Vikttråden 2023

Jag är stillasittande i en ålder där metabolismen går ner. Jag ska alltså konsumera 1300 kalorier/dag för att hålla vikten. Vill jag gå ner, ergo 1000/dag

Jag menade mer att det man tror är kalorisnålt ibland inte är det. Som mini-keso och klementiner.

500g mini-keso är ju bara 400 kcal. Dessutom mycket mer näringsrik än sorbet. Inte konstigt att du mår skit i kroppen om du äter mest sorbet och klementiner. 🤷‍♂️

Jag äter mini-keso inte sorbet (förutom när bs kraschar och jag ibland blir galet sötsugen). Men kan lätt äta en hel förpackning. Katten gillar också keso och surar när hon inte får.

Jag menade mer att det man tror är kalorisnålt ibland inte är det. Som mini-keso och klementiner.

(Min klippning)

Det är iofs helt sant att många livsmedel innehåller mer kcal än en tror. Men det är väl också en fråga om mängd - det mesta går ju att få upp i kcal per mål om en äter mycket av det. Isbergssallad är rätt svårt att överäta, tänker jag, men i allmänhet.

Jag är stillasittande i en ålder där metabolismen går ner. Jag ska alltså konsumera 1300 kalorier/dag för att hålla vikten. Vill jag gå ner, ergo 1000/dag

6A72568B-DA85-4E54-9C41-184080CDE8E9.webp

(Min klippning)

Det är iofs helt sant att många livsmedel innehåller mer kcal än en tror. Men det är väl också en fråga om mängd - det mesta går ju att få upp i kcal per mål om en äter mycket av det. Isbergssallad är rätt svårt att överäta, tänker jag, men i allmänhet.

Vem har råd att leva på tomater, gurka, paprika, isbergssallad och liknande i dessa dagar? Dessutom skulle det vara helt omöjligt att leva på enbart det.

Jag försöker alltså inte banta som så, utan hitta en livsstil och mat som jag kan hålla på ca 1000/dag.

Vem har råd att leva på tomater, gurka, paprika, isbergssallad och liknande i dessa dagar? Dessutom skulle det vara helt omöjligt att leva på enbart det.

Jag försöker alltså inte banta som så, utan hitta en livsstil och mat som jag kan hålla på ca 1000/dag.

Fast det sa jag inte heller. (Skrev här ett inlägg om mina kostvanor och kcal, men valde bort det eftersom jag triggas negativt av en diskussion kring mina kcal och därför valt att inte skriva mycket om just mina kcal i tråden.)

Det jag skrev var att mycket handlar om mängd, portionsstorlek. Frukt tex, som du nämnde som ett exempel i det jag citerade, är ju överlag ganska kalorisnålt i förhållande till näring, men äter en ett gäng frukter på en gång så är det ju lätt att komma upp i ett rätt stort antal kcal ändå. Jag tror att det gäller att hitta vad som ger bäst mättnad - för min del är tex banan en mättande frukt medan jag nog kan äta ett kg småcitrus innan jag är nöjd. Ett annat exempel är pannkakor. Pannkakor är inte så många kcal när en äter en mindre mängd (jag äter oftast 2st, med någon typ av "topping"), men är lätt att äta en stor mängd = blir lätt många fler kcal. Jag menade bara att även rätt kalorisnåla livsmedel är lätta att få i sig mycket kcal, eftersom det är lätt att äta mycket av dem. Samma livsmedel i en "lagom" portion är ofta inte så väldigt många kcal. Isbergssallad nämnde jag som ett undantag (vem sjutton pallar äta 500kcal isbergssallad, liksom).

Fast det sa jag inte heller. (Skrev här ett inlägg om mina kostvanor och kcal, men valde bort det eftersom jag triggas negativt av en diskussion kring mina kcal och därför valt att inte skriva mycket om just mina kcal i tråden.)

Det jag skrev var att mycket handlar om mängd, portionsstorlek. Frukt tex, som du nämnde som ett exempel i det jag citerade, är ju överlag ganska kalorisnålt i förhållande till näring, men äter en ett gäng frukter på en gång så är det ju lätt att komma upp i ett rätt stort antal kcal ändå. Jag tror att det gäller att hitta vad som ger bäst mättnad - för min del är tex banan en mättande frukt medan jag nog kan äta ett kg småcitrus innan jag är nöjd. Ett annat exempel är pannkakor. Pannkakor är inte så många kcal när en äter en mindre mängd (jag äter oftast 2st, med någon typ av "topping"), men är lätt att äta en stor mängd = blir lätt många fler kcal. Jag menade bara att även rätt kalorisnåla livsmedel är lätta att få i sig mycket kcal, eftersom det är lätt att äta mycket av dem. Samma livsmedel i en "lagom" portion är ofta inte så väldigt många kcal. Isbergssallad nämnde jag som ett undantag (vem sjutton pallar äta 500kcal isbergssallad, liksom).

Lite samma som tomater, jag älskar tomater och kan äta hur många som helst, och med gott samvete.

Ingen vägning här tyvärr, vågar inte med gipset på 😁
Ingen träning, inget jobbande, men ska ta mig ut och börja promenera från och med imorgon nu när jag har vettiga kläder.

Tyvärr tappar jag väldigt mycket matrutiner när jag bara dräller hemma, idag åt jag en påse vaniljgifflar till frukost/lunch 🙃 ska bli bättre på förbereda smoothie så jag har i kylen!

Jag använder mina jeans (ja, jag har bara ett par) idag. Det var några veckor sen sist. De sitter löst på kroppen nu, och glipar i midjan när jag står upp nu (hög midja). De satt tajt (inte för tajt, men att tyget låg emot kroppen överallt) förut. Hurra! En banandans för det! :banana:

Liknande trådar

Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 151
Senast: Sassy
·
R
Kropp & Själ Först så vill jag på peka att dethär är känsliga ämnen så ni kan ju tänka på det både om ni ska läsa det och hur ni svarar ifall ni vill...
2
Svar
32
· Visningar
2 455
Senast: Amha
·
Samhälle Jag funderade på om jag skulle skaffa mig en anonym användare, men jag väljer att skriva från "mitt vanliga konto". Jag har ju...
Svar
5
· Visningar
721
Senast: Görel
·
Kropp & Själ Natten till igår fick jag ett samtal om att en nära anhörig från ingenstans försökt ta sitt eget liv. Det kom som en chock för alla...
2
Svar
24
· Visningar
1 619
Senast: Twihard
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV