Vilka hingstar tycker ni är intressanta?

Sv: Vilka hingstar tycker ni är intressanta?

"Dammar av" den här gamla tråden och kollar om saker och ting har ändrats eller någon annan vill svara.

Efter två inte så positiva inlägg längst ner så kan jag uppdatera med att vi 2011 lät betäcka med... Don Primero och jag hoppas verkligen att min inte lever upp till porfyrs erfarenhet kring DP- barnen:D

Just nu har jag funderat mkt kring fenomenet äldre hingstar ex en sån som Briar.
Intressant är också att jag trooor inte ngn här ute tog upp honom som en hingst vars avkommor man kikade lite extra på.

Personligen om jag skulle köpa unghäst skulle jag kika extra på allt med Donnerhalvblod rel nära såsom Don Schufro, Don Primero, De Niro och söner till dessa. Finns också ett gäng danskar som verkar mkt intressanta!
Sen Florencio och Hesslegårds Rubin.

Tror att dessa kan styras runt av en glad amatör.

Sen finns det en del Holländare också men där vet jag inte riktigt så mkt om hur förlåtande de är med vanliga ryttare?

Uppdaterar min lista:

- Rousseau (Ferro-Roemer-Homerus)
- Topaasch (Jazz-Zeoliet-Ulft)
- Weltman (Weltruhm-Ecuador xx-Archimedes)
- Amiral (Napoleon-Flamingo-Lanciär)
- Don Schufro (Donnerhall-Pik Bube-Unkenruf)
- Don Primero (Donnerhall-Pik Bube-Unkenruf)
- Saigon (Sack-Swift-Urbino)

Intressanta hingstar, även om man inte sett avkommorna på tävlingsbanorna än:

- Quaterback (Quaterman-Brandenburger-Brentano II)
- Zuidenwind (OO Seven-Jazz-Ulft)
- Scharmeur (Schwadroneur-Napoleon-Gaspari)
- Ampère (Rousseau-Flemmingh-Amor)

Sen blir det ju extremt intressant att se hur Totilas-avkommorna blir; både hur de rör sig och hur de uppför sig :D

Är han godkänd för RP avel här också eller finns det bara söner? Rörelsemässigt så klår ju flera av FS ponnyerna välstammade bra "stora" dressyrhingstar.
Skulle även väldigt gärna ha en welsh/ridponny e Coed Coch Targed. Hoppas nästan på att mitt sto bara verkar producera smått så man kan motivera att använda henne i ridponnyaveln. Där kan man färgavla med gott samvete då flera av dom bästa verkar vara gula :angel:.

Annars är personliga favoriter De Niro, Ferro, Richfield, Londonderry, Johnsson, Bernstein och Don Schufro. Även Quaterback och Sir Donnerhall är ju fantastiska även om jag inte sett nånting efter den första live. Dock så vet jag en häst med liknande stam som hans mamma och det är en helt fantastisk häst.

Senast ändrad:

Dom har ett par som står under godkända för spermaimport på asrp:s hemsida men antar att det kanske inte är uppdaterat. Men så länge det isf går att regga som welsh pb så är jag nöjd, det är en generellt bättre förening enligt mina tidigare erfarenheter.

Bla. Champion de luxe och Dont Worry av FS hingstarna hade licens som welsh part breds 2011, så jag
antog att det var för att svensk ridponny slagit igen sina dörrar för tyskhingstarna. Jag får ringa importören
av seminen och fråga. Kanske är en kostnadsfråga om vart man löser licenserna.

Nu är jag inte heeelt säker men tror att det saknades röntgenplåtar på FS hingstarna. Så har man det är de nog godkända.

kl

Har läst igenom tråden och tyckte det var kul att någon nämnde May Sherif, och att någon annan ville ha Brabant i tredje-led.

Efter min mors ridolycka betäckte vi hennes häst och avkomman blev en valack e: May Sherif - Martini - Brabant :) Mor blev aldrig bra, han såldes och jag vet inte vad som hänt med honom sedan dess. Tyvärr.

Lite kuriosa bara, har inte hört så mycket om May Sherif nämligen :)

Lite kul att fler gillar His higness! Det gör jag med :)

Just nu har jag funderat mkt kring fenomenet äldre hingstar ex en sån som Briar.
Intressant är också att jag trooor inte ngn här ute tog upp honom som en hingst vars avkommor man kikade lite extra på.

Det gör jag! Det har ju så klart med att göra att han är en av få svenska hingstar vars avkommor går att få tag på inom landet i USA (lycka till att hitta någon efter Bocelli här :angel:) - men jag har alltid tyckt om honom som hingst, och de avkommor som jag har träffat här och i Sverige har alltid varit bättre, snyggare, trevligare och mer användbara än [det amerikanska] medelmåttet.

Det är förvisso en helt annan marknad här om man inte vill importera. Många "dressyrhästar" har en dålig fullblodsmamma och en pappa som är godkänd inom American Warmblood men då har en pappa som är percheron :eek: och en mamma som är fullblodkorsning. Gångarterna, hållbarheten och användbarheten är därefter - men hästen kostar ändå 35,000 USD trots att den inte har gått på över 60% i Lätt B för det är ju ett halvblod. :grin: Därför blir jag glad när Briar dyker upp bland annonserna för i hans fall förstår jag ju bättre vad det är jag köper.

kl*

Hingstar som jag tycker är intressanta

De Niro -sett många trevliga hästar från han
Florestan - men då vill ja helst ha fullblod på mamman, så de inte blir för sega.
Florett AS- Är en hingst som är väldigt trevlig, själv super i ridningen och har sett nån avkomma som ser bra ut. Rider själv en just nu som är HELT super i huvudet, bra gångarter och är som ett stort lyckopiller.
Jazz- Väldigt härliga hästar när de väl går
Gribaldi - trevliga, och gillat huvudena på de jag träffat
Rock Forever - såg den tävla i helgen och måste säga VILKEN HÄST! Helt super fin! Vann st:georgen på nästan 75% Rörde sig mycket bra, härlig vilja att arbeta och bara gick och gick!

Hingstar jag inte är så road av:
Sandro Hit- kan vara väldigt fina, men de är inte alltid så roade av att jobba..
weltmeyer- nej tack
Briar - helst inte, ofta skarpa
Amiral- kanske längre bak men inte som fadershingst
Master- inte, gillar inte extriören på de flesta och svåra att få till arbete..
Rubinstein - helst inte, oftast inte speciellt känsliga och är ofta långsamma

det var ju skit att du inte gillar weltmeyerblod.;) Har lekt med tanken på Jazz-simmare ett par gånger till vår donna MEN det blir ingen ridhäst till mig:D

Skämt å sido men det är lite så att man måste nästan ha en ryttare innan man tillverkar en Jazzavkomma känner jag.

Jag undviker faktiskt Briarhästar, har träffat många som både varit tråkiga bak och sen väldigt explosiva. Då inte den trevliga, känsliga sortens explosivitet som man kan plocka fram när det behövts utan att dom har kunnat lalla runt som en gammal ridskolehäst för att sen plötsligt flyga i luften helt omotiverat.

jag gillar verkligen Zhiwago, synd att han är så nära släkt med bamora (krack c), apache likaså. Bretton Woods ser ju också väldigt väldigt fin ut, synd att han inte kan bli godkänd här. Det finns en del nya hingstar på intåg som inte bara sprätter med benen utan även har hög ridbarhet, bra möderne och som är trevliga i hanteringen.

*kl*

Jag är def inne på att använda en dressyrhingst i år och där har Sir Donnerhall fastnat på min näthinna. Han både hoppar bra och rör sig gudomligt

KL
Flemmingh är en av mina absouta favoriter. Mycket för att jag har en dotter till honom i stallet som är otroligt snäll, ambitiös, känslig och vill, vill och vill igen. :love:

Letar själv storhäst nu och en av mina tränare vill att jag ska provrida varenda Don Schufro avkomma han kan hitta!
Haha han är helt inne på honom.
Själv har man inte så mycket koll, ponnyryttare. Men De Niro & Figaro R tycker jag har gett fina avkommor. Dock hänger jag inte upp mig på stammen utan letar efter någon som faller mig i smaken. Har den en bra stam sen är det ett plus;)

*kl*
puttar upp tråden som är mer intressant än någonsin just nu! ;)
/U

Liknande trådar

Hundavel & Ras Tänkte fråga lite öppet här där det säkert finns en del erfarenheter. Funderar på kommande hund. Jagar och har kommit in på att fundera...
2
Svar
24
· Visningar
2 223
Hästmänniskan Nu startar jag en egen tråd gällande denna diskussionen, men min utgångspunkt är i alla fall följande: Att hålla häst kostar mycket...
6 7 8
Svar
152
· Visningar
13 200
Senast: Fibusen
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 862
Avel Jag har ett sto på 14år som varit dräktig 4gånger. Första gången hon var dräktig var 2014 men då kastade hon så då betäckte man henne...
2
Svar
36
· Visningar
7 294
Senast: Masse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar