Vikttråden 2023

Jag hade velat vara med här men känner inte att jag passar in 😅 Jag är så anti vikt/mat/träningshets man kan vara tror jag och jag vill inte anstränga mig en endaste lite procent för att få en lägre vikt. Det ska inte vara ett jobb eller ett mål eller något jag kan misslyckas med, jag ska inte behöva ta nya tag vareviga dag. Jag har redan nog av sådant.

Under en längre tid (vet inte helt, halvår? Somras?) har jag dock vant mig vid tanken att jag sakta men säkert ökat mer och mer i vikt och till slut vägde för mycket. Framförallt för att det skulle kännas bra att rida min halvt sjukpensionerade häst med problem under rehab just i frambenen. Och tanken på att hitta ett sätt att komma tillbaka till mer hälsosamma vanor och då förhoppningsvis skulle vikten minska. Min vikt har främst gått upp pga mindre och mindre tid och aktivitet i stallet. Delvis pga hästens problem (ingen ridning som förr) men främst pga mitt psykiska mående. Mitt psykiska mående blir inte bättre av att lägga på ännu fler "måsten".

Det däremot är ett enda ständigt "ansträngande" för att hitta rutiner och ändra tankemönster som ger mer lugn och trygghet att jag kan hantera mina dagar så att jag sover, äter, jobbar och orkar med mer och mer hos hästen. Att inte vara helt inaktiv av dåligt mående och inre orka göra någon mat alls och äta chips/godis istället. Min kropp hjälper mig ändå ganska bra, jag älskar chips men mår alltid väldigt fysiskt dåligt av att äta fler än ganska lite.

Jag ägde ingen våg från början men vet att jag vägt mig hos andra och vägt 83 några gånger. Sedan fick jag en våg och nu är det det roligaste att göra 😁 Jag har egentligen inga problem med mat/vikt/träningshets i grunden, är bara så sjukt rädd att få så jag blir lyckligtvis lika glad vad det än står på vågen. Det är ju intressant att se! Före frukostn efter frukost, före middag, efter middag. Osv. Har sett exakt noll mönster av förevikterna men väger ju inte regelbundet heller. Jag tror jag tänkte notera när jag kommit på en ny siffra och jag har följt tråden ett tag så nu när jag fick ny siffra (74 nånting) för några dagar sedan bestämde jag mig för att rycka plåstret och skriva här 😆 Jag fick vågen i januari och första noterade vikten var 76.3 23/1. Har som sagt inga mål alls utan är mest nyfiken på vad min trivselvikt är när jag mår bättre både psykiskt och fysiskt och känner att jag har en fungerande vardag. Jag tror en rimlig trivselvikt borde vara under 70 om man försöker ta in rimliga hälsoaspekter av övervikt (tex har jag främst ett stort midjemått vilket de nämnde inte var bra på jobbets hälsokontroll, jag jobbar skift). Men vi får se hur det känns.

Rent praktiskt så har jag hittat en bra rutin för en rejäl frukost och prioriterar det, alltså att äta tillräckligt. Har också planerat in vilka dagar jag handlar (var femte dag, anpassat till mitt 10 veckosschema) så att jag alltid har allt jag behöver till en komplett frukost (vill tex alltid ha gurka, tomat och paprika och de håller ju inte så bra ur säsong). Bakar också eget bröd efter att ha gett upp på köpebröd, jag tröttnar för fort och hittar ingen rutin för pålägg och det blir en sådan orimlig stress när man är kräsen.

Har kommit över min enorma rädsla för att vara hungrig (fick ett tag troligen egentligen pga stress så otroligt ont i magen att jag knappt kunde andas) och fokuserar istället på vad jag förberett att äta till middag när jag kommer hem.

Jag har flera snabblösningar på middag så att det inte blir ingen middag, dvs låga krav på vad som räknas som middag. Allt är ju bättre än McD på vägen eller ingen mat alls/godis/chips. Krögarpytt med två ägg och rödbetor tex är faktiskt fullt tillräckligt och går skitfort i två stekpannor. En annan standard är laxfiléer i ugn med färdig sås över, de och potatisen kokandes blir klart medan jag duschar efter stallet. Och annars lagar jag ofta vegetariska grytor och har matlådor med till jobbet. På jobbet har jag alltid två soppor i kylen (Felix har många goda. Knäckebröd med smör till som vi får på jobbet) och några pajer i frysen (Dafgårds gillar jag många! Skivar ett äpple till då vi har fruktkorg) så hinner jag inte förbereda en matlåda har jag ändå mat på jobbet.

Handlar fortfarande pga logistik och vana efter stallet men fler och fler gånger känns det bra att välja bort att köpa snacks/godis för jag tänker efter om jag verkligen vill ha det eller om jag inte hellre vill ha min middag och inte må dåligt efter att ha ätit chips/ätit både middag också chips tex. För jag har just det insett att jag faktiskt aldrig egentligen både vill äta mat och snacks/godis. Jag är alltid mätt och egentligen nöjd efter ett ordentligt mål mat. Eftersom belöningssystemen fungerar som de gör är jag (som de flesta antar jag?) ofta orimligt sugen på både godis och snacks men om jag tänker efter så är det ju faktiskt så att jag vill ha mat (eller frukostmaten). Vill jag äta chips/godis och har tid för det utöver måltiderna så gör jag det. Oftast har jag dock inte tid för det pga jobb och många timmar i stallet.

Motion kommer ju mer tid och ork jag har att tillbringa i stallet, jag har inget mål alls att hinna och orka klämma in en sak till i livet utan det är promenader med hästen (som egentligen ska travas igång för hand men han är lite tveksam än så länge) och stalljobb. Det räcker gott.

Förlåt vad långt det blev 😅

Och nu när jag skrev inlägget insåg jag att alla gånger jag köpt en godisbit/chips eller snabbmat det senaste är i situationer där jag mått psykiskt dåligt av någon anledning och/eller varit alldeles för sen och hungrig av samma anledning, förutom planerade tillfällen typ mello. Jag ser liksom noll anledning att förbjuda mig själv från att köpa godis som lösning eller att straffa mig själv när jag gjort det, det bättrar ju inte på mitt mående och inte heller hjälper det mig till nya vanor för att undvika återupprepning.

Och nu när jag skrev inlägget insåg jag att alla gånger jag köpt en godisbit/chips eller snabbmat det senaste är i situationer där jag mått psykiskt dåligt av någon anledning och/eller varit alldeles för sen och hungrig av samma anledning, förutom planerade tillfällen typ mello. Jag ser liksom noll anledning att förbjuda mig själv från att köpa godis som lösning eller att straffa mig själv när jag gjort det, det bättrar ju inte på mitt mående och inte heller hjälper det mig till nya vanor för att undvika återupprepning.
Det låter klokt! Det känns som att du har en långsiktig hållbar plan. Att äta godis är fullt normalt, men beroende på hur mycket man rör sig kan man behöva begränsa intaget. Jag gör som du, köper skit/äter mackor till middag när jag är trött/stressad. Om jag åt vettig lunch + middag och fick in mer rörelse skulle jag nog hålla vikten bra. I dagsläget fungerar det inte riktigt och jag ökar långsamt i vikt. Så det viktigaste för mig är inte att banta (även om jag behöver det, midjemåttet behöver minska) utan att få in långsiktiga bättre vanor. :)

Den har jag också hört. Att man ska väga ungefär sin längd utan första siffran. Källa nån idrottstränare 🤷🏻‍♀️ För mig och min kropp är det nog ett ok mått, om än jag trivs bäst med några kilo mindre.
För mig och min kropp är det vad jag vägde runt 20-25 163 lång 63 tung och det var väldigt bra (utom en dipp runt 59 när jag var 19 och hade för lite studiemedel och fick näringsbrist), då är jag muskulös och stark och lagom tjock. Dock klagade skolsköterskor osv på att det låg högt på gymnasiet det är väl då BMI 24,6 när jag var 17 o 159 - 160 eller ngt tror jag, sedan blev jag 3 cm längre. Nåja nu är mitt mål 66 och skulle ligga runt 25 i BMI då skulle jag vara stark och lagom tänker jag. Jag är och har alltid haft mycket muskler och kurvor.

Jag har gjort utrymme för godis, choklad och efterrätt, jag tycker verkligen att det är viktiga saker för mig :) (snacks är jag inte så jätteförtjust i). Om jag vill kan det finnas plats för en chokladbit nästan varje dag! (som i en ruta mörk choklad inte som i betydelsen -en snickers eller ngt) (men det blir inte så oftast) eller godis (men det är dåligt för tänderna har jag insett), efterrätt har visat sig vara lätt att få in så länge det handlar om ugnsbakad eller kokt eller konserverad frukt med vispad grädde. Men en kanelbulle eller en bakelse eller semla eller glass är verkligen väldigt mycket så då blir det mer av att äta halva eller svårt att få in.

Jag har haft en dip! Som jag nu gör allt för att komma ur.
Börjar om sedan igår med frukost, mellis, lunch, mellis och kvällsmat. Ska försöka ligga på jämt blodsocker och öka med wogging med hunden på kvällen.
Igår var jag helt slut, mannen följde med i vinterjacka och jeans vilket hån eller tack för supporten. Hunden var glad ändå.

I morse vaknade jag med ont i hela kroppen och körde solhälsningen ett par gånger men fortfarande tung i huvudet av socker abstinens.

Tänkte köpa en avokado till frukost men 20 kronor styck. Jag får prova med morotsstavar istället. Och ska odla potatis i alla krukor jag kan få fram på uteplatsen i år.

Ingen förändring på vågen här, men kanske inte så konstigt med tanke på att jag stoppade i mig en massa godis halva förra veckan :angel: Men har varit ute och joggat idag (trots regnet, och att jag trampade i en enorm vattenpöl det första jag gjorde), storhandlat och lagat mat. Cola zero slank med i handlingen men inget godis, och tänker att vi tar och vänjer oss av med en sak i taget. Och några matlådor efter lunchen blev det med. Det är inga superkalorisnåla lådor, men borde vara nog för att jag ska hamna på ett underskott. Stabil början på veckan iaf, så hoppas vi bara att jag fortsätter så:angel:

Jahapp gått upp ytterligare från förra veckan. Orkar inte riktigt med det hela. Antagligen svullandet av diverse onyttiga saker. Blir galen på blodsocker som föranleder sorbet/glass. Försöker undvika snabba kolhydrater men köpte några bakpotatisar och tänker mig någon kalorifattig röra på det. Svårt att leva smalt, enkelt och snålt. Frukt och grönsaker har ju tyvärr skenat i pris.

Jag tycker att det du skriver låter sunt.

Spinner vidare lite.
Jag tillåter mig både godis, snacks och fika (inkl en bakelse på kondis emellanåt!). Inte en hel påse lösgodis varannan dag, det funkar inte för mig, men absolut med viss regelbundenhet. Vill jag gå ner i vikt (vilket jag ju vill. Och jag är väldigt beroende av att se resultat "hela tiden" för att hålla motivationen.) så lär jag planera in det. Men att ta bort sånt helt skulle inte funka för mig. En fika ute kan ge mig jättemycket på det mentala planet. Jag tror inte på att skuldbelägga mig själv för att jag äter en bit tårta, eller på att bestämma att "det och det är DÅLIGT!" . Jag försöker att istället se vissa saker som "mat" som jag bara inte kan äta jämt, helt enkelt. Tårta och äpple är inte näringsmässigt jämställda, men de bör (imo) vara moraliskt jämställda.

Ja ett ledband som är uttöjt, provat sjukgymnastik och sånt, men inget som hjälpt. så vid ridning måste jag ha lindat samt styva känger. Kan ej ha ridstövlar annars hade det varit bättre.

Har du testat stavar som avlastning? Ibland kan det räcka med en stav som avlastar om det bara är ena knät. Jag fick problem med ett knä i somras och kunde knappt ta ett steg utan huggande smärta, men med en stav så kunde jag ändå fjällvandra i tre veckor. Tanken är alltså använda stav/stavar som stöd inte som motionsverktyg.

Jag hade i princip gett upp alla försök om att gå ner i vikt. Jag började hux flux gå upp i vikt för fyra år sedan. Tror att det var något hormonellt som gjorde att jag lade på mig mer och mer trots träning och vettig kost - och allt hamnade på magen.

Det har känts otroligt frustrerande. Jag fortsatte öka i vikt trots att jag drog ner på matintaget när jag märkte att det började gå uppåt. Nu verkar något ha hänt med hormonerna igen, för nu har jag tappat 2-2,5 kg på två månader utan att jag har ändrat något. Hoppas att det håller i sig och fortsätter så. Önskar gärna tappa ytterligare 7-8 kg. :up:

Jahapp gått upp ytterligare från förra veckan. Orkar inte riktigt med det hela. Antagligen svullandet av diverse onyttiga saker. Blir galen på blodsocker som föranleder sorbet/glass. Försöker undvika snabba kolhydrater men köpte några bakpotatisar och tänker mig någon kalorifattig röra på det. Svårt att leva smalt, enkelt och snålt. Frukt och grönsaker har ju tyvärr skenat i pris.
Jag funderar faktiskt på vad som blir dyrast till nästa vinter.... Iomed att elen också har gått upp. Både tomat och paprika är ju inga som helst problem att odla året runt med lite plats inomhus och rätt lampa. Men... Jag har två lampor, en på 400 watt och en på 200 watt. De ska vara tända 12-16 h/dygn. Hur räknar man ut kostnaden för det? Kanske går på ett ut med dagens priset om man äter mycket tomat/paprika.

Har du testat stavar som avlastning? Ibland kan det räcka med en stav som avlastar om det bara är ena knät. Jag fick problem med ett knä i somras och kunde knappt ta ett steg utan huggande smärta, men med en stav så kunde jag ändå fjällvandra i tre veckor. Tanken är alltså använda stav/stavar som stöd inte som motionsverktyg.
Ja stavar har jag provat, dock inget som hjälpte. Annars ett mycket bra tips. :)

Grubblar på hur sjutton jag ska komma under 1000 kalorier/dag. Jag äter fortfarande för mycket, även om det är klementiner och mini-keso (iofs bakpotatis de två senaste dagarna). Kollar lite på kalorier och mini-keso är inte så mycket mindre än tex sorbet, som man dessutom konsumerar i mycket mindre mängder. En förpackning mini-keso 500 g och där går hälften av min totala konsumtion. Fem-sex klementiner och där går nästan det kvarvarande.

Grubblar på hur sjutton jag ska komma under 1000 kalorier/dag. Jag äter fortfarande för mycket, även om det är klementiner och mini-keso (iofs bakpotatis de två senaste dagarna). Kollar lite på kalorier och mini-keso är inte så mycket mindre än tex sorbet, som man dessutom konsumerar i mycket mindre mängder. En förpackning mini-keso 500 g och där går hälften av min totala konsumtion. Fem-sex klementiner och där går nästan det kvarvarande.
Jag kan ha missat något men det låter osunt att ligga så lågt.

Varför ska du komma under 1000 kcal per dag?

500g mini-keso är ju bara 400 kcal. Dessutom mycket mer näringsrik än sorbet. Inte konstigt att du mår skit i kroppen om du äter mest sorbet och klementiner. 🤷‍♂️

Liknande trådar

Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 151
Senast: Sassy
·
R
Kropp & Själ Först så vill jag på peka att dethär är känsliga ämnen så ni kan ju tänka på det både om ni ska läsa det och hur ni svarar ifall ni vill...
2
Svar
32
· Visningar
2 455
Senast: Amha
·
Samhälle Jag funderade på om jag skulle skaffa mig en anonym användare, men jag väljer att skriva från "mitt vanliga konto". Jag har ju...
Svar
5
· Visningar
721
Senast: Görel
·
Kropp & Själ Natten till igår fick jag ett samtal om att en nära anhörig från ingenstans försökt ta sitt eget liv. Det kom som en chock för alla...
2
Svar
24
· Visningar
1 619
Senast: Twihard
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV