Vilka hingstar får BLUP index 2010?

Sv: Vilka hingstar får BLUP index 2010?

Ja men det påverkar ju! På gott och ont.
Jag har nog inte skrivit upp de galma blup-siffrorna men jag vet att en del har ändrats. En som visades i fjor fick inte så höga poäng, tror bästa var typen (3 år, 170 cm 8-8-6-7-6, 5/5 i hoppning). Enligt ägarna hade de inte kunnat öva så mycket pga någon smitta, och det är ju en ganska stor 3:åring, tror det blir bättre om den visas lite äldre ;)).
Om jag minns rätt så har dressyren har gått från 128 till 127, mankhöjd från 0,6 till 2.0.. Vill minnas att hoppning temp. låg lägre innan.. Känns som Ben-blup har säknts..Synd att jag inte vet om sparat de gamla siffrorna, kunde vara kul att jämföra hur mycket det kan skifta :).
/U

Hingstar får inget eget index förrän efter 15 visade avkommor men de liksom alla hästar i stammen påverkar index genom sina andra resultat, t ex från unghästbedömning och tävling. Dock räknas tävlingsresultat om pga att hingstarna är gynnade av utbildning mm, se blupsidans info. När stona får högre/lägre blup beror det inte bara på egna resultat eller avkommornas resultat utan på hela släkten. ALL tillgänglig information används av systemet. Vad som viktar vad har jag för mig det ska publiceras något om i år. I den första blupboken fr 1997 (obs alltså innan tävlingsresultat räknades in) står det:"För sto betyder nästan alltid det egna resultatet mest om det finns ett sådant. I annat fall kommer härstamning och avkommor att betyda lika mycket i o m det relativt begränsade antalet bedömda avkommor...." För hingstarna gäller att "redan vid 15 avkommor svarar dessa för huvuddelen av variationen i index"

Han kanske betäckte bättre ston än genomsnittet? Systemet kompar ju för det. Och så har han ju inte så många släktingar med index eller resultat av ngt slag i Sverige än, även om det är avkommorna som betyder mest.

Kompar systemet bort att de betäcker bra ston??

Man väger in även stonas blup så att ju bättre ston hingsten fått desto bättre förväntas avkomman vara. Så två hingstar med lika bra avkommor men där den ena haft sämre ston ger alltså hingsten med sämre ston bättre blup.

Samma sker även för stona, fast omvänt, men jag tror att man viktar något annorlunda jämfört med för hingstarna.

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 872
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 919
Senast: mars
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 092
Senast: Roheryn
·
Samhälle Jag funderade på om jag skulle skaffa mig en anonym användare, men jag väljer att skriva från "mitt vanliga konto". Jag har ju...
Svar
5
· Visningar
884
Senast: Görel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka