
· Visningar
52 018
Senast: fio
·
Hoppning Hej! Jag håller just nu att hoppa in ett fullblod som kom från galoppbanan för cirka ett år sen. Det går framåt och han hoppar på men...
2
Svar
29
· Visningar
2 412
Senast: MalanMjöl
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Atletix