Viljan att ha barn kommer sent?

machafuko

Trådstartare
Visste inte riktigt var jag skulle posta den här tråden, men det kanske är logiskt att den är här inne på Barn.

Jag har länge känt en motvilja till att ha barn. Det är absolut inget som lockat eller lockar mig, trots att alla mina närmaste vänner runtomkring mig nu skaffar barn på löpande band. Har väl tre nära tjejvänner som jag umgås och träffar en del (firar alla traditioner tillsammans och en av dem träffar jag minst en gång i veckan) och under förloppet av ett halvår har nu samtliga tre fått sina första barn. Nu är de visserligen något år äldre än mig och jag är fortfarande väldigt ung. Det blir dock ganska påtagligt nu framöver när varenda tillställning kommer vara så att varenda par har barn förutom vi. Känslan av att jag borde vilja ha barn någon gång kryper sig på. Borde jag inte vilja ha barn om några år i alla fall? Borde jag inte vilja...

Så min fråga är helt enkelt som så - ni som inte ville ha barn som "yngre" (jag fyller 24) men idag kanske har barn. När kommer er önskan om att få barn? Var ni 25, 30, 35 eller äldre? På något konstigt sätt vill jag vilja ha barn. Jag önskar liksom att viljan fanns i mig även om det kanske är längre fram i tiden, men som det ser ut idag finns inget sug alls.

Jag är 31 nu och har aldrig velat ha barn. Jag har svårt att se hur det skulle ändra sig bara för att jag blir äldre?
Blir jag barnsugen så kan jag väl åka till en polare och så är det botat på 5 min.

Hundar är så mkt trevligare om du frågar mig :p

Det är inget fel att inte vilja ha barn, och vill man inte så ska man verkligen inte skaffa för att det är norm. Ska man ha barn så anser jag att man ska lägga ner sin själ i dem, och det är väl frågan om man verkligen gör det om man inte riktigt känner att man vill ha dem. Jag har svårt att tro att det skulle vara så.

Och det förtjänar inget barn.

Jag är 28 och ungefär det värsta som skulle kunna hända mig är en graviditet.

Men jag gillar föl, så kanske skaffar ett sånt någon gång! :rofl:

Sambon informerades ganska omgående och har accepterat det(40 år, så hade han velat ha barn så hade det varit "bråttom")

Visste inte riktigt var jag skulle posta den här tråden, men det kanske är logiskt att den är här inne på Barn.

Jag har länge känt en motvilja till att ha barn. Det är absolut inget som lockat eller lockar mig, trots att alla mina närmaste vänner runtomkring mig nu skaffar barn på löpande band. Har väl tre nära tjejvänner som jag umgås och träffar en del (firar alla traditioner tillsammans och en av dem träffar jag minst en gång i veckan) och under förloppet av ett halvår har nu samtliga tre fått sina första barn. Nu är de visserligen något år äldre än mig och jag är fortfarande väldigt ung. Det blir dock ganska påtagligt nu framöver när varenda tillställning kommer vara så att varenda par har barn förutom vi. Känslan av att jag borde vilja ha barn någon gång kryper sig på. Borde jag inte vilja ha barn om några år i alla fall? Borde jag inte vilja...

Så min fråga är helt enkelt som så - ni som inte ville ha barn som "yngre" (jag fyller 24) men idag kanske har barn. När kommer er önskan om att få barn? Var ni 25, 30, 35 eller äldre? På något konstigt sätt vill jag vilja ha barn. Jag önskar liksom att viljan fanns i mig även om det kanske är längre fram i tiden, men som det ser ut idag finns inget sug alls.
Jag var 29 när jag ändrade mig. Från nej usch till ok låter spännande...
Sen var jag nöjd länge med ett barn men ändrade mig på den punkten också.

Det blir ju vanligare och vanligare att man skaffar barn efter 35. Om jag tittar på bekanta som är födda på 90 talet är det 1 av 10 som har barn men alla har jobb och sambo. De vill prioritera "friheten" och ha kul och just nu verkar de ha noll planer på barn.

Jag är född ett decennium tidigare och av mina vänner är det också övervägande del som skaffat barn sent.

Jag ville inte ha barn när jag var 24. Blotta tanken på att ha haft barn när jag var 24 får mig fortfarande att rysa :D, det hade verkligen inte fungerat med mitt liv (och jag var ändå inte överförtjust i barn som så. Jag gillar individer inte kluster av individer med specifik ålder).

Men faktum är att när jag var 24 fick jag min första söta lillebror och passade honom ganska ofta (ok ofta? ett par gånger i månaden :p). Då bestämde jag mig för att när jag var 34 så skulle jag tänka över barn igen (någon hade precis fått barn då vid 34, dessutom är det tydligen ungefär den åldern kvinnorna på mammas sida har brukat få första barnet i.). Så vid 34 hade jag då ett tag haft en man som ville ha barn (lite lagom) och tänkte över saken, så vid 35 fick jag ett (planerat efter ridsäsongen ;) ). Det var precis lagom i tid på alla sätt. (Mina vänner har fortfarande inte barn till största delen.)

(Jag har btw aldrig haft damtidningskänslor kring barn "varit sugen på bebis" "känt biologisk klocka ticka" "värk i livmodern" fallit över av föl och valpar, de är liksom bara helt ok osv.)

Senast ändrad:

När jag träffade min nuvarande man, så började jag känna att jag ville ha barn. Då var jag 34 och fick sedan barn när jag var 37. Om jag hade blivit gravid före jag träffade honom så hade det i min värld varit katastrof, då hade jag inte alls någon lust att bli morsa.

Jag ville inte ha barn när jag var 24. Blotta tanken på att ha haft barn när jag var 24 får mig fortfarande att rysa :D, det hade verkligen inte fungerat med mitt liv (och jag var ändå inte överförtjust i barn som så. Jag gillar individer inte kluster av individer med specifik ålder).

Men faktum är att när jag var 24 fick jag min första söta lillebror och passade honom ganska ofta (ok ofta? ett par gånger i månaden :p). Då bestämde jag mig för att när jag var 34 så skulle jag tänka över barn igen (någon hade precis fått barn då vid 34, dessutom är det tydligen ungefär den åldern kvinnorna på mammas sida har brukat få första barnet i.). Så vid 34 hade jag då ett tag haft en man som ville ha barn (lite lagom) och tänkte över saken, så vid 35 fick jag ett (planerat efter ridsäsongen ;) ). Det var precis lagom i tid på alla sätt. (Mina vänner har fortfarande inte barn till största delen.)

(Jag har btw aldrig haft damtidningskänslor kring barn "varit sugen på bebis" "känt biologisk klocka ticka" "värk i livmodern" fallit över av föl och valpar, de är liksom bara helt ok osv.)
(Min mans vänner fick barn vid 30+ hela bunten. Mina kusiner likaså, tror inte jag känner någon som fick sina barn före 30, såklart kan någon vara 28 eller så för att jag inte direkt tänkt på åldern, men i allmänhet. Hela idén med att få barn innan, runt 30, känns obekant för mig. Även om det är något som är helt på individ, men det känns obekant att stressa innan i alla fall. Den väninna som fått barn har två, första vid 36. På jobbet ligger alla utom en på barn runt 32-36. )

(Jag måste väl tillägga att just att få barn -någon gång, var inte hyperjätteviktigt för mig. Snarare att jag inte ville ha men bestämde mig för att inte lägga energi på att tänka på frågan förrän vid 34. Är det hyperjätteviktigt är det kanske bättre att börja försöka innan 36 antar jag. Enligt Aftonbladet i alla fall :p)

Senast ändrad:
Träffade sambon när jag var 27. Då kände jag väl att jo, nån gång i framtiden kunde jag tänka mig barn (med honom).
Runt 30 började jag längta efter barn. Innan jag träffade sambon kände jag varken bu eller bä inför barn, innan 25 tänkte jag inte på det ens.

I din ålder (TS) så hade jag inte en tanke på barn, jag var ett barn själv :p
Men jag vet att jag tänkte att om jag inte vill ha barn vid 30 så får det vara... vid 30 sköt jag fram det till 35 ;) vid 35 så sa jag och maken att nu låter vi bli skydd och "blir det så blir det" men absolut inget barn efter 40...
När jag var 39 så tänkte jag skaffa ny tävlingshäst för det blev ju ändå inga barn, men sörjde inte utan bara konstaterade fakta.
Jag hittade inte "drömhästen" just då och 2 månader innan jag fyller 40 så föder jag vårat barn O_o:love:
När jag insåg att jag var gravid och hormonerna ställde om för barnafödande - DÅ ville jag ha barn... :up: Så kan det också vara ;):D

I din ålder (TS) så hade jag inte en tanke på barn, jag var ett barn själv :p
Men jag vet att jag tänkte att om jag inte vill ha barn vid 30 så får det vara... vid 30 sköt jag fram det till 35 ;) vid 35 så sa jag och maken att nu låter vi bli skydd och "blir det så blir det" men absolut inget barn efter 40...
När jag var 39 så tänkte jag skaffa ny tävlingshäst för det blev ju ändå inga barn, men sörjde inte utan bara konstaterade fakta.
Jag hittade inte "drömhästen" just då och 2 månader innan jag fyller 40 så föder jag vårat barn O_o:love:
När jag insåg att jag var gravid och hormonerna ställde om för barnafödande - DÅ ville jag ha barn... :up: Så kan det också vara ;):D

Precis så jag känner själv. Jag är ju för tusan fortfarande ett barn!! :o:D

Själv hade jag inga planer på barn mer än ”kanske någon gång i framtiden” när jag var i din ålder. Vi fick vårt första när jag var 33 och sedan två till vid 36 o 39.

Ang barnlängtan så har jag aldrig fått något sug av att träffa andras bebisar. Snarare tvärtom- jag har tänkt att det ser kladdigt och jobbigt ut...
Med mina egna barn har jag aldrig tyckt att bebistiden är tråkig heller. Och jag gillar barn som grupp mer nu när jag har egna.

Jag har aldrig direkt gillat barn, eller längtat efter barn förrens jag träffade min sambo för snart två årsedan (var då 27 år), för ett år sedan bara small barnlängtan helt plötsligt till från ingenstans igentligen. Tror det är för att det känns så rätt med min sambo, att det liksom är han jag ska dela resten av livet med, och att skaffa familj kändes plötsligt lockande.
Nu är jag gravid i vecka 31 och jag längtar sååå efter henne i magen :love:

Jag har aldrig direkt gillat barn, eller längtat efter barn förrens jag träffade min sambo för snart två årsedan (var då 27 år), för ett år sedan bara small barnlängtan helt plötsligt till från ingenstans igentligen. Tror det är för att det känns så rätt med min sambo, att det liksom är han jag ska dela resten av livet med, och att skaffa familj kändes plötsligt lockande.
Nu är jag gravid i vecka 31 och jag längtar sååå efter henne i magen :love:

Exakt samma för mig 😄 Hade noll och ingen längtan efter barn, jag ville rida så mycket som möjligt istället. Sen gjorde jag slut med min sambo efter 12 år tillsammans och träffade en ny kille och barnlängtan kom som ett brev på posten 32 år gammal. Nu är det 10 veckor kvar tills vi blir föräldrar 😍

Ang barnlängtan så har jag aldrig fått något sug av att träffa andras bebisar. Snarare tvärtom- jag har tänkt att det ser kladdigt och jobbigt ut...
Med mina egna barn har jag aldrig tyckt att bebistiden är tråkig heller. Och jag gillar barn som grupp mer nu när jag har egna.

Exakt så där är det för mig också. Var inte ett dugg intresserad av varken bebisar eller barn innan min egen dotter föddes (hon är nu 11 veckor). Nu tycker jag att barn har sin charm på ett helt annat sätt, kanske för att jag kan se lite grann på äldre barn hur min dotter kommer att utvecklas.

• Gilla
Reactions: Ray
Jag är 29 och kan inte se mig själv som mamma. Jag vill inte heller. Kanske ändrar jag mig, men än så länge är jag säker: jag är lycklig barnfri.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 775
Senast: Anonymisten
·
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
23 185
Senast: Gunnar
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 399
  • Artikel Artikel
Dagbok På något sätt känns det som ett skifte har skett den senaste veckan. Som att jag mentalt har gått igenom en portal. Det känns som att...
Svar
4
· Visningar
2 489
Senast: Pratsch
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama