Sv: Vilka hingstar tycker ni är intressanta?
Jag är ju delvis partisk nu som står med två ston med enligt mig bland de bästa stammarna man kan ha
3 åringen är Don Frederico- Lauries Crusador, FANTASTISK ridbarhet och super i huvudet. Rör sig lagom bra, alltså så pass bra att en hobbyryttare som jag kan rida henne.
2 åringen är Wilton- Don Schufro och coolare dam får man leta efter. Finns INGET som skrämmer henne hittills. Travar med superfina bakben redan och skritten är stor och vägvinnande. Galoppen har jag inte sett så mycket av ännu då hon hellre travar än galoppererar i ridhuset. Jazz i andra led känns lagom
Min gamla häst var Regazzoni- Schwadroneur och även där fanns en fantastisk ridbarhet men lite väl mycket i huvudet. Bättre galopp har jag dock aldrig sett. Han var lite överbyggd på backen men när man satt på var det alltid uppförsbacke att rida i. Har aldrig haft en häst som har så lätt som samling som denna.
Hästen innan dess var Guinness- Caprimond och den var otroligt snygg, hoppade hus men satan i gatan var skarp den var i huvudet. Har haft kontakt med fler Guinnessavkommor efter det och det är INTE en hingst jag skulle vilja ha i stammen då alla varit tuffa.
Har haft kontakt med ett par Silvano avkommor och de är jag mycket imponerade av. Rör sig fantastisk och bra i huvudet. En var Silvano- Don Schufro, brorsa till min 2 åring, och den andra var Silvano- Donnerfly, tror den blev bästa sto nere på Flyinge bland 4 åringarna. Så Silvano + Donnerhall verkar funka riktigt bra eller egentligen är det vär R-linjen och D-linjen som funkar bra och det är väl ingen nyhet
En annan var Silvano- Egerländer och den var snygg, inte stor, bra psyke igen och GALET fina bakben. Den står hos en bra dressyrryttare nu så den kommer nog ut på banorna i vår. Samtliga Silvano avkommor är födda 2006.
Jag gillar tyvärr ingen av de svenska hingstarna, Amiral, Bernstein, Master osv i nära led. De är alldeles för omoderna och schwedengang är inget som tilltalar mig, vilket jag tycker nästan alla deras avkommor får. De är för långsamma i benen. Självklart finns det undantag men generellt så är det ingen hit för mig.