Vilka hingstar får BLUP index 2010?

Gazque

Trådstartare
Har inte hört eller läst någonstans om vilka hingstar som kommer att få sitt blupindex detta år. Förra året kom det strax efter nyår. Någon annan som vet?

Sv: Vilka hingstar får BLUP index 2010?

Har inte hört eller läst någonstans om vilka hingstar som kommer att få sitt blupindex detta år. Förra året kom det strax efter nyår. Någon annan som vet?

Av de hingstar som godkändes 2005 och hade sin första 3-årskull testad 2009 hade följande hingstar fler än 15 avkommor:
Figaro R 59
Sandakan 42
Topaasch 22
Alcatraz 17
av dessa fyra finns ju egentligen bara Figaro R kvar, (Sandakan kastrerad, Topaasch död, Alcatraz gammal med svag fertilitet)
dessutom borde Maloubet de Pleville och Florencio I och ev. Sir Schölling och Carson Ask få index, tror de nu har tillräckligt många testade avkommor.
Svårt att hålla koll på alla spermaimport hingstar men det kan vara flera av dem som nu kommit upp i tillräckligt många avkommor.

Hingstar som fått sina första BLUP-index

Namn/Dressyr/hoppning
Alcatraz 110 131
Balou de Rouet 104 144
Carson Ask 109 139
Contendro I 103 153
Figaro R 122 87
Florencio I 156 88
Goldmine xx 83 99
Hamilton 86 131
His Highness 132 80
Jeopardy 95 124
Maloubet de Pleville 98 149
Poet 95 107
Sandakan 124 83
Sandro Hit 133 93
Sir Schölling 115 83
Spender s 98 122
Topaasch 114 100

Nää, säkert? Det skulle innebära att dressyren fått en ny ledare i Florencio om inte de som redan ligger på listan höjt sig... Men blup-sidan är inte uppdaterad ännu. Vem har du mutat för att få siffrorna ;)

Intressant! Får säga att det känns ännu bättre att ha en Florencio-bebis på jäsning nu. :)

Jag är grymt nyfiken, och är på jobb, om brevbäraren gjort sitt jobb ligger Ridsport i brevlådan där hemma..
/Ulrika

KL

Spännande!
Men varför fick Topaasch så lågt index? efter så många fina avkommor!

Såg att Figaro R har +3.5 i mankhöjd
Spender S +3.2
Maloubet de Pleville +3.7
Alcatraz +4.6
Sandakan +4.7
Topasch +5.4 !!
Goldmine xx -3.8

Nu är nya uppe
Cardento fläskar till med hela 160 i hopp, härligt! Iom detta ligger han som nummer 1!

I dressyr toppar Florencio med 156 och nr två är Bocelli också på 156

Intressant att Hamilton faktiskt hade helt okej hoppindex! Har varit mycket snack om hans vara och icke vara i aveln.

Intressant med Figaro Rs mankhöjdsblup! De avkommor jag såg på treårstestet i våras var generellt sett små.

Nobel ligger oroväckande lågt tycker jag med 105 och 116 hade väntad mig lite bättre blup helt klart. Ngn som vet om det finns gamla bluplistor kvar ngnstans?

Ja.. Tronskifte. Kul för alla som använt eller tänker använda Florencio!!!

Nobel ligger oroväckande lågt tycker jag med 105 och 116 hade väntad mig lite bättre blup helt klart. Ngn som vet om det finns gamla bluplistor kvar ngnstans?

I alla hingstkataloger finns det listor längst bak på hingstarna. Kolla där!!!

Kikade in på stonas blup (som jag inte vet hur uppdaterade de är), men det är iaf ett bukesto som ligger på 9onde plats. Forsythia e Don Primero-TipTop som ägas av Victovie:).

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 872
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 919
Senast: mars
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 092
Senast: Roheryn
·
Samhälle Jag funderade på om jag skulle skaffa mig en anonym användare, men jag väljer att skriva från "mitt vanliga konto". Jag har ju...
Svar
5
· Visningar
884
Senast: Görel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka