vilka linjer ger skimmlar?

Hon kan vara felreggad iallafall. Även om hon ser väldigt brun ut så *KAN* hon ju vara brunskimmel. Jag har svårt att föreställa mig att genetiken som är en ganska exakt och belagd vetenskap när det kommer till färgnedärvning har fel. Däremot kan det mänskliga ögat och även hästens "utsida" lura oss.

Jag tycker iallafall att det är coolt med brunskimlar hos travhästarna. En liten fråga har TAP-In något annat än bruna konstantskimmlar efter sig, jag tänker på rödskimlar eller svartskimlar (konstanta alltså)

Jag är inte alls insatt i detta med skimmal och vet inte vad "konstant skimmel" innebär..

men Tap In lämnar inte bara brunskimmlar utan lämnar även bruna, fuxar, svartskimmel... :love:

Jag skulle tro att modern faktiskt är felreggad och att hon i vinterpäls faktiskt ser ut som en vanlig brun. Konstantskimlar kan göra det.
För faktum är att utan en skimmelförälder så kan det inte bli skimmel. Det är en genetisk omöjlighet och det spelar ingen roll vad mors syster, bror eller hela släkten har för färg.

Konstantskimmel kallas också färgväxlare.
En konstantskimmel blir mer eller mindre vit på kroppen då den har sommarpäls, men behåller grundfärgen på huvud och ben. Under vintern har de ofta grundfärg över hela kroppen och kan därför lätt förväxlas med brun, fux och så vidare.

Min häst är efter Extrem som är brun och
Ludmilla torg är brunskimmel men är nu vit. (finns bild på min länk.)
Hennes pappa Ata Doug är stickelhårig mörkbrun
och hans pappa är Superbowl & är mörkbrun
Sen Ludmilla torgs mamma Lilian Torg var svart stickelhårig
hennes pappa Torg är Gråskimmel.

Min häst Shakopee är Gråskimmel och det kommer från hans mammas sida där dom flesta på hennes möderne sida är skimmel eller stickelhårig på något sätt

Ludmila Torg är väl ändå skimmel född brun och inte brunskimmel?
Stickehårig mörkbrun låter som en felreggad konstantskimmel. Gråskimmel förresten, det var en lustig färgbenämning. Vad för grundfärg har hästen då?

Din häst är för övrigt inte gråskimmel utan skimmel född svart, brun eller vilken grundfärg han nu har.

det verkar främst vara stc som inte kan färgbenämningen på hästar eller har svårt för att uppdatera sin sida.

Ni som kan färg, vad är skillnaden på avblekbar skimmel (som jag inte hittar i stc) och skimmel?
jag hade en ponny som var avbl bar skimmel enligt papperna, föddes svart men blev ljusare och vid 6 års ålder nästan helt vit. vilka andra skimmlar finns det? vita föl???

Skimmel är avblekbar skimmel i de flesta fall, d v s alla skimlar föds med en grundfärg som sedan blir ersatt av vitt vid varje fällning.

Det är förvirrande att det finns två sorters skimlar. Avblekbara och konstanta. Och det har ingenting med varandra att göra.

Iallafall. Detta är en så kallad brunskimmel. Den har brunt huvud, men kroppen är grå eller brun beroende lite på sommar/vinter. Den kommer inte att blekas och bli vit. Kallas även färgväxlare eller kosntantskimmel. De kan förekomma i vilken grundfärg som som heslst, dvs rödskimmel, svartskimmel, isabellskimmel etc.

Medan detta
är en vanlig avblekbar skimmel. Man ser inte vilken födelsefärg den har haft, men den kan ha varit vilken som helst. Låt oss säga att den föddes brun (jag vet alltså inte) så heter det att det är en "skimmel född brun". det är INTE en brunskimmel.

Fler skimlar:

Elva ca en vecka gammal e.Dart Light (isabellskimmel) u.Miss Ellie (mörkbrun)
Elva som ettåring
Elva är konstant brunskimmel.

Priscilla ca en vecka gammal e.Miclas Curt Cobain (skimmel född mörkbrunskimmel) ee.Miclas Activ (skimmel född mörkbrun) eu.Silverlea Busy Lizzie (brunskimmel) u.Priory Miss Ellie (brun)
Priscilla efter första fällningen, ca 2½ månad gammal
Priscilla som ettåring
Priscilla är inregistrerad som skimmel född mörkbrunskimmel, men vi börjar tveka om hon kanske trots allt bara bär på ett skimmelanlag, och kommer att förbli konstantskimmel. Hennes far Miclas Curt Cobain är felaktigt registrerad som skimmel född mörkbrun, trots att han med största sannolikhet även bär på ett konstantskimmelanlag från sin mor Silverlea Busy Lizzie.

Till sist en "vanlig" skimmel:
Mimosa ca 2 månader e.Dennie (fux) u.Martina II (skimmel född mörkbrun)
Mimosa 5 år
Mimosa 7 år
Mimosa kommer på äldre dar att bli lika vit som sin mor Martina II
Mimosa är skimmel född mörkbrun.

Många hästar är felregistrerade i stamböckerna, och särskilt travhästar är felregistrerade som stickelhåriga trots att de är skimlar, och araber felregistrerade som konstantskimlar trots att de är avblekbara skimlar.

I New forest-stamböckerna är fortfarande hingsten Leede's Boy införd som fux, trots att han är isabell, och hans son Dart Light står som rödskimmel, trots att han bär på ett blekanlag och lämnar gulbruna och isabeller.

När det gäller Tap In tror jag mer på att hans mödernelinje är felregistrerad/felöversatt. De står troligtvis som brun, stickelhårig i stamböckerna.

Hlsn Helena

Liknande trådar

Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 022
Senast: Piaff
·
R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara...
11 12 13
Svar
242
· Visningar
15 403
Senast: ildiko
·
Hundavel & Ras Fast varför skulle labbe/golden korsning ge aktivare ledarhundar? Inom respektive ras finns det ju redan hundar med mycket motor. Så om...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
3 934
Senast: mamman
·
Hundavel & Ras Tänkte fråga lite öppet här där det säkert finns en del erfarenheter. Funderar på kommande hund. Jagar och har kommit in på att fundera...
2
Svar
24
· Visningar
2 238

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka