Efter barn och slarvigare vanor/onyttigare mat i sisådär 3 års tid samt en flytt till hus lite utanför stan vilket inneburit mer bilåkande och mindre vardagsmotion = + 15-20 kg mot innan graviditet. Totalt bottennapp blev det när jag inte fick förnya mina östrogendominerade p-piller pga vikten (ppiller som jag mår bra av pga min PCOS).
Nu när lillan är äldre så börjar tiden och möjligheterna och orken komma tillbaka. Jag har sen januari tränat 2-3 ggr i veckan, tar cykeln till jobbet emellanåt men vill fortfarande få till promenader som rutin helst varje dag (när jag inte tränar). Maten har fått stå orörd tills nu, då den känns absolut svårast, det är SÅ njutbart för mig med mat och ffa kolhydrater och det känns deppigt varje gång jag behöver begränsa maten. Särskilt nu när livet med småbarn varit ganska ansträngt periodvis och man har lite ork, kraft och även brist på egentid. För mig är det verkligen så att maten då blir som det som jag kan njuta av och unna mig med, belöningar och ljusglimtar under tuffa dagar... Samtidigt blir det en ond cirkel där dålig kost, inaktivitet och smygande övervikt också gör en tröttare och i sämre skick att möta ansträngningarna med småbarn.
Men nu känns det som att goda vanor är på gång, och jag hoppas att vikten kan börja smyga neråt så småningom. Med lite med träning i kroppen har jag fått mer energi överlag. Påverkar ju också genom att tiden i soffan på kvällarna blir mindre och möjligheterna att äta onyttigt likaså. Fortfarande alldeles för stora portioner, men jag tar det stegvis.... Nu har jag börjat få till träningen och fått bort onyttigheterna på kvällarna till vardags. Nästa steg är promenader och försöka begränsa onyttigheterna helt på vardagar (typ om det bjuds på fika på jobb etc) och även tänka på vad vi äter till middag under vardagarna. Just nu kör vi middagsfrid matkasse varannan vecka och det är trevligt för de kör ju generellt lite hälsosammare mat a la fisk, fågel, vego och mycket grönsaker samt ganska lite grädde etc.
Jag har en startvikt (som det ännu och inte hänt så mycket med) och midjemått som jag går efter. Midjan har ev försvunnit 2 cm, men lite svårt att mäta trots markerad midja tycker jag, så vet inte om det är inom felmarginalen.