Vilka hingstar tycker ni är intressanta?

Sv: Vilka hingstar tycker ni är intressanta?

Vi borde alla skicka ett pm till Gunnar att vi omedelbums vill ha en gilla-knapp!! Har letat efter den måååånga gånger här på buke:D.

Min tränare har ett föl e. Zuidenwind-Cortez. Han är gudasöt och snällare föl får man leta länge efter! Travar som en galning gör han också. Sååå spännande att se hur han utvecklas :)

Vad roligt! en av mina bästa vänner har betäckt sitt sto (falleur - brabant) med honom iår. detta året fick hon en sto-unge e: figaro r som är gudasöt!

2010-04-03480.jpg

Ska bli mkt spännande o se vad som ploppar ut nästa år!!

Jag tittar gärna till lite extra på avkommor efter bla Amiral, Lucky Light (stavning?), Ragazzo och Cortez-som förvisso är hoppförvärvare i första hand, men har haft turen att rida några Cortezavkommor med riktigt bra gång och underbar ridbarhet :love:
Har dessutom totalt snöat in på Akribori...vet inte riktigt varför, men är bara kär!!

Ingen som skulle kika extra på ex Jazz och Sir Donnerhallavkommor?
Eller det kanske inte är vad den vanliga ryttaren vill ha?
Jazz fick bara ett sto i år, visst han är dyr men tyckte det ändå var märkligt. Men kanske det är så att ryttarna inte vill ha Jazz och SD barn, så länge man nu inte är GP-ryttare..
Vad tror ni?
har själv haft med båda hingstarna + Totilas på listan till nästa år men lutar åt att det inte blir någon av dem då jag inte alls vet om det faktiskt går att sälja.
Totilas blir troligen påtok för dyr och den avkomman skulle nog bli väldigt stooor.
Kul om man lägger på ngn av ovan nämnda, får en 1.80 häst som kostat multum att ta fram och sen vill ingen ha den:D

kan det vara att Jazz avskräcker "hobbyryttaren" pga hans avkommor har ett rykte om sig att bli tuffa och spooky? Jag har själv stött på en del av hans barn som varit väldigt svåra hästar som gemene man inte hade rett ut..

Absolut kan det vara så.
Eftersom det inte är så gott om Jazzare här så är det också svårt att få en verklige uppfattning om hur hans barn faktiskt är.
blir de så svåra som sägs eller är det en uppfattning enbart baserad på hörsägen? Nu har du träffat ett par själv men väldigt många tror jag enbart går på att de sägs vara spooky..

för min del lutar det åt ngt mer säkrare såsom ex DP då jag gärna vill ha möjligheten att kunna behålla och då måste där finnas ridgläjde för mig som amatör..
Man kanske håller sig kvar på en svårare häst men hur rolig ridning blir det?
Lingh har också varit på tapeten och Florencio, vet inte om ni har hunnit få en uppfattning om dessa?
Lingh har ju inga vuxna här ännu men Florencio har väl en del unghästar ute iallfall?
Har ni hunnit bilda er ngn uppfattning om Florencios barn ni som har eller har sett dem? Då syftar jag alltså på ridbarhet etc..

Senast ändrad:

Florencio har ju en avkomma som ska(?) gå bruksproven nästa år, både hans ägare och uppfödare finns här på buke. Han är enormt trevlig av det jag sett och ägaren hävdar att det är en av dom bästa hästarna hon suttit på :)

Har sett ett par föl på annons som ser mkt fina ut :)

Ja han är verkligen fin!
Tänkte att han har ju ett gäng 04 och 05 som kanske började komma ut lite på banorna så folk kanske har en uppfattning om hur de fungerar än så länge.

De jag skulle kolla lite extra på ute på tävlingsbanorna är nog avkommor från:

Saigon (Sack-Swift)
Don Schufro (Donnerhall-Pik Bube)
Zuidenwind (OO Seven-Jazz) (är ju ett tag kvar tills de är ute på banorna)
Sandro Hit (Sandro Song-Ramino)
Master (Ceylon-Iran)
Rotspon (Rubinstein I-Argentan)
Sen kastar man ju alltid iväg ett öga på avkommor från Blue Hors-hingstarna.

Skulle jag välja någon till avel så tycker jag Saigon verkar väldigt trevligt, han verkar vara rätt cool och lugn i psyket. :angel:
Rotspon är även intressant, en kompis har en 3-åring Rotspon-Cortez som är kanonfin! :love:

Vad jag tycker om min Florencioavkomma har nog inte undgått någon ;) Jag tycker han är en komplett häst med ett fantastiskt temperament och arbetsvilja. Sen får man inte glömma att har han ett supermöderne där mamman ger mycket bra typ och temperament. Och om allt går som det ska kommer han att gå bruksprovet i vår trots lite knölig höst. Först min egen rygg, sen blev nya ryttaren gravid men nu slutligen finns han nu hos en superduktig ryttare som också tycker väldigt mycket om honom :love:

Åter till ämnet...
Skulle vara kul att få lite mer motiveringar till varför ni skulle titta extra på avkommor till hingstarna. Sen finns det också en del hingstar som jag gärna ser i andra led men helst inte i första. Sandro Hit är en sån för mig, han ger vansinnigt vackra hästar med mycket gång men med, i mitt tycke, för mycket spänning som är svår att påverka. Då tycker jag att Sir Donnerhall är mycket mer intressant eftersom han har samma fördelar som SH men har ridbarheten från Donnerhall. Jazz ser jag däremot gärna i första led. Den nerv han nedärver kan användas i arbetet, men kanske inte till normalryttaren. Florencio gillar jag av självklara skäl men han kräver att mamman tillför lite typ då de är som gummibollar och ibland kan de få lite "ponnylook" (Luxus mamma har 10 på typ...) En hingst som jag ser fram emot att se avkommor från är Ampere. Fölmönstringsresultaten är fantastiska, en stor del visade föl och den sämsta har 47 poäng... Tycker att han har en spännande stam och har själv avspända rörelser med mycket energi. Zuidenwind har ett mycket meriterat möderne så det ska bli kul att se vad som händer med de avkommorna.

Av de svenska tror jag att jag föredrar Bernstein, hans framgångar på junior/YR-SM i år är helt otroliga. Jag gillar Master men helst inte i första led. Han ger ofta lite tråkig (lågställd) typ med lågt/brett ansatt hals, de stora rörelserna kan bli lite långsamma och svåra att förändra men han ger också förutom fina gångarter förmåga till samling så i andra led tycker jag att han har väldigt mycket att tillföra. Men skulle vilja veta hur Saigon är intressant eftersom många här tycker om honom. Tycker både han och Sack ger vackra hästar men att de är lite styva och inte gärna bär på bakbenen av sig själva.

Det finns väldigt många fina hingstar men det beror så mycket vem de kombineras med. Vad jag skrivit ovan är bara mina reflektioner, även om man ser många avkommor kan de vara mer selekterade på olika sätt än vad man själv tror.

Generellt gillar jag främst de hingstar som ger ridbarhet för det tror jag man kommer längst på och dessutom har roligt under tiden.

Jazz har sällan särskilt snygga avkommor, spana in Parzivals hals tex.

Jag har inte sett florencioavkommor men florestanhästar som varit gudasnälla och underbart vackra. En sån kan jag tänka mig!

Annars är jag väldigt förtjust i Donnerhallblodet via Don schufro el Don romantic.

Håller med om din iaktagelse både gällande Master och Saigon.
Jag har sett många vackra Saigonare men hitills inte träffat någon som hållt över unghäståren. Det gör mig tveksam.

och jag ändrar mig ang Florencio, din är fantastisk! :love:

Vet du jag satt faktiskt o tänkte på både Jazz och Flemmingh i bilen idag! Såg en film på en Saigon - Flemmingh, heeeelt okej :d

Jag är ju sjukt partisk med Saigon för jag har inte träffat någon hittills som inte har ett helt underbart psyke, jag saknar min E: Saigon-Briar som bara den just för psyket, ridmässigt var vi inte riktigt kompatibla tyvärr. Han rör sig helt underbart och numera hoppar han också o gör det med bravur!

De hingstar jag är intresserad av eller hur man ska säga är de vars avkommor tilltalar mig på ett eller annat sätt. Saigon som verkar nedärva ett superpsyke men säger som Ponte ang hållbarhet, ska bli kul om man får se någon "äldre" komma och visa upp sig sas, Come Back II som ger både milda och sjukt häftiga avkommor. Bernstein måste jag nog lägga till för de jag har träffat har jag verkligen gillat. Och Cortez avkommor fast jag har faktiskt bara träffat riktiga berg efter honom men jag har verkligen gillat psyket!

Däremot håller jag mig långt långt långt borta från Beach Boy och D-Day i första led, inget för mig. Beach Boy i andra led däremot känner jag flera som tilltalar mig, E: Toopasch o Quaterback t.ex. :d

Men något jag tänkt på som hade vart SÅ SJUKT HÄFTIGT om det var möjligt vore ju Totilas o Matiné, hoho! Vi behöver inte tänka på något annat än att det hade kunnat bli så tufft, inget om stam eller kroppar, jag bara tänker tanken och blir alldeles... rysig! :D

Don Schufro i första eller andra led. Men definitivt Don Schufro i stammen.

Håller med om din iaktagelse både gällande Master och Saigon.
Jag har sett många vackra Saigonare men hitills inte träffat någon som hållt över unghäståren. Det gör mig tveksam.

och jag ändrar mig ang Florencio, din är fantastisk! :love:

Hur många Saigonare har du sett för att fälla den kommentaren? Jag har inte sett så många men haft ett positivt intryck av de jag har sett, men om dom är skadedrabbade så drar man ju öronen åt sig. Saigon själv är snygg men jag tycker inte han rör sig särskilt väl.

:D

Att jag glömde Don Romantic... Tycker att han är en riktigt trevlig hingst som ger både typ och gångarter. Dessutom upplever jag att avkommorna håller ihop bättre än de direkt från Don Schurfo, även om han också är mycket intressant. Att Donnerhall-blodet fungerar hos oss kan man ju inte minst se i BLUP-toppen.

Känner att jag skulle kunna skriva hur mycket som helst om det här och ändå missa någon eller något man gillar :angel: :D

Liknande trådar

Hundavel & Ras Tänkte fråga lite öppet här där det säkert finns en del erfarenheter. Funderar på kommande hund. Jagar och har kommit in på att fundera...
2
Svar
24
· Visningar
2 223
Hästmänniskan Nu startar jag en egen tråd gällande denna diskussionen, men min utgångspunkt är i alla fall följande: Att hålla häst kostar mycket...
6 7 8
Svar
152
· Visningar
13 200
Senast: Fibusen
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 862
Avel Jag har ett sto på 14år som varit dräktig 4gånger. Första gången hon var dräktig var 2014 men då kastade hon så då betäckte man henne...
2
Svar
36
· Visningar
7 294
Senast: Masse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar