Vilka hingstar får BLUP index 2010?

Sv: Vilka hingstar får BLUP index 2010?

kl

Stonas blup är också uppdaterade på sidan (gjort under dagen). Mina bästa ston har gått från 132 till 135 resp från 133 till 131.

Mitt sto har fått höjt ben- och skrittblup p g a en visad avkomma med 8 respektive 9 på treårstestet.
Tyvärr har hon fått sänkt hoppblup för den lille kanaljen ville inte hoppa;)

*kl*

har jag förstått det rätt att det inte är förrän hingsten får sin egen BLUP som den påverkar mödernets och ev syskons BLUP?

(så en nygodkänd hingst visar sig inte på släktens BLUP förrän den uppnått 15 visade avkommor?)

KL

Gläder mig särskilt åt att ha en Corland märr i stallet - han ligger 3-a på hopplistan och har hyggliga 116 i dressyr.

Annars blir jag litet förvånad över tex Quite Easys låga hoppblup, endast 124 - rätt många visade så det är hyggligt säkert.

QE´s styrka som avelshingst är nog främast att han är så jämn i sin nedärvning. 124 resp 122 i hoppning och dressyr och väldigt jämn i de enskilda indexen. Med tanke på hans otroliga fertilitet har han dessutom fått alla sorters ston och har nog genomgående förbättrat ungarna i både typ, gång och hoppförmåga. Men han är ingen superstar i bemärkelsen att lämna svårklasshästar. Jag personligen tycker dock att en sån hingst gör mer för den allmänna avelns framsteg att få en bättre grundkvalitet än Cardento. Som visserligen har ett fantastiskt hoppindex men avkommorna kan knappt ta sig framåt utan att se ut som skadeskjutna kråkor. Sen må dom visserligen flyga över hinderna...

*kl*

Mitt gamla Elit sto har 135 i Hopp Index, hennes döttrar har 141, 136, samt 148 i Blup, det sista stofölet e. Clinton I har inte fått något index ännu, men jag är nöjd och glad över siffrorna :laugh:

Superbra blup på dina ston! Min har blygsamma 109 i både hopp och dressyr, men hon har ju inga avkommor heller.

*kl*

Nu höll jag på och göra bort mig rejält :o. Blev mkt upprörd när mina ston Like her mother & Like her father fått nya svenska namn på BLUP.... Dom hette Lik sin mor och Liksom fadern :eek:. Skulle precis skriva ett mail till ASVH, då jag insåg att jag hade knappen översätt alltid engelska intryckt :angel:...

Min Zonya har fått sina första index och hon har 136 i dressyr, kul! Dom andra hade gått upp ngt och nån hade gått ner ngt.

Dålig stil av kanaljen :p.

Tror han skärper sig på kvaliten med ryttare på ryggen, inte lika lätt att smita plus att han mognat. Han är ändå efter Feliciano så han ska kunna hoppa, vilket jag också sett!

*kl*

Nu höll jag på och göra bort mig rejält :o. Blev mkt upprörd när mina ston Like her mother & Like her father fått nya svenska namn på BLUP.... Dom hette Lik sin mor och Liksom fadern :eek:. Skulle precis skriva ett mail till ASVH, då jag insåg att jag hade knappen översätt alltid engelska intryckt :angel:...

Min Zonya har fått sina första index och hon har 136 i dressyr, kul! Dom andra hade gått upp ngt och nån hade gått ner ngt.

:rofl::rofl:
jag har gjort precis samma misstag på en svensk sida och det ser ut som värsta hackern varit framme. jag fick småpanik och skulle precis säga till ansvariga för hela community när jag såg att den var satt på översätt..:rofl:

*kl*

Är lite dåligt insatt vad det gäller stonas blup. Vad är det egentligen som krävs för att stona ska få blup?

Mitt Orlando-sto har 138 i hoppindex! Kan dock inte komma ihåg vad det var innan men det var nog lite lägre...

Min har 104 på dressyr och 133 på hoppning, ingen reggad avkomma.
Rätt så okej tycker jag och jag tror att det kommer att bli bättre när hennes avkomma gått treårs vilket planen är att han skall göra iår

Ok, jag känner mig dum som ett spån nu, men får de inte något slags blup som baserar sig på stammen först? Som sagt, blup är inte min starka sida.

Och nej, hon är inte visad i Sverige än och alla avkommor hittills är födda i Tyskland.

Kopierat från förstasidan på BLUP

"Officiella BLUP-index ges till följande grupper av hästar:

* Hingstar med minst 15 bedömda avkommor vid treårstest och/eller kvalitetsbedömning.
* Ston med minst en bedömd avkomma vid treårstest eller kvalitetsbedömning eller minst en tävlad avkomma. Dessutom får ston som själva blivit bedömda eller tävlat officiella index.

Utöver dessa ges ett så kallat ”härstamningsindex” till ston som inte uppfyller ovanstående kriterier men vars båda föräldrar har ett officiellt index."

Eftersom ditt sto är en import så har du svaret på din fråga där.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 872
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 921
Senast: mars
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 092
Senast: Roheryn
·
Samhälle Jag funderade på om jag skulle skaffa mig en anonym användare, men jag väljer att skriva från "mitt vanliga konto". Jag har ju...
Svar
5
· Visningar
884
Senast: Görel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka