Vilka hingstar tycker ni är intressanta?

Sv: Vilka hingstar tycker ni är intressanta?

Ifall man tänker och resonerar kring de aspekterna du har att ta hänsyn till nästa år, Fenestra, så är ju DP den kandidaten som nog fyller kraven "ridhäst åt amatör" och "gångbart blod inom aveln" allra bäst!

Ang Saigon-avkommor så är de äldsta 7 år iår. 40 stycken reggades som föl, minst 15 av dem tävlade iår.
2 stycken av de 40 vet jag dog tidigt i olyckor, en som föl och 1 som 3-åring.
Av de minst 15 som tävlat iår är en placerad Prix St Georges, ytterligare ett par tävlar medelsvår och lätt A.
Tror faktiskt att det är en ganska hög andel tävlande avkommor, jämfört med många andra hingstar.

Tycker f ö att det är en intressant tråd. Skulle dock vara mer spännande om sådana som verkligen letar häst (alltså inte uppfödare som funderar på hingstval) svarade vad de tittar efter och varför.

Jag skulle också titta på annonser på t ex Totilas-avkommor, men inte för att köpa...

Senast ändrad:

Jag startade tråden just för att få veta vad ryttare är intresserade av för hingstar. Till viss del så kan det påverka mitt val men med största sannolikhet sparar jag avkomman.

Jag är likväl intresserad av vilka hingstar man kikar extra på..

Som sagt är det inte alltid det går hand i hand med vad som pratas om bland avelsintresserade..

Det jag tycker är extra intressant är att flera tittar extra på DP som av somliga avelsaktiva och avelsintresserade ses som för gammal.

Tävlas DR inte pga skada? Jag trodde det var mer pga antal betäckningar osv. DS tävlades inte heller så frekvent, var tydligen väldigt spooky att rida utanför ridhuset (enl artikel i ridsport för ett år sen).

Don R gjorde bara någon enstaka start som unghäst och har inte tävlat sedan dess.
Har läst någonstans att han inte kunde böja sig riktigt åt ena hållet (ev något fel i halsregionen) och det var därför de inte satsade på tävlingkarriär.

Don S därmot är mycket tävlad, på högsta nivå.

Det jag tycker är extra intressant är att flera tittar extra på DP som av somliga avelsaktiva och avelsintresserade ses som för gammal.

Ja, det är intressant.
Själv har jag aldrig sett en DP-avkomma som jag tyckt om.

Fast "mycket"? Jag jämför med tex briar och då kan jag inte tycka att DS tävlade mycket.

Att Saigonavkommorna tävlas mycket är jag inte förvånad över, de har varit riktigt fina och
med ett kalastemprament de jag har träffat.

Briar hade en extremt lång och skadefri karriär.

Du antydde i inlägg 36 att Saigon-avkommor inte höll över unghäståldern...därför borde du vara förvånad över att en stor del av dem varit ute och tävlat iår.

Senast ändrad:

Saigon själv, har han haft ngr hållbarhetsproblem?
Vet att han tävlades av Stefan J men vet inte hur högt och hur mkt..

Jag är förtjust i R-blodet.
En hingst som borde varit mer intressant för Sverige är Silvano.
Ska bli spännande att se vad det blir av hans avkommor.
Hesslegårds Rubin är också en intressant hingst. Likaså His Highness.

Skulle jag leta unghäst skulle jag kika extra på dessa hingstars avkommor.

Bland de svenska hingstarna är jag mest förtjust i Brabantblodet som jag anser var före sin tid. Jag har gärna honom i andra eller tredje led, lite beroende på fadershingst.
Riktigt roligt var att McBrian, fuxen som kom 4 i världscupen på Olympia här innan jul, var Briar-Brabant och svenskfödd.

Saigon gick alla finalerna som 4-6-åring med placeringar d v s Scandinavian Open och Breeders.
Jag har inte hört att han skulle ha hållbarhetsproblem, däremot att han var med i en transportolycka för ett antal år sedan som gjorde att han kom efter utbildningsmässigt.

Saigon är placerad Int I med Stefan. Är inte kvar hos honom längre utan står på Tullstorp.

Riktigt roligt var att McBrian, fuxen som kom 4 i världscupen på Olympia här innan jul, var Briar-Brabant och svenskfödd.

Ja, det var roligt (han var 5a) och dessutom sitter många av de unga ryttarna på unga svenskfödda hästar.:laugh:

Danone, Danone och åter Danone!
Vi bara ha tillbaka honom i Sverige för varenda en har varit super trevliga i huvudet och haft mysiga bakben.
På annonser med honom i stammen så kikar jag alltid.

Flash Dancers bäbisar ska bli spännande att se. Jag gillar den hingsten.

Jag tog båda , visste inte vilken du hade tänkt dig med den där adressen ;)

workaholics häst

31958174.jpg

31958175.jpg

Jag kollar egentligen inte efter några särskilda stammar när jag letar häst, jag har haft lite av varje.

Men jag kollar ändå lite extra på hästar e. De Niro, Sandro Hit och Sir Donnerhall främst för att jag har/har haft sådana. Har en Sandro Hit nu och skallen är ju tuff men i övrigt är det en mkt trevlig häst. Hade en unghingst e. Sir Donnerhall som ser ganska lovande ut så en sån skulle jag gärna ha igen.

Saigon, Quaterback, Danone, Come Back II, Amiral...

Kul att folk är så intresserade av Don Primero, jag kan knappt ta i sådana med tång :p Möjligtvis om han ligger som morfar...
Jag har en Amiralare som iofs är ganska "tuff" men han är samtidigt smart och lydig så, han är inte rådum och förstår vart gränsen går, inte alls så som jag uppfattar DP-hästar, dom har inga gränser och bara skövlar över, dom är antingen på eller av. Jag VET att inte alla är så men 95% av de jag träffat (och jag har tyvärr träffat många) är verkligen konstiga individer... Det roliga är att jag vet riktigt många som tycker precis likadant om det haha, vet att han är poppis så men jag har aldrig förstått varför. Skulle never ever ha en själv, har däremot ridit en åt en kompis och det går bra, så länge jag fick rida den "själv" så att han inte kom undan med att göra ingenting/dra åt helvete. På eller av var det ja...

Kan dessvärre bara hålla med om DP.De jag har sett i min närhet har haft 0 ridbarhet,varav den ena var helt omöjlig.Stod mest på bakbenen eller sparkade hål i ridhussargen.Kanske kan funka för proffs,men definitivt inga hästar för amatörer!

Liknande trådar

Hundavel & Ras Tänkte fråga lite öppet här där det säkert finns en del erfarenheter. Funderar på kommande hund. Jagar och har kommit in på att fundera...
2
Svar
24
· Visningar
2 223
Hästmänniskan Nu startar jag en egen tråd gällande denna diskussionen, men min utgångspunkt är i alla fall följande: Att hålla häst kostar mycket...
6 7 8
Svar
152
· Visningar
13 200
Senast: Fibusen
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 862
Avel Jag har ett sto på 14år som varit dräktig 4gånger. Första gången hon var dräktig var 2014 men då kastade hon så då betäckte man henne...
2
Svar
36
· Visningar
7 294
Senast: Masse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar