Vilka hingstar tycker ni är intressanta?

Sv: Vilka hingstar tycker ni är intressanta?

Tja fast då vet du lite fel;)
Kruxet är att Highcruiser far ner till tyskland under vintrarna. Jag har också saknat tävlingsresultat men vet att han bla kommit tvåa efter QB i bundeskval.
Men jag hade önskat mer rapportering om hingstarna från HC ägare.
Highlander är numer valack.
Behöver jag säga att jag har grym beslutsångest inför våren?
Lingh är en som jag gärna skulle vilja ha en bebbe efter men man vet inte alls vad han kommer lämna, hur länge finns det frys på Jazz i sverige, hur länge lever DP. Ampere kommer till tullstorp..
Tja på den linjen är det, skulle behöva klona mitt sto...:rofl:

Ja att man inte vet att HC då uppenbarligen tävlar är för att rapporteringen är kass. Om man nu har en hingst som ska verka i svensk avel-varför visas den inte upp för svenska stoägare? Varför har det aldrig varit tal om HC till unghäst-vm osv? Finns många frågetecken tycker jag allt. Nu kan det ha att göra med ägaren men det är inget vi behöver gå in på häsr;). Jag såg HC när han gick bruks, och nämnden ville egentligen inte ta honom vidare till andra fasen-men ägaren tryckte på och tur var väl det eftersom testryttarna var mycket nöjda! Men tja, han gav inte så kul intryck från läktaren tyckte jag.

Senast ändrad:

jag sa utan att tänka på något som gör det omöjligt... :p
jag tänker bara arbetsvilja+rörelse+arbetsvilja+rörelse... huvva! gåshud!

Kan inte annat än hålla med om att man vill veta mer bla det som gör att det inte blir ngn repris förrän jag sett hur dessa blir. Han har dock bra stam och mkt starkt möderne så man kan alltid hoppas.

Men var det alltså likadant med honom som med Firenze?? För F var inte heller självklar..
Nu flummar vi iväg lite men vet du varför HC inte var intressant eg, var det pga skritten? För övrigt har han bra poäng..

Totilas och Matine är ju hyfsat nära släkt via Gribaldi-Kostolany. Har själv en 08 e Silvermoon som bara är helt underbar ! Och en Florencio-09. Tycker annars att Sir Donnerhall verkar vara intressant. Har även ett föl i år e Nobel som travar Heeelt super !!!

Du har inte lite bilder etc o dela med dig av på din 08:a? Väldigt nyfiken!

Nej, de släpper ju inga poäng där emellan faserna och jag minns inte vad hans muntliga omdömmen var. Kan ha varit skritten, benen eller ägaren:angel:. Ungarna verkar ju fina iaf, men inga supertoppar än vad jag vet?

De äldsta här är bara 2 år tror jag så vi får se hur det går på treårs nästa år.. Då kommer de första ut.
Mina två har inte lika mkt gång som Bocellisarna men de har mkt god balans och takt. Vet inte hur det är med storebror nu men jag har min bamsebjörn hemma som kan korta sig i stort hur mkt som helst i galoppen.. Ser biffig ut men inte alls lika mkt när han står rakt upp o ner..
garconenrougeje201009258.jpg

Fast nu ska det ju inte handla om HC enbart..

Vad tror ni om Sir Donnerhall och hans barns potential?

DP har lämnat väldigt rörliga hästar men det är dags att
föryngra tycker jag.

Att DS har gått OS har jag full koll på men förutom tävlingar under Andreas under 2-3 år har man inte sett honom mycket ute.
Jag har letat efter honom på tävlingsbanan.

Highcruiser har en grym stam enligt mitt tycke.
Får jag inte donnerhallblodet vill jag gärna ha Hohensteinblodet.
Hans fölungar går högt i topp på visningar också.

Red en unghäst e. Hochadel e. Hohenstein för ett par veckor sedan. Vacker som en dag och bra gångarter men inte rolig i huvudet!

Fast DS tävlas väl inte längre? Nu är jag inte helt hundra dock. Men han är f-93 så han är ingen ungdom längre.

Och sen handlar tråden om vad för hästar som är intressanta för hobbydressyrryttaren att köpa, inte hur vi ska föryngra vår avel. DP visar dessutom gång på gång att han håller även i konkurrensen med yngre hingstar. Han hade bla två uttagna avkommor i årets PSI auktion (en auktion där snittpriset på hästarna låg runt 200.000 euro!). Sen hade han en drös hästar i finalerna i Falserbo och likadant på Breeders. Så nog står sig DP väldigt väl:).

Senast ändrad:

"Vad tror ni om Sir Donnerhall och hans barns potential? "

Jag hoppas de är på frammarsch! Har nämligen använt Shooting Star på mitt Bayron-sto och tror mkt på den kombinationen...

Känner igen mig i dina tankar, Ampere som nu kommer till sverige är väääldigt lockande:D Han verkar dessutom lämna fina föl!:) QB är också väldigt intressant, skulle vara roligt om han också fick komma till sverige en sväng.. Önsketänkande..

Kanske kan fixa det ! Han var ute och galopperade i snön igår, så han fick ta det lite lugnt idag :p

Jag tänkte betäcka ett av mina ston med tanke på att få fram en juniorhäst med hyfsade gångarter. Hon är e.Passepartout - Bonaparte - Nepal (F2).
Har funderat lite på Hermes, vill inte ha för stort och gärna ett temperament som passar en ung tjej. Vad tycker ni om Hermes? Tyck gärna till och ge mig fler förslag.

*kl*

Intressant tråd! Efter att ha läst tråden lutar det mer och mer åt att min -08'a e Don Primero- Magritte- Stratos** blir seminerad med Ampere till våren;)

Jag kan bara hålla med er om att DP börjar kännas "gammal" åtminstone åt vissa ston - däremot hade jag gladeligen lagt honom på ett sto med UNG stam!

Min -08'as far är född 1985, hennes mor 1991, hennes morfar 1986 och hennes mormor 1974 :o Så här krävs lite föryngring! Att välja Ampere f. 2005 känns som ett bra val ur den aspekten, ja i flera andra också;) Bla så är ju hennes systerson e Metall släkt med Ampere via Ferro och den kombinationen blev ju lyckad;)

Ts frågade väl för att hon tänker betäcka och vill veta vad som är gångbart?

Absolut!
Det är inte alltid som ryttare och uppfödare tänker likadant.
Samtidigt är det synd kanske att inte använda en sån stark förvärvare som DP trots att han är gammal.
Han ligger fortfarande med högt på tyska avelsindexen dessutom.

Men om man struntar i "gammalt och "nytt" blod så vill jag veta vad ryttarna uppskattar och då vilka hingstar vars avkommor de kikar extra på..
Sen är det svårt som uppfödare att veta vad ryttarna vill ha fem år fram i tiden:D

Men denna avkomma som "tillverkas" nästa år är inte helt tänkt till marknaden heller utan den kan komma att sparas också..
Så hingsten ska ge en gångbar avkomma på markanden, en ridbarhet och temperament gott nog för att jag som glad amatör ska kunna ratta den på banorna sen samt dessutom ska stammen vara högintressant ur avelssynpukt då ett sto garanterat kommer hamna i avelsboxen sen om hon lämpar sig där extriört och temperamentsmässigt.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Tänkte fråga lite öppet här där det säkert finns en del erfarenheter. Funderar på kommande hund. Jagar och har kommit in på att fundera...
2
Svar
24
· Visningar
2 223
Hästmänniskan Nu startar jag en egen tråd gällande denna diskussionen, men min utgångspunkt är i alla fall följande: Att hålla häst kostar mycket...
6 7 8
Svar
152
· Visningar
13 200
Senast: Fibusen
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 862
Avel Jag har ett sto på 14år som varit dräktig 4gånger. Första gången hon var dräktig var 2014 men då kastade hon så då betäckte man henne...
2
Svar
36
· Visningar
7 294
Senast: Masse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar