Alltså...
Skimmelanlaget är dominant. Det kan inte "hoppa över" generationer. En skimmel har alltid en skimmelförälder. Är en häst inte skimmel spelar det ingen roll hur många skimlar som finns i stamtavlan eftersom denna häst inte har anlaget själv.
Om skimmeln nu inte har skimmelföräldrar så beror det på någon av följande orsaker:
1. Hästen själv är genetiskt en annan färg än vad den verkligen ser ut att vara, d.v.s. den själv är registrerad med fel färg. Ett känt exempel på detta är halvblodshingsten Bernstein som först registrerades som brun, men vars avkommor sedan har visat att han är gulbrun.
2. Någon av föräldrarna är registrerade med fel färg. Om jag inte missminner mig var detta fallet med ovan nämnde Bernsteins mor.
3. Någon av föräldrarna är felaktigt uppgiven.
4. En genetisk mutation har skett. Att en och samma mutation sker två gånger är det extremt låg sannolikhet för. I mitten på 1990-talet föddes t.ex. en gråskimmel av två icke-skimlade föräldrar. Tester visade att detta verkligen VAR hästens föräldrar, men det visade sig också att hans skimmelfärg inte funkade som riktigt som andras. Han hade en "ny" färg helt enkelt - men den liknade vanlig avblekbar skimmel, precis som isabell och rödblack kan likna varandra.
Om detta skulle vara fallet beträffande Tap In så är det alltså knappast sannolik att informationen om att hans moster är brunskimmel är relevant. Konstantskimmelanlaget ÄR DOMINANT, om detta tror jag inte att det råder något som helst tvivel.
Är det inte mycket mer sannolikt att det föreligger en felaktigt uppgiven färg någonstans än att Tap In är hästen som bryter genetikens lagar? Det finns som sagt var hästar som SER UT att ha en färg men egentligen har en annan. Vi talar om genetiska färger (genotyp).
Anneli