vilka linjer ger skimmlar?

Ameo, hur är det med konstantskimmel då??

För det här är väl en konstantskimmel lr??? (Tap In själv)

Det är exakt likadant med konstantskimlar.
Samma säk gäller för de flesta anlag som påverkar grundfärgen, dvs för skäckar (utom bukskäckar), båda skimmelanlagen (konstant resp avblekbar), black, "gul", tigrerad m.fl...

Jag vet vem Newtons Daugther är och har kollat upp stammen men tyvärr så slutar det i en återvändsgränd.. brun+brun = brunskimmel ?
(populärt med stickelhårig brun också..)

Ingen av hans förälder är skimmel... Vad kan det då bero på?
Två möjligheter. Fel pappa (för mamman är de väl säkra på?) eller så är hästen stickelhårig och inte skimmel.

Tredje möjlighet

Det finns ju också möjligheten att de stickelhåriga bruna är brunskimlar som är felreggade.

Anneli

Re: Tredje möjlighet

Ja, har sett flera konstantskimlar som betecknats som stickelhårigt bruna...

Men om Tap Ins båda föräldrar är bruna... Då är det lite konstigt...

Fel pappa? Ambro goal är garanterat brun och far till Tap In.. Travet blordtyper sina hästar för att var 100% säkra på att det är rätt!

Men Tap Ins mormor Kentucky Belle var helsyster till Merrie Annabelle och Merrie Annabelle var brunskimmel, tror att Kentucky Belle också var det... De var undan ett sto som hette Annabella som i sin tur var undan Calumet Anne. Har för mig att minst en av dem också var skimmel. Det finns iallafall MASSOR av brunskimmlar på Tap Ins möderne! :)

Det fanns en artikel om detta i travrondens vinternummer för ett par år sedan för den som är intresserad.

Jag sa inte att det var så, utan att det var enda möjligheten om inte nån av föräldrarna var felreggade.

hej hej, kom att tänka på de tre hästar jag känner med tibur/mustard i ledet de har varit väldigt stickelhåriga..
det kanske ligger latent hos många travisar?? (alla har haft olika mammor)
/j

Eh? Jaha? Båda föräldrarna (som garanterat är hans föräldrar) är bruna! Och han är likförbaskat brunskimmel.. :p
men vi har kommit fram till att moderns syster (och flera ut det blodet) är brunskimmlar... med dock inte Tap Ins föräldrar..

Men det är ju grundläggande färgkunskap att en skimmel måste ha en förälder som är skimmel!

Det mest troliga är väl att någon av hans föräldrar är väldigt stickelhårig men reggad som brun. Det är fullkomligt omöjligt att två bruna hästar blir föräldrar till en skimmel!

Snälla förstå!! OM hästen är brunskimmel MÅSTE en av föräldrarna också vara det. Så antingen är det fel föräldrar eller så står det fel färg på dem.

Men jösses! jag hör vad du säger... men det ändrar inte det faktum att hans föräldrar är bruna.... och det är inte fel föräldrar eller felreggade..

Men som någon sa... hans mors syster är brunskimmel...

Jo... det skulle jag ju kunna göra, så fort jag åker till min mor nästa gång som har bilden i (min gamla) sin dator.. :(

Men varför skulle jag egentligen göra det? Litar du inte på mig när jag säger att hon är brun?

Jag tror att du kan se skillnad på en skimmel och en brun. Det jag inte tror på är att två bruna föräldrar ger en skimmelavkomma. Skulle det vara så har vi upptäckt en nyhet i hur skimlar förärvs. Det vore väl spännande?

Alltså...

Skimmelanlaget är dominant. Det kan inte "hoppa över" generationer. En skimmel har alltid en skimmelförälder. Är en häst inte skimmel spelar det ingen roll hur många skimlar som finns i stamtavlan eftersom denna häst inte har anlaget själv.

Om skimmeln nu inte har skimmelföräldrar så beror det på någon av följande orsaker:

1. Hästen själv är genetiskt en annan färg än vad den verkligen ser ut att vara, d.v.s. den själv är registrerad med fel färg. Ett känt exempel på detta är halvblodshingsten Bernstein som först registrerades som brun, men vars avkommor sedan har visat att han är gulbrun.

2. Någon av föräldrarna är registrerade med fel färg. Om jag inte missminner mig var detta fallet med ovan nämnde Bernsteins mor.

3. Någon av föräldrarna är felaktigt uppgiven.

4. En genetisk mutation har skett. Att en och samma mutation sker två gånger är det extremt låg sannolikhet för. I mitten på 1990-talet föddes t.ex. en gråskimmel av två icke-skimlade föräldrar. Tester visade att detta verkligen VAR hästens föräldrar, men det visade sig också att hans skimmelfärg inte funkade som riktigt som andras. Han hade en "ny" färg helt enkelt - men den liknade vanlig avblekbar skimmel, precis som isabell och rödblack kan likna varandra.

Om detta skulle vara fallet beträffande Tap In så är det alltså knappast sannolik att informationen om att hans moster är brunskimmel är relevant. Konstantskimmelanlaget ÄR DOMINANT, om detta tror jag inte att det råder något som helst tvivel.

Är det inte mycket mer sannolikt att det föreligger en felaktigt uppgiven färg någonstans än att Tap In är hästen som bryter genetikens lagar? Det finns som sagt var hästar som SER UT att ha en färg men egentligen har en annan. Vi talar om genetiska färger (genotyp).

Anneli

Liknande trådar

Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 022
Senast: Piaff
·
R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara...
11 12 13
Svar
242
· Visningar
15 403
Senast: ildiko
·
Hundavel & Ras Fast varför skulle labbe/golden korsning ge aktivare ledarhundar? Inom respektive ras finns det ju redan hundar med mycket motor. Så om...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
3 934
Senast: mamman
·
Hundavel & Ras Tänkte fråga lite öppet här där det säkert finns en del erfarenheter. Funderar på kommande hund. Jagar och har kommit in på att fundera...
2
Svar
24
· Visningar
2 238

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka