Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
500g mini-keso är ju bara 400 kcal. Dessutom mycket mer näringsrik än sorbet. Inte konstigt att du mår skit i kroppen om du äter mest sorbet och klementiner.
Jag menade mer att det man tror är kalorisnålt ibland inte är det. Som mini-keso och klementiner.
(Min klippning)
Det är iofs helt sant att många livsmedel innehåller mer kcal än en tror. Men det är väl också en fråga om mängd - det mesta går ju att få upp i kcal per mål om en äter mycket av det. Isbergssallad är rätt svårt att överäta, tänker jag, men i allmänhet.
Härligt!70,2kg, -1,1kg.
Jag tycker mig börja märka att ämnesomsättningen skärper till sig (går upp) nu när jag hållit igång med träning/motion i ett par månader. Woho!
Vem har råd att leva på tomater, gurka, paprika, isbergssallad och liknande i dessa dagar? Dessutom skulle det vara helt omöjligt att leva på enbart det.
Jag försöker alltså inte banta som så, utan hitta en livsstil och mat som jag kan hålla på ca 1000/dag.
Shit jag måste börja träna, eller iaf gå stavpromenader, nu när det är lite varmare ute.
Fast det sa jag inte heller. (Skrev här ett inlägg om mina kostvanor och kcal, men valde bort det eftersom jag triggas negativt av en diskussion kring mina kcal och därför valt att inte skriva mycket om just mina kcal i tråden.)
Det jag skrev var att mycket handlar om mängd, portionsstorlek. Frukt tex, som du nämnde som ett exempel i det jag citerade, är ju överlag ganska kalorisnålt i förhållande till näring, men äter en ett gäng frukter på en gång så är det ju lätt att komma upp i ett rätt stort antal kcal ändå. Jag tror att det gäller att hitta vad som ger bäst mättnad - för min del är tex banan en mättande frukt medan jag nog kan äta ett kg småcitrus innan jag är nöjd. Ett annat exempel är pannkakor. Pannkakor är inte så många kcal när en äter en mindre mängd (jag äter oftast 2st, med någon typ av "topping"), men är lätt att äta en stor mängd = blir lätt många fler kcal. Jag menade bara att även rätt kalorisnåla livsmedel är lätta att få i sig mycket kcal, eftersom det är lätt att äta mycket av dem. Samma livsmedel i en "lagom" portion är ofta inte så väldigt många kcal. Isbergssallad nämnde jag som ett undantag (vem sjutton pallar äta 500kcal isbergssallad, liksom).
-0.2 den här veckan. Mens så över förväntan. Mkt fika och Max den här veckan